Koninginnedag / Dutch Orange Day

kom op Mariette!! Jij bent van de organiseer!

prik een tijd en een plek, en wij staan voor je klaar! (een kwartier te laat, natuurlijk, dat wel)
En zo wordt het dan toch en inofficieel xpdite uitje...

lekker ben jij auk.... maar okeeeeeeeeee, wij zullen ongeveer op de lip staan van de "lord mayor" rond de klok van 11, give or take 15 minutes... de beste man zal vast niet precies om 11 uur beginnen te brabbelen.

en speciaal voor aukje: wij zullen ongeveer op de lip staan van de "lord mayor" om HALF ELF... :grin:

PS mogelijke hagel voorspelt, hoe op maat willen ze het maken??? zelfs het hollandsche weer is geregeld, wat een land toch, wat een land...

Hier wordt het kutweer..  :oops:

We hebben al een hele stapel spullen klaarstaan die we hadden willen verkopen.. :(

he luuk,

de voorspellingen voor vandaag zijn ook niet best. dus een echte hollandse koninginnedag.

laat je weten hoe het was?

Luuk, je mag daar niets verkopen, alles is geregeld met het aantal stalletjes en security ingehuurd dat je b.v. geen folders loopt te verspreiden en voooral niet dat je daar iets probeert te verkopen. Vergeet het.

nou we zijn inmiddels al weer thuis van de dutch orange day. gelukkig viel het weer mee. geen regen en tegen wat kou hadden we ons gekleed. ik moest zeggen vond het niet veel bijzonders. het was gezellig omdat we met pauline en familie hadden afgesproken, maar that's it. er stonden wat stalletjes waar je bijvoorbeeld kon sjoelen en veel eettentjes. de frikandellen waren niet te eten en op een kroket moest je 45 minuten wachten. ja piebe had het gedaan en volgens pauline waren ze lekker. dus een wat rare eerste koninginnedag voor ons hier in australie.

Precies. WE hadden het al een paar jaar niet gedaan en besloten het maar weer eens te proberen. Wij komen ook net terug en het was weer echt knudde. Alsof je naar een mislukte karikatuur van de meest afgezaagde 'hollandse' dingen keek.

Even vanuit Cairns. Hier had de Dutch Club een zaaltje besproken bij een lunch room ( Beethoven cafe ). Gezellig alles versierd in het rood, wit, blauw en oranje. Koffie met gebak, lekkere broodjes voor de lunch. Natuurlijk een raffle en we hebben het volkslied gezongen  :p
Helaas geen kroketten, maar wel een lekker zonnetje. Het is ook het een of het ander he.

Groetjes Jolanda  :up:

@ Vlasjes en Pauline; jammer dat we jullie hebben gemist!!

wij hadden het eigenlijk heel gezellig, in het oranje, en lekker mee hotsen op de hoempa muziek, en ons vergapen aan de klompen dans. Het was niet te groot, maar ook niet zo klein als we misschien verwacht hadden, Ik vond het grappig dat we ineens zoveel Nederlands om ons heen hoorden. We voelden ons zo thuis dat we zo maar met een biertje de licensed area uitliepen, maar direct keek de grote security meneer heel boos!
We zijn weggegaan vlak voor dat een religieuze sekte een groot kruis langs de rivier droeg.

@ Jan, jammer dat de vrijmarkt niet mag. Dat is voor mij toch typisch Nederlands. Iedereen die door het jaar zo keurig is, die zich een dag in het jaar als een echte sjacheraar zijn kinderen op een kleedje zet, en zelf goedkoop speelgoed scoren...

[quote author=Jan H. link=topic=8712.msg117045#msg117045 date=1209255560]
Luuk, je mag daar niets verkopen, alles is geregeld met het aantal stalletjes en security ingehuurd dat je b.v. geen folders loopt te verspreiden en voooral niet dat je daar iets probeert te verkopen. Vergeet het.

[/quote]

Ik ben nog in Nederland.. ;)

Ja ik ben ook geweest, vind het wel beter dan op Federation Square.
Er is kritiek van sommigen die er niets aan vonden, dat mag.
Ik zou zeggen kom volgende keer dus maar niet meer of ga zelf eens in de organisatie zitten en help mee dit op te bouwen naar een wellicht andere meer modernere (?) vorm.
En het zijn wel al weer de emigranten van de 50/60er jaren die dit hebben opgezet, het meeste althans en ook wel Nederlanders die al zo'n 30 jaar in OZ wonen.
Ook de Consul (30 jaar plus in OZ) is zeer bij betrokken en heeft in feite de push gegeven 4 jaar geleden voor dit evenement.
Praktisch alle stalletjes waren bezet met die mensen op een paar uitzonderingen na.
Veel jongeren hebben geen zin om zich voor dit soort klussen in te spannen, incl het Holland Festival.
Als de oude generatie Nederlanders deze jaarlijkse initiatieven niet voortzet dan zal het gauw afgelopen zijn.
Op het  Koninginnebal van de Nederlandse Gemeenschap a.s. vrijdag avond zal ook de gemiddelde leeftijd tussen de 60-70 jaar zijn, deze jaarlijkse traditie in Melbourne is al 40 jaar oud maar ook daar zijn het de emigranten die het runnen en de nieuwe generatie komt daar dus ook niet.

Ik heb ook in de Grolsch stal gestaan voor een behoorlijke tijd en vooral veel jongeren ontmoet, deze hadden het toch wel naar hun zin.
Om 4 uur kon je er haast niet meer staan met je biertje, behoorlijk druk, zoals mammavark zei je werd terug gestuurd als je buiten de omrastering kwam.
Tot volgend jaar (of misschien niet)
Jan

Natuurlijk is het te waarderen dat mensen zich hier voor inzetten, maar dat betekent niet automatisch dat je 'het maar leuk moet vinden en zo niet  zelf organiseren of wegblijven'.
Jan, ik neem aan dat als je naar een bioscoop gaat en je de film is naar je mening slecht, je het raar zou vinden als de bioscoopeigenaar roept dat je dan zelf maar films moet gaan maken of nooit terug komen.
Zo moeilijk moet het voor een consul toch niet zijn om iets te organiseren wat een klein beetje meer een afspiegeling is van de nederlandse cultuur dan klompendansen, klompenschilderen en sjoelbakken?

Suske, je hebt gelijk, ook ik vind het oubollig, maar waar haal je de mensen vandaan om hier iets aan te veranderen?
Ze zijn er dus niet. Er zijn/waren 25 Nederlandse clubs in Melbourne, zachtjes aan gaan ze ten onder want nergens krijgt men nieuwe leden en de ouderen kunnen niet meer of zijn al overleden.
De consul kan niet meer doen dan de clubs en bepaalde instanties te benaderen om hopelijk wat steun te krijgen.
Verder heeft de honoraire consul geen geld om iets zelf op te starten.
Gemiddeld hadden de clubs 250 leden elk 20-30 jaar gelden, nu slechts minder dan 50 en elk jaar verdwijnen een paar.
(Vorige maand weer een....)
Dus zijn er ook  minder mensen die inititatieven hebben om iets te organiseren.
De jongerenborrel is geen club, ze komen slechts 1 x per maand samen in een cafe.

Gelukkig dat KLM nog wat centjes inzette dmv de enige representant van de KLM die vanuit huis werkt en dat zelfs nadat de KLM al sinds jaren niet meer op OZ vliegt.

Ik vond het wel gezellig want ik was met vele vrienden en bekenden  , maar die klompedans heb ik al meer dan 100 x hier gezien, overigens beste mensen die Tukkers, hebben in het verleden (en nu nog) veel voor de Hollandse gemeenschap gedaan.
De consul staat open voor nieuwe ideeen en hulp van een ieder die mee kan helpen op zo'n dag.
Groeten,
Jan

ik moet zeggen dat wij erg gelachen hebben, maar mede omdat we met een groep gingen. ik kan me voorstellen dat als je er alleen rondloopt, niemand kent, dat je het snel gezien hebt. maar is dat niet zo met ieder feestje???
ik vind het ook oubollig en hoop als ik daar rond loop, niet dat de aussies nu denken dat dit Nederland in een notendop is. aan de andere kant: wat denken we "gemiddeld" in NL over australië? toch ook dat de kangaroos bekant op iedere hoek van de straat staan, iedereen je met een g'day mate in de armen vliegt en een krokodil in zijn achtertuin heeft?
ik ben het met jan eens dat als je andere ideeen (en tijd) hebt, je daar zeker mee moet komen. een opfrissertje kan het geheel zeker gebruiken. misschien moet je volgend jaar wel een speciaal daartoe aangegeven stukje houden voor de "kleedjes" en een kraam met patat uit puntzak (en dan wel graag patatje oorlog) en je nederlandse modernere muziek erin gooien.
ik snap het dilemma van vrijwilligers, ook hier lijk je al weer snel tijd te kort te komen, maar desalniettemin: bedankt voor de organisatie, wij hebben veel pret gehad in de wetenschap dat het nooit zal zijn zoals het in NL is.... dan moeten we er maar voor terug gaan om het jaarlijks mee te maken!
PS inderdaad jammer dat we kennelijk een groot gedeelte van het gezelschap zijn misgelopen!

Goed gezien Clara.

Wel nog een laatste opmerking.
Het is zeer moeilijk om vergunningen te krijgen (daar alleen al zijn ze een jaar mee bezig) en vooral het kleedje op de grond (zoals in NL alleen op Koninginnedag kan) mag hier niet.
Ook zal je gemerkt hebben dat er behoudens de Grolsch bar nergens drinken te verkrijgen was.
Dat komt omdat men de naastliggende middenstand niet mag bekonkurreren, al die stalletjes hadden graag cans met coke of zoiets samen met de kroket of loempia verkocht. Mocht niet.
McDonald zit er naast en vele cafe's/restaurants.

Wellicht waren er nogal wat personen welke zoals jullie op deze site zitten. Ik was incognito, heb me nergens gemeld, maar heb misschien wel met een paar onbewust gesproken, kijk dat is ook nog eens aardig. Weet je niet wie wel en wie niet.....
Jan

Ik denk dat jongeren zich niet echt aangetrokken voelen, minder oranje gevoel misschien.. en andere interesses. Ik zou zelf die borrel die er al is uitbreiden.. goede band, één stand met NL producten (kroketten, bitterballen), en gewoon een goed feest organiseren, 1 keer per half jaar. Misschien daaraan gekoppeld wat activiteiten (met 4WD's de bush in, vissen, zoiets).. meer niet. Zoiets zou ik (als jongere) leuk vinden. En die activiteit kun je samen laten vallen met een Koningen dag bijvoorbeeld..

Ook van mij nog een opmerking over de "jongeren". ik denk dat er zo weinig jongeren zijn die zich aanmelden omdat ze er geen behoefte aan hebben. wij zijn zelf puur gegaan om gezellig met vrienden onder elkaar te zijn. maar als ze het australische dag had geheten, was ik ook gegaan. ik ben niet naar australie gegaan om van al het nederlands te genieten, dan had ik in nederland moeten blijven.

maar ieder zijn eigen ding en mening en respect daarvoor.

[quote author=suske link=topic=8712.msg117060#msg117060 date=1209296265]
Natuurlijk is het te waarderen dat mensen zich hier voor inzetten, maar dat betekent niet automatisch dat je 'het maar leuk moet vinden en zo niet  zelf organiseren of wegblijven'.

[/quote]

dat is in veel gevallen misschien zo, maar ik ben het toch niet helemaal met je eens. Iedereen die zondag gekomen is, vond het toch leuk om iets nederlands mee te maken, anders waren ze niet gegaan. De gemeenschap hier, in 'Niet Nederland'  is gewoon kleiner, dus als je 'iets Nederlands' wil blijven genieten, moet je je hier dus wel inzetten! 
Er zijn mensen die een playgroup organiseren, mensen die feestjes organiseren, en als je zelf iets leuks wil doen, dan kun je zelf ook iets bijdragen, sterker, als je het graag wil, zal dat wel moeten. Het op anderen afschuiven is te makkelijk!  Flink mopperen is denk ik ook niet de manier...

Misschien heb je ideeën hoe het leuker kan, misschien heb je tijd...
De mensen die het nu organiseren doen dat (denk ik) al een hele tijd en gaan niet ineens nieuwe dingen bedenken omdat de nieuwkomers graag wat anders willen, maar geen zin hebben om daar iets voor te doen, en de consul heeft hoop ik betere dingen te doen dan feestjes organiseren.

Ik heb zelf wel wat ideeen, en als de lokatie een probleem is vanwege vergunningen, is het misschien een idee om daarmee te beginnen??

Al met al vond ik het erg geslaagd omdat er veel bekenden (jongeren :grin:) waren, het zonnetje lekker scheen, er lekker foute nederlandse muziek werd gedraaid, er kroketten en bier was, er heel wat leuks was voor de kids en jawel ik heb samen met Kyra gesjoeld, ze had wel 20 punten! Jammer dat ik net de erwtensoep had gemist...
Volgend jaar weer van de partij!

gr Jeroen en Marieke

Foto's: http://jeroenmarieke.web-log.nl/jeroen_marieke_kyra_en_ev/2008/04/koninginnedag-2.html

Toch aardig dat sommigen zich wel vermaakt hebben, ik zie op een van je fotos kennissen staan die met ons daar waren.
Wat betreft de lokatie, ik denk dat deze prima is, midden in de stad, wat wil je nog meer en je hebt overal vergunningen nodig, dus ik denk niet dat we een betere lokatie kunnen wensen.
Een andere lokatie betekent in een van de suburbs (waar??....)
De eerste twee jaar was het op Federation Square maar deze plek is veel beter, kleiner dus gezelliger voor zover men het gezellig noemt.
De Consul vertelde me dat er al 10.000 mensen binnen 2 uur waren gepasseerd, dwz incl de voetgangers die er langs liepen en sommigen dus ook een biertje pakten of een kroket.
De organisatie wil graag (jongere) mensen erbij betrokken , nieuwe ideeen zijn welkom, zolang ze gerealiseerd kunnen worden.
Er wordt altijd gemopperd, maar spring erin, kom erbij en doe volgend jaar mee.
Helaas ben ik bang dat dat niet gebeurt, want we hebben het allemaal druk, dus hetzelfde ploegje zal ook volgend jaar de kar moeten trekken, net als de mensen die het al 40 jaar plus op het Holland Festival doen waar 80 jarigen de vlaggen ophangen.
Toevallig was ik de laatste met een bakkie erwtensoep om 1 uur, moest nog uit de pan geschraapt worden, het was op.
Tja, het is leuk als je komt en een beetje plezier hebt, anders dan maar niet.
Jan

Back