L.S.V.Z.: Marika and family (ooit) op weg naar Queensland....

Marika

XPdite Sponsor
We zijn nog lang niet gearriveerd maar voor mijn gevoel eindelijk onderweg!!
Na maanden van pielen is eindelijk de hele mikmak naar TRA voor het Skills Assesment..
Al zolang hebben we eigenlijk besloten te gaan en al staan we aan het begin van het - lange - traject het wordt nu eindelijk 'echt'.

Al zo'n anderhalf jaar zijn we al aan het wikken, wegen en vooral rekenen of het haalbaar is om te gaan.
Wij hebben geen koophuis en gaan dus zonder eigen geld voor een koophuis (uiteindelijk). Hier in Amsterdam is het niet meer mogelijk om met 2 ( gewone) banen een huis te kopen en we hopen toch wel dat dat met hard werken en een beetje geluk wel lukt in Australie.
We zijn nog nooit in Australie geweest - i.t.t. de meerderheid waarschijnlijk - maar we willen al heel lang weg uit Nederland.
Afrika hebben we overwogen (omdat mijn man daar vandaan komt) maar vooral vanwege de kinderen wilden we een land wat qua klimaat lijkt op het Afrikaanse continent maar qua gezondheidszorg en opleidingen voor de kinderen meer gelijk ligt met het Europese continent. Een plek waar ruimte is (letterlijk en figuurlijk) en mooie natuur, vandaar onze keuze.

En nu, zoals gezegd, lijken we dan eindelijk echt begonnen met onze emigratieplannen!! :smile:

Marika

[sub]Omdat onze familie nog niet van onze plannen op de hoogte is heb ik een en ander uit dit berichtje verwijderd; je weet maar nooit wie dit leest..[/sub]

Nou, dat worden spannende tijden dan! Ik hoop voor jullie dat het goed uitpakt en in een vlot tempo want dat lees je wel hier dat het soms hemeltergend langzaam gaat.
En wil je zoon van 8 wel naar de andere kant van de wereld? In ieder geval dichter bij Pokémonland!
Sukses!

Heel veel succes met alles regelen!
Zelf ben ik ook nog nooit in Australie geweest, maar voor mij staat het ook al zo goed als vast dat ik daar later naar toe ga verhuizen. Ik ben nu pas 17, maar  ga over anderhalf jaar wel alvast voor 5 maanden om stage te lopen. zie ik toch in ieder geval alvast hoe het is om te wonen en te werken daar ;) Als het geld er een beetje is wil ik na die 5 maanden nog wel iets langer blijven om nog naar Alice springs, Adelaide, melbourne en sydney te gaan. (ga stage lopen in Cairns) Zo weet ik meteen een beetje waar ik later naar toe zou willen.
Ik zit ook alvast op dit forum om zoveel mogelijk informatie op te doen, want het is een heeeeeel geregel zie ik wel.
Nog een keer heel veel succes en het word vast top voor jullie in Aussie!
xx gwen

Hey Aurora,

Onze zoon van 8 is wat wisselend is zijn reactie's soms zegt hij dat hij absoluut niet gaan wil en soms lijkt hij het ook wel leuk te vinden. Wij zijn eigenlijk van plan om het een jaar te 'proberen' d.w.z. we houden ons huis aan e.d. Zo geven we niet alles op - al ga ik er wel 100% voor - en mochten een of meerdere gezinsleden het na een jaar nog niet zien zitten dan kunnen we nog terug zonder dat er erg veel verloren is. We doen dit vooral voor de kinderen en familie zodat het alllemaal wat minder drastisch lijkt. Al heb ik er wel vertrouwen in dat geen van ons nog terug wil na dat jaar!

Hi Gwen,

Leuk dat je stage gaat lopen in Cairns, aan die omgeving zitten wij ook te denken. Wij hopen ook over zo'n anderhalf jaar te kunnen gaan dus wie weet kom ik je nog wel tegen!

Marika

Hee Marika!
Dat zou wel heel leuk zijn ja.. Hou me op de hoogte ;)
Ik ga in januari 2010 tot eind juni 2010 naar Cairns. Als jullie er dan ook al zijn dan gaan we zeker even thee leuten he!
Ik denk dat alle gezinsleden het vast wel leuk gaan vinden in Australie.. Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe mensen zo'n land nou niet leuk kunnen vinden ;) Jij zeker ook niet..
Groetjes!

We hebben al heel snel, positief, antwoord van TRA  :happy: en voor de beoogde skill !!
De eeste hindernis is genomen.. Nou de volgende: IELTS test..
Mijn hubbie komt uit een franstalig land en heeft nooit Engels gehad op school, al hoeft hij als  'trades person' een 5 per onderdeel te halen, het wordt toch nog wel een hele dobber, zucht :|
Eerst maar even genieten van dit succesje!

Marika

Gefeliciteerd Marika! :congrats:

Dat gaat snel zeg.... ik was al benieuwd hoe lang het zou duren voor je iets hoort van de TRA.Maar een maand had ik niet verwacht.
Wij zijn nu bezig om alles bij elkaar te rapen, het zal in sept ongeveer ingeleverd worden ( als het goed gekeurd wordt door M2A, wel zo prettig als Rob het eerst nakijkt )
Ook wij zijn een beetje zenuwachtig voor de IELTS, ondanks de 5 ja.... ( mannetje lief heeft maar 2 jaar Engels op school gehad, is dus ook niet veel )

Ik zou zeggen succes met de rest en misschien tot ziens in Qld.

Ingrid  :cool:

Dank je :smile:
Als het goed wordt nagekeken zal het vast wel goed gaan. En als jullie beroep op die MODL lijst staat kijken ze het binnen 10 werkdagen na + de tijd dat de brief onderweg is. We hebben uiteindelijk niet eerst bericht gekregen via de email.
Succes ermee en met DE test! :up:
Waarin Queensland willen jullie uiteindelijk heen?

Groetjes,
Marika

Rimko's beroep staat idd op de MODL, tegelzetter. We zullen sneller bericht terug krijgen dan dat we er over gedaan hebben om alles te verzamelen  :roll:
Hebben jullie een agent in de arm genomen of zelf alles uitgedokterd?

We willen in de sunshine coast wonen, ik denk zelf in de buurt van Caloundra. Maar het kan goed nog veranderen, we vinden zoveel mooi in Qld!
En jullie?

Succes met de IELTS toetsen en met alles wat er daarna komt. Maar het is het allemaal waard!

Groetjes,

Sacha

Heej hallo Amsterdammers! Ik heb inmiddels m'n grant approval, en wordt maandagavond 29 sept.(dinsdagochtend Ned. tijd 30 sept.) in Brisbane door ongetwijfeld fanfare, burgervader en groot deel v/d bevolking welkom geheten! ( oke, waarschijnlijk alleen m'n mate jeroen)
Uur rijden naar boven richting Mooloolaba. Ik heb nog Ielts oefenboek/cd over, geïnteresseerd? op te halen tweede kostverlorenkade 147/3  :cool:

binnen enkele weken stuur ik ook mijn documenten naar TRA. Ik ga het gewoon proberen we zien wel wat er van komt. Ik vraag me af of het er in september makkelijker gaat op worden door die nieuwe aanvraagprocedure..Ik sluit me volledig bij je gedachtengang aan Marika, wacht nog even met de verkoop van je huis in NL (je kan het misschien verhuren?) Mocht ik door de TRA geraken dan zou de IELTS voor mijn man ook een struikelblok betekenen, hij is immers Italiaan  :grin: do I need to say more. Mijn keuze voor Australië is ook om het goede weer van Italie te combineren met het democratisch functioneren van België (nou ja functioneren.. :evil: Alvast een dikke proficiat gewenst met je TRA outcome.
:w00t:

@ Gerbrand: wat super! ja dat gevoel krijg je wel, dat zolangzamerhand de rode loper uitgaat met welkomstsalvo's en de hele mikmak! ben heeeeeel benieuwd, tegen die tijd, hoe het is als je er bent...!
Heel erg veel interesse trouwens in die IELTS oefenspullen. Geef maar even door via PM wanneer we het kunnen oppikken...graag dus!

@ Perth: helaas hebben we geen koophuis in de aanbieding. Was het maar zo...Als je nog tips wil over TRA: shoot!!

@Sacha: ik hoop dat het 't allemaal waard is.. Wij zijn nog nooit in Oz geweest en ik ga dus puur op mijn gevoel af. Het voelt ook goed al vliegt het me soms aan en vraag ik me af of ik niet knettergek ben om zoveel tijd en moeite en geld hierin te stoppen en vooral je kinderen en je hele inboedel naar de andere kant van de wereld te slepen?! Toch wil ik liever spijt krijgen van iets wel proberen dan dat om niet te hebben geprobeerd...

@Ingrid: dan zal het antwoord inderdaad sneller komen dan dat het duurt om te verzamelen. Wij proberen het allemaal zonder agent :computer: heel veel werk...
Op dit moment zit ik aan Cairns te denken maar het was heel lang Sunshine Coast, misschien wordt het wel iets ertussenin?

Groetjes,

Marika

Good on ya Marika, dat jullie het zonder agent doen  :up: Maar ik heb liever iemand achter de hand, die ons handje vast houdt  :wink:
Waarom is het niet meer de Sunshine coast maar Cairns geworden? Kan me best voorstellen trouwens dat jullie Cairns leuk vinden want wij vonden het ook helemaal geweldig. Jammer alleen van het regen(en/of orkaan)seizoen.....

Gr, Ingrid

Ehm... het is nu Cairns omdat ik zelf een toeristische achtergrond heb en denk dat er op het gebied van banen in die sector daar meer keuze zal zijn, bovendien hoop ik OOIT zelf iets in het toerisme op te kunnen zetten en lijkt me dat gebied vooral voor wat kleinschaliger ondernemingen geschikter dan de Sunshine Coast. Al heb ik al mijn research alleen van het internet want ik ben er dus nog nooit geweest.
Mijn hubbie werkt in de -airco -en - koeling - instalatie - en - reparatie -sector dus hoe heter hoe beter!
Maar als we meer zekerheid hebben over het visum gaan we alles goed onderzoeken en misschien zelfs ter plaatse..

De 27e september ga ik de IELTS test doen om zo manlief te kunnen vertellen hoe het gaat. Ik hoef maar een gemiddelde van 4,5 of 5 te halen dus echt eng is het niet maar zo hoef je niet die verplichte, en dure, cursus te doen bij aankomst!

Groetjes!

Hoi marika, wij wonen nu bijna een jaar in Cairns en hebben nog geen spijt gehad. Het is hier ontzettend leuk om te wonen.
Het is dadelijk weer 4 maanden ontzettend warm en vochtig in het regenseizoen, maar daar staan 8 prachtige maanden tegenover.
Er is genoeg te doen in het toerisme en iedereen heeft hier een airco nodig dus....
Mocht je vragen hebben over Cairns dan stel je ze maar.

Groetjes Jolanda  :cool:

Nou, eindelijk dan een reactie.. heb een lichte hersensschudding gehad en veel achter het beeldscherm is dan niet goed. IELTS is ook uitgesteld tot 11 Oktober...

Ik heb hardstikke veel vragen over Cairns :blahblah:
Wij zijn dus nog nooit in Australie geweest dus de keuze voor Cairns is puur afgaand op informatie uit boeken en internet..
Tja , zowieso vraag ik me af of het wel geschikt is voor kinderen. Slangen, haaien, spinnen en krokodillen zullen daar nog meer voorkomen dan op andere plekken, of vergis ik me daarin..
En in de maanden dat het regent, komen er dan toeristen of is dat echt een stil seizoen?
Wat ik ook graag wilde weten welke plaatsen rondom Cairns leuk zijn. We willen niet weer in een stad gaan zitten - wonen nu in Amsterdam - en willen graag op een plek, liefst in omgeving van de kust, waar je echt buiten woont maar wel scholen en andere voorzieningen niet al te ver weg hebt zitten. :blahblah:
Weet je misschien ook welken scholen leuk zijn: niet al te groot en ook met aandacht voor creatieve vakken en sport. Mijn zoons zitten nu op een Montessorischool, misschien zijn die er ook. En de 'grote' vakantie in december wanneer begint die precies. We willen proberen - tegen de tijd dat we gaan en ik hoop nog steeds op eind 2009 - net voor de vakantie te gaan zodat we de kinderen nog kunnen inschrijven en ze daarna in de vakantie wat kunnen laten aclimatiseren en met het nieuwe schooljaar kunnen laten starten gelijk met de anderen. :blahblah: Mijn jongste is trouwens net 5 tegen die tijd, klopt het dat kinderen daar pas met 6 jaar starten op de basisschool?
Wat een waterval van vragen, kijk maar of je tijd/zin hebt om ze te beantwoorden..?!
Alle info is welkom :up:

Groetjes,

Marika

Hoi Marinka, even over de scholen, het ligt er een beetje aan in welke wijk je wil gaan wonen, want dan zou je daar een school kunnen zoeken. Ik heb zelf geen kinderen maar Tum ( Forum naam ) woont ook in Cairns en heeft een zoontje van 6 of 7 jaar oud. Die weet daar veel meer van. Misschien kun je een pm sturen.

Wat betreft het toeristen seizoen, er is hier altijd wat te doen. In onze zomer zijn er de Australische toeristen en in de winter ( regen seizoen ) zijn er de overseas toeristen. In het regenseizoen is het hier erg vochtig, de Australiers blijven dan weg haha. Als je hier bent zie vanzelf hoeveel hier te doen, je kunt het niet bedenken of het is er.

Wat krokodillen, slangen enz betreft, hier worden ook kinderen groot gebracht. Ze groeien er mee op. Spinnen en slangen heb je trouwens in heel Australie.

Cairns zelf bestaat uit allerlei suburbs ( wijken ) Zo kun je kiezen, aan zee, in de stad, in de bossen. Maar dat moet je uitzoeken wanneer je hier bent. Als je gaat zoeken vind je vanzelf een suburb die je aanstaat.

Cairns is een hele leuke stad om te wonen. Niet heel groot, maar je hebt er alles.

Groetjes Jolanda  :up:

Okay,dus Tum zou eventueel wat meer over scholen kunnen weten. Tja, het is ook zo dat je alles moet zien als je er bent, zoals buurten en scholen.
En wat betreft de fauna: voordat ik naar Afrika ga - waar mijn man vandaan komt - ben ik ook altijd ongerust over malaria en schorpioenen en andere enge dingen. Als je er eenmaal bent ga je gewoon mee in het leven daar en valt het eigenlijk wel mee..

Bedankt i.i.g!

Groetjes,

Marika

Back