LaStaVaZa BobtheCactus

Tegenslag!

Afgelopen weekend druk geweest met het verzamelen van e.e.a. aan documenten voor de EOI. Gedurende dit verzamelen, rezen er een paar vragen, maar bij mij ook een beetje een irritatie gevoel over het feit dat het zo last-minute geregeld moest worden. De lijst voor ACT was immers al bekend vanaf begin juli, en ik neem aan, de daarbij behorende lijst met documenten. Had ons visumbureau niet wat eerder kunnen zeggen: Goed, we wachten nog op je beoordeling van Vetassess natuurlijk, maar, er moet sowieso een motivatie geschreven worden, financieel overzicht gemaakt worden, etc, ga daar maar vast mee aan de gang?" of iets in die trant... Ik had er graag wat meer de tijd voor genomen.
Dit vind ik een beetje slordig van ze. Anyway. Ik houd niet van negatief denken en ben aan de slag gegaan. We doen het voor een doel natuurlijk en dat is zsm ACT mapje aanleveren!

Maar, wat bleek later die middag, toen ons contactpersoon ons nogmaals mailde? In de mail stond dat ACT een eigen puntentelling systeem hanteert, als enige staat. Met die puntentelling komen we voorlopig niet aan het minimum aantal punten. Ook deze feiten zijn bekend gemaakt samen met toen de nieuwe SOL lijsten uitkwam voor ACT. Hier wist ik -uiteraard- niks van, want ik betaal ons visumbureau om dit soort dingen uit te zoeken.

Ik ben best wel boos eigenlijk. Ik ben niet zo snel boos, maar ik kan het dan ook niet loslaten nu. Je betaalt zo'n bureau een paar duizend euro om alle stress rondom het aanvragen weg te nemen. Dit hadden ze moeten weten en ons moeten zeggen. Dat is letterlijk waar we ze voor inhuren.

Wat nu?

Alsnog gaan ze 3 EOI's indienen met een (te) laag aantal punten: ACT / NSW / TAS. Blijkbaar kunnen er toch 3 worden ingediend, waar eerst vooral gewezen werd op ACT. "NSW is te verwerpen want zij nodigen bijna nooit iemand uit, zeker niet met lage punten" en over TAS is nog nooit gesproken.

Ik doe zelf ook wel veel speurwerk, houd alle staat-immigratiesites wel enigszins in de gaten, verdiep me wel, lees allerlei dingen op fora en in facebookgroepen, maar ben geen pro natuurlijk.

Moet even de frustratie kwijt! ;)
 
Ja, dat is wel balen. En ik snap je dubbele frustratie.
1. Je visum blijkt moeilijker dan gedacht
2. Dat niemand je dat even verteld heeft (waar je ze voor betaald)

Dit is wel even één van die K.. momenten in je migratie traject.

Typisch dat ACT iets apart heeft qua telling. Dat was in het oude systeem niet zo. Maar dat is ook alweer wat jaren geleden. Wellicht werden ze iets te vaak als bruggetje misbruikt (op een State Sponsored visum gaan maar nooit echt hier gaan wonen en werken)

Maar anyway, jullie zijn er niet mee geholpen...
 
Behoorlijk balen ja. Boos vanwege dat slordige vanuit het visumbureau en een beetje verdrietig vanwege dat het toch heel veel lastiger gaat worden nu. Maar goed, ik kan mezelf wel motiveren om nog wat harder te proberen!

Zou kunnen dat dat idd de reden is, het is ook nieuw, wat ik er van begreep.

Eerst even toch nog al die zooi verzamelen en schrijven en van daaruit een plan B bedenken denk ik...

Wordt nu zeker vervolgd hahaha. <--- kijk ik kan alweer lachen ;)
 
Jeetjeeee wat een achtbaan ineens de laatste paar weken Bob! Ik was heel blij om te lezen dat jullie assessment positief was beoordeeld, maar wat een tegenslag dat de puntentelling nu ineens anders is bij ACT. Klinkt allemaal een beetje nalatig inderdaad van dat visumbureau.. Je betaald ze inderdaad nu juist om dit soort dingen voor jou uit te zoeken. En ze hadden je inderdaad ook eerder kunnen vertellen om alvast e.e.a. in orde te maken wat betreft die andere documenten die ineens snel snel aangeleverd moesten worden. Dus ik snap best dat je er even boos over was! Maar ook goed om te lezen dat je het er niet bij gaat laten zitten en positief blijft. Drie EOI's eruit gestuurd dus, wauw! Het kan nog alle kanten op. Wie weet komt TAS onverwacht uit de hoek met goed nieuws. Ik ga in ieder geval voor jullie duimen!
 
He, jakkes, Cactus. Ik was al blij eens een keer een bericht te lezen waar het wel gestroomlijnd ging (want dat is vrij uniek met immigratie in Australie), toch weer een kink in de kabel. Join the club! Ik hoop dat er snel een plan B komt.
 
Nou de aanvragen liggen er... Een EOI voor NSW en eentje voor TAS. Beiden voor een 190 visum, met lage punten ingediend, 65 punten. En dat is gelijk het minimum dus ik zal wel achteraan sluiten.

Ik heb zelf een paar twijfels over deze ingediende EOI's. Toen ACT nog de meest kansrijke optie leek, werd NSW afgedaan met: "nou dat heeft geen zin want die nodigen echt maar sporadisch mensen uit een dan meestal met hoogte punten...", En nu ineens is het toch ingediend. Komt over als een soort zoethoudertje, aangezien we natuurlijk niet echt te spreken waren over dat hele gebrek aan informatie rondom ACT.

En ik denk zelf dat je voor TAS dus echt een job offer nodig hebt, maar daarop zegt het visumbureau dat dat niet per definitie hoeft te zijn en dat ze daarop ook uitzonderingen maken als je gemotiveerd genoeg blijkt te zijn.

Volgende week is onze vaste contactpersoon weer terug van vakantie, en willen we even met haar praten over dit alles natuurlijk. De miscommunicaties vielen samen met haar afwezigheid en toen haar werk werd overgenomen door een ander. Dat kan natuurlijk het eea aan liggen.

Ook heb ik alweer nieuwe vragen klaarliggen omtrent de visum veranderingen die er in november aan zitten te komen. Ik verwacht voor dat geld wat we betalen aan zo'n bureau dat zij heel ver met mij meedenken en alles uit de kast trekken om samen met mij, ons, aan een visum te komen.

Anyway, so far dus. Kleine kans maar als je het niet probeert, weet je het ook niet! Nee heb je, ja kun je krijgen.
Ik heb iig een mooi opstel geschreven over waarom ik wel in Tasmanië wil wonen ;)
 
Ik heb inmiddels met onze visumagente gemaild, en antwoorden gekregen op mijn vragen.... Het ziet er naar uit dat we gewoon moeten afwachten en ons tot op een bepaalde hoogte kunnen voorbereiden op eventuele nieuwe EOI's die we gaan indienen de dag nadat de regels veranderen. Dus wie weet, gooit SA wel weer wat plekken open voor grafisch ontwerpers :) * fingers crossed * Ook hoop ik op dat 1 van de regionale lijsten van NSW open gaat tzt of daarvoor, grafisch ontwerper staat daar op de lijst van Northern Rivers (Byron Bay en omgeving)

Mijn plan voor tot aan half november (veranderingen visums):


qua werk, leefomgeving, motivatie etc. oriënteren op:
- NSW regionaal
- SA (hier stond mijn vak eerder wel op, wie weet hebben ze de plekken verdeeld over voor en na de veranderingen)
- TAS (mochten we 'm opnieuw met andere punten indienen)
- ACT (je weet maar nooit, misschien houden ze er weer een ander puntensysteem op na)

Overbodig? Misschien wel ja. Maar ik heb het gevoel dat ik het zelf maar beter ook allemaal in de gaten kan houden en dus niet 100% op een visumbureau alleen kan rekenen. Plus een extra set ogen kan wellicht meer zien en speuren.

De NAATI test wordt voorlopig door het bureau nog afgeraden... Ik twijfel er over. Het is toch een extra 5 punten. Maar goed, misschien over een jaar, als het allemaal niet wil vlotten.

TBC. 🤙
 
Update: Afgewezen voor Tasmanië.

Van onze visumagente gehoord dat onze EOI is afgewezen voor Tasmanië. En expliciet vanwege de volgende reden: het ontbreken van een formal job offer. Dit staat letterlijk in de afwijzing van immigratie.

Nu denk ik: okay. Logisch, want zoals ik al vermoedde, is dit kennelijk gewoon een vereiste, en niet een optie. Ik had dit idee al, na het bekijken van de Skilled Occupation List van de staat en de daarbij behorende criteria.

Echter, heeft onze visumagente toch een EOI ingediend toen. Nadat ik expliciet had gevraagd of ik het wel goed begrepen had en je dus niet per se een job offer nodig hebt. Zij liet het naar ons toe overkomen dat dat het makkelijker zou maken. En dat er uitzonderingen zijn.

Ik ben een beetje in de war hierover. Ik heb nu, door die afwijzing, het gevoel dat we met een 0% kans die EOI hebben ingediend. Zo lijkt het achteraf. En ja het verandert niks aan de uitslag, maar het creëert ergens een valse hoop-gevoel bij me. Liever gelijk zeggen dat het nul kans heeft dan 'ja misschien' en dan toch stiekem hopen.
En dan ga je je ook andere dingen afvragen. Zij zag kennelijk een uitzondering: hoe dan, nu door job offer echt nodig blijkt te zijn? Moeten we nu in het vervolg een inschattings percentage erbij vragen? Wordt er wel echt met je mee gedacht?

Het voelt, na dat andere ding eerder in mijn thread, een beetje alsof we niet helemaal serieus worden genomen soms. Ik voel me er best een beetje alleen in staan nu (uiteraard alleen met mijn partner natuurlijk dan).

Snik.

(PS als iemand hier ervaring mee of kennis van heeft?? Met een visum aanvraag voor Tasmanië met of zonder job offer etc. Let me know).
🌵
 
He nee Bob! Wat ontzettend balen :( Ik kan me voorstellen dat je je een beetje in de maling genomen voelt.
Een beetje alsof je met een kluitje het riet wordt ingestuurd.
Want je zou toch van zo'n bureau uit moeten kunnen gaan als zij zeggen dat zo'n job offer niet perse nodig hebt.
Maar ik ben benieuwd of iemand anders hier daar meer over weet, misschien was je daadwerkelijk wel een uitzondering maar hebben jullie gewoon stomme pech gehad?

Hebben jullie nu nog meer EOI's uitstaan? Hopelijk komt in november SA weer op de lijst :)
 
Hoi, ja, dat zijn de mindere berichten, snap dat je het een beetje dubbel voelt. Zeker na het eerdere akkefietje.

ik zou het netjes terug koppelen. Feitelijk vertellen wat er nu 2x gebeurd is en wat dit met jezelf doet, en met de relatie naar hun toe. Het is een zakelijke relatie. Jij betaald voor een service en je hebt niet het gevoel dat die service op het niveau is wat je er van verwacht.
Het is wel zo dat je soms dingen moet proberen die wat minder voor de hand liggen om wellicht een voet tussen de deur te krijgen maar een eerlijk advies over de kans is dan wel nodig (van minimale kans tot redelijk bijvoorbeeld)

Is het een OZ bureau trouwens?
 
He jakkes, Cactus! Daar gaan we weer. Dat had je nou even helemaal niet nodig. Ik zou kunnen zeggen: het hoort erbij, het immigratieproces is louter en alleen bedoeld om je weerstandsvermogen en irritatiegraad te testen zoals de meesten van ons wel ervaren. Maar in dit geval vind ik dat het visumbureau wel extreem slecht communiceert. @afterbang heeft gelijk met zijn voorstel om de zaken helder te krijgen, je bent van ze afhankelijk en van hun wil om een tandje extra bij te zetten. Anders zie ik de toegevoegde waarde niet. Ik weet niet of het een optie voor je is om een ander te zoeken? Je hebt al veel geld geinvesteerd, dat wil je natuurlijk terugzien. Maar dit lijkt geen incident te zijn maar structureel. We gaan met ons allen duimen hier dat je beroep weer op de lijsten komt. Tijd voor meevallers!
 
Cac voor de Cactus inderdaad haha! Maar goed. Nu een dag later. Ik denk dat ik gisteren misschien voornamelijk uit frustratie en/of teleurstelling reageerde. Ik heb er vandaag even rustig over nagedacht en wat ik op deze mail ga antwoorden. Uiteraard rijzen er weer volgende vragen wat betreft de hele visumaanvraag.

Vanaf november worden er weer een aantal visa en regels veranderd, daar ga ik nu in elk geval op vooruit kijken. Naast de kleine verwarring over de afwijzing en hoe duidelijk dat nou wel of niet inclusief job offer was; het maakt niet uit want zij vinden dus dat er WEL een job offer bij moet, dus daar kunnen we wat mee. Zo moet je het ook maar zien.

Gelukkig ben ik over het algemeen een positief ingesteld persoon zullen we maar zeggen! Keep you posted!

Zaterdag heeft mijn vriend in elk geval de IELTS test, spannend!

🌵 🤟
 
Nu je het weer wat positiever inziet is het wellicht een aardig moment om nogmaals na te denken over je feedback. Wel of niet geven. En heel belangrijk, wat wil je er mee bereiken. Je hart luchten, het traject beter laten lopen in het vervolg, beide? Enz.

Ik zou met een fris hoofd daar even over nadenken en dan de actie kiezen die je nodig acht (kan ook geen actie zijn) Maar neem dat besluit nu, dan heb je over een paar weken geen spijt als er wat voorvalt en je dan denkt: had ik maar!
;)
 


OFX
Back
Top