Ik snap dat een huis vinden geen makkelijke taak is. Maar iets met insulation and heating is ten zeerste aan te bevelen. Vergeleken met Nederland is de winter in Canberra een eitje (heel veel zon) en overdag meestal een graad of 12. De winter is ook geen 6 maanden zoals in NL.
Maar ze bouwden de huizen alsof je in Noord QLD woont. Dus 12 graden buiten en binnen is plots een erg onaangename winter. Ik heb nergens zoveel kou geleden als in AU.
Ik woon zelf 'in the country' sinds 2024. Niet zo hooggelegen als Canberra, maar wel een stuk zuidelijker, hoogte en zuidelijkheid zijn 2 factoren die bijdragen aan de kou in de winter. Canberra en Yea (Yea is een ontieglijk gat, dus zeg maar Seymour/Mansfield) zijn echte landklimaten die je nergens in NL vindt, maar bijvoorbeeld ook niet in Sydney, Brissie, Melbs of Perth. Na een jaar Yea vat ik het landklimaat samen als: heter in de zomer, kouder in de winter, veel zonniger dan milde zeeklimaten en veel stabieler weer. Extra voordeel van een landklimaat vind ik zelf dat de nachten in de zomer relatief koel zijn, zelfs als je het overdag heumoal aflegt met 45 C. Altijd lekker slapen beneden 20 C.
En
@afterbang nails it, de winter duurt hier echt beduidend korter in Oz. Grofweg juni-juli-augustus, dan heb je het ergste wel gehad. In Yea is het laagste dat ik gezien heb om 05.00 in de ochtend in juli: rond 0 C. Maar dat is echt maar 1 of 2 dagen geweest. Ik heb hier nog nooit sneeuw gezien of ruiten krabben, dat is in Canberra wel het geval. Keerzijde: zowel in Canberra als in Yea liggen de alpine skigebieden om de hoek

. Maar het skiseizoen is dus ook korter dan in de alpen. Affijn, niks te klagen, korte winters, relatief warme dagtemps, en veel skifun.
Qua huizen heeft
@afterbang ook volkomen gelijk. Als je iets NL-style geisoleerds verwacht met dubbele spouwmuren en driedubbel glas, kom je waarschijnlijk bedrogen uit. Alleen in de allernieuwste nieuwbouwappartementen adverteren ze daarmee, en dan nog is het lang niet up-level met NL. Je hebt meer kans op een oudere woning, en dat kan in de winter afzien zijn. Als het mogelijk is om zoiets te vinden: kijk naar woningen met ofwel ducted heating (heteluchtverwarming) ofwel reverse-split airconditioning (koelen in de zomer, verwarmen in de winter). Sommige huizen hebben dat maar in 1 ruimte (mijn huis heeft 1 zo'n AC in onze open-plan woonkamer-keuken-eetkamer en verder nergens), andere hebben er nog 1 of 2 extra in de slaapkamers. Telt allemaal op in stroomkosten natuurlijk, tenzij je solar op het dak hebt liggen, maar dat percentage beschikbare woningen is nog niet zo hoog als in NL. Ze hebben hier minder/andere bouwverordeningen. Maar je kunt hier een hele collectie goedkope, economische/efficiente kleine heaters/coolers kopen voor slaapkamers en studeerkamers.
Als je iets te kiezen hebt: stenen woningen zijn doorgaans nieuwer dus meestal beter geisoleerd dan de typisch Australische oude weatherboarders (ik woonde al in Melbourne, en woon in Yea nu opnieuw in zo'n houten huis). Ikzelf heb ook het gevoel dat als je op een heuvel woont zoals wij, en dus een deel van je huis op stumps (pootjes, stelten) staat, dat er meer kou door de bodem van je huis binnen komt. Toevallig hebben wij mazzel, en hebben de vorige bewoners de vloeren en muren geisoleerd en de raampuien gecoat met isolatiefolie. Maar dan nog: de NL kwaliteit en steady 20 C in huis bereik je hier nooit.
Iets dat wij bij de huizenaankoop min of meer over het hoofd hebben gezien en nu ontieglijk van balen: als je iets ouders koopt of huurt, kijk of het open haard(en) heeft. Wij hebben er wel een, maar die zit in de slaapkamer

en wie loopt daar nou hout te stoken

. Een open haard/houtkachel/sfeerhaard/pelletkachel/bio-ethanolkachel kan je veel warmte brengen en veel kosten schelen. En met name bio-ethanolhaarden kun je gewoon in de kamer zetten zonder afvoer en ongezonde verbrandingsresten.
Iets heel anders, en dat zeg ik met alle truttigheid van een net-niet boomer bejaard oud vel: alles went.
Ik zit hier nu 8 jaar, waarvan 9 winters in Melbourne en in the country. Het eerste jaar ging ik net als
@afterbang dood van de kou

. Het tweede jaar kocht ik bij Kmart 3 dik-met-teddy gevoerde joggingpakken, 12 paar skisokken en Ugg pantoffels. Het derde jaar liep ik bij 0 C alweer buiten op teenslippers en in t-shirts

. En nu ik zowat half met pensioen ben, brei ik vesten voor de bio-ethanol haard en de TV

.
You'll live. En er is altijd nog Queensland na een paar jaar. Kun je klagen over 12 maanden hitte en de vochtigheid

.