LaStaVaZa BobtheCactus

Zo lekker bezig Bob! Aan de ene kant geven deze maanden de tijd voor planning, duidelijkheid en het creëren van meer zekerheid. Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat jullie niet kunnen wachten om daadwerkelijk die kant op te 'vliegen'! Geniet van de voorpret!! 💪 🥃
 
Mooie lijst @Emulate !

Een heel kleine en niet zo belangrijke toevoeging/aanpassing voor de volledigheid:

Je kunt vliegtickets 12 maanden vooruit boeken bij Singapore Air. (Heb niet naar andere gekeken maar verwacht dat er meer maatschappijen zijn waar dat mogelijk is)
Je hebt vast gelijk, nooit uitgezocht. Mogelijk ben ik ook in de war na 7 jaar. Ik denk dat ik bedoelde als je een return flight boekt, je die retourvlucht niet langer dan 6 maanden na de heenvlucht kunt boeken. Meeste mensen die emigreren boeken geen return maar een single ticket dus no issue at all. Ik weet niet meer waarom ik destijds een retourticket heb geboekt, ik weet alleen dat ik de terugvlucht niet verder dan 6 maanden na inreis kon boeken. Ik heb dat returnticket later verkocht (word je niet rijk van) omdat ik nooit meer naar NL terug ben geweest.

Wat in ieder geval zo is, is dat je met een single ticket alleen, het beste voor alle zekerheid een bankafschrift meeneemt met een tegoed van (voor zover ik weet) $ 5000 erop. Border Force is nogal achterdochtig met single tickets en wil zeker weten dat je (met een temporary visa) genoeg geld hebt om op tijd een return ticket te kopen. Is niet nodig met PR of AU citizenship.

1694916848546.png
 
Werk behouden. De makkelijkste weg is waarschijnlijk om jezelf in AU op te zetten als sole trader (zzp-er) en ze te invoiced vanuit NL. Er is al redelijk wat geschreven over de hoe/wat/waarom. @FOL heeft hier courante ervaring denk ik. Maar er zijn er meer die het a af hier gedaan hebben. (Ik zelf heb een andere constructie die waarschijnlijk niet werkt voor je als je NL bedrijf niet een decent size en footprint heeft) De overbrugging is zeker fijn al is het maar voor even. Mijn betere helft heeft ook nog een jaar voor NL gewerkt en het is op die manier een zachte landing.

Het opzetten als sole trader (vrijwel hetzelfde als eenmanszaak in NL) weet ik niet. Ik heb een PTY LTD (vergelijkbaar met B.V.) opgezet. Buiten dat, super eenvoudig. Je stuurt een factuur in euro's naar de klant in NL (zonder BTW/VAT/GST). Die betaalt jou op een EURO rekening en jij zet het om naar AU centen. Voor de klant in NL is het praktisch alsof je in groningen zit en werkt voor een bedrijf in Limburg. Alles op afstand en ze maken alleen de rekening over (tijdsverschil daargelaten).

Wat ik doe; oude raborekening storten zij geld op en ik zet het regelmatig via OFX/Transferwise om naar AU.
Alternatief is dat je wise.com gebruikt en daar een "EURO" wallet aanmaakt. Dan kan de klant meteen daarop storten en dan kan je binnen wise.com het geld meteen naar AUD omzetten en jaar je AU rekening laten storten.
 
Last edited:
Het opzetten als sole trader (vrijwel hetzelfde als eenmanszaak in NL) weet ik niet. Ik heb een PTY LTD (vergelijkbaar met B.V.) opgezet. Buiten dat, super eenvoudig. Je stuurt een factuur in euro's naar de klant in NL. Die betaalt jou op een EURO rekening en jij zet het om naar AU centen. Voor de klant in NL is het praktisch alsof je in groningen zit en werkt voor een bedrijf in Limburg. Alles op afstand en ze maken alleen de rekening over (tijdsverschil daargelaten).

Wat ik doe; oude raborekening storten zij geld op en ik zet het regelmatig via OFX/Transferwise om naar AU.
Alternatief is dat je wise.com gebruikt en daar een "EURO" wallet aanmaakt. Dan kan de klant meteen daarop storten en dan kan je binnen wise.com het geld meteen naar AUD omzetten en jaar je AU rekening laten storten.
Ja met de huidige wisselkoersen is het idd euro's naar Australische centen :D
 
Wat leuk om de ontwikkelingen te lezen. Ik zie dat jullie in Canberra gaan wonen/werken. Ik heb in 2018 in Canberra gewoond met een sponsorship. Dus mochten jullie vragen hebben over Canberra dan hoor ik dat graag.

Ik zie dat je super hebt gescoord in PTE. Hoe heb je gedaan? Hoe is je dat gelukt. Ik ga binnenkort een PTE examen doen (ooit in 2018 gedaan) maar is nu veranderd, korter geworden. Binnenkort maar eens naar Diemen. Nog niet geboekt maar binnen nu en 3 weken wil ik het examen doen. Ik oefen veel op AlphaPTE.
 
Wat leuk om de ontwikkelingen te lezen. Ik zie dat jullie in Canberra gaan wonen/werken. Ik heb in 2018 in Canberra gewoond met een sponsorship. Dus mochten jullie vragen hebben over Canberra dan hoor ik dat graag.

Ik zie dat je super hebt gescoord in PTE. Hoe heb je gedaan? Hoe is je dat gelukt. Ik ga binnenkort een PTE examen doen (ooit in 2018 gedaan) maar is nu veranderd, korter geworden. Binnenkort maar eens naar Diemen. Nog niet geboekt maar binnen nu en 3 weken wil ik het examen doen. Ik oefen veel op AlphaPTE.
Wij woonden in Canberra van 2017 tot en met 2021. Hebben we elkaar niet gezien?!
 
Wat leuk om de ontwikkelingen te lezen. Ik zie dat jullie in Canberra gaan wonen/werken. Ik heb in 2018 in Canberra gewoond met een sponsorship. Dus mochten jullie vragen hebben over Canberra dan hoor ik dat graag.

Ik zie dat je super hebt gescoord in PTE. Hoe heb je gedaan? Hoe is je dat gelukt. Ik ga binnenkort een PTE examen doen (ooit in 2018 gedaan) maar is nu veranderd, korter geworden. Binnenkort maar eens naar Diemen. Nog niet geboekt maar binnen nu en 3 weken wil ik het examen doen. Ik oefen veel op AlphaPTE.
Als je goed studeert op de structuur van PTE, dan kun je al een heel eind komen. De test heeft allerlei blokken met verschillende onderdelen, maar hier hoef ik niet over uit te wijden denk ik, aangezien je PTE al eens gedaan hebt.

Ik vond E2 Language PTE heel erg handig qua echt goeie tips, zij gaan best wel diep in op de structuur en wat nou echt handig is om te doen. Maar nou kwam ik ook langs een YouTube kanaal genaamd Milestone Study. Zij geeft echt een beetje rare tips, waarvan je denkt: ..... ehh weet je zeker dat dit werkt? Maar ik heb het voor de gein eens toegepast in een oefentest (ik heb 5 oefentesten gekocht bij PTE zelf) en verrek, het leek te werken! Bij een test samenvatten schrijft zij gewoon vrij plat een stuk of 15/20 woorden op die ze hoort, en herhaalt deze dan zonder er per se een verhaal van te maken. En zo nog bij enkele andere onderdelen.

Dus met bovenstaande 2 YT kanalen en uiteindelijk 3 oefentests heb ik bij mijn 2e poging de hoogste score gehaald. De eerste poging miste ik op 0.1 punt bij 1 onderdeel volgens mij.
 
En thanks ja, misschien stuur ik je over een tijdje een DM over Canberra! We zijn nu nog niet mega actief bezig, maar dat gaat volgend jaar wel kriebelen denk ik om er meer mee bezig te zijn! :)
 
Als je goed studeert op de structuur van PTE, dan kun je al een heel eind komen. De test heeft allerlei blokken met verschillende onderdelen, maar hier hoef ik niet over uit te wijden denk ik, aangezien je PTE al eens gedaan hebt.

Ik vond E2 Language PTE heel erg handig qua echt goeie tips, zij gaan best wel diep in op de structuur en wat nou echt handig is om te doen. Maar nou kwam ik ook langs een YouTube kanaal genaamd Milestone Study. Zij geeft echt een beetje rare tips, waarvan je denkt: ..... ehh weet je zeker dat dit werkt? Maar ik heb het voor de gein eens toegepast in een oefentest (ik heb 5 oefentesten gekocht bij PTE zelf) en verrek, het leek te werken! Bij een test samenvatten schrijft zij gewoon vrij plat een stuk of 15/20 woorden op die ze hoort, en herhaalt deze dan zonder er per se een verhaal van te maken. En zo nog bij enkele andere onderdelen.

Dus met bovenstaande 2 YT kanalen en uiteindelijk 3 oefentests heb ik bij mijn 2e poging de hoogste score gehaald. De eerste poging miste ik op 0.1 punt bij 1 onderdeel volgens mij.

Herkenbaar. Die YT video's werken goed. Ik loop het meeste tegen het 'Repeat Sentence' gedeelte. Gaat niet om Engels, maar het onthouden van een zin met 10-13 woorden vind ik gewoon lastig. Ik blijf oefenen via AlphaPTE en binnenkort maar eens een poging doen. Mijn eerste doel is proficient halen, maar superior zou prachtig zijn.

Hoe druk was het in Diemen bij de PTE exam? Ik vind het namelijk ook best lastig om te concentreren voor de luister opdrachten in een kamertje met 10-15 man die allemaal Engels praten enzo....
 
Herkenbaar. Die YT video's werken goed. Ik loop het meeste tegen het 'Repeat Sentence' gedeelte. Gaat niet om Engels, maar het onthouden van een zin met 10-13 woorden vind ik gewoon lastig. Ik blijf oefenen via AlphaPTE en binnenkort maar eens een poging doen. Mijn eerste doel is proficient halen, maar superior zou prachtig zijn.

Hoe druk was het in Diemen bij de PTE exam? Ik vind het namelijk ook best lastig om te concentreren voor de luister opdrachten in een kamertje met 10-15 man die allemaal Engels praten enzo....
Ongeveer in die richting, 10-15 man. Gewoon lekker hard praten en met je handen je koptelefoon goed aandrukken, dat scheelt :)
 
Wat leuk om te lezen, na zoveel jaren weet je nu dat het gaat lukken! Als je even gezond blijft tot december😁
Hoeveel tijd zat er nu tussen Indienen EOI en invitation to apply?
 
Als je goed studeert op de structuur van PTE, dan kun je al een heel eind komen. De test heeft allerlei blokken met verschillende onderdelen, maar hier hoef ik niet over uit te wijden denk ik, aangezien je PTE al eens gedaan hebt.

Ik vond E2 Language PTE heel erg handig qua echt goeie tips, zij gaan best wel diep in op de structuur en wat nou echt handig is om te doen. Maar nou kwam ik ook langs een YouTube kanaal genaamd Milestone Study. Zij geeft echt een beetje rare tips, waarvan je denkt: ..... ehh weet je zeker dat dit werkt? Maar ik heb het voor de gein eens toegepast in een oefentest (ik heb 5 oefentesten gekocht bij PTE zelf) en verrek, het leek te werken! Bij een test samenvatten schrijft zij gewoon vrij plat een stuk of 15/20 woorden op die ze hoort, en herhaalt deze dan zonder er per se een verhaal van te maken. En zo nog bij enkele andere onderdelen.

Dus met bovenstaande 2 YT kanalen en uiteindelijk 3 oefentests heb ik bij mijn 2e poging de hoogste score gehaald. De eerste poging miste ik op 0.1 punt bij 1 onderdeel volgens mij.
Ik gebruikte voor het oefenen op PTE ook E2 Language en yt kanaal language Academy PTE. Hier komen vergelijkbare "rare" tips voorbij die toch wel lijken te werken en het zeker een stukje makkelijker kunnen maken voor je.
 
Wat leuk om te lezen, na zoveel jaren weet je nu dat het gaat lukken! Als je even gezond blijft tot december😁
Hoeveel tijd zat er nu tussen Indienen EOI en invitation to apply?
Hopelijk nog even iets langer dan december 😂

We hebben de EOI ingediend op 24/07 en de nominatie gekregen op 03/08 dus dat ging heeeeeel snel!
 
Hopelijk nog even iets langer dan december 😂

We hebben de EOI ingediend op 24/07 en de nominatie gekregen op 03/08 dus dat ging heeeeeel snel!

Dat is top! Ik heb even terug gelezen. Jullie hebben een agent ingehuurd voor de aanvraag van het visum. Wat kost dat als ik vragen mag? Ik twijfel of ik net als het skills assessment alles zelf ga doen... ik heb met een agent in NL gesproken. Zij zei aan de telefoon dat het moeilijkste het skills assessment is. Als die binnen is, visum aanvraag minder moeilijk is. Klopt dat? De prijs die zij doorgaf was inclusief skills assessment, maar dat was veel hoger dan iemand uit Australië inhuren.
 
Last edited:
Laatste stapjes die wij kunnen zetten voor nu:

  • Afgelopen weken zonder problemen de Nederlandse en Australische VOG's binnen gekregen en aan ons dossier toegevoegd.
  • Aankomende donderdag gaan we voor de medicals, om die toe te voegen.

Meest recente vergelijkbare (491 visum) case bij ons visumbureau had een doorlooptijd van 8 maanden uiteindelijk, pas geleden goedgekeurd. Zegt natuurlijk niet heel veel, maar dan zit toch mei 2024 zo'n beetje in mijn hoofd....?!? We zullen zien! Eerst maar even fingers crossed dat we de medicals goed doorstaan — ik ga er wel van uit.

Nog een goed 'nieuwtje' — ik kan ZEKER weten blijven doorwerken voor mijn huidige werkgever. Afgelopen tijd 'tussendoor' al enkele keren ter sprake gekomen, maar ik wilde toch zekerheid i.v.m. het uitzoekwerk vooraf. Ik blijf denk ik overigens de eerste paar maanden doorwerken zoals nu, en ga het pas daar ter plekke in werk stellen. Zal al wel druk genoeg zijn met een huis zoeken en settelen de eerste paar maanden... Maar een enorm fijne wetenschap dat dit kan! Jeuh! 🥳
 
Hoe meer afgerond hoe fijner! De 491 heeft nu een korte keuringstijd dan de 189/190. Ik heb veel grants gezien met een wachttijd tussen de 6-10 maanden.

Fijn dat het kan! Hoe ga je door werken voor je werkgever in Nederland? Hoe werkt het dan met belasting enzo?
 
Goede berichten!

Zoals Yunus zegt; hoe ga je het doorwerken inregelen? Daar zijn natuurlijk allerlei regels voor en dingen waar je rekening mee moet houden om later geen verassingen te krijgen.
 
Back
Top