LaStaVaZa BobtheCactus

De hoognodige update!
De laatste weken voor vertrek waren druk.... een goed geregelde chaos. Zo lang mogelijk naar locatie gegaan, zo lang mogelijk spullen doorverkocht, vrienden en familie gezien. Een week voor vertrek zijn we in het vakantiehuisje van mijn beste vriendin getrokken. Dat was heel fijn voor de overgang, want de overname van ons huurhuis hebben we ongeveer 5 dagen voor vertrek afgerond. Die laatste week, in een boshuisje op de Veluwe, was wel even lekker om een klein beetje tot stilstand te komen.

De vlucht op 16 juni ging heel erg goed. Het was een lange vlucht: Amsterdam —> Gangzhou - 2 uurtjes tussenstop hier en toen Gangzhou —> Sydney. We kwamen om 19 uur Sydney tijd aan, zijn direct naar ons hotel vlakbij het vliegveld gereden, hebben HEERLIJK geslapen, en konden de volgende middag om 12 uur door naar de laatste bestemming: Canberra.

We hebben geen jetlag gehad mede denk ik omdat we (of ik moet zeggen: mr Cactus) tips and tricks en een bijbehorend schema'tje had laten opstellen door AI, hoe we dit nou eens goed konden aanpakken dit keer. Dus iets eerder naar bed en er uit de week ervoor en ik moet zeggen dat het goed heeft geholpen! tip!

In Canberra hebben we de eerste anderhalve week in een AirBnB gezeten en een tweedehands auto gekocht (voor de geïnteresseerden: een Hyundai Tucson uit 2021), en daarna zijn we naar onze eerste house sit gegaan. Want, ongeveer drie weken voor vertrek had ik ineens een helder moment, tijdens een gesprek over hoe we nou aan een huurhuis zouden gaan komen binnen anderhalve week. Dat vond ik best wel een stressvol idee. Ergens kwam het ineens mijn brein binnen, en zei ik: weet je wat we ook kunnen proberen? Een housesit bemachtigen!! Dan koop je wat meer tijd en valt er een beetje stress af van die eerste periode. Geen idee of het werkt, maar, let's give it a go! Dus zo gezegd, zo gedaan. Sites gezocht, ingeschreven en gereageerd. En succesvol, want al snel hadden we de eerste twee housesits al gelockt! En de eerste dagen hier hebben we van te voren even face-to-face met beide aanbieders gezeten en dat klikte ook in real life.

Op het moment van schrijven is de laatste dag aangebroken van onze eerste housesit. We hebben hier 3.5 week gezeten, in een ruim opgezet huis in de wijk Lyneham in het noorden van Canberra. We hebben enorm genoten van de hele lieve Kelpie en kat waar we op mochten passen, en van het rustig een beetje verkennen van de buurt en de nature reserves hier om de hoek. Maar wat is het hier TERINGKOUD geweest in huis zeg!!! Excuse my language maar ik had niet verwacht dat het zo koud zou zijn binnenshuis!! Ik was al gewaarschuwd door @afterbang maar ik sluit me nu aan bij zijn woorden: ik heb het nog nooit zo koud gehad als in Canberra. Helpt ook niet mee dat we kennelijk in de koudste juni maand sinds 40 jaar ofzo aankwamen 😂
Want dit huis, hoe fijn ook qua ruimte etc, is een oud huis zonder airco en centrale verwarming. Wel van die verrijdbare kleine elektrische kacheltjes en een open haardje, wat wel enorm hielp. Maar fijn is anders haha! Maar goed, we klagen niet want gratis onderdak is wel heel luxe hoor!

Canberra is wel heel lekker zonnig geweest de afgelopen weken, op enkele grijze en natte dagen na. Dan is de kou ook niet zo erg meer. Ik ben blij dat ik mijn winterjas heb meegenomen vanuit NL, want daar twijfelde ik nog even over.

Nou die housesits, dat bevalt ons tot nu toe heel goed. We hebben er gelijk nog een aantal geregeld 😂 en zullen dus de aankomende tijd niet precies in Canberra zijn. Dat "moet" eigenlijk wel voor de aanvraag van het volgende (PR) visum, maar we hebben nog wat wat speling. We moeten straks 2 van de 5 jaar in ACT hebben gewoond en 3 van de 5 jaar regionaal. Naast dat het leuk is, is het natuurlijk ook financieel heel erg prettig dat we een beetje kunnen sparen, en straks een leuk huisje kunnen gaan zoeken hier.
Ons housesit schema ziet er nu als volgt uit:

27 juni t/m 22 juli — Canberra
22 juli t/m 29 juli — Melbourne (bezoeken vrienden)
29 juli t/m 25 augustus — Murrumbateman (net ten noorden van Canberra)
25 augustus t/m 6 september — Branxton, NSW (richting Newcastle)
6 September t/m 2 November — Jerrabomberra, NSW (vlak naast Canberra).

We hebben dus al mooi een heeeele lange periode 'back-to-back' housesits geregeld, echt heel blij mee en dankbaar voor! Want het zijn mooie huizen, ruim van opzet, het voelt echt een beetje als vakantie! Ondanks dat we gewoon moeten werken hoor, trouwens, remote en online. Want dat gaat natuurlijk ook gewoon door!
En dat je dan ook nog gezellig honden en katten (en in 1 geval schapen en geiten) erbij hebt, dat maakt het echt heel erg leuk. Ik ga zo dadelijk het volgende adresje aanschrijven wat ik op het oog heb, ook in NSW.

ja en verder is het bijzonder en ook wel weer 'gewoon' aan het worden. ik kan het nog niet helemaal omvatten in woorden, maar omdat ik zelf nog nooit in Canberra ben geweest van te voren voelt het allemaal heel nieuw en niet zozeer als de herkenning van: oh jaaaa dit herken ik, en dit weet ik nog, en toen zus en toen zo.... Ik denk dat we dat volgende week wel ervaren, dan zoeken we vrienden op in Melbourne. Dan hebben we een redelijk vol schema met bezoekjes, werk, en zorgen dat we met de housesits weer op tijd zijn voor de sleuteloverdracht en dat soort dingen. Busy busy maar wel leuk!!

Tot zover! 🌵😎⛄

Maar wat is het hier TERINGKOUD geweest in huis zeg!!! Excuse my language maar ik had niet verwacht dat het zo koud zou zijn binnenshuis!! Ik was al gewaarschuwd door @afterbang maar ik sluit me nu aan bij zijn woorden: ik heb het nog nooit zo koud gehad als in Canberra.
Bizar hè! En ja, je kunt het 10x zeggen tegen Hollanders maar dan nog geloof je niet echt hoe ONGELOFELIJK koud het binnen kan zijn en hoe onprettig dat is. We zijn in Nederland (en zeker ook de rest van NW Europa) zo ongelofelijk verwend/het is hier zo ongelofelijk slecht. Dat weet je pas echt als je het zelf meemaakt. Maar ik had iig mijn best gedaan om je er op voor te bereiden hahaha.

Zoals je zelf al zei: Het is wel erg zonnig in de winter dus dat scheelt in ieder geval voor de winter depressie, maar dat warmt je huis verder maar nauwelijks op.

Moest wel lachen om je 'Lyneham in Noord Canberra' Dat is al de inner-Canberran in je hahaha. Het is 2 kilometer noord van het meer of zo, dus ja, officieel Noord. Maar er si nog wel wat verder noord tegenwoordig. Je bent uiteraard nooit meer welkom in het zuiden als je nu je liefde voor Noord verklaart. Gelukkig heb je een housesit in Jerra, wat dan weer meer zuid is ;) #SouthRules

Werkt Meneer van Mevrouw BobtheCactus nu toch remote ook? (want dat was een beetje een lastige?)

Thanks voor de update! Keep us posted!
Heel heel misschien kom ik in September nog in Canberra, maar dat laat ik dan wel even weten!

Bizar hè! En ja, je kunt het 10x zeggen tegen Hollanders maar dan nog geloof je niet echt hoe ONGELOFELIJK koud het binnen kan zijn en hoe onprettig dat is. We zijn in Nederland (en zeker ook de rest van NW Europa) zo ongelofelijk verwend/het is hier zo ongelofelijk slecht. Dat weet je pas echt als je het zelf meemaakt. Maar ik had iig mijn best gedaan om je er op voor te bereiden hahaha.

Zoals je zelf al zei: Het is wel erg zonnig in de winter dus dat scheelt in ieder geval voor de winter depressie, maar dat warmt je huis verder maar nauwelijks op.

Moest wel lachen om je 'Lyneham in Noord Canberra' Dat is al de inner-Canberran in je hahaha. Het is 2 kilometer noord van het meer of zo, dus ja, officieel Noord. Maar er si nog wel wat verder noord tegenwoordig. Je bent uiteraard nooit meer welkom in het zuiden als je nu je liefde voor Noord verklaart. Gelukkig heb je een housesit in Jerra, wat dan weer meer zuid is ;) #SouthRules

Werkt Meneer van Mevrouw BobtheCactus nu toch remote ook? (want dat was een beetje een lastige?)

Thanks voor de update! Keep us posted!
Heel heel misschien kom ik in September nog in Canberra, maar dat laat ik dan wel even weten!
Als je in september in Canberra bent, laat je dat dan ook weten aan Mr Emulate en mij? Wij hebben dat plan ook.

Welkom Down Under @BobtheCactus :)

Ik ben net terug van een weekend Adelaide, waar het te koud was om in t-shirt rond te lopen, maar met trui of jas liep het zweet me bij de rug omhoog. Terug in Whyalla: KOUD in huis. Ik heb zo'n electronisch weerstation en het was iets als 13C in m'n woonkamer. Dus ja, wen maar aan de kou binnen :D

Maar super dat jullie het zo naar de zin hebben! En met het house-sitten kun je ook fijn wat verschillende wijken (en Staten) ontdekken :D

Back