Yessss! Eerste weekend in Dunedin, wel quite the rollercoaster. De hereniging met de hond! Hij ziet er goed uit en lijkt wel te wennen aan zijn nieuwe woonst. We geven hem nog wat tijd en gaan wat oefenen voor we hem hier ook alleen laten, daar heb ik nog wel een weekje voor. Verder blij met ons huurhuis, de landlord is ons komen ophalen aan de luchthaven en heeft met ons de eerste boodschappen gedaan, wel lief! Nu gebruiken we zijn extra auto aan een schappelijke km vergoeding, dat maakt dat we geen huurauto nodig hebben en dat we tijd hebben om rustig uit te kijken naar een interessante koop. Het links rijden in een vreemde auto in een vreemde stad is toch best stresserend! Ik ben daar geen held in, dus al blij dat ik overal heelhuids ben geraakt. Het went wel zachtjesaan, dus hopelijk kan ik weer goed slapen binnenkort
. Het huis is dus fijn ingericht, met heel mooi uitzicht op de baai/haven. Komende van een passiefhuis in België is de aanpassing wel dubbel zo groot naar een niet zo goed geïsoleerde woning (enkel glas is nog altijd standaard in NZ...) met een houtkachel en een verwarmingsunit (zo'n airco/heating ding). Als de zon schijnt is het hier superwarm (tot 26 graden binnen) maar dan koelt het supersnel af, vanochtend was het net geen 15 graden bij het opstaan (auwch) maar het warmt wel snel op met die unit. Er is hier dus zeker een gat in de markt voor passiefhuizen
(werkt hier volgens mij nog veel beter dan in België/Ned want meer zon in de winter -- ja zelfs in Dunedin lol), komt ook wel op, maar traagjes...
Goed, tot zover huis, hond en auto. De wederhelft is vandaag met zijn werk gestart, altijd spannend, zo'n eerste werkdag. Ik heb dus nog een week (en misschien langer) voor de start. Maar ik heb wel al een stafvergadering gepland op vrijdag en een drink op woensdag, dus het schiet wel op
. De ochtendspits was wel lachen -- er rijden wat auto's rond = ochtendspits, heb ik de indruk. Ik kan wel appreciëren dat er plaats is, ook in de stad, en de redelijk logische (beetje Amerikaanse) wegorganisatie helpt wel (het is wat anders dan rijden in Brussel bvb).
Maar goed, we weten dat die eerste weken een beetje gek zijn, met zoveel nieuwe indrukken dat je halfweg door de dag al verzadigd bent. Stap voor stap en dag voor dag. En zicht op de haven, wandelen langs de oceaan, genieten van een dagje zon op het einde van de winter hier -- dat doet deugd. Af en toe moeten we nog eens in een wang knijpen om te geloven dat we hier echt zijn! De afgelopen maanden waren me het ritje wel...