LaStaVaZa De twijfelaars

Wow, dat zijn hele mooie cijfers, near perfect!

En ik kan me (nu al niet) meer voorstellen om weer te 'landen' in Nederland (of België) Succes met de transitie.... of gewoon niet 'landen' en dit ook zien als tijdelijk en dan, hop door naar Australië :D
 
Intussen iets meer dan vier maanden terug in België. Ja, we hebben de routine terug opgepikt, en ons nieuwe werkschema is aangenamer dan tevoren. Toch went het niet. We blijven worstelen met een fundamentele onrust. Er is enerzijds het gemis van onze tijd in de VS en de mensen daar (mailtjes van ginder zijn het beste geneesmiddel ;)), en anderzijds het verlangen naar de volgende stap, hoe onvoorspelbaar die ook is.

Tussen alle existentiële vragen door :p hebben we wel langzaamaan voortgewerkt aan het visum. De nodige documenten (diploma's etc.) zijn intussen vertaald en de wederhelft werkt aan zijn skills assessment (hij moet 3 career episodes beschrijven, daar kruipt dus wel wat tijd in). We hopen zijn skills assessment begin januari te kunnen insturen en vandaar verder te gaan. We zijn ook naar de infodag van VIW (Vlamingen in de Wereld) geweest een paar weken terug -- het was zeker interessant om de ervaring te horen van een spreker die een jaar in NZ en vier jaar in Canberra had gewoond. Daarnaast moet ik zeggen dat we via dit forum al zoveel info hadden dat we niet veel nieuws te weten zijn gekomen :D.

Dus ja, hier zijn we dan. We hebben al verschillende scenario's vele keren afgespeeld, maar uiteindelijk moet je verder op weg om te weten hoe het afloopt natuurlijk, en wat er achter de volgende bocht ligt. Ben benieuwd... ;).
 
Als ik de vorige post herlees, moet ik toegeven dat ik heeeel optimistisch ben geweest :p. Maar kijk, met enige vertraging is de skills assessment klaar. Vele, vele, vele uren werk zijn daar uiteindelijk in gekropen, en het is ook vele pagina's langer geworden dan ingeschat. De komende dagen nog eens goed nalezen en muggenziften over taal en details, en dan kan het binnen. We hebben besloten maar te fast tracken omdat het anders wel heel lang duurt eer je een antwoord kan verwachten. Drie weken geduld zie ik beter zitten dan een paar maanden, als het kan natuurlijk. Ik durf nog niet denken aan de EOI (maar toch: we belanden in de 'rustige' maanden april-mei-juni, de minimum voor zijn beroep staat tegenwoordig op 65 punten, wat hij net zou hebben als alles goed gaat, zal dat wel een invitation opleveren? Moeilijke vragen die we gewoon moeten afwachten...), want het is maar de vraag of deze assessment goed loopt natuurlijk. Maar toch even blij zijn met deze mijlpaal :).
 
Wat herkenbaar die twijfel. Bij ons heeft het stoplicht een paar jaar continue geknipperd tussen rood en groen en ik krijg de indruk dat ik niet de enige ben. Ben heel blij dat we 10 jaar geleden voor het groene stoplicht zijn gegaan.
Als ik jullie verhaal lees gaan jullie voor een lekkere curryworst in Australie! LOL.

Succes.
 
Wat herkenbaar die twijfel. Bij ons heeft het stoplicht een paar jaar continue geknipperd tussen rood en groen en ik krijg de indruk dat ik niet de enige ben. Ben heel blij dat we 10 jaar geleden voor het groene stoplicht zijn gegaan.
Als ik jullie verhaal lees gaan jullie voor een lekkere curryworst in Australie! LOL.

Succes.
Merci! Fijn te lezen dat we niet de enige twijfelaars zijn -- dat troost toch een beetje ;). En verder is die curryworst enkel spreekwoordelijk, ben vegetariër, haha. Maar een goeie seitanworst moet ook wel lukken :D.

Verder niets nieuws te melden -- wachten op de skills assessment duurt wat langer dan verwacht. Ze hebben de fast track tijd ook verlengd, tsss. Intussen heb ik wel al een toeristenvisum aangevraagd (en meteen ook gekregen, gaat vlotjes :p), zodat we ergens in het najaar een verkennende reis kunnen plannen. Zo hebben we toch een soort visum voor Australië :up:. En stel je voor dat we zeggen, bweurk, dat is niks voor ons, dan kunnen we nog altijd bijsturen -- keeping the options open ;).
 
Skills assessment is binnen, en ja, problemen... Ten eerste wordt hij niet erkend als industrial engineer, maar als engineering technologist. Nochtans heeft hij wel degelijk een masterdiploma, maar van voor de Ba-Ma structuur tijd, en zijn werk is niet dat van een 'klassieke' engineer (in production bvb.) maar op de universiteit. Dus een aantal competenties die ze vereisen (production planning and control, design of manufacture, systems engineering,...) heeft hij natuurlijk niet in die omgeving. Nu, dat hoeft nog geen ramp te zijn, omdat engineering technologist ook op de lijst staat voor 189. Vraag me alleen af of dat later eventueel invloed heeft op het zoeken van een job. Daarnaast zegt zijn outcome letter niks over werkervaring. Ze hadden nog een aparte assessment voor werkervaring, maar het leek alsof dat niet nodig was (enkel als je werk waarop je je dossier niet gebaseerd had, ook wilde goedgekeurd krijgen). Nu is het dus mailen om te kijken of er iets van werkervaring kan vermeld worden (vrees ervoor), anders is het nog een bijkomende assessment indienen, voor werkervaring in de engineering technologist categorie. Diepe zucht en even balen, en dan weer doorgaan ;).
 
omdat engineering technologist ook op de lijst staat voor 189. Vraag me alleen af of dat later eventueel invloed heeft op het zoeken van een job.

Weet niet of het helpt maar je visum zegt niet veel over wat je later kunt/mag doen. Je visum kan tandarts zeggen en je kunt dan hier bij de plantsoenendienst werken als je dat leuk lijkt.
 
Diepe zucht, even balen en weer doorgaan... klinkt alsveerkracht, iets wat ik bewonder in Ozzies. Kijk maar naar de berichten over bushfires en floods. Ze beginnen’gewoon’ weer opnieuw! Volhouden!!
 
En bijkomende assessment it is... voor die werkervaring. Het wordt nog wel een harde noot om te kraken, want ze vragen o.a. overzichten van de belastingaangifte, maar vragen ook dat de werkgever daarop vermeld staat, en dat is in België niet het geval (daar staan vooral veel nummers van categorieën op waar je zonder achtergrondinformatie weinig aan hebt). Dus het wordt nog even prutsen om dat op orde te krijgen. Maar nog wat prutsen it is ;).
 
Alle documenten verzameld, en vandaag net de offerte gekregen voor vertaling: 1300 euro excl. BTW. Pfieuw. Dat zet je weer even met beide voeten op de grond. Dus nu zitten we te denken over alternatieven: enkel loonfiches, geen pensioenfiches (scheelt 400 euro)? Maar 1 fiche vertalen, en de rest enkel origineel opsturen (gaan ze nooit aanvaarden vrees ik)? Nog offertes aanvragen (zal ook weer niet de helft van de prijs worden natuurlijk)? Uitstellen en eerst taaltest doen om te kijken of die 4 x 8 erin zit (want met 65 punten wordt de kans sowieso klein om binnen te geraken)? Ogen dichtdoen en betalen?
Het is gewoon een smak geld om zomaar het raam uit te gooien (en die kans zit er natuurlijk dik in)... Vreselijk parcours voor twijfelaars is dit!
 
In ieder geval kritisch kijken naar wat er echt vertaald moet worden. Wij hebben bv alleen de eerste pagina van ons testament en samenlevingscontract laten vertalen (partner visa) in plaats van het hele document en dat was voldoende bewijs.
 
Alle documenten verzameld, en vandaag net de offerte gekregen voor vertaling: 1300 euro excl. BTW. Pfieuw. Dat zet je weer even met beide voeten op de grond. Dus nu zitten we te denken over alternatieven: enkel loonfiches, geen pensioenfiches (scheelt 400 euro)? Maar 1 fiche vertalen, en de rest enkel origineel opsturen (gaan ze nooit aanvaarden vrees ik)? Nog offertes aanvragen (zal ook weer niet de helft van de prijs worden natuurlijk)? Uitstellen en eerst taaltest doen om te kijken of die 4 x 8 erin zit (want met 65 punten wordt de kans sowieso klein om binnen te geraken)? Ogen dichtdoen en betalen?
Het is gewoon een smak geld om zomaar het raam uit te gooien (en die kans zit er natuurlijk dik in)... Vreselijk parcours voor twijfelaars is dit!

Ik heb toen voor mijn loonfiches (facturen in mijn geval, zelfstandige), gewoon eentje zelf vertaald als example en de rest niet vertaald bijgevoegd. Was voor mijn visum aanvraag voldoende.
Ik liet ook enkel officiële documenten vertalen om de prijs te drukken. Niet-officiële documenten kan je in principe zelf vertalen.
 
Het is wat lastig in te schatten of ze alles vertaald willen zien of niet, gezien het toch vooral om cijfertjes gaat. Ik stel er niet te veel hoop in hen te contacteren; dat hebben we al een paar keer gedaan, en telkens lezen ze de tekst van hun booklet voor. Daar staat duidelijk in dat alle documenten moeten vertaald worden, dus ik vrees dat ze dit ook weer gewoon gaan lezen... Idem met die vraag of de werkgever er moet op staan, en dat dit niet het geval is voor Belgische belastingaangiftes. Ook daar kwam er geen antwoord rechtstreeks op de vraag, maar gewoon de herhaling dat de werkgever moet vermeld worden. Tja... Sowieso zouden we er enkel een pensioenoverzicht aan toevoegen en niet de individuele fiches, en dan is het nog eens kijken wat we met de loonfiches doen.
 
Zo, we zijn weer twee stapjes verder! Uiteindelijk de bijkomende work assessment ingediend met pensioenoverzicht en officieel vertaalde loonfiches. Na 1 dag al vraag om loonbrieven van de laatste drie maanden toe te voegen, om te checken of je er wel degelijk nog werkt dus, en nog een dag later werkervaring goedgekeurd en aan het attest toegevoegd! Waarom dat niet in de eerste assessment kon...
Maar goed, vandaag dan maar meteen de EOI ingediend! Met 65 punten betekent dat ofwel toch nog een taaltest doen in de hoop 75 te halen, ofwel state nomination, maar daar is altijd een job offer voor nodig in zijn categorie. De optie van de 5 partnerpunten is in ons geval niet haalbaar, want dan moet ik de hele medical registration doorlopen en daarvoor ook al een job offer hebben. Tenzij ze natuurlijk ineens een inhaalbeweging doen in de komende maanden en er nog eens mensen met 65 punten worden uitgenodigd, maar er zijn vele wachtenden voor ons vrees ik.

Maar daar wil ik voorlopig niet aan denken en nu gewoon even 'skills assessment in the pocket' en 'EOI ingediend' vieren :).

Bij deze nog eens dank aan iedereen op het forum voor alle tips and tricks en voor de bemoedigende woorden onderweg!!
 
Back
Top