LaStaVaZa Emulate

En die omgekeerde auto dingen, ik heb er echt geen last van. Weet niet waarom, zegt niets over jou. Hoe is dat bij anderen? Links of rechts: Same Same, of rete-irritant?
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, ben benieuwd naar de ervaring van anderen. Voor mij heb ik het gevoel dat de oorzaak ligt in mijn leeftijd. Rechts rijden was, toen ik in Oz arriveerde, al 40 jaar in mijn spiergeheugen geprogrammeerd. Als je als backpacker op je 20e hier arriveert (en dus je rijbewijs pas 2 jaar hebt), is dat nog helemaal niet zo diep ingegraveerd en kun je nog makkelijker switchen. Wat ook meespeelt, vermoed ik, is dat je op hogere leeftijd veel bewuster bent van risico's en ook beduidend risicomijdender wordt. Jongere mensen kennen hun eigen mogelijkheden en beperkingen nog niet goed, iets nieuws is niet eng maar uitdagend en ze springen overal 100 % in onder het motto: "Spannend! Oh, leuk, dat kan ik wel, hup, doen!"

Ik weet dat het de eerste trips hierheen wel lastig was en we nog wel eens een parkeerplaats afreden en aan de verkeerde kant van de weg eindigden of zo. Elke keer als we in de huurauto stapten riepen we dan ook luid naar elkaar: LINKS! Nog voor de sleutel in het contact zat.

Uiteindelijk zijn we hier pas definitief beland na 20-25 jaar rechts rijden. Maar we hebben wel vele kilometers tijdens de diverse vakanties gemaakt, en vooral in rustiger gebieden. NT, WA voornamelijk. Wellicht dat dit je een wat makkelijker traject geeft?
Het is allemaal maar anekdotisch evidence natuurlijk.

View attachment 2376
Link

voor als je je een keer verveeld ;)
Bedankt! Dat risico van oudere pedestrians herken ik wel :). Ik heb hier natuurlijk veel meer gelopen dan gereden in ruim 8 jaar, maar het is nooit tweede natuur geworden en ik moet nog altijd bewust nadenken welke kanten ik op moet kijken bij het oversteken. Het is ook echt wel eens bijna fout gegaan en dat is nooit verbeterd. Dus ik vermoed dat het toch echt allemaal aan mijn leeftijd ligt, waarschijnlijk stompt mijn leervermogen tot nieuwe situaties af boven de 60 en kunnen mijn hersens gewoon niet anders. Het gaat ongeveer gelijk op met vergeetachtigheid (namen en plaatsen) die ook rond die tijd begon. Het is niet alleen ik, Mr Emulate heeft nog een groter vergiet in zijn hoofd :). Wij hebben van die gesprekken als "Do you remember, I think it was 2010, or no, maybe 2011, Summer or Autumn, wasn't it? When we met Whatshisface, I think it was for lunch, at that funny little place in that historical town with the nice town hall and we had I think that white fish?"
"Um, no."

Okee, we gaan maar aan de slag met rijden en zien wel waar de Kia strandt.

Wat een verhalen allemaal :eek: maar ja, ook wel een fact of life. Ik merk zelf ook echt wel dat sommige zaken allemaal niet meer zo soepel gaan als 'vroeger'. Sokken aantrekken wordt op een zeker moment een uitdaging op zich ;)

En die omgekeerde auto dingen, ik heb er echt geen last van. Weet niet waarom, zegt niets over jou. Hoe is dat bij anderen? Links of rechts: Same Same, of rete-irritant?
Ik was snel gewend aan het links rijden, wilde af en toe nog wel schakelen en dan ging m'n rechterhand bij zij uit :D
Rijden in Nederland is een drama. Er moet iemand mee, omdat ik geneigd ben naar links te gaan :D En verkeer van rechts krijgt geen voorrang meer :D
Ik heb ook al jarenlang niet in Nederland gereden. Qua OV red ik het ook, maar ik wil het ook niet verlereen, dus wie weet de volgende keer datik daar ben, toch eens met de auto van m'n schoonzus op stap. Met m'n broer of nichtje naast me!

"Do you remember, I think it was 2010, or no, maybe 2011, Summer or Autumn, wasn't it? When we met Whatshisface, I think it was for lunch, at that funny little place in that historical town with the nice town hall and we had I think that white fish?"
Zo veel onbekende variabelen in 1 zin.? Dat belooft niet veel goeds voor een goed antwoord! ;)

Zo veel onbekende variabelen in 1 zin.? Dat belooft niet veel goeds voor een goed antwoord! ;)
En aldus begroeten wij elkaar iedere morgen voordat de eerste kop koffie een soort schijn van in leven zijn suggereert (running gag):

"Hi."
"Hi."
"Who dafuck are you?"

Last edited:
Back