LaStaVaZa Emulate

En die omgekeerde auto dingen, ik heb er echt geen last van. Weet niet waarom, zegt niets over jou. Hoe is dat bij anderen? Links of rechts: Same Same, of rete-irritant?
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, ben benieuwd naar de ervaring van anderen. Voor mij heb ik het gevoel dat de oorzaak ligt in mijn leeftijd. Rechts rijden was, toen ik in Oz arriveerde, al 40 jaar in mijn spiergeheugen geprogrammeerd. Als je als backpacker op je 20e hier arriveert (en dus je rijbewijs pas 2 jaar hebt), is dat nog helemaal niet zo diep ingegraveerd en kun je nog makkelijker switchen. Wat ook meespeelt, vermoed ik, is dat je op hogere leeftijd veel bewuster bent van risico's en ook beduidend risicomijdender wordt. Jongere mensen kennen hun eigen mogelijkheden en beperkingen nog niet goed, iets nieuws is niet eng maar uitdagend en ze springen overal 100 % in onder het motto: "Spannend! Oh, leuk, dat kan ik wel, hup, doen!"

Ik weet dat het de eerste trips hierheen wel lastig was en we nog wel eens een parkeerplaats afreden en aan de verkeerde kant van de weg eindigden of zo. Elke keer als we in de huurauto stapten riepen we dan ook luid naar elkaar: LINKS! Nog voor de sleutel in het contact zat.

Uiteindelijk zijn we hier pas definitief beland na 20-25 jaar rechts rijden. Maar we hebben wel vele kilometers tijdens de diverse vakanties gemaakt, en vooral in rustiger gebieden. NT, WA voornamelijk. Wellicht dat dit je een wat makkelijker traject geeft?
Het is allemaal maar anekdotisch evidence natuurlijk.

View attachment 2376
Link

voor als je je een keer verveeld ;)
Bedankt! Dat risico van oudere pedestrians herken ik wel :). Ik heb hier natuurlijk veel meer gelopen dan gereden in ruim 8 jaar, maar het is nooit tweede natuur geworden en ik moet nog altijd bewust nadenken welke kanten ik op moet kijken bij het oversteken. Het is ook echt wel eens bijna fout gegaan en dat is nooit verbeterd. Dus ik vermoed dat het toch echt allemaal aan mijn leeftijd ligt, waarschijnlijk stompt mijn leervermogen tot nieuwe situaties af boven de 60 en kunnen mijn hersens gewoon niet anders. Het gaat ongeveer gelijk op met vergeetachtigheid (namen en plaatsen) die ook rond die tijd begon. Het is niet alleen ik, Mr Emulate heeft nog een groter vergiet in zijn hoofd :). Wij hebben van die gesprekken als "Do you remember, I think it was 2020, or no, maybe 2021, Summer or Autumn, wasn't it? When we met Whatshisface, I think it was for lunch, at that funny little place in that historical town with the nice town hall and we had I think that white fish?"
"Um, no."

Okee, we gaan maar aan de slag met rijden en zien wel waar de Kia strandt.

Last edited:
Wat een verhalen allemaal :eek: maar ja, ook wel een fact of life. Ik merk zelf ook echt wel dat sommige zaken allemaal niet meer zo soepel gaan als 'vroeger'. Sokken aantrekken wordt op een zeker moment een uitdaging op zich ;)

En die omgekeerde auto dingen, ik heb er echt geen last van. Weet niet waarom, zegt niets over jou. Hoe is dat bij anderen? Links of rechts: Same Same, of rete-irritant?
Ik was snel gewend aan het links rijden, wilde af en toe nog wel schakelen en dan ging m'n rechterhand bij zij uit :D
Rijden in Nederland is een drama. Er moet iemand mee, omdat ik geneigd ben naar links te gaan :D En verkeer van rechts krijgt geen voorrang meer :D
Ik heb ook al jarenlang niet in Nederland gereden. Qua OV red ik het ook, maar ik wil het ook niet verlereen, dus wie weet de volgende keer datik daar ben, toch eens met de auto van m'n schoonzus op stap. Met m'n broer of nichtje naast me!

"Do you remember, I think it was 2010, or no, maybe 2011, Summer or Autumn, wasn't it? When we met Whatshisface, I think it was for lunch, at that funny little place in that historical town with the nice town hall and we had I think that white fish?"
Zo veel onbekende variabelen in 1 zin.? Dat belooft niet veel goeds voor een goed antwoord! ;)

Zo veel onbekende variabelen in 1 zin.? Dat belooft niet veel goeds voor een goed antwoord! ;)
En aldus begroeten wij elkaar iedere morgen voordat de eerste kop koffie een soort schijn van in leven zijn suggereert (running gag):

"Hi."
"Hi."
"Who dafuck are you?"

Last edited:
Dankjewel voor het delen @Emulate
Fijn dat mr Emulate geen klachten heeft en het ziek zijn voor nu ff kan parkeren en samen volop genieten van wat het leven te bieden heeft, in julle zelfbenoemde ‘reserve tijd’.

Soms als ik in de auto zit slaat de schrik me wel eens om het hart of ik wel aan de goede kant rijdt!! Gelukkig is het al weer heel wat jaartjes geleden dat ik de rotonde verkeerd om deed (gelukkig niemand in de buurt). 😳

Dankjewel voor het delen @Emulate
Fijn dat mr Emulate geen klachten heeft en het ziek zijn voor nu ff kan parkeren en samen volop genieten van wat het leven te bieden heeft, in julle zelfbenoemde ‘reserve tijd’.

Soms als ik in de auto zit slaat de schrik me wel eens om het hart of ik wel aan de goede kant rijdt!! Gelukkig is het al weer heel wat jaartjes geleden dat ik de rotonde verkeerd om deed (gelukkig niemand in de buurt). 😳
Thanks.

Na 40 jaar rijden in Nederland, en 1 jaar rijden (en 8 jaar leven) in Australia ben ik alleen maar in de war, gestrand in the middle of zoiets :). Ik heb helemaal geen moeite met rijden aan de linkerkant van de weg en op Australische rotondes komt iedereen van rechts dus dat was nooit een probleem (in Nederland heeft rechts op normale wegen voorrang). Op een of andere manier lijkt het logisch voor mij om op een rotonde dus mee te rijden met dat rechterverkeer en linksom te rijden. Maar ik heb wel steeds de neiging om op de remmen te klappen als er iemand van een linkse oprit op de rotonde invoegt (terwijl die in Oz gewoon moet wachten en ik voorrang heb) en van de rotonde af gaan is ook nog steeds een mysterie :). Ik ben vaak te laat en kom dan aan de rechterkant van de afrit terecht. Oeps.

Wat mensen hier zeggen is voor mij ook het geval. Ik zou het in Nederland inmiddels totaal niet meer overleven :). Als je gaat zitten nadenken over het rijden op een Nederlandse rotonde, heb je direct een borrel nodig.

Fun. Mr Emulate heeft ontdekt dat mijn Kia Riootje (gratis gekregen en is inmiddels op mijn naam geregistreerd) een superbe radio heeft (en een cassette deck, dus hij was pissed dat zijn cd's daar niet in kunnen, rofl). Maar omdat de radio in zijn handgeschakelde 4wd niet werkt, steelt hij dus steeds mijn auto en parkeert hem achteraan op de oprit zodat hij altijd beschikbaar is. En hij een smoes heeft om de 4wd niet te pakken :). Ik, de pest in, parkeer de Kia iedere keer ijverig op de groenstrook voor de deur zodat hij zijn eigen auto wel moet nemen. Neuh. En als hij terug komt, staat de Kia ineens weer achter zijn auto #firstworldproblems.

Last edited:
Dank je wel, wat lief dat je dit vraagt. Ik was er nog niet uit of ik dit al aan de grote klok wilde hangen want ik weet niet hoe dit gaat aflopen en hoeveel tijd het gaat kosten. En ik wil liever niemand belasten met nare verhalen. Maar ik vermoed dat het mettertijd toch wel bekend gaat worden. En wie weet, heeft iemand hier er nog wat aan m.b.t. vrienden of familie die misschien ook ooit in het OZ medisch circus terecht komen.

In mei jl. is ontdekt dat Mr Emulate blaaskanker heeft. Het goede nieuws is dat de tumor niet in de blaaswand is ingegroeid en niet is uitgezaaid. Het slechte nieuws is dat het een agressieve vorm is die ernaar neigt om terug te keren. Ik heb zelf kanker gehad ruim 20 jaar geleden, we zijn allebei rationele mensen dus het is op dit moment geen drama voor ons. We zijn geneigd om het te vergeten na 6 maanden, Mr Emulate voelt zich kiplekker en ons actieve leven is tot nu toe, behalve een reeks onderzoeken en operaties, totaal niet veranderd. De tumor is verwijderd dus Mr Emulate is in principe kankervrij nu, maar met deze prognose zijn we er natuurlijk niet. Hij start half november met een 6-round course preventieve immunotherapie, 1 per week, in een aantal ziekenhuizen in de outer suburbs van Melbourne, redelijk dicht bij ons. Met kerstmis is hij klaar en hij zal er weinig van merken, het is geen agressieve behandeling zoals chemo. Maar gezien de aard van de tumor zijn we er ons van bewust dat de course over de komende jaren herhaald kan gaan worden en als het niet voldoende aan slaat, er zwaardere ingrepen nodig zijn. Het is wel evident dat zijn leven nu zeker niet op het spel staat, dus we zijn goedgemutst, piekeren nergens over, genieten zoals altijd en nemen alles zoals het komt.

Maar dit is wel de reden dat ik proactief ben en weer begonnen ben met autorijden.

Wow, das wel ff schrikken! wat een verhaal.
Hopelijk gaat alles nog steeds goed met mr Emulate? en blijft dat ook zo.
Veel sterkte en gezondheid vanuit Adelaide.

Wow, das wel ff schrikken! wat een verhaal.
Hopelijk gaat alles nog steeds goed met mr Emulate? en blijft dat ook zo.
Veel sterkte en gezondheid vanuit Adelaide.
Dank je wel, @Rolls <3.

Mr Emulate heeft donderdag jl. zijn eerste immunotherapie (van voorlopig een reeks van 6) gehad. Ik was met hem meegegaan en had een motelkamer geregeld naast het ziekenhuis omdat we niet wisten hoe hij zou reageren of nog naar huis zou kunnen rijden. Nou, eitje dus, fluitend met 2 vingers in de neus :). De behandeling was nauwelijks belastend en, behalve een beetje slap en moe 24 uur later, had hij nergens last van - als je de fucking file van Lilydale Hospital terug naar Yea niet mee telt :). We zien de komende 5 met vertrouwen tegemoet.

En, omdat je jezelf toch een beetje moet kietelen, zijn we het ouwe wagenpark aan het inruilen voor een heul heul heul mooie nieuwe auto :).

Wat een verhalen allemaal :eek: maar ja, ook wel een fact of life. Ik merk zelf ook echt wel dat sommige zaken allemaal niet meer zo soepel gaan als 'vroeger'. Sokken aantrekken wordt op een zeker moment een uitdaging op zich ;)

Absoluut geen moeite mee, links of rechts rijden. 1ste keer ooit links rijden voor mij was in Denpasar Indonesie als 23 jarig mannetje. Dat was wel een drama overigens, net een paar jaar mijn rijbewijs en dan links rijden in een stad waar het verkeer een grote mierenhoop is in een schakel auto.
Ik kan melden dat dat geen prettige eerste paar dagen waren. Maar eenmaal gewend ging het eigenlijk best goed denk ik (slechte dingen vergeet je sneller ;)).
Maar hoevaak ik niet naar de raam zwengel heb gegrepen om te schakelen, mn ruitenwissers heb aangezet om richting aan te geven en meer van dat soort fratsen..... man man.

Daarna door naar Australie als backpacker, veel gereden maar steeds automaat.
Toen heel lang niet meer links gereden eigenlijk tot weer een vakantie in Thailand en Australie, met nu miss Rolls;), schattig he. Maar ging het na een paar uurtjes eigenlijk weer als "normaal".
Nu na 1 jaar Thailand, (waar het eigenlijk vanaf dag 1 "naturlijk" aanvoelde) en inmiddels ruim 2 jaar hier (jeetje wat gaat het snel) absoluut geen moetie meer en is het eigenlijk alsof ik nooit anders gedaan heb. Ik kan niet spreken over schakel auto, we rijden beide automaat. Al zou ik wel graag een schakel willen, een mooie klassieker ofzo. Maar das een ander topic.

Weer rechts rijden gaan we volgend jaar in nl ervaren denk ik. Ik ben benieuwd hoe dat wordt.

Dank je wel, @Rolls <3.

Mr Emulate heeft donderdag jl. zijn eerste immunotherapie (van voorlopig een reeks van 6) gehad. Ik was met hem meegegaan en had een motelkamer geregeld naast het ziekenhuis omdat we niet wisten hoe hij zou reageren of nog naar huis zou kunnen rijden. Nou, eitje dus, fluitend met 2 vingers in de neus :). De behandeling was nauwelijks belastend en, behalve een beetje slap en moe 24 uur later, had hij nergens last van - als je de fucking file van Lilydale Hospital terug naar Yea niet mee telt :). We zien de komende 5 met vertrouwen tegemoet.

En, omdat je jezelf toch een beetje moet kietelen, zijn we het ouwe wagenpark aan het inruilen voor een heul heul heul mooie nieuwe auto :).
Laten we hopen dat de volgende 5 inderdaad net zo vlotjes en soepel verlopen en uiteraard dat het ook goed aanslaat.
En vooral doorgaan met genieten! Maak van mr Emulate nog maar wat meer een Brabants Bourgondier, wezeetie..... als ie da zinnetje kent.... mij bellen 😂😂😂

Ja? gaat de Forester eruit?
Jezelf op tijd kietelen moet je zeker doen, een ander doet het nie. Ja mr Emulate misschien ;) maar das anders.
Wat wordt het? blijven jullie bij Subaru of wordt het wat anders?
Ik ben zo ontzettend blij met de Forester. Twijfelde heel erg tussen Mazda CX5 / 8 wat ik ook ontzettend mooie wagens vind, en de Forester, maar ik heb de juiste keus gemaakt.

Maar hoevaak ik niet naar de raam zwengel heb gegrepen om te schakelen, mn ruitenwissers heb aangezet om richting aan te geven en meer van dat soort fratsen..... man man.
😅😂🤣

Oh, yes :). Vooral die ruitenwissers. Nog nooit zo'n schone voorruit gehad en nog nooit zo weinig richting aan gegeven :).

Laten we hopen dat de volgende 5 inderdaad net zo vlotjes en soepel verlopen en uiteraard dat het ook goed aanslaat.
En vooral doorgaan met genieten! Maak van mr Emulate nog maar wat meer een Brabants Bourgondier, wezeetie..... als ie da zinnetje kent.... mij bellen 😂😂😂
😂

O help, nou lig ik weer heumaol in een deuk. Ik ben het Tilburgs al een paar jaar aan het uitleggen in Casa Emulate maar de enige die plat ligt van de lach ben ik. So far :). Ow, zeetieda? Jadazeetieja :).
Ja? gaat de Forester eruit?
Jezelf op tijd kietelen moet je zeker doen, een ander doet het nie. Ja mr Emulate misschien ;) maar das anders.
Wat wordt het? blijven jullie bij Subaru of wordt het wat anders?
Ik ben zo ontzettend blij met de Forester. Twijfelde heel erg tussen Mazda CX5 / 8 wat ik ook ontzettend mooie wagens vind, en de Forester, maar ik heb de juiste keus gemaakt.
De Forester is bijna 16 jaar oud, een superdeluxe Premium Diesel die zijn ijverige best heeft gedaan en ons nog nooit 1 seconde in de steek heeft gelaten. Prima investering geweest, maar hij wordt een beetje duur in het onderhoud en heeft inmiddels 230 k op de teller.

Ik heb nu zijn supermooie grote broer op het oog, een Subaru Outback Premium van 2021, 2.5L benzine, met 90 k op de teller, dus pas 4 jaar oud. Heumaal verliefd :).

Last edited:
Oh, yes :). Vooral die ruitenwissers. Nog nooit zo'n schone voorruit gehad en nog nooit zo weinig richting aan gegeven :).
Europese merken hebben de ruitenwissers/richtingaanwijzers gewoon op dezelfde plek. Dat maakt het leven wel wat makkelijker.
Ook de Jeep van Miss Bang zitten de hendels gewoon goed. (Jeep is onderdeel van een groter geheel met vooral Europese merken)
Ik denk dat ik best aan Japanse layout kan wennen, wat hier vooral vervelend was, was mijn auto Europees, en de eerste jaren Miss Bang haar Subaru. Als je dan de ene keer de ene rijdt en dan de andere gaat het altijd de eerste afslag mis.

Dat wordt nog wat als er een keer een nieuwe auto komt, de kans dat die weer een EU layout heeft kan wel eens klein zijn (Ik gok dat al dat Chinese EV geweld de stengels 'verkeerd om' heeft zitten?)

😅😂🤣

😂

O help, nou lig ik weer heumaol in een deuk. Ik ben het Tilburgs al een paar jaar aan het uitleggen in Casa Emulate maar de enige die plat ligt van de lach ben ik. So far :). Ow, zeetieda? Jadazeetieja :).

De Forester is bijna 16 jaar oud, een superdeluxe Premium Diesel die zijn ijverige best heeft gedaan en ons nog nooit 1 seconde in de steek heeft gelaten. Prima investering geweest, maar hij wordt een beetje duur in het onderhoud en heeft inmiddels 230 k op de teller.

Ik heb nu zijn supermooie grote broer op het oog, een Subaru Outback Premium van 2021, 2.5L benzine, met 90 k op de teller, dus pas 4 jaar oud. Heumaal verliefd :).
Hij blijft leuk he haha wazeetie....

Subaru zijn mooie en betrouwbare wagens en je ziet er echt minimaal 3 bij elk willekeurig stoplicht waar je kijkt zo populair.
Voor een beetje diesel stelt die 230 k nie veel voor, dan is ie net ingereden :).
Maar brandstof prijs en onderhoud kan wat aan de pittige kant zitten inderdaad, en ik zie mr Emulate nog nie zelf onder de auto kruipen en oliefiltertje wisselen.

Korte reactie op je gezichtenboek berichtje.
Als alles goed gaat en volgens planning zijn we ergens in December of Januarie in Melbourne, Mini miss Rolls haar eerste beste vriendinnetje komt in Melbourne wonen.
Ik houd je op de hoogte want voor koffie, eten en slappe klets ben ik altijd te porren.

Europese merken hebben de ruitenwissers/richtingaanwijzers gewoon op dezelfde plek. Dat maakt het leven wel wat makkelijker.
Ook de Jeep van Miss Bang zitten de hendels gewoon goed. (Jeep is onderdeel van een groter geheel met vooral Europese merken)
Ik denk dat ik best aan Japanse layout kan wennen, wat hier vooral vervelend was, was mijn auto Europees, en de eerste jaren Miss Bang haar Subaru. Als je dan de ene keer de ene rijdt en dan de andere gaat het altijd de eerste afslag mis.

Dat wordt nog wat als er een keer een nieuwe auto komt, de kans dat die weer een EU layout heeft kan wel eens klein zijn (Ik gok dat al dat Chinese EV geweld de stengels 'verkeerd om' heeft zitten?)
Ik zou zo niet meer weten wat voor huur auto ik toen had. Het had ook meer met mn rij houding te maken en daarmee de "logica" in je hoofd van waar de hendels 'zouden moeten zitten'.

In nl stuurde ik standaard met mijn linkse arm en hier doe ik het meeste met mijn rechtse arm. In de Subaru en de Mazda zit richting ook aan de rechtse kant (voor mijn houding en gevoel, logisch).

Hij blijft leuk he haha wazeetie....

Haha. In 2019 vroeg mijn Tilburgse nicht (nou ja, feitelijk een Baarkelse of Enschotse tegenwoordig) of ik als parkeeradres wilde dienen voor haar beste vriendin, die op haar ouwe dag 3 maanden ging avonturieren in Kiwiland en terug vloog via Melbourne. Tien dagen samen opgetrokken en half Tilburg over me heen gehad :). Ik kon niet eens meer normaal Nederlands praten. En ze had ook nog een Kiwi love interest opgeduikeld, dus dat schiep een band met mijn Aussie partner. Wezenloos de scheuren gelachen. Ze moet nog een paar jaar werken en de Kiwi reist zich dus een ongeval tussen NZ en NL. Maar als die eenmaal gaan settelen in Dunedin, zal het Tilburgs wel weer regelmatig over de Big Ditch gaan. Het is per slotte Dutch High Culture :).
Subaru zijn mooie en betrouwbare wagens en je ziet er echt minimaal 3 bij elk willekeurig stoplicht waar je kijkt zo populair.
Voor een beetje diesel stelt die 230 k nie veel voor, dan is ie net ingereden :).
Maar brandstof prijs en onderhoud kan wat aan de pittige kant zitten inderdaad, en ik zie mr Emulate nog nie zelf onder de auto kruipen en oliefiltertje wisselen.

Hey! :). Nee, je hebt volkomen gelijk. Wij zijn twee a-technische kneuzen en volkomen afhankelijk van de garage om de hoek als we weer een knopje niet kunnen vinden. Misschien had de Forester er nog wel een tonnetje bij kunnen rijden, maar er was inmiddels zo veel shit mee (zwarte rook, niet goed kunnen opwerremen, continu een stotterende motor): kruis erover. Gisteren heb ik de 2021 Outback gekocht en de Forester als trade-in kunnen inleveren. Mr Emulate heeft er nog een gratis fonkelnieuwe trekhaak bij weten te onderhandelen. Ja, het zijn wel uitgaven, maar dan kunnen we er weer 15 of 20 jaar tegenaan. Eind van de maand is hij rijklaar. Wat een sloep zeg, dat was een van de redenen want we kamperen graag en in dit ding kunnen we uitgestrekt pitten met alle ruimte voor slaapmatjes, slaapzakken en bagage. Scheelt weer hotelkosten. En natuurlijk ben ik pissed-off want de enige kleur die ik haat is wit. En, guess what ... Ik had overigens liever weer een Diesel gekocht, maar die zijn financieel echt buitencategorie en bovendien for some reason alleen leverbaar in FNQ of de outback van WA :).

1763578869284.png
Korte reactie op je gezichtenboek berichtje.
Als alles goed gaat en volgens planning zijn we ergens in December of Januarie in Melbourne, Mini miss Rolls haar eerste beste vriendinnetje komt in Melbourne wonen.
Ik houd je op de hoogte want voor koffie, eten en slappe klets ben ik altijd te porren.

Maak je borst maar nat dan, het sterft hier inmiddels van de XPditers. @M5 (Sander) en partner, @Mayke&Rikki, Arjan & Sytze, @Thijsvr en Annelies, en Mr Emulate neem ik ook wel mee. Volgens mij moeten tegen die tijd we maar met ons allen bij Mokum frietje-met, bitterballen en frikandellen gaan kanen. Die andere Dutch High Culture :).

Nieuwe (for you) auto! Gefeliciteerd!

Wit is hier erg populair. Zo populair dat zelfs/ook wit-hater @SteveSW tegenwoordig in een witte auto rond hobbelt.

Vele fijne kilometers gewenst!

Wit is hier erg populair. Zo populair dat zelfs/ook wit-hater @SteveSW tegenwoordig in een witte auto rond hobbelt.

Gag. En die Outback is er in zulke mooie, sjieke tinten (hebben we bij de dealer kunnen zien), brons metallic, mosgroen, navy blue, metallic charcoal ... zucht. Zit ik nou met die bogan kleur ...
Ik hoop dat ze er een handboek bij doen, want ik heb nog nooit zo veel knopjes aan 1 stuur gezien :rolleyes:.

Dank voor de goede wensen, we gaan pret maken.

Back