En toen hadden we er twee ...
Volgens mij heb ik ergens op deze site, recent of minder recent, lopen kankeren dat ik die randdebiel was die een handgeschakelde 6-bak auto had aangeschaft. Kan die post niet meer vinden maar anyway, niks mis met de auto, Mr Emulate-de-geboren-en-getogen-Australier die handgeschakeld is opgegroeid heeft er the biggest fun mee. Maar mijn linkerhand correspondeert na 45 jaar autorijden in NL helemaal niet met mijn brein, en het is niet alleen de 6-bak, ik krijg zelfs de handrem linkerzijds niet fatsoenlijk aangetrokken. En maar over de rechterschouder gluren achteruitrijdend, terwijl dat hier dus linksom moet ... kortom, het is een zootje. Het enige waar ik me redelijk succesvol doorheen worstel is aan de linkerzijde van de weg rijden. Maar 2 hele dure rijlessen in hartje Melbourne CBD hebben niks geholpen. Ik staar maar naar die pook en die handrem en ram intussen gevoeglijk in overstekende pedestrians, utes, bomen, heggen en struiken, en bijna in een ontredderde echidna. Dus Mr Emulate rijdt, en ikke nie.
De nood kwam een beetje aan de man toen Mr Emulate in het medisch circuit terechtkwam 6 maanden geleden en ik wel onder ogen moest zien dat ik qua vervoer volledig van hem afhankelijk was, en hij van mij begon te worden. Ik bedoel, 1 bus per dag van Yea naar Melbourne does not cut it als je wekelijks stikvol afspraken zit in de city. Laat staan dat het kreng er 3,5 uur over doet en je nevernooitnietnada meer terugkomt naar Yea diezelfde dag.
Dochter Mr Emulate (31) to the rescue 

. Die heeft bij toeval 2 auto's, een gloednieuwe Mazda 3 en haar oude autootje, een 20 jaar oude Kia Rio die ze nog niet had kunnen kwijtraken en stond te rotten op haar oprit. Of ik die niet wilde (lenen/leasen, gratiess) want dat was een automaat. Kloink (kwartje viel): niet hoeven schakelen? Doe maar. Dus Mr Emulate is naar Melbourne dochter place vertrokken met de bus, en heeft het Kiaatje terug gereden naar Yea. Illegaal, zonder roadworthy, verzekering en rego, dat dan weer wel 

. Was niks mis mee, volgens hem 

. Behalve dat het halve motorblok eruit viel, de seat belts niet werkten en de voorruit gebarsten was. Minor details.
Ik heb het beestje geregistreerd, third-party verzekering afgesloten voor 1 jaar en in onderhoud gegeven met nieuwe voorruit en roadworthy als resultaat (gelukkig hoef je die in VIC maar 1 keer te doen en niet jaarlijks). Sinds vandaag staan er dus 2 auto's in ons wagenpark op de oprit.
Absoluut van de gekke. In 7 jaar Melbourne nooit een auto (nodig) gehad, het OV is daar buitencategorie excellent. En nou hebben we ineens een fleet. Gelukkig zijn we het erover eens dat we die vloot zo snel mogelijk moeten inruilen voor 1 sustainable auto die we allebei kunnen rijden.
Intussen heb ik op de oprit alle knopjes zitten uitzoeken en hem voorzichtig achteruit en weer vooruit gereden. En uiteraard over de verkeerde schouder gekeken. En hem bijna in een boom gehangen. En helaas, helaas, de kutkat van de buren gemist. En ontdekt dat je je linkerbeen in je nek moet parkeren als je een automaat rijdt want anders is de clusterfuck van remmen en gassen niet te overzien. En alweer vergeten aan welke kant het ding drinkt.
Wish me luck.
.