LaStaVaZa FandC in Brisbane!

We hebben een super gezellig afscheidsfeest gehad! Vrienden hadden speciaal voor ons het lied "down under" omgebouwd, we kregen een hartverwarmend huiskamer concertje.. kippenvel! Woensdag komt er een heel afscheid committee naar schiphol, dat gaat zwaar worden. Aan de andere kant krijgen we echt steeds meer zin om ons nnieuwe thuisland te verkennen! We zijn al een beetje aan het kijken naar auto's enzo. En toch blijft het een gek te bevatten onrealistische gedachte dat we al zo snel daar zijn.. :rolleyes:

Leuk en spannend! Succes met het afscheid nemen morgen en have a safe flight down under! Keep us posted :)

Sterkte met de vervelendste dag en veel plezier met de 'leukste' dag :)

Nou we zijn er hoor! Het afscheid viel mee, de familie had het er zwaarder mee dan wij zelf. Maar misschien komt de klap nog. Vlucht ging vlot en viel mee. Eerste indruk van Brisbane: geweldig! Wat een prachtige en relaxte stad. We hebben lang getwijfeld tussen Sydney en Brisbane, maar tot nu toe lijkt het erop alsof hier alles is wat we zo leuk vonden aan Sydney. Kortom; we zijn blij en hebben het erg naar ons zin:D. Zondag begint onze house sit, wel spannend waar we terecht gaan komen!

Welkom! :D En fijn dat de eerste indruk positief was. Nu lekker relaxen en uitzien naar wat de toekomst brengt.

Fijne Australia Day ook alvast :)

Veel succes in Brisbane Fab (and C). Leuk om te horen dat het eerste gevoel bij Brisbane zo goed is, was toch een gokje. Nu moeten we zonder jullie borrelen...

Na dagen in de stad doorgebracht te hebben was het tijd om te beginnen aan onze house sit van 5 weken. De zoon van de eigenaars van het huis, een typische ozzy met lange haren, tatoeage en dikke pickup haalde ons op. Onderweg kregen we voor het eerst de buitenwijken bij daglicht te zien, dat was zeker niet teleurstellend. Mooie huizen, veel groen en ruimte.. En naarmate we onze bestemming naderden ook steeds meer paarden. Een lange oprijlaan tussen de weilanden met paarden leidde ons naar een klein huis op een heuvel. Snel onze bagage uit de pickup, want het was gaan regenen. Toen we het huis binnen gingen overviel ons het adembenemende uitzicht. Wat een prachtige plek! De inrichting van het huis was modern, met een grote open keuken. Niet het schoonste huis, maar zeker comfortabel. We kregen uitleg over de airco en advies welke slaapkamer te kiezen. Toen stelde de zoon voor om ons de weg naar de supermarkt te laten zien. Goed idee dachten wij. Voor we het wisten zat Chris achter het stuur van een bijna nieuwe Toyota rav4 (boks!). We konden gewoon die andere auto volgen, dat hielp wel bij het links rijden. In de middag was het tijd voor het dieren-voeren-ritueel. Een paar balen hooi werden achterin een oude pickup geladen, en hup, op naar de wei! Er zijn 11 paarden, inclusief een veulentje, voornamelijk Arabieren. In de ochtend en laat in de middag voeren, water geven, en checken op eventuele verwondingen, easy:). Toen nog de hond en kat voeren, genoeg gezelschap in ieder geval. Fabienne kreeg een uitnodiging om de volgende dag mee te gaan paardrijden. Rustig aan, want de paarden zijn niet op conditie. Zo'n aanbod sla je natuurlijk niet af, ook al is het bijna een jaar geleden dat je hebt gereden.. Zo gezegd zo gedaan, de volgende dag gingen we 4 paarden vangen. Ze rijden endurance met de paarden, heel wat anders dan wat ik gewend ben. Wel super leuk natuurlijk! Mijn paard, een witte Arabische ruin, kreeg om zijn hoofd een hoofdstel van touwen, bitloos. Even slikken. Zal wel goed komen.. Na wat gepruts met het zadel waren we klaar om te vertrekken. Ik dacht dat ik nog even hulp of in ieder geval tijd zou krijgen om het een en ander wat te stellen, maar we gingen er meteen op uit. Nou ja, dan onderweg maar? Mijn paard wilde constant voorop lopen, wat ik niet altijd een goed idee vond aangezien ik de weg niet wist. Maar hij wist de weg blijkbaar wel. Na een stukje woonwijk kwamen we aan bij een bos, met wegen vol stenen en behoorlijk hoge heuvels. Niet te veel opzij / naar beneden kijken:). Heerlijk gereden, echt geweldig dat dat gewoon kon en mocht. Toen ik na 1,5 uur dacht dat de rit voorbij was bleek dat we het zelfde stuk weer helemaal terug gingen. Au. Evengoed genoten van de terugweg hoor, al had ik iets anders in mn hoofd bij een klein ritje;). Er gebeurt zo veel in een korte tijd, soms is dat allemaal wat lastig te bevatten. We laten het over ons heen komen en vertrouwen erop dat het goed komt. Op deze prachtige plek hebben we de mogelijkheid om tot rust te komen na alle hectiek van de afgelopen weken. Langzaamaan proberen we hier wat georganiseerd te raken. En we genieten met volle teugen:D

Na dagen in de stad doorgebracht te hebben was het tijd om te beginnen aan onze house sit van 5 weken. De zoon van de eigenaars van het huis, een typische ozzy met lange haren, tatoeage en dikke pickup haalde ons op. Onderweg kregen we voor het eerst de buitenwijken bij daglicht te zien, dat was zeker niet teleurstellend. Mooie huizen, veel groen en ruimte.. En naarmate we onze bestemming naderden ook steeds meer paarden. Een lange oprijlaan tussen de weilanden met paarden leidde ons naar een klein huis op een heuvel. Snel onze bagage uit de pickup, want het was gaan regenen. Toen we het huis binnen gingen overviel ons het adembenemende uitzicht. Wat een prachtige plek! De inrichting van het huis was modern, met een grote open keuken. Niet het schoonste huis, maar zeker comfortabel. We kregen uitleg over de airco en advies welke slaapkamer te kiezen. Toen stelde de zoon voor om ons de weg naar de supermarkt te laten zien. Goed idee dachten wij. Voor we het wisten zat Chris achter het stuur van een bijna nieuwe Toyota rav4 (boks!). We konden gewoon die andere auto volgen, dat hielp wel bij het links rijden. In de middag was het tijd voor het dieren-voeren-ritueel. Een paar balen hooi werden achterin een oude pickup geladen, en hup, op naar de wei! Er zijn 11 paarden, inclusief een veulentje, voornamelijk Arabieren. In de ochtend en laat in de middag voeren, water geven, en checken op eventuele verwondingen, easy:). Toen nog de hond en kat voeren, genoeg gezelschap in ieder geval. Fabienne kreeg een uitnodiging om de volgende dag mee te gaan paardrijden. Rustig aan, want de paarden zijn niet op conditie. Zo'n aanbod sla je natuurlijk niet af, ook al is het bijna een jaar geleden dat je hebt gereden.. Zo gezegd zo gedaan, de volgende dag gingen we 4 paarden vangen. Ze rijden endurance met de paarden, heel wat anders dan wat ik gewend ben. Wel super leuk natuurlijk! Mijn paard, een witte Arabische ruin, kreeg om zijn hoofd een hoofdstel van touwen, bitloos. Even slikken. Zal wel goed komen.. Na wat gepruts met het zadel waren we klaar om te vertrekken. Ik dacht dat ik nog even hulp of in ieder geval tijd zou krijgen om het een en ander wat te stellen, maar we gingen er meteen op uit. Nou ja, dan onderweg maar? Mijn paard wilde constant voorop lopen, wat ik niet altijd een goed idee vond aangezien ik de weg niet wist. Maar hij wist de weg blijkbaar wel. Na een stukje woonwijk kwamen we aan bij een bos, met wegen vol stenen en behoorlijk hoge heuvels. Niet te veel opzij / naar beneden kijken:). Heerlijk gereden, echt geweldig dat dat gewoon kon en mocht. Toen ik na 1,5 uur dacht dat de rit voorbij was bleek dat we het zelfde stuk weer helemaal terug gingen. Au. Evengoed genoten van de terugweg hoor, al had ik iets anders in mn hoofd bij een klein ritje;). Er gebeurt zo veel in een korte tijd, soms is dat allemaal wat lastig te bevatten. We laten het over ons heen komen en vertrouwen erop dat het goed komt. Op deze prachtige plek hebben we de mogelijkheid om tot rust te komen na alle hectiek van de afgelopen weken. Langzaamaan proberen we hier wat georganiseerd te raken. En we genieten met volle teugen:D
Wow, dat klinkt allemaal geweldig! Natuurlijk moet je alles over je heen laten komen en vooral genieten! Voor je het weet zit je weer in het dagelijks ritme van werken en sleur, voor zover dat mogelijk is in Australie ;)

Bedankt voor jullie leuke reacties! We hebben zeker geluk gehad, een fijne start zo. We beginnen al aardig gewend te raken. Met wat moeite hebben we de belangrijkste administratieve dingen geregeld. In eerste instantie volgden we het document van de government, things to do first. Langzaamaan kwamen we er achter dat dit eigenlijk alleen geschikt is voor mensen met een visum. Voor Chris was alles zo gepiept, maar Fabienne moest als citizen allerlei aanvullende documenten laten zien. Het duurde dan ook even voordat we de volgorde waarin we dingen konden regelen hadden uitgevonden. Om frustraties bij mensen in een zelfde situatie te helpen voorkomen hierbij de volgorde: ga eerst naar medicare, hier krijg je een formulier en een lege statutory declaration. Ze willen ook documenten zien waaruit blijkt dat je intentie is in Australia te blijven, zoals opzeggen zorgverzekering, verkoop huis etc. Dan ga je naar de bank en opent een rekening en vraagt meteen of ze de stat dec kunnen tekenen. Bankgegevens invullen op het formulier, bankpapieren mee en dan weer naar medicare (+ aanvullende documenten). Hier krijg je een bonnetje met je nummer, waarmee je bij het postkantoor de aanvraag van je tax file number kan afhandelen (van tevoren online aanmelden, formulieren uitprinten en meenemen). En verder nog de tip om altijd alle documenten mee te nemen die je mogelijk nodig zou kunnen hebben. Voor de rest gaat het goed hier. Ons huis bevalt goed, fijn om gewoon even een eigen plekje te hebben. Vanmiddag zijn we uitgenodigd voor de lunch bij een professor die Fabienne misschien een baan kan aanbieden, spannend! Chris heeft al een leuke nieuwe uitdaging gevonden, met dank aan Janneke61 :up:. De zoektocht naar auto's verloopt niet zo soepel, we zoeken een kleine 4x4 maar die zijn er niet zo veel. Al wel wat test ritjes gemaakt maar geen geschikte kandidaat gevonden. We twijfelen ook nog tussen 3 modellen, zucht.. O en het lijkt er ook op dat we eerst een huis moeten hebben om een queensland rijbewijs aan te kunnen vragen wat dan weer nodig is om een auto te kunnen kopen? :confused:

Haha! Ik moest wel lachen om de route die jullie moesten afleggen langs alle instellingen en weer terug. Het lijkt er op dat je op wat voor manier je Australie binnenkomt je sowieso alle instellingen langs moet, maar iedere manier een andere volgorde. Ik was zo blij dat ik eindelijk een rijbewijs had met mijn adres er op, zodat ik die kon gebruiken ipv rekeningen, pasje van oude en weinig gebruikte bankrekeningen en ingevulde verklaringen van de buren als bewijs dat we op een bepaald adres woonden! Ik heb hem daarna nooit meer hoeven te gebruiken, want alle zaken waren ondertussen al geregeld :)

Chris heeft al een leuke nieuwe uitdaging gevonden, met dank aan Janneke61 :up:.

Graag gedaan! Ik ben blij dat ik jullie heb kunnen helpen. Bovendien kunnen Australiërs over het algemeen niet zo heel goed communiceren en organiseren, dus het is prettig om een Nederlander binnen het bedrijf te hebben.

O en het lijkt er ook op dat we eerst een huis moeten hebben om een queensland rijbewijs aan te kunnen vragen wat dan weer nodig is om een auto te kunnen kopen? :confused:

Wij konden onze rijbewijs pas aanvragen nadat we 6 aaneengesloten maanden in Australië hadden gewoond. Maar dat was in NSW en wij zijn geen citizen. Wij hadden al lang voor die tijd een auto gekocht op een NL rijbewijs. Wel vragen ze overal een bewijs voor waar je woont.

Even een korte update: we hebben een stoer klein 4x4 autootje gekocht vorige week! Een automaat met wat gebruikerssporen, maar nu hoeven we ons niet druk te maken over krassen en deukjes. En het rijdt geweldig:). Afgelopen week druk geweest met het vinden van een appartement. Eerst konden we eigenlijk niets vinden wat ook maar in de buurt kwam van onze wensen en smaak. Maar uiteindelijk was het nog lastig om de knoop door te hakken; we hadden 2 appartementen gevonden met elk heel andere voor en nadelen. Uiteindelijk gekozen voor de meest praktische locatie; naast een treinstation, aan de rand van een gezellige suburb met cafés, groot shopping centre <1 km, park (met ogenschijnlijk veilige fietspaden! ) om de hoek.. over 1.5 week krijgen we de sleutels!

Even een korte update: we hebben een stoer klein 4x4 autootje gekocht vorige week! Een automaat met wat gebruikerssporen, maar nu hoeven we ons niet druk te maken over krassen en deukjes. En het rijdt geweldig:). Afgelopen week druk geweest met het vinden van een appartement. Eerst konden we eigenlijk niets vinden wat ook maar in de buurt kwam van onze wensen en smaak. Maar uiteindelijk was het nog lastig om de knoop door te hakken; we hadden 2 appartementen gevonden met elk heel andere voor en nadelen. Uiteindelijk gekozen voor de meest praktische locatie; naast een treinstation, aan de rand van een gezellige suburb met cafés, groot shopping centre <1 km, park (met ogenschijnlijk veilige fietspaden! ) om de hoek.. over 1.5 week krijgen we de sleutels!

Welke Suburb wonen jullie?

Back