LaStaVaZa Jagermeester & Roels

Ik ken Brisbane niet echt... Maar het klinkt nu al beter dan Sydney ;)

De haven, Opera House, Ferry’s zijn allemaal leuk... voor een dagje. Maar ben altijd zo blij als ik op de Hume highway zit de stad uit. Ik ben duidelijk meer een dorpsmens 👍
 
Ik ken Brisbane niet echt... Maar het klinkt nu al beter dan Sydney ;)

De haven, Opera House, Ferry’s zijn allemaal leuk... voor een dagje. Maar ben altijd zo blij als ik op de Hume highway zit de stad uit. Ik ben duidelijk meer een dorpsmens 👍

:D
Laatste keer zat ik in Pyrmont, vlakbij de Ferry, heb van de binnenstad weinig gezien. Dan is Sydney inderdaad wel leuk :D En mensenkijken in Darling Harbour was ook wel grappig. Voor de rest.... liever een servetje, lekker knus ;)
 
Ik ken Brisbane niet echt... Maar het klinkt nu al beter dan Sydney ;)

De haven, Opera House, Ferry’s zijn allemaal leuk... voor een dagje. Maar ben altijd zo blij als ik op de Hume highway zit de stad uit. Ik ben duidelijk meer een dorpsmens 👍

Ben ik wel met je eens, maar als je rondrijdt richting Vaucluse of over de harbour bridge richting Manley dan komt je langs prachtige baaitjes met zeilboten en villa's gedrapeerd tegen de hellingen, tja dat heeft toch echt wel een bak charme hoor. Alleen je moet het niet in spitsuur doen...
 
Precies. Ben 1x van Maroubra (zuid) naar Dee Why (noord) gereden gedurende de ochtend. zelfs nog buiten de spits) en weer terug. Dus dat is Military road en Pittwater road etc. Man man man. Ik krijg nog de kriebels als ik er aan denk.

En ja, je komt over Harbour Bridge en the Spit bridge. Allemaal mooie uitkijken. Maar je staat wel in de file terwijl je kijkt naar huizen en boten die je nooit van je leven kunt betalen.

Ik (met de nadruk op IK) wordt daar helemaal niet gelukkig van zeg maar...

Ik zeg niet dat Sydney (langs het water) niet mooi is. Maar er wonen wel veeeeel mensen ;)
 
Precies. Ben 1x van Maroubra (zuid) naar Dee Why (noord) gereden gedurende de ochtend. zelfs nog buiten de spits) en weer terug. Dus dat is Military road en Pittwater road etc. Man man man. Ik krijg nog de kriebels als ik er aan denk.

En ja, je komt over Harbour Bridge en the Spit bridge. Allemaal mooie uitkijken. Maar je staat wel in de file terwijl je kijkt naar huizen en boten die je nooit van je leven kunt betalen.

Ik (met de nadruk op IK) wordt daar helemaal niet gelukkig van zeg maar...

Ik zeg niet dat Sydney (langs het water) niet mooi is. Maar er wonen wel veeeeel mensen ;)

Ik kijk heel graag naar woningen en dingen die ik nooit van mijn leven kan betalen, het doet me namelijk deugd dat veel van deze mensen een hypotheek hebben die als een molensteen om hun nek hangt, en die de rest van hun leven moeten blijven werken om hun hypotheek te kunnen betalen, ik heb hier andere ideeen over :p

Maar je hebt gelijk, de toegangswegen zijn lang niet berekend op het verkeer, echt een ramp daar. Voor woon werk lijkt het me echt een lastige stad.
 
Ik kijk heel graag naar woningen en dingen die ik nooit van mijn leven kan betalen, het doet me namelijk deugd dat veel van deze mensen een hypotheek hebben die als een molensteen om hun nek hangt, en die de rest van hun leven moeten blijven werken om hun hypotheek te kunnen betalen, ik heb hier andere ideeen over :p

Maar je hebt gelijk, de toegangswegen zijn lang niet berekend op het verkeer, echt een ramp daar. Voor woon werk lijkt het me echt een lastige stad.

Sorry, @Jagermeester, we kapen je draadje even :)
Vanaf de ferry vond ik Sydney ook wel mooi. Wat jullie zeggen, de woningen op de heuvels e.d. en de buzz die er altijd in een stad heerst. Dan is Whyalla erg doods... Ach, elke plek heeft iets en de een woont liefst in een stad en de ander liever in een kleinere plaats. Gelukkig is Australie groot en is er voor elk wat wils :) Home is where the heart is :)
 
Sorry, @Jagermeester, we kapen je draadje even :)
Vanaf de ferry vond ik Sydney ook wel mooi. Wat jullie zeggen, de woningen op de heuvels e.d. en de buzz die er altijd in een stad heerst. Dan is Whyalla erg doods... Ach, elke plek heeft iets en de een woont liefst in een stad en de ander liever in een kleinere plaats. Gelukkig is Australie groot en is er voor elk wat wils :) Home is where the heart is :)

Ja heb je helemaal gelijk in hoor, ik vind Sydney ook alleen maar mooi als toerist, zou er voor geen goud willen wonen. Alleen al zou ik als ik echt moest kiezen tussen Brisbane en Sydney wel voor Sydney gaan [vrouwlief Brissie dus zal nooit Sydney worden] maar ik woon zelf ook veel liever regional. Cairns is behoudens de zomer gewoon een topstad om in te wonen, alle faciliteiten zijn aanwezig welke grote steden ook hebben en het is [nog] niet zo heel druk allemaal en woningen zijn prima betaalbaar, zowel koop als huur. Plus dat het 9 maanden per jaar ideaal weer is. Komt bij dat de vibe die hier in de CBD hangt 's avonds in en vooral in de weekenden je niet vaak gaat zien in Oz.
 
Last edited:
@MichielpkSyd, Qua werk zit ik dus al geramd, dus dat scheelt! Ik ben ervan overtuigd dat het klimaat ons wel zal bevallen. Geen echte winters meer, want wat hekel ik de kou!

Heb jij tips qua wijken in Sydney, aangezien je er al een tijd hebt gewoond?

Ligt eraan hoelang je wilt commuten... Als je van uitgaan houdt, is Surry Hills een goude keuze, net naast het centrum. Iets verder kom je uit in Waterloo. Het nieuwe tram systeem heeft commuten nog beter gemaakt.

Veder zijn alle wijken aan de baaien erg mooi, maar zijn niet goedkoop. Onder andere Vaucluse, Rose Bay, Edgecliffe.
Houd je van drukte en strand dan Bondi Junction en iets verder Bondi.

De eerste 6 maanden misschien handing om centraal te wonen... ik raad Surry Hills, Newtown aan, of zelfs North Sydney. Net over de brug.

De enige wijken die ik niet zou aanraden zijn Puchbowl, Lakemba, Bankstown kant op.. (Inner West)
 
Fantastich @MichielpkSyd voor je tips. Ik wil zeker geen lange commute hebben naar werk, liefst onder de 30 min in de spits. Surrey Hills en het gebied rondom Centennial Park staan in ieder geval al op het lijstje.


@Beebmeep no worries! We blijven Nederlanders en die praten eenmaal graag over het weer ;). Zodra we in Sydney gesetteld zijn zullen we verslag uitbrengen hoe we alles ervaren.

Overigens vandaag mijn contract getekend. De HR manager uit Australië is toevallig deze week in Amsterdam voor de jaarlijkse HR conferentie. Erg leuk, want nu heb ik hem persoonlijk kunnen ontmoeten en hij een goede eerste indruk van mij kunnen krijgen (hoop ik).
Inmiddels begint ons plan van aanpak goed vorm te krijgen en lijkt alles onder controle. Binnenkort onze bankrekening openen vanuit Nederland (kan 3 maanden voor je in Australië aankomt, dus nog even geduld) en dan gaan we ons vooral richten op ons huis in Nederland en spullen verkopen.
 
Voor de verandering deze keer een update van mijn kant (we moeten het wel interessant houden hier voor alle lezers natuurlijk ;)).

De datum van ons vertrek komt steeds dichterbij, dus het begint ook steeds meer realiteit te worden dat we niet heel lang meer hebben in Nederland. Afgelopen twee weken zijn wij nog met familie op vakantie geweest om nog wat quality time met hen door te brengen voor ons uiteindelijke vertrek. Nu we weer terug zijn gaan we echt beginnen met het emigratie to-do lijstje af te werken. Veel hiervan hebben we telkens uitgesteld tot na deze vakantie, maar nu moet het dus ook echt gebeuren. Al met al hebben wij nog ruim twee maanden om alles te regelen, al onze vrienden en familie te zien zonder de halve wereld over te moeten vliegen en te genieten van alle typische Nederlandse dingen.

Aangezien de tijdslijnen korter worden, had ik verwacht dat ik er ook wat zenuwachtiger en gestresster van zou worden. Dit ben ik al enigszins van nature. Eerder dit jaar ben ik echter overspannen geraakt, waarvan ik nog steeds aan het herstellen ben. Dat gaat op zich goed (ben ook weer deels aan het werk), maar dat zorgt er wel voor dat het hele idee van 'we moeten nog zoveel regelen voor Australie' zorgde voor extra stress wat ik niet goed kon gebruiken. Nu het eindelijk zover is dat we echt dingen moeten gaan regelen, voel ik echter een stuk minder stress. Ja, er moet nog best wat gedaan worden, maar nu kunnen we het ook gewoon meteen doen. Van tevoren over iets nadenken kan een stuk meer energie kosten dan het echt doen ('we moeten een bankrekening openen in Australie' heeft veel gesprekken gevuld, maar uiteindelijk was het binnen een kwartier gefixt).

Een aantal grote dingen is al geregeld: @Jagermeester heeft werk en een appartement via werk voor de eerste periode, dus we hoeven niet op straat te slapen. Eerder was mijn plan hetzelfde, namelijk voor mijn huidige werkgever voor het Sydney kantoor te werken. Maar aangezien ik nog herstellende ben heb ik besloten om eerst rustig de tijd te nemen om te acclimatiseren in de nieuwe omgeving en dus even niet te werken. Al met al, voor werk en woonruimte hoeven we nu niks te regelen.

Wij hebben besloten om zo min mogelijk mee te nemen wanneer we overgaan. Grootste punt hierbij was de poes. Hoewel we enorm veel van haar houden hebben we een nieuw huisje voor haar gevonden in Nederland. Aan de ene kant hadden we haar graag meegenomen, maar al snel merkten we dat dit niet handig was. Zij houdt niet van reizen (komt normaal het appartement ook niet uit), dus een lange vlucht was hels voor haar geweest. Dan nog al het gedoe eromheen (inentingen, papieren, quarantaine) gecombineerd met de hoge kosten, en het feit dat het voor haar waarschijnlijk niet echt uitmaakt bij wie ze woont, hebben ons doen besluiten om haar niet mee te nemen. Voor ons een pijnlijk momentje, maar we weten dat we de juiste keuze hebben gemaakt.
Meubels willen wij ook niet meenemen. De kosten die wij zagen voor het verschepen van spullen leken hoger dan de kosten van nieuwe meubels kopen in Australie (zoveel spullen wilden we zowiezo niet meenemen). Daar is ook een IKEA en we weten niet eens of onze meubels wel passen waar we komen te wonen. Komende tijd dus de meubels (en auto want die nemen ook maar niet mee) op Marktplaats en dan hopen dat we nog een leuke prijs ervoor krijgen.

De komende maanden wordt het dus echt toeleven naar de vertrekdatum. Ja het is nog wel wat gedoe met dingen regelen, maar vooral enorm enthousiast dat het na ruim een jaar voorbereiding eindelijk gaat gebeuren.
 
Fijn dat het, nu het concreter wordt, allemaal mee valt. Ik herken dat wel een beetje hoor. Als er niets te doen is, behalve er over nadenken kan het hoofdje makkelijk in cirkeltjes rond draaien.

Nu lekker aan de slag en gewoon doen ipv het er over hebben of nadenken. Succes!
 
Hallo Sydney! We zijn er :cool:

Wat een week is het geweest! Vorig weekend hebben we ons huis in Amsterdam opgeleverd, een afscheidsfeestje gehouden en paar dagen tourist gespeeld in Amsterdam. Woensdag 11 september stapten we in het vliegtuig naar Taipei waar we drie dagen de stad hebben verkend.

En toen vanmorgen, rond 10:45 landen we op Sydney airport en zaten we binnen 40 minuten in de taxi. Ja, zo snel ging het allemaal! We vlogen door immigration, niemand keek op van ons of stelde ingewikkelde vragen, en ondanks dat we op twee vragen JA hadden aangevinkt mochten we toch doorlopen. En dan opeens is het visum van @Roels geactiveerd en zijn we aangekomen in onze nieuwe "home".

Na alle emoties van de afgelopen week is het eigenlijk een beetje gek om hier nu te zijn. Maar ook ontzettend fijn. Wat een prachtig weer was het vandaag, er was een marathon gaande en we hebben lekker door de stad gewandeld. Nu zitten we allebei redelijk gaar in ons tijdelijk apartement en gaan we zometeen voor pampus op bed.
Morgen zal in het teken staan van naar de bank gaan, medicare regelen, mijn TFN regelen bij Australia Post (Roel kon zijne gewoon online aanvragen, maar ik als citizen moet naar een kantoor o_O), sportscholen bekijken (need to be summer ready!) en natuurlijk de Xpdite borrel!
 
Last edited:
Hallo Sydney! We zijn er :cool:

Wat een week is het geweest! Vorig weekend hebben we ons huis in Amsterdam opgeleverd, een afscheidsfeestje gehouden en paar dagen tourist gespeeld in Amsterdam. Woensdag 11 september stapten we in het vliegtuig naar Taipei waar we drie dagen de stad hebben verkend.

En toen vanmorgen, rond 10:45 landen we op Sydney airport en zaten we binnen 40 minuten in de taxi. Ja, zo snel ging het allemaal! We vlogen door immigration, niemand keek op van ons of stelde ingewikkelde vragen, en ondanks dat we op twee vragen JA hadden aangevinkt mochten we toch doorlopen. En dan opeens is het visum van @Roels geactiveerd en zijn we aangekomen in onze nieuwe "home".

Na alle emoties van de afgelopen week is het eigenlijk een beetje gek om hier nu te zijn. Maar ook ontzettend fijn. Wat een prachtig weer was het vandaag, er was een marathon gaande en we hebben lekker door de stad gewandeld. Nu zitten we allebei redelijk gaar in ons tijdelijk apartement en gaan we zometeen voor pampus op bed.
Morgen zal in het teken staan van naar de bank gaan, medicare regelen, mijn TFN regelen bij Australia Post (Roel kon zijne gewoon online aanvragen, maar ik als citizen moet naar een kantoor o_O), sportscholen bekijken (need to be summer ready!) en natuurlijk de Xpdite borrel!

Good on ya mate! Welcome to Australia!
 
Welcome! Geniet van die eerste dagen en zuig alles op, ook de ‘vervelende’ regel dingen. Het is niet vaak dat je een compleet nieuw leven start aan de andere kunt van de wereld, dus geniet er van!
 
Gefeliciteerd en welkom! Heel leuk en herkenbaar wat je schrijft. Geniet er van, zoals @afterbang schrijft, het is een unieke ervaring. Wij hebben het nog regelmatig over hoe gek (maar leuk) het was om eigenlijk een beetje opnieuw te beginnen.
 
Wat een weekje is het geweest! Maandag zijn we meteen in de regelmodus gegaan en zijn we bij de bank geweest, medicare, TFN geregeld en de borrel gehad. Dinsdag heb ik een training van werk bijgewoond, erg leuk om ook al wat collega's te leren kennen.

Woensdag zijn we, ondanks de stromende regen, op onderzoek uitgegaan naar wijken om te wonen. We hebben toen de stoute schoenen aangetrokken en twee inspections bijgewoond. Aparte manier van werken is het wel. Je hebt 15 min om even rond te snuffelen en moet daarna eigenlijk meteen een keuze maken. We zijn toen in Wollstonecraft geweest (noord Sydney), maar dat vonden we iets te rustig. Crows nest, wat daar in de buurt ligt, heeft wel wat leuke eettentjes en winkeltjes, maar het deed ons niet heel erg veel. We hebben daarna de trein genomen naar Green Square en zijn gaan wandelen door Waterloo, Zetland, Kensington en Rosebery. Vooral Waterloo en Zetland sprak ons erg aan. Veel nieuwbouw, mooi ruim opgezet, rustig maar toch genoeg leven in de wijk. Ook zijn we naar een inspection geweest, maar dat appartement was erg klein.

Donderdag hebben we North Sydney een kans gegeven. We waren er rond lunchtijd, dus veel zakenmensen op straat. De wijk heeft genoeg winkels en eetgelegenheden, maar we vroegen ons toch wel af hoe het er in de avond aan toegaat. Ook daar was een appartement met een inspection. Maar nee, wordt hem ook niet. Rare vormen vanbinnen, laag plafon, voelde donker aan en als je op het balkon staat wordt je gek van het geluid.

Later die dag zijn we naar nog een inspection geweest, dit keer in Beaconsfield (ligt net onder Waterloo en Zetland). Dit appartment zag op de foto's er echt prachtig uit, maar we hielden een slag om de arm gezien onze eerdere ervaringen. Bij aankomst waren we meteen verliefd! Het is een prachtig gebouw (1.5 jaar oud) in een rustige straat. De wijk is een beetje industrieel en hip wat we wel erg leuk vonden. Van binnen is het iets kleiner dan we gewend zijn vanuit Amsterdam, maar heeft twee prima slaapkamers, twee mooie badkamer, een prachtige houten vloer in de woonkamer en een terrace en balkon! Na de inspection zijn we nog wat wezen drinken in de buurt en nog een keer teruggelopen naar het gebouw en het voelde gewoon goed.

Dus, terug in het tijdelijke appartement hebben we meteen via 1form een application opgestuurd en gisteren middag kregen we een berichtje dat de huurbaas het wel zag zitten. Of we even alles willen regelen, geld willen overmaken en dan woensdag de sleutels ophalen?!
Daar hebben we ja tegen gezegd en nu hebben we dus een appartement! :D

Bizar hoe snel dat allemaal hier gaat. Als je vergelijkt met Nederland is het echt heel anders. We hebben wel even getwijfelt of we het nu al moeten doen, gezien we nu in een gratis tijdelijk appartement zitten, maar waar we nu zitten voelt niet helemaal als "thuis" en is niet super gezellig. Het appartement in Beaconsfield voelt goed en dat is wat de doorslag geeft uiteindelijk.

Dus, in 5 dagen zijn we alweer 20 stappen verder met een leven opbouwen in Sydney!

(Heeft iemand nog tips voor een goede internetprovider? Volgens mij ligt er NBN)
 


OFX
Back
Top