LaStaVaZa JP2017

@JP2017 over Mable: ja, ze hebben karrevrachten mensen ingeschreven. Jij gaat naar Sydney, maar ik zit in een nagenoeg even grote stad, Melbourne. Ook hier zijn zo veel ingeschrevenen. Maar ik had als oud vel op dag 1 al meteen werk, en heb nog niet zonder gezeten. Ik wijs dagelijks aanbiedingen af om veel redenen, afstand, aard van het werk, al veel te druk, of niet in mijn straatje. Dus ik denk dat het met de concurrentie wel meevalt, er is gewoon een reusachtig en supergevarieerd aanbod van mensen die op een of andere manier support nodig hebben. Je hebt het maar voor het uitkiezen. Het kan je een beetje helpen opstarten richting iets dat wel op maat is voor je, en je bepaalt zelf of, wanneer, waar en hoeveel je werkt tegen welk tarief.
 
Ja hier hetzelfde. El Cheapo Frans appartementje in Les Arcs of Val d’Isere/Tignes. En dan maar kilometers knallen de eerste dagen, en als alles een paar keer gedaan was, het park in.

De sneeuw kwaliteit moet ik je wel even laten weten. Aangezien Canberra om de hoek ligt kun je het een beetje mikken na een flinke dump. Maar zelfs met een verse dump is het zwaar boarden (of skiën als dat meer je ding is. Ik kijk je er niet op aan... ;) ) De sneeuw is zwaar en relatief vochtig. Ook kan het verrekte koud zijn omdat het vaak flink waait (als het sneeuwt) Heb in de Alpen echt wel frisse dagen meegemaakt. Maar onderschat Perisher of Thredbo niet als er een bries staat!

Thanks voor deze info, dan kan ik mij er alvast metaal op gaan voorbereiden 😉. Maar goed dat mijn skies halve snowboards zijn🤣, dan kom ik wel door die zware sneeuw heen, hahha.

Had niet verwacht dat het daar zo koud kan zijn, hopelijk kunnen wij een mooi weekend uitkiezen.
Ben je al in New Zealand geweest om te skien? Verschillende mensen zeggen tegen ons dat wij beter naar New Zealand kunnen gaan.
 
@JP2017 over Mable: ja, ze hebben karrevrachten mensen ingeschreven. Jij gaat naar Sydney, maar ik zit in een nagenoeg even grote stad, Melbourne. Ook hier zijn zo veel ingeschrevenen. Maar ik had als oud vel op dag 1 al meteen werk, en heb nog niet zonder gezeten. Ik wijs dagelijks aanbiedingen af om veel redenen, afstand, aard van het werk, al veel te druk, of niet in mijn straatje. Dus ik denk dat het met de concurrentie wel meevalt, er is gewoon een reusachtig en supergevarieerd aanbod van mensen die op een of andere manier support nodig hebben. Je hebt het maar voor het uitkiezen. Het kan je een beetje helpen opstarten richting iets dat wel op maat is voor je, en je bepaalt zelf of, wanneer, waar en hoeveel je werkt tegen welk tarief.

Thanks voor je reactie. Beslis je voor iedere nieuwe opdracht welk tarief je vraagt? Het klinkt welmecht super interessant.
 
Ben je al in New Zealand geweest om te skien? Verschillende mensen zeggen tegen ons dat wij beter naar New Zealand kunnen gaan.

Nee, en wellicht Ja ;)

We zijn nog niet in NZ geweest, maar vanuit Sydney (met directe vluchten) kan dat best een optie zijn.

Wat wel geinig is in Thredbo en Perisher is dat ze iets meer een Amerikaans piste systeem kennen. Dus een skiable area met off-piste en piste. En boarden (of.... skiën...) tussen eucalyptussen is wel iets wat je een keer gedaan moet hebben 👌
 
Nee, en wellicht Ja ;)

We zijn nog niet in NZ geweest, maar vanuit Sydney (met directe vluchten) kan dat best een optie zijn.

Wat wel geinig is in Thredbo en Perisher is dat ze iets meer een Amerikaans piste systeem kennen. Dus een skiable area met off-piste en piste. En boarden (of.... skiën...) tussen eucalyptussen is wel iets wat je een keer gedaan moet hebben 👌

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik laat wel weten als wij een keuze gemaakt hebben. 😊
 
@JP2017 Ja, het verschilt. Ik doe zowel gekwalificeerd (gerelateerd aan mijn Master's of PhD) als ongekwalificeerd (gezelschapsdame, boodschappen en koken, honden uitlaten) werk. Mable adviseert wel in het algemeen over tariefstelling, waaronder niet al te hoog starten, dan een portfolio opbouwen met referenties en responstijden, en dan later als je veelgevraagd bent, eventueel je tarieven verhogen. Ik heb het een en ander opgezocht over minimumlonen en uurtarieven voor gekwalificeerd werk, dat staat op mijn profiel. In de praktijk onderhandel ik meestal, als iemand iets langetermijnerigs aanbiedt ga je omlaag, bij een urgentieproject ga je omhoog.
 
Het is meer dan 2 jaar geleden dat ik een stava geschreven heb en inmiddels toch wel wat dingen veranderd.

We wonen inmiddels in WA!

Waar het begon... voor ons 190 visum hadden wij als voorwaarden 2 jaar wonen en werken in NSW. Dit zou voor ons gelden tot juni 2021.

We wisten al snel genoeg dat omgeving Sydney het niet was voor ons. Waar iedereen Sydney en omgeving geweldig vindt, hebben wij zelf nooit iets gehad van wauw. Prima om 2 jaar te wonen en rustig op zoek te gaan naar onze definitieve plek. Waar veel mensen het klimaat van Sydney heerlijk vinden, zijn wij er niet happy mee. Geen stabiele zomers, de ene dag 35 graden en dan op dezelfde dag een temperatuur drop van meer dan 15 graden met de wind. De dag erna regen en 20 graden en voor ons gevoel hebben wij ook veel te weinig buiten kunnen zitten in de avond. (tja misschien een beetje veeleisend ;) ) Dit is een beetje hoe wij de laatste 2 zomers van Sydney ervaren hebben. Winters overigens vaak wel lekker met de zon.

De stranden waren voor ons ook niet precies wat wij zochten wij komen natuurlijk vanuit Bonaire ;). Dan hebben wij het nog maar niet over de huizenprijzen, waar je gewoon U tegen zegt in Sydney.

Op zoek naar onze definitieve bestemming:

Eerste jaar gingen de vakanties nog prima het mooie QLD bezocht en toen kwam Covid. Daar kwam de eerste geannuleerde vakantie aan naar de Sunshine Coast wat voor ons een mooie bestemming leek om misschien te gaan wonen.

Ondertussen veel lezen over de staten, klimaat en wat spreekt ons dan aan. Overal heb je plussen en minnen maar het is wat je zelf belangrijk vindt.

Zo volgde nog verschillende geannuleerde vakanties en helaas ook voor ons met de kerst van 2020.

Toen kwam maart 2021 yes onze vakantie ging door naar WA. We hadden een camper bus gehuurd om rond te trekken en te beoordelen of WA iets voor ons zou zijn.

Wij houden wel van droge hete zomers, de koude natte winters zijn wat minder, dat overleven we wel. Wat voor ons ook belangrijk is, watersport. Voor windsurfing en kitesurfing is WA place to be.

De taxirit van airport naar de B&B voor eerste overnachting in WA was voor ons al van wauw. Grote brede wegen, geen drukte zoals wij bij Sydney gewend waren, maar we zagen ruimte, heerlijk.

De dagen erna met onze camper leverde ons alleen maar meer wauw op. Wat een ruimte hier, de stranden dit was bijna Bonaire, wat een mooie blauwe heldere zee, nergens het gevoel van drukte. We waren verkocht, maar goed altijd eerst relativeren ;).

WA voelde goed! Waar wij overal lezen of je noord of zuid wilt wonen dat is op basis van je gevoel. Dat klopt helemaal, wij waren verkocht aan zuid. Dit voelde meer dorpsachtig en ruimere percelen om te wonen. Bij zuid hadden wij het gevoel dat er minder op elkaar gebouwd was. Super dichtbij bij 1 van de beste windsurf/kite spots.

Weer terug in NSW, alles even goed laten bezinken. Voor ons was het helder, WA dat gaf ons een echt goed gevoel! We gaan dit doen, zeiden we. Eigenlijk hebben wij altijd gezegd, in december willen wij verhuizen omdat onze zoon dan kan starten in de primary school. Hij zat nu nog op de pre-school in NSW, dan kan hij die afmaken.

Wij kwamen er achter dat er een verschil zit tussen het schoolsysteem van NSW en WA. In NSW kun je kiezen met welke leeftijd je kind laat starten in de Primary school en in WA niet.

Onze kleine man zou in januari in WA in Year 1 moeten starten. Ik vind de overstap van de pre school naar Year 1 te groot. Dus besloten wij om het einde van term 2 te gaan verhuizen. Dan zou onze zoon nog term 3 en 4 mee kunnen pakken in de pre-primary in WA. Dan is hij iets beter voorbereid voor year 1.

Alles regelen begon weer, verhuisbedrijf, school zoeken, etc.. Werk was gelukkig geregeld en de plek waar wij wilde wonen wisten wij ook al. De school hadden wij ook al uitgezocht. Verhuisbedrijf hadden wij gevonden en yes onze verhuizing zou gaan gebeuren half juli, dachten we....

Daar kwam de gevreesde Delta uitbraak in Sydney eind juni.

Wij wisten niet dat het moeilijker en stressvoller is om toestemming te krijgen om WA binnen te komen dan ons visum voor Australie.

Gelukkig hadden wij onze huur nog niet opgezegd en het verhuisbedrijf nog niet definitief geboekt. Verhuisbedrijf was heel flexibel en het is schijnbaar niet zo druk in die periode. We hadden zelf al 70% ingepakt, begin juli. Wij zouden alles inpakken wat in dozen past.

De G2G pass is echt frustrerend. Eerste poging werd afgewezen dit gebeurde precies op het moment dat er extra regels vanuit WA aangekondigd werden en dat je van goede huizen moest komen om binnen te komen.

We hadden een airbnb gevonden voor de quarantaine, motivation letter, sel-isolation plan, enrolment in school, en nog 15 andere documenten. Het was nog medium risk voor NSW. 1,5 week later weer een afwijzing je hebt een huurcontract nodig of een aankoopbewijs van een huis in WA. Dat was de laatste feedback die wij hadden gekregen.

Okay dan gaan wij op afstand op zoek naar een huurwoning, geen fan van. Maar we gaan het proberen. We hebben met 2 verschillende makelaars contact gehad en bij beide konden wij vanuit NSW op een woning reageren.

Wij hoorde bij beide dat er veel reacties waren op de woningen en wij hadden ook al gelezen dat de huurmarkt krap is in die regio. Wij hadden bij beide iets hoger geboden op de huurprijs per week. Ja de huurprijzen in WA zijn bijna de helft goedkoper per week wat wij in NSW betalen. Wij hebben meer dan 5 jaar rent history met référence en daarvan ruim 2 jaar in NSW.

Binnen een week hoorde wij dat wij beide woningen konden krijgen. Lease was geregeld, alles was afgevinkt nu zouden wij de G2Gpass toch moeten krijgen.

Verhuisbedrijf gebeld zaten helemaal vol, dit meen je niet ;(. Bijna alle verhuisbedrijven zijn gevestigd in de gevreesde LGA's van Sydney. Dus of niet operationeel, of veel mensen in isolatie. Ons verhuisbedrijf had daardoor veel extra opdrachten gekregen. 2e week september hadden ze tijd. Daar gingen wij voor.

Huur opgezegd, alle laatste dingen gaan regelen voor de verhuizing in september. Tickets geboekt. We moesten alleen nog de G2Gpas aanvragen daar hadden wij wel vertrouwen in.

Ondertussen werd NSW High Risk voor WA, dat betekende 1e vaccinatie en negatieve test. Uiteindelijk snel vaccinatie geregeld, voor astrazeneca was geen enkel probleem, afspraken genoeg voor. Pfizer was een ander verhaal maar lang leve Hotdoc. Iedere seconden de pagina verversen en dan heb je vrij snel een afspraak te pakken.
Negatieve test maken wij ons ook geen zorgen over, wij leven inmiddels al een geruime tijd in onze eigen bubbel. We bestellen alles online.

Daar komt de beruchte vrijdag 20 augustus, de dag dat WA aangeeft dat NSW Extremely High Risk wordt per 26 augustus. Dat wil zeggen niemand komt WA nog binnen alleen bepaalde mensen nog, maar niet zoals wij.

Dat was een zware domper, want wij wisten op dat moment ook, de gevallen gaan niet afnemen in NSW. Die gaan alleen maar toenemen en dit kan nog wel eens lang gaan duren voordat wij weer WA binnen kunnen. Huur opgezegd wat doe je dan.

Verhuisbedrijf om vijven bellen op vrijdagmiddag blijft een gok, maar gelukkig namen ze nog op. Situatie uitgelegd, nee ze konden echt niet eerder. Ze stelde wel voor dat bijvoorbeeld de buren de verhuizers binnen kunnen laten en alles kunnen checken of alles ingeladen is.

Op naar de buren, goed contact mee. Dat was geen enkel probleem en ze leveren de sleutels voor ons in. Daar begon de race tegen de klok. Onze tickets verzet naar woensdag 25-8, de deadline voor NSW om WA binnen te komen. Strakke planning gemaakt en nieuw verzoek ingediend voor de G2Gpass.

Het zijn heftige, drukke maar goede dagen geweest. Alles moest ingepakt, wij konden geen rommel achterlaten iedereen weet hoe je huurhuis op moet leveren. Laatste keer naar de stort, schoonmaakbedrijf geregeld als de verhuizing heeft plaatsgevonden.

Dinsdagochtend Sydney tijd nog steeds geen reactie op onze G2Gpass, dat begon toch wel wat stress op te leveren. Wij moesten doorgaan met inpakken en er was nog steeds een kans dat het afgewezen zou worden. Tegen lunchtijd toch maar de hotline in WA gebeld, situatie uitgelegd, ze hebben overlegd en onze verzoek werd geëscaleerd. We kwamen nu bovenaan te staan, zodat de police daar meteen naar gaat kijken.

Rond 15.00 uur kwam daar dan eindelijk de goedkeuring van de G2Gpass binnen, zonder goedkeuring kom je WA niet binnen. Daar viel een pak van ons af, de laatste loodjes gingen helemaal prima. Het blijft wel een beetje spannend om al je spullen zo achter te laten en niet bij de verhuizing zelf te zijn.

De vlucht naar WA ging vlekkeloos en bij aankomst hadden wij het idee dat wij in een ander land waren binnengekomen. Iedereen moest in het vliegtuig blijven en er mochten telkens 10 mensen eruit. Gelukkig mochten gezinnen eerst. Je ging naar een hokje toe, daar werd alles nogmaals gecheckt, je Pass, vaccinatie, test, je moest verplicht een app installeren, er werden allemaal vragen gesteld. Na een half uur waren wij eindelijk klaar en konden we naar de volgende stop dat was de Covid test, op het vliegveld een nieuwe test. Daarna eindelijk naar onze bagage. Daar stond het vol met media, niet normaal.

Met de Uber naar ons nieuwe huurhuis, daar gingen we 2 weken kamperen in ons huis. Onze self-isolatie doen. Dit is ons overigens prima bevallen in een hotel ga ik echt niet meer.
Vrienden van ons hadden wat spulletjes in ons huis gezet zodat we een beetje normaal kunnen leven.

Vandaag is de eerste dag van onze vrijheid, onze self-isolatie van 14 dagen hebben we overleefd. Onze spullen komen als goed is tegen eind september. Nog een paar weekjes kamperen in ons huis. Als wij nu zien hoeveel gevallen NSW iedere dag heeft, zijn wij blij dat wij deze keuze gemaakt hebben.

We gaan nu WA maar eens goed ontdekken en hopelijk bevalt de plek waar wij nu wonen ons goed, zodat wij eindelijk ons definitief kunnen gaan settelen.
 
Wow, wat een story!

Als je van Bonaire komt is Sydney wel een shocker ja 😂

Ik heb altijd een positief gevoel gehad bij Perth/WA. We zijn er best veel geweest over de jaren heen. Als ons State sponsored visa ons daar gebracht had, was het vast ook goed gekomen.

De N-Z herken ik wel (gek dat veel steden dat hebben, zelfs Canberra maar ook Rotterdam bijvoorbeeld)
Succes op de nieuwe bestemming!
 
Last edited:
Het is meer dan 2 jaar geleden dat ik een stava geschreven heb en inmiddels toch wel wat dingen veranderd.
Fijn zo een longread! (Ik kon zelfs niet gewoon standaard replyen met volledige originele bericht want meer dan 1000 woorden 😅)
Geeft een beeld van waar je door moet en al helemaal in deze COVID tijd.
Helemaal fijn als je kan lezen dat het helemaal goed gekomen is. Geniet daar!
 
Last edited:
(...)
WA voelde goed! Waar wij overal lezen of je noord of zuid wilt wonen dat is op basis van je gevoel. Dat klopt helemaal, wij waren verkocht aan zuid. (...)
Aj, het verhaal begon zo goed, maar daar ben ik gestopt met lezen...

Nee hoor (naja eigenlijk wel :p), wow jullie hebben een bijzondere tijd meegemaakt! En nu je uit quarantaine bent -ZOLANG- we delta buiten de deur houden, gaat er een wereld ovor je open. Iedereen leeft praktisch alsof er geen corona is.
 
Wow, wat een story!

Als je van Bonaire komt is Sydney wel een shocker ja 😂

Ik heb altijd een positief gevoel gehad bij Perth/WA. We zijn er best veel geweest over de jaren heen. Als ons State sponsored visa ons daar gebracht had, was het vast ook goed gekomen.

De N-Z herken ik wel (gek dat veel steden dat hebben, zelfs Canberra maar ook Rotterdam bijvoorbeeld)
Succes op de nieuwe bestemming!
Dat gaat helemaal goed komen hier! Gisteren al volop genoten van onze vrijheid :)
 
Fijn zo een longread! (Ik kon zelfs niet gewoon standaard replyen met volledige originele bericht want meer dan 1000 woorden 😅)
Geeft een beeld van waar je door moet en al helemaal in deze COVID tijd.
Helemaal fijn als je kan lezen dat het helemaal goed gekomen is. Geniet daar!
Ow sorry, hahha.
Dank je! Gaat helemaal goedkomen.
 
Aj, het verhaal begon zo goed, maar daar ben ik gestopt met lezen...

Nee hoor (naja eigenlijk wel :p), wow jullie hebben een bijzondere tijd meegemaakt! En nu je uit quarantaine bent -ZOLANG- we delta buiten de deur houden, gaat er een wereld ovor je open. Iedereen leeft praktisch alsof er geen corona is.
Gisteren meteen volop genoten van de vrijheid, ondanks de regen toch maar op pad gegaan. Wat een verademing om zonder masker buiten te lopen, te gaan shoppen, echt een heerlijk gevoel.

Wat mij wel opviel is dat iedereen inderdaad hier praktisch leeft als voor corona, maar bij alle winkels wordt wel nadrukkelijk verzocht om in te checken en ik zie dit ook veel mensen doen. En niet met 1 QRcode blaadje nee ze hangen op verschillende plekken bij de winkel dat je niet kunt missen. Geen idee of dit toeval is in de regio waar wij nu wonen.
Dat was in NSW wel anders, in de tijd dat er geen gevallen waren, zag je bijna niemand inchecken en je mocht al blij zijn als er 2 blaadjes met QR code waren geplaatst.

Fingerscrosst dat ze het hier buiten de deur houden. Ik moet wel heel eerlijk zeggen, ik ben er ook wel even aan toe om in vrijheid en normaal te leven en niet aan de maskers te denken.

Als je nog tips hebt voor mooie kampeerplekken in WA aan de kust, dan horen wij dat graag! Waarvan je zegt dat is echt een plek die je moet zien, laat weten. Ohja voor ons hoeven het geen familiecampings te zijn! Wij houden van kleine campings, zolang er maar een toilet en douche is.
 
Goede beslissing van jullie zeg!

Wij zijn zelf 2 weken geleden de grens bij Kununurra over gereden en gister in ons huurhuis in North Perth ingetrokken.

Leuk idee dat we niet de enige Nederlandse groentjes in de stad zijn ;-)
 


OFX
Back
Top