LaStaVaZa JP2017

Thanks Janneke voor de info. Als wij vragen hebben over de wijk dan stuur ik je een pm.
 
Ben benieuwd naar jullie zoektocht in Sydney. Wij zullen ook over een paar maanden in die situatie zitten, maar willen wel dichterbij CBD gaan wonen dan jullie (max 30 min met OV).
 
Ben benieuwd naar jullie zoektocht in Sydney. Wij zullen ook over een paar maanden in die situatie zitten, maar willen wel dichterbij CBD gaan wonen dan jullie (max 30 min met OV).

Dat zal voor jullie toch wel makkelijk moeten kunnen als je beiden in finance werkzaam bent. Ik weet niet of je al een idee hebt waar te vestigen maar ik zou toch zeker in Paddington en vooral Surry hills zoeken als ik jullie was. Je hebt een stevig budget nodig maar naar mijn inziens helemaal waard. Loop er maar eens rond 's avonds of in het weekend en je begrijpt wel wat ik bedoel. ook loop/ wandeling afstand van de CBD.

In Surry Hills voel je ook de open cultuur, erg fijn. Ik was er met Mardi Gras, je weet niet wat je ziet.

Mijn neef heeft een town house in Surry Hills op een top locatie met eigen garagebox en het tickt echt heel veel boxes. Hij betaald zich helemaal scheel maar als je het kan missen....
 
Last edited:
Ben benieuwd naar jullie zoektocht in Sydney. Wij zullen ook over een paar maanden in die situatie zitten, maar willen wel dichterbij CBD gaan wonen dan jullie (max 30 min met OV).

De zoektocht is toch vrij lastig. Als je inderdaad redelijk dichtbij bij de CBD wilt wonen dan mag je een goed budget hebben. Wij willen niet ons spaargeld gaan gebruiken voor een huurhuis, dat is waarom wij iets verder van de CBD willen wonen. Daarnaast willen wij graag in een huis met een tuin wonen vanwege onze kleine man.

De tip van @Tim911 is een goede. In die wijk hebben wij ook gekeken naar woning maar voor ons, boven ons budget.

Vandaag verschillende wijken bekeken. Dat heeft wel een goed gevoel achter gelaten. Wij kunnen weer wat gerichter gaan zoeken. Castle Hill sprak ons erg aan. Ziet er rustig uit, ruimer opgezet, winkelcentrum en goede verbinding met CBD.

Daarnaast vonden wij West Pymble ook erg aantrekkelijk. Vanuit daar ben je volgens mij sneller in CBD als vanuit Castle Hill.

Hornsby vonden wij helemaal niets. Dicht op elkaar. Oogde niet rustig.

Zijn er op dit forum mensen die vanuit Gosford met de trein naar de CBD gaan? Hoe bevalt dit? Kun je in de trein werken?
 
Heb echt 0.0 verstand van Sydney. Maar was Zaterdag in Lilly Pilly en dat vond ik wel grappig! Seaside wijkje onder Botany Bay. Met de auto naar CBD zwaar knudde gok ik. Met OV geen idee!

En Wollongong? Heeft een trein verbinding volgens mij.
 
Onze shortlist op het moment bestaat uit de wijken: Kensington, Randwick, Zetland, Paddington en Surry Hills.

We hebben de eerste 6 weken via mijn werk een serviced apartment, dus die 6 weken gaan we benutten om de wijken te bezoeken en rustig een keuze te maken.

Ik zie dat je vooral in de Noord/West hoek zoekt van Sydney, klopt dat @JP2017 ? Binnenkort gaat de North West Metro open, Castle Hill is een van de plekken die dan een metrostation krijgt. Wellicht iets om rekening mee te houden (in een positieve zin).
 
De zoektocht is toch vrij lastig. Als je inderdaad redelijk dichtbij bij de CBD wilt wonen dan mag je een goed budget hebben. Wij willen niet ons spaargeld gaan gebruiken voor een huurhuis, dat is waarom wij iets verder van de CBD willen wonen. Daarnaast willen wij graag in een huis met een tuin wonen vanwege onze kleine man.

De tip van @Tim911 is een goede. In die wijk hebben wij ook gekeken naar woning maar voor ons, boven ons budget.

Vandaag verschillende wijken bekeken. Dat heeft wel een goed gevoel achter gelaten. Wij kunnen weer wat gerichter gaan zoeken. Castle Hill sprak ons erg aan. Ziet er rustig uit, ruimer opgezet, winkelcentrum en goede verbinding met CBD.

Daarnaast vonden wij West Pymble ook erg aantrekkelijk. Vanuit daar ben je volgens mij sneller in CBD als vanuit Castle Hill.

Hornsby vonden wij helemaal niets. Dicht op elkaar. Oogde niet rustig.

Zijn er op dit forum mensen die vanuit Gosford met de trein naar de CBD gaan? Hoe bevalt dit? Kun je in de trein werken?
Gosford here! Schrijf dit vanuit de trein. De treinrit vanuit Gosford is prima, maar uiteraard wel lang. Ik neem altijd de vroege trein (5:45) die start in Gosford want die is niet zo druk en je kan weer op tijd naar huis zodat ik de kinderen nog kan zien met eten en naar bed doen. Ik werk ook een paar dagen in de week van thuis, wat het allemaal nog een beetje makkelijker maakt.

Ik spreek vaak mensen die veel dichter bij Sydney wonen en dan toch nog anderhalf uur onderweg zijn. Dan denk ik toch dat mijn commute nog prima te overzien.

Vwb werken in de trein, ik zie wel mensen op hun laptop hameren, maar toch vrij minder dan je zou verwachten. Het blijft natuurlijk toch een kleine ruimte, maar het kan. Mobiele receptie is overigens niet overal even goed, dus als je continue online moet zijn dan is het niet ideaal. De liberals hebben 12M vrijgemaakt om dat te verbeteren tussen gosford en hornsby (verkiezingsbelofte van 3 jaar geleden) en dat zou in 2021 klaar moeten zijn. Ik kies er toch voor om te slapen (ochtend) of te browsen (middag).

Maar ik vind het leven aan de Central Coast geweldig. Voor minder geld wonen omringt door groen, dicht bij mooie stranden en heuevlachtig achterland, alle voorzieningen dichtbij maar niet al te druk.

Laar maar weten als je meer info wilt. Ik ben de komende twee dagen thuis aan het werk dus je kan best langswippen.
 
Ik moet zeggen dat ik de commute tijd van Gosford naar Sydney CBD reuze mee vind vallen per trein, als je zo op de kaart kijkt dan lijkt het verder weg dan de reistijd doet vermoeden.

Hier in Cairns begint het verkeer ook echt dramatisch te worden. Je moet echt voor 6:30 vertrekken als je in 15 min in de CBD wil zijn vanaf de northern beaches, als je later vertrekt doe je over een stukje van 20 km ruim een uur. Zal ook alleen nog maar erger worden, en wij hebben helemaal geen openbaar vervoer, wat mis je een trein of metro of zelfs een efficiente buslijn af en toe pfffff. @SteveSW hoe bevalt de commute jou?
 
@SteveSW hoe bevalt de commute jou?
De commute vanaf Smithfield duurt nu idd bijna een uur. Maar dat heeft te maken met een gesloten lane op de western arterial. Dat zou eind deze maand moeten gedaan zijn. Maar het geeft wel aan hoe fragiel het systeem is en wat ons re wachten staat als ze de suburbs northern Beaches zonder infrastructurele maatregelen blijven uitbreiden.
Ons ‘hoofdkantoor’ zit in Port Douglas’ en op dit moment zou het bijna korter in reistijd zijn om vandaar uit te werken (alleen...daar is internet momenteel weer veel te sloom)
Het is dus soms moeilijk om een evenwicht te vinden en het kan dus plots omslaan.
 
Ik moet zeggen dat ik de commute tijd van Gosford naar Sydney CBD reuze mee vind vallen per trein, als je zo op de kaart kijkt dan lijkt het verder weg dan de reistijd doet vermoeden.

Hier in Cairns begint het verkeer ook echt dramatisch te worden. Je moet echt voor 6:30 vertrekken als je in 15 min in de CBD wil zijn vanaf de northern beaches, als je later vertrekt doe je over een stukje van 20 km ruim een uur. Zal ook alleen nog maar erger worden, en wij hebben helemaal geen openbaar vervoer, wat mis je een trein of metro of zelfs een efficiente buslijn af en toe pfffff. @SteveSW hoe bevalt de commute jou?
Ik weet niet wat jij op de kaart ziet en als reistijd redelijk vindt, maar de express doet een uur en 25 minuten of zo over wat zo ongeveer 70-75 km is. Daar zou men in Nederland geen genoegen mee nemen. Voordeel van de trein is dat je redelijk kan relaxen, maar ik zou toch liever een half uurtje extra thuis zijn. Ik heb weinig last van echte verstoringen, maar ik kijk dan ook niet op 5-10 min vertraging.
 
Ik weet niet wat jij op de kaart ziet en als reistijd redelijk vindt, maar de express doet een uur en 25 minuten of zo over wat zo ongeveer 70-75 km is. Daar zou men in Nederland geen genoegen mee nemen. Voordeel van de trein is dat je redelijk kan relaxen, maar ik zou toch liever een half uurtje extra thuis zijn. Ik heb weinig last van echte verstoringen, maar ik kijk dan ook niet op 5-10 min vertraging.

Uur en twintig minuten vind ik vrij redelijk omdat je er zelf voor kiest om zover buiten Sydney te gaan wonen met de door jouw genoemde voordelen wat ook wel begrijpelijk is. In Nederland zou men daar zeker geen genoegen mee nemen, maar ook andere intepretatie van afstanden. Ik beaam dat bijna 3 uur reistijd per dag excl evt vertragingen fors is voor de gemiddelde forens.
 
Last edited:
De commute vanaf Smithfield duurt nu idd bijna een uur. Maar dat heeft te maken met een gesloten lane op de western arterial. Dat zou eind deze maand moeten gedaan zijn. Maar het geeft wel aan hoe fragiel het systeem is en wat ons re wachten staat als ze de suburbs northern Beaches zonder infrastructurele maatregelen blijven uitbreiden.
Ons ‘hoofdkantoor’ zit in Port Douglas’ en op dit moment zou het bijna korter in reistijd zijn om vandaar uit te werken (alleen...daar is internet momenteel weer veel te sloom)
Het is dus soms moeilijk om een evenwicht te vinden en het kan dus plots omslaan.

Ja ik begreep dat het 1 lane was op de western wegens een shoulder verzakking maar dat is nu opgelost, want ik zag dat beide lanes open waren vanochtend. Neemt niet weg dat er zeker problemen opdoemen in de niet zo verre toekomst. Er is nu ook al [te] vaak file omdat de stoplichten inbound niet gesyncd staan wat ik ook onbegrijpelijk vind. Voordeel is wel dat je nu min of meer kunt zien wat je over een jaar of 5-6 en misschien al eerder te wachten staat, want de voorgestelde infrastuctuurtechnische 'verbeteringen' zijn ook niet echt geschikt voor de lange termijn. Gisterochtend koste het ons bijna 20 minuten om vanaf Trinity Beach voorbij Smithfield roundabout te komen, moet je nagaan. Wat jij ook zegt, ze blijven maar pompen met die developments overal en nergens, nu weer weet ik hoeveel woningen gepland op Paradise Palms, maar er wordt helemaal niks aan de infrastructuur gedaan. Eind van het jaar vertrekken we richting Cairns North of Edge Hill.

Wat trouwens helemaal belachelijk is is dat ze Mount Peter willen uitbreiden naar 50.000 inwoners, en de zuidkant staat helemaal op kraken dus dat wordt ook leuk. Het wordt tijd voor een Noord-Zuid lijn.
 
Lower Blue Mountains zijn ook een optie als het ongeveer een uur moet zijn naar de stad. Vanaf Blaxland ben je in 1 uur en 5 minuten op het Centraal station en maar een paar stops. 4 treinen in peak hour, midden op de dag eentje per uur.
 
Knetters, we hebben het toch over 10 uur per week, 500 uur per jaar. Ik vind het nogal wat :/

Maargoed, ben ook niet zoveel gewend denk ik 😁
 
Ik weet niet wat jij op de kaart ziet en als reistijd redelijk vindt, maar de express doet een uur en 25 minuten of zo over wat zo ongeveer 70-75 km is. Daar zou men in Nederland geen genoegen mee nemen. Voordeel van de trein is dat je redelijk kan relaxen, maar ik zou toch liever een half uurtje extra thuis zijn. Ik heb weinig last van echte verstoringen, maar ik kijk dan ook niet op 5-10 min vertraging.

In Nederland staan ze die tijd in de file :D :D

Serieus, ik zou ook liever eerder thuis zijn, dan zo lang in de trein. Ik moet met enige regelmaat naar Pt Augusta voor werk en dat is zo'n 45-60min rijden. Leuk voor een keer en een paar dagen in de week ook nog wel OK, maar moet er niet aan denken dat dagelijks te doen.
 
In Nederland staan ze die tijd in de file :D:D

Serieus, ik zou ook liever eerder thuis zijn, dan zo lang in de trein. Ik moet met enige regelmaat naar Pt Augusta voor werk en dat is zo'n 45-60min rijden. Leuk voor een keer en een paar dagen in de week ook nog wel OK, maar moet er niet aan denken dat dagelijks te doen.

Niet alleen in Nederland, heb er vanochtend een uur over gedaan om in de CBD te komen, bumper aan bumper. Een ritje van 20 km is het maar maar dit is echt niet fijn, dan kun je beter relaxen in de trein. En we hebben het niet over Sydney maar over een regional stadje.
 
Niet alleen in Nederland, heb er vanochtend een uur over gedaan om in de CBD te komen, bumper aan bumper. Een ritje van 20 km is het maar maar dit is echt niet fijn, dan kun je beter relaxen in de trein. En we hebben het niet over Sydney maar over een regional stadje.

Ja, daar ben ik het wel mee eens. In de trein kun je nog even een dutje doen of een boek lezen oid. Ik moet zeggen, dat ik dat niet mis hier. Ik zou soms wel dichter bij Adelaide willen wonen i.v.m. theater/concerten, maar ik mis de drukte niet. En Adelaide is kinderspel vergeleken bij Sydney en Melbourne. In de 10 jaar die ik hier nu woon, heb ik zelden in de file gestaan. Luxe :)

Ik heb vorig jaar in Sydney een tijdje in Parramatta gezeten ivm een 5-daagse workshop. Ben van daaruit ook een aantal keren naar het CBD geweest en vond dat goed te doen per trein, maar heb verder geen idee wat dat qua woonomgeving is. Ik heb zelf altijd gezegd, dat ik liever wat verder van m'n werk woon, als het woongenot dan beter is, maar een commute van 3-4 uur per dag is wat veel van het goede, zeker als je doordeweeks wilt sporten oid en je een gezin hebt.

@JP2017 en @Jagermeester, ik wens jullie veel succes bij het vinden van iets leuks en betaalbaars in (de omgeving) van Sydney :) Spannend!
 
Bij deze weer een update

Thanks allemaal voor jullie reacties!!
Wij zijn nu sinds 2 dagen in Central Coast en nu al helemaal happy hier. De central coast geeft ons veel meer het gevoel van rustig, aan zee en alle nodige faciliteiten bij de hand. Voor ons lijkt het meer op Bonaire, het beach leven.
Verschillende Australische mensen ontmoet, wat zijn dit aardige mensen. Dit maak je in NL niet mee. Althans wij hebben het nog nooit mee gemaakt in NL en ook niet in Bonaire. Ze vertellen veel over de streek, waar je wel kunt wonen en waar niet. Verder helpen ze je met zoeken naar jobs, woningen en autos. Ze zetten hun netwerk in. Zo hebben wij ondertussen veel lijntjes open staan, met name richting jobs.
Ja de Central Coast bevalt ons prima! Morgen gaan wij door verschillende wijken in de central coast rijden.

Gosford here! Schrijf dit vanuit de trein. De treinrit vanuit Gosford is prima, maar uiteraard wel lang. Ik neem altijd de vroege trein (5:45) die start in Gosford want die is niet zo druk en je kan weer op tijd naar huis zodat ik de kinderen nog kan zien met eten en naar bed doen. Ik werk ook een paar dagen in de week van thuis, wat het allemaal nog een beetje makkelijker maakt.
Dit is wel iets wat wij gaan meenemen in ons besluit. Thanks. Thuiswerk van minimaal 1 dag is wel bijna een must met deze afstand, het liefst 2.
Ondertussen heeft mijn partner al weer wat mensen gesproken en ook benaderd door recruiters. Daar is inmiddels ook al serieuze vacatures uitgekomen. Het gaat de goede kant op.

Maar ik vind het leven aan de Central Coast geweldig. Voor minder geld wonen omringt door groen, dicht bij mooie stranden en heuevlachtig achterland, alle voorzieningen dichtbij maar niet al te druk.
Helemaal mee eens dit gevoel hebben wij hier ook!

Ik zie dat je vooral in de Noord/West hoek zoekt van Sydney, klopt dat @JP2017 ? Binnenkort gaat de North West Metro open, Castle Hill is een van de plekken die dan een metrostation krijgt. Wellicht iets om rekening mee te houden (in een positieve zin).
Die nieuwe metrolijn is zeker een pluspunt. Dat hadden wij ook al ontdekt. Nadeel van deze hoek is, je toch weer een stuk moet rijden voordat je aan zee bent. Je gaat dan niet snel voor een uurtje naar zee. Maar je bent wel dichter bij je werk. Pff wat een keuzes moeten we maken, hahha.

Lower Blue Mountains zijn ook een optie als het ongeveer een uur moet zijn naar de stad. Vanaf Blaxland ben je in 1 uur en 5 minuten op het Centraal station en maar een paar stops. 4 treinen in peak hour, midden op de dag eentje per uur.
Dit zou inderdaad prima zijn. Wij hebben alleen gelezen dat het hier wat kouder is. Dat heeft iets minder onze voorkeur😉.

Onder Sydney hebben wij nog niet nagekeken. We zagen wel dat je ook daar best lang met het OV er over doet om in CBD te komen.

We moeten nu gaan kiezen tussen: lange reistijd maar wel op een plek wonen waar wij allebei meteen vrolijk van werden. Zee dichtbij, rustig, goedkopere woningen.
Of een kortere reisafstand en op een plek die prima is maar ons niet de beach vibe geeft die wij op Bonaire hadden. We zijn natuurlijk ook een beetje verwend😉.

Alles hangt ook wel een beetje samen met het vinden van de job. Als je niet thuis kunt werken dan is 5 dagen wel erg veel om zo lang iedere dag te reizen. We gaan het zien en wie weet denken wij morgen er wel anders over, als wij de tour door central coast hebben gedaan.

Nog een vraagje: is het belangrijk om een soort huurders cv/mapje te maken om een woning te bemachtigen? Zo ja heeft misschien iemand een voorbeeld. Dank alvast!
 
Ons mapje voor de real estate agent bevatte de volgende documenten:
Verkoopfolder van ons huis in Nederland, zodat ze konden zien hoe we woonden en hoe netjes het was onderhouden
Brief van makelaar over de kwaliteit van de woning en hoe het bewoond was
Uitdraai van de bank met onze hypotheekbetalingen, zodat we konden laten zien welke woonlasten we gewend waren en dat we keurig op tijd betaalden.
Brief over onszelf, waarom we in de regio wilden wonen, dat we netjes zijn, goede banen hadden en wel opgevoede honden etc.
Beide huurhuizen die we wilden hebben we ook gekregen.

Over het weer in de lower Blue Mountains: in de winter wat koeler en in de zomer wat warmer dan aan de Central Coast. Over het algemeen wat stabieler weer omdat je verder van zee zit. Maar wij zitten regelmatig in Umina en ik pak dan ook de trein naar de stad, dat is prima te doen en goed wonen! Succes met alle beslissingen!
 


OFX
Back
Top