LaStaVaZa Max en Katja

Katjavdl

XPdite Sponsor
Eindelijk hebben we een huis gevonden in Inner west....very happy! Als het goed is deze week lease tekenen en dan kan het inrichten beginnen. Is nog best lastig gebleken, je moet hier vrij agressief zijn naar makelaars toe, als het om huren gaat. Zeker in de omgeving waar wij willen zitten, zijn de huizen binnen een week weer van huurder gewisseld. Adverteren, kijken en weg. Ongelooflijk. Maar goed; het is ons gelukt. (lees I put my foot down!!!)
Ik heb nu nog 2 weken voor de terugreis naar Nederland. Dus dan hebben we het aardig op de rol en kan Max lekker blijven werken in de tussentijd. De planning is voor mij om te settlen in Sydney vanaf mei; maar dat zal aan mijn werkgever liggen. Fingers crossed.
 
Gefeliciteerd! De huizenmarkt is hier inderdaad een verhaal apart! Wij zijn nu op zoek naar een koophuis en leren ook steeds weer wat nieuws. Ook koophuizen worden als warme broodjes verkocht. Ongelooflijk met de huidige huizenprijzen.
 
Hoe ziet dat eruit dan, agressief zijn en je foot downputten... Hoeft niet met foto hoor, ;), maar schets effe de situatie, kunnen we wat van leren.
Dus jij zit nu in Sydney, maar moet nog even terug naar NL?
 
Fijn om te horen dat jullie een huis hebben, dat geeft alweer een goed gevoel. Ben ook benieuwd naar het huizenverhaal. Ik dacht meteen weer aan het eerdere verhaal over nette sokken en gelakte teennagels... Wie was dat ook al weer?
 
Fijn om te horen dat jullie een huis hebben, dat geeft alweer een goed gevoel. Ben ook benieuwd naar het huizenverhaal. Ik dacht meteen weer aan het eerdere verhaal over nette sokken en gelakte teennagels... Wie was dat ook al weer?
Dat was ik! Wij hadden het charme offensief ingezet ;) maar ik kan me voorstellen dat dat in de Inner West niet voldoende is en dat je wat doortastender moet zijn, aangezien daar de vraag naar betaalbare huurhuizen nog groter is.
 
Bedankt allemaal! Haha ja, na twee weken van afwijzingen, rare antwoorden of helemaal geen antwoorden...ben ik overgestapt op plan B. Inmiddels weet je wat je kunt krijgen voor je geld, dus heel veel tijd om te beslissen moet je niet nemen. Dus ik naar binnen bij de bezichtiging, als een trouw hondje op de hielen zeg maar. Meteen aan 1 stuk kletsen tegen die man en ondertussen ook nog kijken of het huis aan onze wensen voldeed. Daarna de makelaar aan zijn oren de tuin mee ingetrokken (Max zijn wens is een tuin) en 2 weken borg overhandigt in een envelop met de woorden: dit wordt ons huis, als jij dat nou eens gaat regelen? Dan kunnen wij komende week al overhuizen, borg betalen, geen centje pijn, referenties mag u bellen het liefst nu meteen! Dus ook direct alle benodigde papieren overhandigt et voila! Een dag later telefoon van de makelaar, ziet er goed uit, tevreden met alle aangeleverde papieren, met als gevolg dat ik morgen ga tekenen. Dus heb ik zomaar in Stanmore een huis met tuin gescoord voor een zacht prijsje kan ik melden.
Het is hier momenteel vechten als het om huren van huizen/appartementen gaat. Je moet ze dus eigenlijk gewoon ordinair omkopen....niet zo mijn ding, maar wat moet dat moet. Moet er wel bij zeggen, dat het per makelaar verschilt, deze is verder heel erg netjes en correct. Eigenlijk is het grootste probleem, dat mensen de huur niet (meer) op kunnen brengen, vandaar.

Dus nu kan ik onze spullen gaan verslepen en het huis inrichten. Over 2 weken moet ik terug naar NL, moet nog wat werken (ik hoop niet te lang) en dan mag ik met mijn oprotpremie naar Sydney terug. Hopelijk is het sociaal plan dan klaar, want veel zin om nog terug te gaan, heb ik uiteraard niet. Maar niks aan te doen, toch wel prettig een beetje financiële ruimte als ik weer hier ben. Want een huis inrichten kost ook een paar knaken :rolleyes:, maar wel leuk helemaal opnieuw beginnen!
 
Bedankt allemaal! Haha ja, na twee weken van afwijzingen, rare antwoorden of helemaal geen antwoorden...ben ik overgestapt op plan B. Inmiddels weet je wat je kunt krijgen voor je geld, dus heel veel tijd om te beslissen moet je niet nemen. Dus ik naar binnen bij de bezichtiging, als een trouw hondje op de hielen zeg maar. Meteen aan 1 stuk kletsen tegen die man en ondertussen ook nog kijken of het huis aan onze wensen voldeed. Daarna de makelaar aan zijn oren de tuin mee ingetrokken (Max zijn wens is een tuin) en 2 weken borg overhandigt in een envelop met de woorden: dit wordt ons huis, als jij dat nou eens gaat regelen? Dan kunnen wij komende week al overhuizen, borg betalen, geen centje pijn, referenties mag u bellen het liefst nu meteen! Dus ook direct alle benodigde papieren overhandigt et voila! Een dag later telefoon van de makelaar, ziet er goed uit, tevreden met alle aangeleverde papieren, met als gevolg dat ik morgen ga tekenen. Dus heb ik zomaar in Stanmore een huis met tuin gescoord voor een zacht prijsje kan ik melden.
!

Whahahaha geen Katja om zonder handschoenen aan te pakken... (Ben nogal visueel ingesteld, en vraag me af hoe groot en hoe rood de arme man zijn oren nu zijn...)
 
hands-bribe-bribery-lg.jpg


:D
 
Even updaten!
Ons huisje bevalt super, we hebben (helaas?!) onze buren van boven nog niet gezien, maar onze naaste buren wel en dat was heel gezellig.
Max is dus gewoon as usual hard aan het werk, ik zit nog in NL. Mijn oprotpremie zit eraan te komen, ik zit stiekem te hopen op eind mei om te vertrekken! :):D Dus zou het leuk zijn als er nog een get-together zou zijn in Den Bosch half mei....
 
Hi Katja, leuk om jouw verhaal over het bemachtigen van een huis te lezen. Wij vertrekken eind juli definitief naar Sydney en gaan waarschijnlijk tegen dezelfde dingen aanlopen. Wij willen naar noord Sydney (ergens tussen Manly and St. Ives) ivm scholen voor de kids. Ik had geen idee dat huurhuizen ook zo snel gaan.

Omdat wij geen huurhistorie hebben (en geen referenties) vroeg ik me af wat je nodig hebt als first time huurder in Sydney? (een hogere borg, betrouwbaar gezicht :) )

Gr,
Marc (ook uit Den Bosch)
 
Hi Marc,

Zet je maar schrap! Zeker op het stuk waar jullie een huis willen bemachtigen.
Wij hebben als referentie een 'verklaring van goed gedrag' van onze NL bank meegenomen en een uitdraai van onze maandelijkse betalingen vd hypotheek.
Verder als een van jullie al een baan heeft is een contract ook handig om te laten zien.
In elk geval veel succes! (ook met de laatste loodjes)
Het gaat druk worden met al die Brabo's hier ;-)
 
Een Verklaring van goed gedrag van je bank? Die kende ik nog niet. Wat is dat voor iets en hebben banken daar een standaardtekst voor liggen?

Werk ga ik daar zoeken (wel al hier aan het orienteren). Ik vraag me vooral af hoe makelaars/verhuurders staan tegenover iemand die nog geen werk, en dus vast inkomen, heeft. In NL is het dan lastig om iets te huren.

Veel Brabo's Downunder? Gezellig toch? Volgens mij hebben ze daar al het Brabants halfuurtje....
 
@ Marie
Goede tip van die hypotheekbetalingen. Ik heb ze direct uitgedraaid. We hebben ook de verkoopbrochure van ons huis mee, kunnen ze zien hoe we woonden en de makelaar een verklaring laten opstellen over de keurige bewoning van ons huis ivm onze honden. Ik las eerder ook al over banksaldo laten zien als je nog geen werk hebt of verklaring van de bank dat er meer dan X opstaat. Nog meer tips?
 
Ha bacchus. Ja ik vind dat idee van betalingen die je hier maandelijks hebt lopen met huur of hypotheek een heel goed idee.
Heeft geen van jullie beide een baan? Wel plenty cash op de rekening? Over het algemeen wordt het namelijk lastig om zonder werk aan een huurhuis te komen. En ik moet Marie gelijk geven, jullie zoeken wel op een hele dure plek. Misschien is er een mogelijkheid om wat verder weg te starten? Maar dat heeft dan natuurlijk ook te maken met jullie werkplek. Heel veel kinderen reizen per bus of trein naar hun school, dus dat is niks vreemds.
Maar met genoeg centjes op de bank en een regelmatig inkomen moet het gaan lukken hoor, een huurwoning. Maar bereid je voor op een bittere strijd, want vaak is de richtprijs niet wat je gaat betalen. Vaak wordt er geboden en de hoogste bieder mag het hebben, als het verder allemaal klopt natuurlijk.
 


OFX
Back
Top