LaStaVaZa Sabrina

Verstandig en je hebt zeker gelijk. Ik zal dan ook niet meteen een auto ed kopen. (al heb ik natuurlijk al wel meteen bedacht dat ik me jaarlijkse tripjes naar NL kan permiteren omdat er ook nog een vakantie van 3 weken is).

Met de telefoon heb je ook gelijk, maar komt je tip te laat... Ik heb vandaag mijn eerste smartphone opgehaald, na 4 weken op een wachtlijst gestaan te hebben. Joepie! Eindelijk opzoeken wanneer de treinen gaan terwijl ik al onderweg ben.

Inmiddels heb ik ook een huis. Vanaf 14 december woon ik in Fitzroy street in St Kilda, ong 300 m van de pier!! Ben nog tot 1 januari aan het housesitten.

Nieuw project: inboedel vinden en auto kopen. Iemand een idee hoe ik aan een goedkope (edoch betrouwbare) auto kom hier. Hoef geen luxe en mag klein zijn.

Gefeliciteerd met je huis!
Iemand verkoopt z'n auto op t forum geloof in Melbourne.

Hallo! Das lang geleden! Afgelopen maandag ingetrokken en o, wat is het fijn!! Zit smack, bang in the middle van alle actie, zonder de overlast (want off street). Tenminste, als je de nachtclub naast me niet meetelt, haha. Dat was even schrikken met oud en nieuw, maar gister (vrijdag) viel het me alles mee. Kan vanuit mijn balkon net de zee zien <3 en alle buren zijn superaardig.

Bijna alle meubels heb ik ook. Meeste is bijelkaar ge"gumtreed" en dus was ik met een vriendin in een gehuurde ute afgelopen donderdag zonder airco in 36C heel Melbourne aan het doorcrossen om kasten ed op te halen. Heel stoer.
Ook nog tripje naar Ikea Richmond :) Helaas hadden ze daar niet alles wat ik wilde en het was inmiddels te laat om nog een tripje naar Ikea Springvale te maken. Moet nog een tapijt, 2 klapstoeltjes en een wasrek en vind het zonde om daarvoor weer een hele ute te huren.

Is er toevallig iemand in Melbs die zin heeft om morgen of begin volgende week me een lift te geven naar Sprinvale en weer terug naar St Kilda. Uiteraard tegen benzinevergoeding en een goede maaltijd/drankjes in de kroeg. Laat maar weten.

Oja, en weet iemand waar ik in godsnaam een afwasteil, stop en roostertje voor mijn afvoer kan kopen? Vooral een afwasteil heb ik nodig, nu doe ik alles onder de lopende kraan...

Oja, en weet iemand waar ik in godsnaam een afwasteil, stop en roostertje voor mijn afvoer kan kopen? Vooral een afwasteil heb ik nodig, nu doe ik alles onder de lopende kraan...
Big W, Bunnings is ook een goeie, Heb net 36 microfibre doekjes gekocht voor $14

Tuurlijk (hoe dom lijk ik nu?), klinkt logisch! Kom die alleen nooit tegen met alleen buurtwinkeltjes en geen auto. Mis nu wel even een blokker of HEMA ;)

Hmmm, zie nu dat je op Fitzroy street woont. Vorige week nog geweest!
Nou ja, volgende keer maar ff aanbellen bij je ;)

Leuk! Ook weer gewoon mooi daar hè (Baw Baw en Dandenongs) houdt het dan nooit op ;)

En beestjes, beestjes zijn altijd leuk. Echidna en Lyrebird, echt gaaf!

Hi Sabz,

Zie dat je als Secondary School Teacher bent geëmigreerd naar Melbourne, interessant! Hoe bevalt het daar? En kun je iets zeggen over scholen en lesgeven daar in vergelijking met Nederland? Is het wat je ervan verwacht had? Ik ben nieuw op het forum en heb ook de droom om naar Australië te vertrekken. Mijn achtergrond is een talenstudie en mijn beste optie lijkt dus Secondary School Teacher - LOTE te zijn. Gelukkig zit ik nog in de studiefase dus kan mijn pad eventueel bijsturen naar de eisen van de skills assessment en DIAC ;-) Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben: wat is jouw studieachtergrond en welke kwalificaties, vaardigheden of ervaringen waren voor jou een pré om je skills assessment met succes af te ronden en een baan te bemachtigen?

Thnx!

Hi Sabz,

Zie dat je als Secondary School Teacher bent geëmigreerd naar Melbourne, interessant! Hoe bevalt het daar? En kun je iets zeggen over scholen en lesgeven daar in vergelijking met Nederland? Is het wat je ervan verwacht had? Ik ben nieuw op het forum en heb ook de droom om naar Australië te vertrekken. Mijn achtergrond is een talenstudie en mijn beste optie lijkt dus Secondary School Teacher - LOTE te zijn. Gelukkig zit ik nog in de studiefase dus kan mijn pad eventueel bijsturen naar de eisen van de skills assessment en DIAC ;-) Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben: wat is jouw studieachtergrond en welke kwalificaties, vaardigheden of ervaringen waren voor jou een pré om je skills assessment met succes af te ronden en een baan te bemachtigen?

Thnx!

Hoi!

Leuk berichtje! Natuurlijk vind ik het leuk je wat info te geven.
Het bevalt goed hier, maar het is erg hard werken en ik vind dat er behoorlijk wat verschillen zijn tussen lesgeven in NL en hier.

Eerst maar even hoe ik hier gekomen ben. Ik ben lerares biologie (1e graads). Echter in Australie geeft bijna iedereen minimaal 2 vakken. Talen zijn hierop soms een uitzondering (bv alleen duits of alleen japans).
Biologie is hier alleen in de bovenbouw, in de onderbouw is het "science" ds doe je natuurkunde, scheikunde, geologie etc erbij en inhoudelijk liggen de accenten ook anders. Hier bv meer geologie en mijnbouw dan in NL, dus ook in het curriculum.

Voor mijn visum moest ik eerst een IELTS talentest doen, minimaal een 7 op schrijven en lezen en een 8 op spreken en luisteren halen. INmiddels is het geloof ik weer iets strenger.

Toen moest ik een skills assessment. Dat vond ik het moeilijkst. Ze wilden dingen horen die hier niet in de opleiding zitten. Bv 100+ dagen met supervisie in de klas lesgegeven tijdens de opleiding. Dat had ik natuurlijk hier als 1e grader na mijn onderzoeksmaster. Heb geluk als er in totaal 20 lessen iemand is wezen kijken. Heb dus iemand moeten overhalen om voor me te liegen in een brief waarin keurig staat dat ik dat inderdaad heb. Al met al hier 6 maanden mee bezig geweest terwijl het theoretisch in enkele weken kan.

Het visum zelf was hierna weer relatief eenvoudig, maar ik ben blij dat ik bij het hele proces een bureau ter hand had. 1 persoons dus erg korte lijntjes en ze zit hier in Australie en dat vond ik erg prettig.

Ik ben hier eind september gekomen en dat was een goede tijd, zeker niet later. Rond sept-okt-nov staan alle vacatures voor het nieuwe schooljaar dat in januari begint in de krant. Vanuit NL was ik al begonnen met solliciteren maar onsuccesvol. Ik kwam wel binnen bij een recruitment agency, maar daar heb ik niet zoveel aan gehad. In al die maanden vroegen ze 1 keer of ze mijn CV konden doorgeven aan een school, maar toen had ik al een baan.
Over het solliciteren ben ik niet zo positief. Over het algemeen ben ik overtuigd van mijn kwaliteiten en schrijf ik, vind ik, goede brieven. Ik ben echter 0 keer uitgenodigs voor een gesprek en heb er een stuk of 20 geschreven. Waarschijnlijk omdat ik geen ervaring had hier (wel 8 jaar in NL) direct in het "nee" stapeltje terechtgekomen.

Toeval wil dat ik hier iemand kende die in het onderwijs zit. Ik heb meteen geregeld dat ik een paar bio-lessen kon komen kijken en toen in het bestand van invalkrachten terecht gekomen. Vervolgens kwam er een positie "maths & science" vrij voor year 7&8 (brugklas en 2e klas) en voila, ik kon solliciteren en ben er zo tussen gekomen. Grote dosis geluk dus.
Wil niet te negatief doen, maar weet niet of het gelukt zou zijn zonder mijn "insider" hier. Geld was dan inmiddels op geweest.

Ik geef hier dus ook wiskunde (!). Officieel ben ik niet bevoegd, maar in NL op mijn school was er groot tekort dus heb ik enkele jaren in klas 1 en 2 wiskunde gegeven. Hier heb ik dat dus gebruikt om me binnen te bluffen bij wiskunde.

De kinderen zijn hier net als in Nederland en ik vind het fantastisch. Ik werk nu op een private school en zie wel grote verschillen met NL. Voor een deel omdat de school enigzins elitair is, maar een public school zou nog steeds anders geweest zijn. Verschillen:

Uiterlijk:
- uniformen!!!
- veel dingen die kinderen niet mogen dragen. Meisjes geen make-up en sieraden (oorknopje kan net). Jongens mogen geen lang haar.
- als docent moet je er ook veel netter blijlopen. Mannen in pak en als vrouw kom je met veel meer weg. Maar een spijkerbroek / gympen zijn uit den boze (in NL gaf ik gewoon op teenslippers les)
- Heb een enkeltattoo en die moet verborgen blijven. Neuspiercing mag nog net, maar zou in veel scholen niet mogen.

Klassen:
-kleine klassen op mijn school 18-24 lln per klas
- soms jongens en meisjes gescheiden. Hier op school gemixt van van 10-15 jaar jongens en meisjesklassen
- alles op 1 school, van peuter tot eindexamen

Attitude:
- vind ik hier beter. Lln zijn serieus en er is veel communicatie met het thuisfront
- iedereen heeft een agenda van school die elke week ondertekend moet worden
- elke vrijdag is er een assembly in de gymzaal aan het begin van de dag. lln met goede prestaties worden geprezen, het schoollied wordt gezongen etc
- er is een house system (ja, zoals in harry potter, inclusief prefects etc)

Niveau:
- alles zit hier door elkaar, LWOO tot VWO+ Er is dus veel diversiteit in de klas. Ik denk dat het ten koste gaat van de lln aan de top en bodem. Stel je voor dat je altijd diepe onvoldoendes terugkrijgt of je verveelt...
- ze zijn hier wel erg bezig met lesgeven op niveau en verschillend aanbod in de klas.
- vanaf yr 10 kun je uitstromen. Dus in het eindexamen yr 12 heb je alleen lln over die je kunt vergelijken met HV in NL
- lln blijven zelden of nooit zitten. Het is niet de vraag of je over gaat, maar hoe goed. Je zou denken dat lln hier lui van worden, maar dat is niet zo! Het doel is niet voor iedereen een voldoende,maar soms een 9. Dat komt ook omdat de universiteiten niet om een diploma, maar om een score vragen.

Huiswerk:
- Huiswerk is vaak een aparte taak en moet ingeleverd worden
- in NL is huiswerk altijd wat niet af is gekomen tijdens een les, hier is het meer een verdiepende taak of iets anders.
Ik moet hier erg aan wennen.

Cijfers:
- Er worden veel cijfers gegeven, ook voor huiswerk
- rapporten zijn geen afdruk van het gemiddelde. hier moet ik erg aan wennen. Je mag zelf een cijfer geven, als je het maar kan reachtvaardigen. Een student kan dus een A staan, maar een B krijgen omdat JIJ als docent dat vindt. Ik vind dat oneerlijkheid in de hand werken en belachelijk, maar heb er nog niet echt ervaring mee.
- 2 keer perjaar komt er een geschreven rapport uit. Je schrijft dat voor al je lln (!) een alinea. Daarom moet je alles supergoed bijhouden en je lln erg goed kennen! Hier hebben we ook een goeds van 15(!) blz over hoe je een rapport schrijft, welke afkortingen je wel en niet mag gebruiken etc.

Sport:
- Aussie vinden sport erg belangrijk. Behalve gym hebben ze ook nog schoolsport
- hier betekent dat op de dinsdagmiddag trainen en zaterdag sporten. Ze hebben een zomer en winterseizoen. Op deze school train je als docent een van beide. Ik doe tennis, al kan ik dat zelf niet. Ik hou dus toezicht op de dinsdagmiddag en leidt de wedstrijden op zaterdag. Tennis is een zomersprt (term 1 en 4) en ik werk dus de helft van de tijd ook op zaterdag :( Niet elke school doet dat echter.

Ik vind de school echt heel leuk en mijn mentorklas (brugklas van 24 jongens) is geweldig. Ik heb een hoop lol met ze en als ik niet op een woord kan komen kunnen we er samen om lachen. Ik word ook erg goed ondersteund hier en gewaardeerd (bv kaartje van de rector na term 1 dat hij blij is dat ik het zo goed doe en me bedankt voor mijn inzet, dat vind ik leuk)

Nou dit was een heel lange reactie, ik hoop dat het informatief is. Laat gerust weten als je nog meer wil weten.
Sabrina

Hi Sabrina,

Wow, hartstikke bedankt voor je enorm uitgebreide antwoord! Ben er heel blij mee! Ik zit nu op mijn werk, dus moet nog het even allemaal tot me nemen en laten bezinken, maar ik schrijf je later zeker een uitgebreide reactie terug :)

Nogmaals dank!

Back