En voor je het weet ben je bijna weer 2 jaar verder......
En werk je ook al bijna 2 jaar bij nieuw bureau. Van erg relaxed bureau in Port Douglas (blote voeten, short, T-shirt, paarden next door, onderweg stoppen bij strandje en hond uitlaten zodat ie moe en rustig naast mijn bureau ligt, resort island design,....) naar meer corporate bureau in CBD Cairns (schoenen, lange broek, long sleeves, high viz, helm and hard caps bij site visits, winkelcentrum next door, onderweg in de file -niets vergeleken bij de 'echte' steden zoals Melbourne maar toch, substation voor Ergon design maar gelukkig ook scholen, kantoren en alles erg professioneel gedocumenteerd.....). Erg blij met deze beslissing want Port Douglas bureau heeft nagenoeg geen werk meer en het is zoveel makkelijker om gezin te managen als je dicht(er) bij huis kan werken.
Annelies is ondertussen een dag of 2 per week minder gefrustreerd bij QLD Health want ze is gestart met haar eigen praktijk voor 3 dagen/ fortnight. Harder maar leuker werken. hoe dat zo komt? Er zijn ondertussen genoeg topics en schrijfsels op deze website waarin geklaagd wordt over bepaalde werk mentaliteit / cultuurverschillen hier in Australie.....Hier is het niet anders en zeker niet bij een overheidsorganisatie zoals QLD Health. Ik heb er gelukkig geen last van en heb het geluk gehad (blijkbaar) om bij ambitieuze, gedreven maar relaxte collega's terecht te komen.
Anna is ondertussen al haar derde jaar Medicijnen bezig. In Cairns. 6 maanden house sitting in een buurt bij uni was een goede voorbereiding op helemaal het huis uit moven, wat waarschijnlijk volgend jaar gaat gebeuren. Het lege nest syndroom staat bijna voor de deur....
Viktor die is ook al aan het plannen namelijk maar die gaat het iets verder zoeken (wat in Australie algauw een vliegtuig reis ver betekent). Hij is redelijk gepassioneerd door muziek (percussie, marimba) en is vastbesloten over 2 jaar conservatorium Brisbane (of elders) te doen. Wat een verschil met Nl of B hoe Australische scholen aandacht hebben of mogelijkheden voor muziek verzorgen. Elke school (hier) heeft een koor en extra muziek onderwijs en er zijn verschillende lokale en state competitions. Kinderen worden dan gewoon uit reguliere lessen gehaald om aan muziek (of drama of art) te doen. Cairns State High heeft dan ook nog eens een ambitieuze kunst afdeling en wint elk jaar wel state championships met symphony orchestra, percussion of choral. Het hele koor of orkest (+- 85 kinderen en instrumenten ) gaat dan met vliegtuig naar Brisbane of elders voor paar dagen. Nice!
Ook alweer +3 jaar in eigen huis. Nog steeds aan het genieten van geen house checks door real estate agents, lekker gaten in de muur boren waar je wil, boompjes planten en zien groeien (en dat gaat hier snel). Al is het ook wel veel werk en is Bunnings vaste prik in het weekend maar dat heeft meer te maken met de grote tuin waar we vollop van genieten. BTW, ik snap nu waarom vele mensen hier palmbomen rond het huis haten. Ik dacht voor gevaar bij knakken bij cyclonen (wat volgens de arborist niet is want het zijn ‘gewoon’ de bladeren die dan als speren wegzoeven). Maar bladeren bezorgen je wel een hartaanval als ze op ongeisoleerd corrugated roof vallen en de wortels groeien langsheen het hele huis tot ze een gaatje vinden. Is het niet in de gevel dan is het in de afvoerpijpen. Zo hebben we ondertussen alle regenwater afvoeren losgekoppeld en gaat regenwater rechtstreeks in de tuin. En zijn alle palmbomen in de onmiddellijke omgeving van het huis ondertussen om.
En oh ja. De Jeep Grand Cherokee heeft ondertussen de geest gegeven. Ja dat had iedereen natuurlijk voorspeld; vrienden, collega's....ja een Jeep...koop toch een Toyota….Onderweg naar een vergadering, in de Tablelands, zo ongeveer in the middle of nowhere, had ik plots geen versnellingen meer. Laat de versnellingsbak nu net een Mercedes ding zijn. Gelukkig had de broer van een collega een garage in de buurt (70km verderop, net binnen het RACQ servicecabonnement). Maar zijn oordeel was stellig: einde verhaal, kosten nieuwe versnellingsbak is groter dan waarde etcetera. Zonder veel hoop te koop aangeboden en een lokale handige jongen wou ermee aan de slag. En ja hoor paar weken later zag ik ‘mijn’ Jeep door Cairns tuffen.

. Ergste was nog dat ik de Jeep een week later aan Anna had beloofd omdat zij 1000km verderop (Emerald) paar weken stage moest lopen. En dan is een Grand Cherokee net iets comfortabeler dan een Nissan Micra. Dus onder tijdsdruk de eerste en bijna enige optie gekocht: een witte Nissan Dualis. Ik had er nog nooit van gehoord en ik had ook gezworen dat ik nooit een witte auto zou hebben. Wit is grondverf bij auto’s. Maar beggars can’t be choosers…. Dus nu rijd ik rond met de meest karakterloze auto ooit. Enige ‘voordeel’: Viktor kan nu zonder problemen manual leren rijden. Yep…het is ook nog eens een manual.
Ja dat is het zo een beetje. Volgend verslag waarschijnlijk over weer 2 jaar