Update. Met wat wetenswaardigheden/tips als je je huur opzegt.
We wonen nu ruim 2 weken in ons eigen huis. Absoluut heerlijk. Ik was een beetje bang dat eenmaal huis gekocht en je gaat daarna toch maar eens kijken op realestate wat er nu te koop staat, je moet vaststellen dat, als we nog wat gewacht hadden, er iets beters zou voorbijkomen. Niet van dat alles, we hebben net het gevoel dat we erg blessed zijn met ons park(je).
En wat ook goed voelt: geen huurhuis meer, geen real estate agent die vanuit soort belachelijke machtspositie dingen gaat opleggen.
Het was (en is eigenlijk nog) best een strijd bij het verlaten van het huurhuis. Zoals min of meer verwacht. Sowieso de communicatie omtrent early vacate, maar ook het hele proces vanaf dan. Eerst kwamen ze aan met een hoge fee omdat we contract verbraken: 2 weken huur + advertissement kosten van 650$. Letterlijk het dubbel van wat andere agents vragen (en Tenants QLD adviseert). Standaard regel zegt letterlijk dat agent kosten mag aanrekenen maar ze verplicht zijn dit tot een minimum te beperken. Dus we hebben deze fee betwist en teruggebracht tot zelfs enkel 1 week rent (+GST). Wel na enkele verhitte maildiscussies en dreigen met Form 16.
TIP 1: (in QLD) kan je gratis contact opnemen met Tenants Queensland (
QSTAR program) die advies geven, klacht registreren en je doorverwijzen naar 1 van hun advocaten die je gratis advies geven.
TIP 2:
form 16 is een formulier waarin je als tenant een klacht kan indienen. Ermee dreigen helpt dus blijkbaar ook al. De agent somde eerst een uitgebreide lijst met dingen op die hun advertisement kosten moesten rechtvaardigen. Dat was dus letterlijk het tegendeel van 'tot minimum beperken' (yep niet erg slim). Ze gaven oa aan 'photography' terwijl ze oude foto's gebruikten.
En dan de eindcontrole en daarmee samenhangend de bond. We hadden een professioneel bedrijf ingeschakeld voor de end clean. Buiten het feit dat we zelf weinig tijd hebben door full time job, was dit ook meer garantie op succes: (
TIP 3) het bedrijf geeft garantie dat als er nog (schoonmaak) klachten zijn achteraf van de agent, zij terugkomen om het in orde te brengen (wat ze ook zonder problemen hebben gedaan). Bij voorkeur gebruik je misschien ook best de cleaners die de agent aanraadt maar in ons geval kwamen ze veel te laat met hun preferences.
De lijst die we uiteindelijk kregen met al hun opmerkingen was schokkend belachelijk. Het leek erop dat we elke muur moesten herschilderen, deck moesten olieen, tegels moesten vervangen etcetera. terwijl het huis er echt kan bij lag na 4,5 jaar. Ik snap best dat ze grondig moeten zijn al was het maar als verantwoordelijkheid naar de owner maar iets minder factual en meer rekening houden met feit dat een huis ook zonder huurders veroudert was welkom geweest. Enfin, dreigen met Qstar en wat Googlen op uitspraken van Tribunal en "fear wear and tear' milderden hun standpunt. Maar ik denk onze beste actie was om zelf een 'request for bond refund' aan te vragen bij de RTA (
TIP 4). Op de laatste dag van je contract kan je zelf online een
request indienen voordat de agent dit doet (kwestie van snel de eerste te zijn maar blijkbaar verwacht een agent dit niet). Het resultaat is dat de bond in eerste instantie aan jou wordt toegewezen en de andere betrokken partijen een mail krijgen waarop ze binnen 48 uur op moeten reageren. Of ze gaan akkoord (fast track procedure) en krijg je bond in full, of niet en dan moeten zíj binnen bepaalde periode aangeven waarom niet. Als de agent de request doet krijg jij deze mail en zal de agent je natuurlijk aanraden om te kiezen voor fast track omdat je dan 'sneller je bond krijgt'. Erg deceiving want jij geeft feitelijk akkoord, zij kunnen vrij beschikken over de bond en jij krijgt bond minus hun 'onkosten'. De agent was natuurlijk niet zo erg blij met onze actie to say the least. De owner zou dat normaal gezien ook niet zijn maar we hebben een redelijk goed direct contact met haar en als gemeenschappelijk punt dat ook zij niet gecharmeerd is van real estate agents (ze kan haast niet anders dan werken met agent omdat ze in Brisbane woont). Het resultaat is nu dat we samen met de owner (en een schilder) gaan bepalen wat nu echt fair wear and tear is en enkel betalen voor de touch ups die hier buiten vallen.