LaStaVaZa Steve Annelies Anna Viktor

We willen niet weer gegijzeld worden door een huis (en de banken) hoe graag we ook onze eigen stek willen. Wie zegt dat we altijd in Cairns gaan blijven, baan houden...?
Je klinkt een beetje als een vriend van me uit Nederland, en die roept ook altijd: ik koop niet want ik kan zo van mijn huurhuis af als ik wil (huh) en ik weet niet of ik hier voor altijd wil wonen. Ondertussen woont hij al bijna 20 jaar in datzelfde huurhuis!!

toegegeven, ook wij weten niet of we voor altijd in Cairns blijven, al denk ik eerlijk gezegd van wel. Maar brisbane blijft ook trekken, mede door het fijnere klimaat in de zomer.
 
Uiteraard is equity niet slecht om te hebben. Maar als het andersom is, je staat onder water, is dat op zich geen issue mits… etc. Maar daar zijn we het wel over eens ;)

@SteveSW Wij hebben ook trauma opgelopen in NL. We hebben bijna ons window gemist om hier naar toe te vertrekken en een tonnetje verloren of zo. Dus kopen stond ook niet gelijk hoog op de agenda. Maar huren is hier zo k… dat we binnen de kortste keren niet 1, maar 2 huizen hadden 😂

En let wel, ik ben een contractor, dus een slechte voorspelbaar inkomen is bijna niet mogelijk.

Zoek iets leuks wat je op 1 salaris kunt betalen en dan in het ergste geval een tijdje Possums en bananen uit eigen tuin moet eten. Geloof niet dat Annelies snel zonder werk komt te zitten. Dus dat ene salaris is er altijd wel.
Huis kun je dan opknappen/designen met geld wat over is. Geen geld over, even geen designer aanpassingen.

Praat anders maar een keer met Miss Bang, die is gek op financieel plannen.
 
Zoek iets leuks wat je op 1 salaris kunt betalen en dan in het ergste geval een tijdje Possums en bananen uit eigen tuin moet eten. Geloof niet dat Annelies snel zonder werk komt te zitten.

zo hebben wij het hier ook gedaan, huis op 1 inkomen gekocht. @afterbang het risico wil dat je hier zowel spreekwoordelijk als fysiek onder water kunt komen te staan, dus goede locatie is essentieel! @SteveSW ik zag een mooi stukje land in Freshwater te koop. Wel prijzig maar ziet er prima uit.

5 Lee Street, Freshwater, Qld 4870
https://www.realestate.com.au/property-residential+land-qld-freshwater-203067446
 
Als je onze dochter en haar goede doel een hart onder de riem wil steken: haar haar wordt gekortwiekt en samen met haar bijdrage gedoneerd aan kankerfonds.
 
Gebeurd er hier nog wat leuks? Of zijn jullie in zomer slaap 😴 ?

(Hint hint 😉)
Ik weet iig waar ik deze winter ga slapen. In een huis waar ik zonder gedoe een nagel in de muur kan slaan en niet elke 3 maand inspectie over de vloer krijg. Yep want het is nu officieel: we hebben een huis gekocht! Na gedurende enkele weken/maanden zowat 5 keer per dag de realestate en domain.com sites te hebben aangeklikt en talloze weekenden huizen bekeken, hebben we ons plekje gevonden. Het leek op de keuze Northern Beaches óf dichter bij CBD maar uiteindelijk is het geen van beide geworden maar gaf een ruim stuk grond de doorslag. Zelfs een zwembad schoot erbij in maar wie weet kunnen we straks gewoon af en toe in de creek badderen die dwars door onze tuin loopt (verschillende bronnen geven aan dat flooding geen issue is). Begin mei krijgen we de sleutel en kunnen we er eigenlijk zonder veel klussen gewoon in. Het huis werd verhuurd en na diens vertrek hebben ze het huis een goede beurt gegeven. Nog een beetje discussie over het breken van onze lease maar in het grote geheel der dingen waarschijnlijk een voetnoot (alhoewel ik principieel blijf discussiëren over de onzin en/of legitimiteit van hun regeltjes).
Nu nog even afkicken van de realestate website maar ik weet zeker dat bunnings.com.au een waardige vervanging gaat zijn 😁.
De Prado kan straks ook opgehaald worden en we hebben ook een hond dus 🏡 🌴 🐕 = ✅
1F906BFA-A4B0-4163-8834-5114ADCCB96F.png
 
Last edited:
Ik weet iig waar ik deze winter ga slapen. In even huis waar ik zonder gedoe een nagel in de muur kan slaan en niet elke 3 maand inspectie over de vloer krijg. Yep want het is nu officieel: we hebben een huis gekocht! Na gedurende enkele weken/maanden zowat 5 keer per dag de realestate en domain.com sites heb aangeklikt en talloze weekenden huizen heb bekeken, hebben we ons plekje gevonden. Het leek op de keuze Northern Beaches óf dichter bij CBD maar uiteindelijk is het geen van beide geworden maar gaf een ruim stuk grond de doorslag. Zelfs een zwembad schoot erbij in maar wie weet kunnen we straks gewoon af en toe in de creek badderen die dwars door onze tuin loopt (verschillende bronnen geven aan dat flooding geen issue is). Begin mei krijgen we de sleutel en kunnen we er eigenlijk zonder veel klussen gewoon in. Het huis werd verhuurd en na diens vertrek hebben ze het huis een goede beurt gegeven. Nog een beetje discussie over het breken van onze lease maar in het grote geheel der dingen waarschijnlijk een voetnoot (alhoewel ik principieel blijf discussiëren over de onzin en/of legitimiteit van hun regeltjes).
Nu nog even afkicken van de realestate website maar ik weet zeker dat bunnings.com.au een waardige vervanging gaat zijn 😁.
De Prado kan straks ook opgehaald worden en we hebben ook een hond dus 🏡 🌴 🐕 = ✅
View attachment 1738

Hop! Hond, auto en huis. Het kan niet op! labrador? En waar hebben jullie uiteindelijk gekocht?
 
Update. Met wat wetenswaardigheden/tips als je je huur opzegt.
We wonen nu ruim 2 weken in ons eigen huis. Absoluut heerlijk. Ik was een beetje bang dat eenmaal huis gekocht en je gaat daarna toch maar eens kijken op realestate wat er nu te koop staat, je moet vaststellen dat, als we nog wat gewacht hadden, er iets beters zou voorbijkomen. Niet van dat alles, we hebben net het gevoel dat we erg blessed zijn met ons park(je).
En wat ook goed voelt: geen huurhuis meer, geen real estate agent die vanuit soort belachelijke machtspositie dingen gaat opleggen.
Het was (en is eigenlijk nog) best een strijd bij het verlaten van het huurhuis. Zoals min of meer verwacht. Sowieso de communicatie omtrent early vacate, maar ook het hele proces vanaf dan. Eerst kwamen ze aan met een hoge fee omdat we contract verbraken: 2 weken huur + advertissement kosten van 650$. Letterlijk het dubbel van wat andere agents vragen (en Tenants QLD adviseert). Standaard regel zegt letterlijk dat agent kosten mag aanrekenen maar ze verplicht zijn dit tot een minimum te beperken. Dus we hebben deze fee betwist en teruggebracht tot zelfs enkel 1 week rent (+GST). Wel na enkele verhitte maildiscussies en dreigen met Form 16. TIP 1: (in QLD) kan je gratis contact opnemen met Tenants Queensland (QSTAR program) die advies geven, klacht registreren en je doorverwijzen naar 1 van hun advocaten die je gratis advies geven. TIP 2: form 16 is een formulier waarin je als tenant een klacht kan indienen. Ermee dreigen helpt dus blijkbaar ook al. De agent somde eerst een uitgebreide lijst met dingen op die hun advertisement kosten moesten rechtvaardigen. Dat was dus letterlijk het tegendeel van 'tot minimum beperken' (yep niet erg slim). Ze gaven oa aan 'photography' terwijl ze oude foto's gebruikten.
En dan de eindcontrole en daarmee samenhangend de bond. We hadden een professioneel bedrijf ingeschakeld voor de end clean. Buiten het feit dat we zelf weinig tijd hebben door full time job, was dit ook meer garantie op succes: (TIP 3) het bedrijf geeft garantie dat als er nog (schoonmaak) klachten zijn achteraf van de agent, zij terugkomen om het in orde te brengen (wat ze ook zonder problemen hebben gedaan). Bij voorkeur gebruik je misschien ook best de cleaners die de agent aanraadt maar in ons geval kwamen ze veel te laat met hun preferences.
De lijst die we uiteindelijk kregen met al hun opmerkingen was schokkend belachelijk. Het leek erop dat we elke muur moesten herschilderen, deck moesten olieen, tegels moesten vervangen etcetera. terwijl het huis er echt kan bij lag na 4,5 jaar. Ik snap best dat ze grondig moeten zijn al was het maar als verantwoordelijkheid naar de owner maar iets minder factual en meer rekening houden met feit dat een huis ook zonder huurders veroudert was welkom geweest. Enfin, dreigen met Qstar en wat Googlen op uitspraken van Tribunal en "fear wear and tear' milderden hun standpunt. Maar ik denk onze beste actie was om zelf een 'request for bond refund' aan te vragen bij de RTA (TIP 4). Op de laatste dag van je contract kan je zelf online een request indienen voordat de agent dit doet (kwestie van snel de eerste te zijn maar blijkbaar verwacht een agent dit niet). Het resultaat is dat de bond in eerste instantie aan jou wordt toegewezen en de andere betrokken partijen een mail krijgen waarop ze binnen 48 uur op moeten reageren. Of ze gaan akkoord (fast track procedure) en krijg je bond in full, of niet en dan moeten zíj binnen bepaalde periode aangeven waarom niet. Als de agent de request doet krijg jij deze mail en zal de agent je natuurlijk aanraden om te kiezen voor fast track omdat je dan 'sneller je bond krijgt'. Erg deceiving want jij geeft feitelijk akkoord, zij kunnen vrij beschikken over de bond en jij krijgt bond minus hun 'onkosten'. De agent was natuurlijk niet zo erg blij met onze actie to say the least. De owner zou dat normaal gezien ook niet zijn maar we hebben een redelijk goed direct contact met haar en als gemeenschappelijk punt dat ook zij niet gecharmeerd is van real estate agents (ze kan haast niet anders dan werken met agent omdat ze in Brisbane woont). Het resultaat is nu dat we samen met de owner (en een schilder) gaan bepalen wat nu echt fair wear and tear is en enkel betalen voor de touch ups die hier buiten vallen.
 
Last edited:
Wat een gedoe zeg! Zo zie je maar dat je goed voorbereid moet zijn als je met verhuurders gaat onderhandelen. Nu hopelijk lekker genieten van je nieuwe stulpje!
 
Update. Met wat wetenswaardigheden/tips als je je huur opzegt.
We wonen nu ruim 2 weken in ons eigen huis. Absoluut heerlijk. Ik was een beetje bang dat eenmaal huis gekocht en je gaat daarna toch maar eens kijken op realestate wat er nu te koop staat, je moet vaststellen dat, als we nog wat gewacht hadden, er iets beters zou voorbijkomen. Niet van dat alles, we hebben net het gevoel dat we erg blessed zijn met ons park(je).
En wat ook goed voelt: geen huurhuis meer, geen real estate agent die vanuit soort belachelijke machtspositie dingen gaat opleggen.
Het was (en is eigenlijk nog) best een strijd bij het verlaten van het huurhuis. Zoals min of meer verwacht. Sowieso de communicatie omtrent early vacate, maar ook het hele proces vanaf dan. Eerst kwamen ze aan met een hoge fee omdat we contract verbraken: 2 weken huur + advertissement kosten van 650$. Letterlijk het dubbel van wat andere agents vragen (en Tenants QLD adviseert). Standaard regel zegt letterlijk dat agent kosten mag aanrekenen maar ze verplicht zijn dit tot een minimum te beperken. Dus we hebben deze fee betwist en teruggebracht tot zelfs enkel 1 week rent (+GST). Wel na enkele verhitte maildiscussies en dreigen met Form 16. TIP 1: (in QLD) kan je gratis contact opnemen met Tenants Queensland (QSTAR program) die advies geven, klacht registreren en je doorverwijzen naar 1 van hun advocaten die je gratis advies geven. TIP 2: form 16 is een formulier waarin je als tenant een klacht kan indienen. Ermee dreigen helpt dus blijkbaar ook al. De agent somde eerst een uitgebreide lijst met dingen op die hun advertisement kosten moesten rechtvaardigen. Dat was dus letterlijk het tegendeel van 'tot minimum beperken' (yep niet erg slim). Ze gaven oa aan 'photography' terwijl ze oude foto's gebruikten.
En dan de eindcontrole en daarmee samenhangend de bond. We hadden een professioneel bedrijf ingeschakeld voor de end clean. Buiten het feit dat we zelf weinig tijd hebben door full time job, was dit ook meer garantie op succes: (TIP 3) het bedrijf geeft garantie dat als er nog (schoonmaak) klachten zijn achteraf van de agent, zij terugkomen om het in orde te brengen (wat ze ook zonder problemen hebben gedaan). Bij voorkeur gebruik je misschien ook best de cleaners die de agent aanraadt maar in ons geval kwamen ze veel te laat met hun preferences.
De lijst die we uiteindelijk kregen met al hun opmerkingen was schokkend belachelijk. Het leek erop dat we elke muur moesten herschilderen, deck moesten olieen, tegels moesten vervangen etcetera. terwijl het huis er echt kan bij lag na 4,5 jaar. Ik snap best dat ze grondig moeten zijn al was het maar als verantwoordelijkheid naar de owner maar iets minder factual en meer rekening houden met feit dat een huis ook zonder huurders veroudert was welkom geweest. Enfin, dreigen met Qstar en wat Googlen op uitspraken van Tribunal en "fear wear and tear' milderden hun standpunt. Maar ik denk onze beste actie was om zelf een 'request for bond refund' aan te vragen bij de RTA (TIP 4). Op de laatste dag van je contract kan je zelf online een request indienen voordat de agent dit doet (kwestie van snel de eerste te zijn maar blijkbaar verwacht een agent dit niet). Het resultaat is dat de bond in eerste instantie aan jou wordt toegewezen en de andere betrokken partijen een mail krijgen waarop ze binnen 48 uur op moeten reageren. Of ze gaan akkoord (fast track procedure) en krijg je bond in full, of niet en dan moeten zíj binnen bepaalde periode aangeven waarom niet. Als de agent de request doet krijg jij deze mail en zal de agent je natuurlijk aanraden om te kiezen voor fast track omdat je dan 'sneller je bond krijgt'. Erg deceiving want jij geeft feitelijk akkoord, zij kunnen vrij beschikken over de bond en jij krijgt bond minus hun 'onkosten'. De agent was natuurlijk niet zo erg blij met onze actie to say the least. De owner zou dat normaal gezien ook niet zijn maar we hebben een redelijk goed direct contact met haar en als gemeenschappelijk punt dat ook zij niet gecharmeerd is van real estate agents (ze kan haast niet anders dan werken met agent omdat ze in Brisbane woont). Het resultaat is nu dat we samen met de owner (en een schilder) gaan bepalen wat nu echt fair wear and tear is en enkel betalen voor de touch ups die hier buiten vallen.

Klinkt bekend, wij hadden een bedrijf ingehuurd welke de bond clean deed en deze werd aangeraden door de property manager/ agent. was niet goed genoeg volgens hen en kwamen met belachelijke eisen. Zelfs na de 2e keer schoonmaken was het niet in orde. Terwijl het schoner was dan hoe wij het aantroffen. Gelukkig had ik overal foto’s gemaakt met Timestamp toen we er erin trokken om evt gebreken aan te tonen omdat ik al hoorde dat je flink genaaid kan worden.
(Doel was sowieso denk ik om onze bond af te troggelen).
Ook wij hebben beslag laten leggen op de bond, en dat heeft geholpen, we hebben de bond volledig terug gekregen en nooit meer wat van ze vernomen.
 
Dit zijn goede posts om in gedachte te houden van @SteveSW en @Tim911 voor wanneer wij in dat schuitje van huren stappen. Scheelt dit soort situaties veel per staat of is de huur sector over het algemeen een graai cultuur, als in proberen of ze erin trappen??
 
In elke staat kan je dit overkomen volgens mij. Wij hadden in ACT veel minder gedoe. Maar nog steeds wat gedoe. Het ligt er vooral aan hoe de real estate agent er in zit helaas.
 
Ik hoor hier ook regelmatig horror verhalen. De huur sector heeft hier nergens een goeie reputatie. Je kunt geluk hebben, wat ik denk dat wij hebben, maar je hoeft niet lang te zoeken om de andere kant te zien: https://www.smh.com.au/national/fra...lord-has-his-day-in-court-20110802-1i9y8.html.
Je hoort ook veel van mensen die huren en dan blijkt de landlord de buurman/vrouw te zijn en die dan bijvoorbeeld jouw huis met cameras in de gaten houden, bijhouden en klagen over bezoek, eisen dat je geen schoenen in huis draagt, je huis in gaan als je niet thuis bent, weigeren dingen te repareren etc.

Zoals gezegd, wij hebben gelukkig een goeie relatie met onze verhuurder en property manager, maar we hebben ons er zelf ook maar op ingesteld dat de borg weg is. Niet omdat we iets geks doen of iets dergelijks en we zullen zeker ons best doen om het terug te krijgen, maar beter van het ergste uitgaan en positief verrast zijn dan andersom.

Wat ik alleen niet weet is, is de borg het maximale wat ze je kunnen afnemen of kunnen ze zeggen "ja er moet een nieuwe vloer in, dus hier is de rekening van $10k"?

Fijn dat jullie in ieder geval gewoon lekker een eigen huis hebben nu. Financieel weet ik niet perse of het nou altijd zoveel voordeliger is, maar het is wel erg lekker om je eigen plekkie te hebben. Ik zou willen dat ik een muur kon schilderen, iets op kon hangen of een kabel kunnen trekken. Maybe one day!
 
Dit zijn goede posts om in gedachte te houden van @SteveSW en @Tim911 voor wanneer wij in dat schuitje van huren stappen. Scheelt dit soort situaties veel per staat of is de huur sector over het algemeen een graai cultuur, als in proberen of ze erin trappen??
Ik denk dat het eerder per real estate agency afhangt. Toen ik vanuit Adelaide naar Whyalla verhuisde, verbrak ik in Adelaide ook mijn contract. Officieel was het toen ook zo: twee weken huur kwijt, plus de overkoepelende periode totdat de unit opnieuw verhuurd was. Bij de eindinspectie was de agent ook kritisch: de courtyard zag er niet zo netjes uit (die nacht was er net een flinke storm overgetrokken en ik was er al uit) etc. Ook ik had foto's genomen en vroeg of hij wilde zien hoe het eruit gezien had toen ik erin kwam. Toen was het ineens OK ;)
Maar...
Ik verhuisde zo'n 400km verderop en kon dus niet zien of de unit alweer verhuurd was. Ik hoorde niets meer van hem. Kreeg mijn bond niet terug en ik maar bellen en mailen. Tijdens een bezoek in Adelaide ben ik met een kennis bij de unit langsgegaan en de nieuwe huurders de situatie uitgelegd en van hen te horen gekregen dat zij zo'n 2 dagen na mijn eindinspectie de woning betrokken hadden....
Direct daarop de agent gebeld, opnieuw geen actie en dus de Tenancy Branch benaderd en hun advies opgevolgd. De bond lag nog steeds bij hen (dat was ten minste iets) en ik moest de agent nogmaals benaderen en aangeven dat als hij niet reageerde, ik de Tenancy Branch in zou schakelen. Binnen een week had ik de teveel betaalde huur EN mijn bond terug.

Op het ergste voorbereid hier in Whyalla: toen ik van m'n huurwoning hier verhuisde naar m'n koopwoning ging ik ervan uit in een soortgelijk traject te belanden, maar ik werd positief verrast: geen enkel probleem met oplevering, en binnen 2-3 weken had ik mijn bond terug.

Maar zou als huurder absoluut van tevoren foto's maken. Van alles wat op het inspectieformulier staat en andere dingen die je zelf tegenkomt. Just in case.
 
Just FYI. Wij kregen van de Real Estate Agent een USB stick aan het begin met -tig foto’s van alle beschadigingen die er al waren. Dus dat was wel weer vriendelijk van ze.

Nu huurden we het huis van mensen die expats waren en voor een paar jaar hun huis verhuurden. Dus iets andere situatie.
 
Dit zijn goede posts om in gedachte te houden van @SteveSW en @Tim911 voor wanneer wij in dat schuitje van huren stappen. Scheelt dit soort situaties veel per staat of is de huur sector over het algemeen een graai cultuur, als in proberen of ze erin trappen??

Ik heb zoals velen wel weten sowieso geen hoge pet of van real estate agents/ property managers hier, veel gepraat weinig actie. 1 van de redenen naast huurders om geen investment prop te kopen, hier hebben we overigens wel serieus en lang naar gekeken.

Ik denk dat de property manager sowieso een hekel aan ons had. Toen ze inspectie kwam doen moesten de batterijen van de smoke detectors vervangen worden, dus ik zei dat tegen haar en ze zegt; dat kun je me niet vertellen want nu ben ik daar verantwoordelijk voor nu ik dat weet. ik zeg ja precies, dus succes met het vervangen van de batterijen. En dat heeft ze nog gedaan ook die koe. We hebben beiden smakelijk gelachen toen we de claim op de bond legden, we hadden graag haar gezicht willen zien wanneer ze er achter kwam.

Maar goed, wat Thijs ook al zegt: het mes snijdt aan 2 kanten. Sommige huurders worden schandalig behandelt en dit soort praktijken doet de betrouwbaarheid van de sector ook geen goed. Hopelijk kan de nieuwe overheid met nieuwe policy’s mbt nieuwe huurwoningen komen.
 
Scherp blijven is geboden als ik het zo lees. We gaan het zien, direct kopen lijkt ons ook niet echt een verstandige keus omdat je heg noch steg kent. De kans dat je dan in een wijk of huis uit komt waar je eigenlijk niet wil zijn, of niet naar je zin is is dan toch wat te groot.

Eerst die fameuze grant email maar eens!

Als we gaan huren zorgen dat er genoeg ruimte op de telefoon is voor een fotoreportage 🤣 gelukkig doe ik dat voor werk ook, veel inspecties en foto's maken van gebreken en conditie, en wat scheelt dat nou een lift of een huis 😄.
 
Back
Top