LaStaVaZa Steve Annelies Anna Viktor

Ons 'gedoe' met verhuurders is dan maar minimaal! In ons tweede huurhuis bleek een gloeilamp stuk bij de eindcontrole. Als we die niet zelf zouden vervangen, dan zou de elektricien er over twee weken een nieuwe lamp in doen. En of we dan wel even de huur wilden doorbetalen tot dat moment. Wie is hier nou gek! Dus maar met trapje in de auto gestapt, even heen en weer naar de Bunnings en lamp vervangen. In een half uurtje gepiept en bond teruggekregen.
In onze eerste huurwoning kregen we na de opzegging van de huur opeens een waterrekening gepresenteerd. Nu hadden we daar nooit water betaald omdat er geen aparte meter was voor het huis. Achterop het blok stond een grannyflat en de agent vond dat we de rekening maar moesten delen. Nee dus! Wie weet staan die bewoners wel drie keer per dag onder de douche. Voet bij stuk gehouden en niets meer gehoord. Bij dat huis vielen we ook midden in een echtscheiding van de landlords. Ipv twee jaar Finland, kwam man zonder kinderen terug na 9 maanden. Zij wilde blijven verhuren, hij wilde zelf in het huis om een veilig thuis te kunnen bieden als hij de kinderen terug naar Australie kon halen. Dus buiten de verhuurder om met de landlord tussentijdse opzegging geregeld en verhuisd. Geen zin om deel te worden van hun strijd! Gelukkig verder nooit geen gedoe gehad over schade ofzo. Zelf spontaan een keer een muurtje gesausd om dat te voorkomen. Die was bij oplevering wat witter dan oorspronkelijk maar dat is niemand opgevallen :)
 
De water meter!

Dat was ons grote discussie stuk ;)
We hadden altijd normale/lage water rekeningen. (Twee persoons huishouden)
Dan ergens aan het einde kwam er plots een torenhoge water rekening.

Er was een toilet wat weleens bleef doorspoelen maar dat was nooit gefixed. Dus we vermoedde dat de real estate agent een keer een sanitaire stop heeft gemaakt en de WC dus een paar weekjes heeft doorgespoeld.

Uiteindelijk hebben we er niet voor betaald. Maar dat kostte dus wat tijd en met wat geluk kregen we een andere agent en liep het wat soepeler.
 
Oh zo ken ik er ook nog 1.
Wij huurden in Perth in een huis wat er op het oog best leuk uitzag. Maar als blinds naar beneden beginnen te vallen van het plafond, dan weet je dat er wat achterstallig onderhoud is. Du nadat er een tradie de eerste keer was langsgekomen om de blinds weer op te hangen en ze er weer vanaf vielen, met de agent overlegd dat we ze er maar gewoon vanaf zouden halen.

Komt de dag van de oplevering, de agent die we hadden was ondertussen vervangen door een andere en die begon dus te blazen over het feit dat die blinds teruggehangen moesten worden, bla bla. Alle 12. Uiteindelijk is dat opgelost doordat we om haar heen gegaan zijn naar de eigenaar van het real estate office. Die had ook duidelijk de afspraken in zijn systeem staan.

Fast forward naar Brisbane, wij kenden de RA waarvan we gingen huren dus die belde ons opeens op. Je hebt een hele negatieve referentie gehad van Perth. What has happened there! Dus ik aan haar uitgelegd dat ze de eigenaar van de RA in Perth misschien even moest mailen en die heeft dat weer rechtgetrokken waardoor we die huurwoning alsnog in konden.

Ik ben niet makkelijk kwaad te krijgen, maar ik heb toen nog wel een paar weken rondgelopen met eerst moordgedachten, daarna nog serieus uitgezocht of we haar konden aanpakken i.v.m. slander en de laatste gedachte die ik over die trut had was dat ze het niet waard was om me zo erg over op te winden.
 
Oeps welke kan heb ik hier opengetrokken 😅
@afterbang dat past goed in jouw draadjes over positief en negatief in Australië 😉.
Ben iig ook wel blij dat er mensen zijn die geen problemen gehad hebben. Echt.
Iig hier is de saga nog niet voorbij, integendeel. Mail gekregen ivm huurachterstand hoewel we netjes betaald hebben tot wat wij dachten/denken einde contract. Nu beweren zij dat ze nooit akkoord gegaan zijn met de optie van agreed early termination (waarbij je betaalt tot overeengekomen datum) en dus wel standaard (waarbij je betaald tot ze een nieuwe huurder hebben gevonden). Dan moet je weer in al je correspondentie duiken en weer eens bellen met QLD Tenants. En vermits er al een bond dispute is wordt dit gewoon op die hoop gegooid en betalen we niet. (Daarnaast Tip 6: zelfs in dat geval moet de agent/eigenaar zijn best doen om kosten te drukken - mitigate. Dus als je kan aantonen dat ze best tijd genoeg hebben gehad maar het hun keuze was om kandidaten te weigeren…Mag maar jij moet daar niet voor opdraaien)
De eigenaar heeft ook nog gebeld en in haar ogen een poging gedaan om tegemoet te komen. Ik was zo goed als akkoord met de quote van de klusjesman maar een uitspraak als ‘oh Steve, 950$ what are we talking about…’ voor de extra huur….helpt niet echt. En zolang zij niets op papier zet en daarnaast de real estate agent weigert om een definitief exit rapport op te sturen (maar wel een rekening voor schoonmaak van blinds; waarvan de eigenaar dan weer niets zegt) wachten we de bemiddeling van de RTA maar af.
Klinkt bijna als ik het zo opschrijf alsof ik er nog kalm onder kan blijven. Maar ik heb me al een dag ziek moeten melden op kantoor omdat me concentreren op iets anders niet echt lukte.
 
Last edited:
Oeps welke kan heb ik hier opengetrokken 😅
@afterbang dat past goed in jouw draadjes over positief en negatief in Australië 😉.
Ben iig ook wel blij dat er mensen zijn die geen problemen gehad hebben. Echt.
Iig hier is de saga nog niet voorbij, integendeel. Mail gekregen ivm huurachterstand hoewel we netjes betaald hebben tot wat wij dachten/denken einde contract. Nu beweren zij dat ze nooit akkoord gegaan zijn met de optie van agreed early termination (waarbij je betaald tot overeengekomen datum) en dus wel standaard waarbij je betaald tot ze een nieuwe huurder hebben gevonden. Dan moet je weer in al je correspondentie duiken en weer eens bellen met QLD Tenants. En vermits er al een bond dispute is wordt dit gewoon op die hoop gegooid en betalen we niet. (Daarnaast Tip 6: zelfs in dat geval moet de agent/eigenaar zijn best doen om kosten te drukken - mitigate. Dus als je kan aantonen dat ze best tijd genoeg hebben gehad maar het hun keuze was om kandidaten te weigeren…Mag maar jij moet daar niet voor opdraaien)
De eigenaar heeft ook nog gebeld en in haar ogen een poging gedaan om tegemoet te komen. Ik was zo goed als akkoord met de quote van de klusjesman maar een uitspraak als ‘oh Steve, 950$ what are we talking about…’ voor de extra huur….helpt niet echt. En zolang zij niets op papier zet en daarnaast de real estate agent weigert om een definitief exit rapport op te sturen (maar wel een rekening voor schoonmaak van blinds; waarvan de eigenaar dan weer niets zegt) wachten we de bemiddeling van de RTA maar af.
Klinkt bijna als ik het zo opschrijf alsof ik er nog kalm onder kan blijven. Maar ik heb me al een dag ziek moeten melden op kantoor omdat me concentreren op iets anders niet echt lukte.

Wat je ook kunt doen, aangezien je toch hebt gekocht en je waarschijnlijk toch nooit meer hoef te huren. Sla het hele huis kort en klein met een sloophamer, dan mogen ze de bond houden maar mep je wel direct alle frustratie van je af en heb je er ook nog wat plezier van😊

Wat bij ons enorm kwaad bloed heeft gezet en wat er toendertijd echt voor gezorgd heeft dat we een hekel kregen aan de property manager is dat we een enorm gammel handdoek rek hadden (k Mart kwaliteit) die al 2 keer van de muur af kwam en dat ze in plaats van een solide rek installeerden ze steeds dat onding weer ophingen met dezelfde kromme schroeven. Op zich geen ramp maar toen mijn schoonmoeder van 80 er per ongeluk op leunde, dat ding weer naar beneden kwam en we naar het ziekenhuis moesten omdat ze ongelukkig ten val kwam. Gemeld aan de agent wat er gebeurd was, en in plaats van te vragen hoe het met haar ging kregen we verwijten en dat we het nu maar zelf allemaal moesten betalen. Gelukkig was een week later de inspectie met de bovengenoemde rookmelders 😙. Ik hoop van harte dat ik nooit meer hoef te huren, wat een ellende.

Wat ik ook niet zo sjiek vond trouwens: ze geven aan dat als er een slaapkamer deur dicht is ze die niet mogen openen tijdens inspecties ivm privacy. Hoe ik weet dat ze dat wel gedaan hebben? Sensoren op de deur die een melding naar je telefoon sturen…
 
Goed voorbeeld van dat het niet allemaal slecht is: Woensdagavond kwam ik tot de conclusie dat onze vaatwasser een probleem heeft wat ik niet zelf op kan/mag lossen. Op donderdagochtend stuur ik er een email naar onze property manager over. Binnen 10 minuten bevestiging dat het doorgegeven was aan de eigenaar en zojuist een bericht dat er een plumber on the case is + het telefoon nummer voor als ik vandaag niet van hem hoor.
Belangrijke reden ook waarom we hier nu al een goeie 5 jaar wonen. Weten dat je van goeie mensen huurt is een hoop waard.
 
...

Wat ik ook niet zo sjiek vond trouwens: ze geven aan dat als er een slaapkamer deur dicht is ze die niet mogen openen tijdens inspecties ivm privacy. Hoe ik weet dat ze dat wel gedaan hebben? Sensoren op de deur die een melding naar je telefoon sturen…

Pretty sure dat ze gewoon slaapkamer deuren mogen openen. Hetzelfde voor inbouwkasten.

Overigens hebben we hier al bijna 2 jaar dat ze vragen of je zelf foto's wilt maken en er komt niemand meer langs. Nog weer een voordeel van COVID.
 
Pretty sure dat ze gewoon slaapkamer deuren mogen openen. Hetzelfde voor inbouwkasten.

Overigens hebben we hier al bijna 2 jaar dat ze vragen of je zelf foto's wilt maken en er komt niemand meer langs. Nog weer een voordeel van COVID.

Ze zullen het best mogen, maar als ze zelf aangeven dat ze dat niet doen dan is dat toch niet netjes. Idd groot voordeel van COVID, hoe minder je ze over de vloer hebt hoe beter.
 
update huurhuis: het gaat naar tribunal :(. De consultancy van de RTA agent heeft niet veel geholpen.
Even uitleggen: als iemand de request van de borg betwist dan wordt het vastgehouden door de RTA. De partijen kunnen dan onderhandelen en eruit komen in onderling overleg en dat dan melden bij RTA die dan de borg verdeeld zoals onderling overeengekomen. Kom je er niet uit voor een bepaalde tijd dan wordt een conference call afgesproken en laat de RTA agent beide partijen aan het woord. De RTA is enkel facilitator en trekt geen partij. Kom je er dan nog niet uit dan kan de partij die de request van de bond betwist naar tribunal vragen binnen de 7 dagen (doet ie dat niet gaat bond automatisch naar de request-partij).
Wij kwamen er in de conference call dus niet uit. De owner bleef bij haar full list dat we moeten betalen en wij wilden maar beperkt deel van haar eisen betalen. Een gap van ruim 1500 dollar. En ik ga ervan uit dat ze nu tribunal gaan aanvragen. Ze moeten dan al hun 'bewijzen' overmaken aan ons en tribunal waarop wij dan onze tegenargumenten overmaken. We gaan ons daarin ook laten assisteren door QSTAR ( Qld Statewide Tenant Advice Referral Service) die vrijblijvend tenants legal assistance geeft.
Er is hier blijkbaar nogal een lange wachtlijst in Cairns dus het gaat nog een paar maanden duren eer we aan de beurt zijn. Niet zo een probleem. Het geld van de borg staat toch al bijna 5 jaar niet op onze rekening en de facturen die de eigenaar betwist voor 'herstellingen' of huurachterstand zijn tot dan ook niet voor onze rekening geweest. Ik heb er straks ook niet zo een probleem mee als tribunal als werkelijk onafhankelijke partij besluit dat we toch moeten bijdragen. Mijn ego gaat een deukje krijgen en mijn vertrouwen in relatie huurder-owner-real estate agent en heel dat systeem ook, maar vermits we nu zelf owner zijn (en niet gaan verhuren ;)) heeft dat geen blijvende gevolgen.
Zo blij dat we als eerste request bond hebben gedaan voor de owner/real estate agent het deed. Moest dat niet gebeurd zijn zouden wij steeds de partij zijn die actie moest ondernemen en 'ons' geld terugclaimen. Zoals ik het begrijp moet de owner de RTA nu ook 130$ betalen voor die conference call als partij die de bond betwist. En omdat het nu ook de owner is die naar tribunal stapt (= QCAT, geen court) moet ook zij voor deze application cost opdraaien (tussen de 25-315$).
En daar is het goede nieuws: het is echt genieten in het eigen (nu ja van de bank) huis. Elk weekend betekent veel klussen, naar de Bunnings rijden etcetera maar dat is met de glimlach.
 
Last edited:
eindelijk verlost van ons huurhuis!
Vanmorgen tribunal gehad. Best een belevenis: 'you have been served' enveloppe, indienen tegenargumenten, verschijnen in een rechtszaal/magistrate court...Niet iets dat ik nog eens opnieuw wil doen. Ondanks het meer dan prima resultaat.
Eerst kregen we dus een forse enveloppe met dossier van real estate agent / owner: ruim 150 pagina's maar eigenlijk niet meer dan standaard tribunal application, huurcontract, exit rapport en de invoices van al het 'extra' werk dat zij claimen.
Wij hebben dan zelf een tegendossier ingediend (submission) bij tribunal (kopie aan real estate agent) met onze argumenten. Ik had het even afgetoetst bij QSTAR maar door afwezigheid van mijn aanspreek punt daar kwam daar niet veel resultaat op terug.
Vandaag moesten real estate agent en wij dan verschijnen voor de magistrate. Er viel een hele last van mijn schouders toen hij aangaf dat hij wel degelijk tijd had gemaakt om het dossier te lezen (je weet nooit) en vooral dat hij ons dossier ging gebruiken als leidende draad bij zijn uitspraak omdat het zo to the point en overzichtelijk was. 1-0 voor ons. En meteen ook 2-0 doordat de real estate agent wel erg slecht voorbereid was. Zo zeiden ze volmondig ja op de vraag van de magistrate of het hier ging om een bond van 1.600$ terwijl de bond 2.600$ was. Ik denk dat het hen ook niet echt veel kon schelen. Het is tenslotte de eigenaar die opdraait voor de kosten en zij worden, als ik het goed begrijp, nog eens extra betaald om de owner te vertegenwoordigen. En...ik denk dat ze dit huis met bijbehorende eigenaar nu liever kwijt dan rijk zijn. Toen de magistrate ook nog eens de hoofdschuld bij de verwarrende communicatie legde omdat de owner ook rechtstreeks met ons in gesprek was gegaan, leek het erop alsof zij zich vrijgepleit voelden en gingen ze erg makkelijk akkoord met elke uitspraak.
Dus uiteindelijk moeten we enkel betalen waarmee we wel akkoord waren: 450$ ipv de 2000$ die geeist werd. En kregen wij er nog de complimenten bovenop voor een goed voorbereid dossier en zij een kleine uitbrander voor het soort arrogance om nonchalant en overconfident om te gaan tov tenants.
Slotsom:
- keep good track of elke communicatie. Ik ben op bepaald moment ook mijn telefoongesprekken (met de eigenaar) gaan loggen. Ja dat is al een veeg teken.
- wees er als eerste bij om de bond terug te vragen bij de RTA. Dit geeft je meteen een enorme voorsprong. Elk initiatief voor dispute moet dan immers komen van de agent/owner (met de bijhorende kosten!). Ik denk dat dit ons het meest geholpen heeft.
- bundel je tegenargumenten in een overzichtelijk dossier (max 2 pagina's + attachments welke je argumenten ondersteunen. Foto's, emails, invoices cleaners....). Ik heb het idee dat ze dat hier niet echt gewend zijn en je dus al snel indruk maakt (?)
Natuurlijk doe je dit enkel als je een beetje zeker bent van je zaak want het kost uiteindelijk wel veel tijd en negatieve energie.
 
Last edited:
Kleine update. Niet dat er echt heel veel spannends is gebeurd maar dat is meteen ook een goed teken.
De grootste gebeurtenis is waarschijnlijk dat we ondertussen citizen zijn geworden. Met voorsprong het eenvoudigste administratieve proces in de visa cyclus. Wat misschien logisch is als je de visas ziet als de inleidende hoofdstukken en citizenship als het laatste hoofdstuk. Anyway, het maakt dat we niet meer afhankelijk zijn van een sponsor(ed visa) en voor de dochter de mogelijkheid om the hecs-en nu ze op uni zit. Dat we ook ons Belgisch paspoort mochten houden voelt ook wel prettig. Het is tenslotte echt wel en deel van onze identiteit en dat dat dan ergens vastligt, ook voor de kinderen, is fijn.
We zitten nu ruim een jaar in óns huis en dat bevalt meer dan prima. Bijna elke dag knijp ik me in de arm omdat we hier 'mogen' wonen. Met hier bedoel ik dan Australië in ruime zin en in dit huis in het bijzonder. De rust en het groen! Kwartiertje langer naar kantoor, totaal ruim 50 min tot een uur, maar 80% is nog steeds langs de oceaan. En ja aan een eigen huis zijn best wel extra kosten (naast de mortgage; we houden ons hart vast als volgend jaar onze rentevaste periode afloopt) en de weekends zijn meestal goed gevuld met klussen. Bezoekjes aan Bunnings en nurseries zijn bijna wekelijkse 'uitstapjes', met de pool shop een goede derde (wist ik veel dat je bijna een degree of chemistry moet hebben als je een pool met eenvoudige pomp onder een fig tree zet waar soms ook bats en hele groepen vogels neerstrijken). Tot nu toe passen alle tools nog in de garage naast de onuitgepakte verhuisdozen dus de verplichte aussie shed in de tuin of de eindeloze Belgische aanbouwen ('koterijen') kunnen we vermijden. Laat ons zeggen dat dat dan de NL invloed is (?)
 
Last edited:
Kleine update. Niet dat er echt heel veel spannends is gebeurd maar dat is meteen ook een goed teken.
De grootste gebeurtenis is waarschijnlijk dat we ondertussen citizen zijn geworden. Met voorsprong het eenvoudigste administratieve proces in de visa cyclus. Wat misschien logisch is als je de visas ziet als de inleidende hoofdstukken en citizenship als het laatste hoofdstuk. Anyway, het maakt dat we niet meer afhankelijk zijn van een sponsor(ed visa) en voor de dochter de mogelijkheid om the hecs-en nu ze op uni zit. Dat we ook ons Belgisch paspoort mochten houden voelt ook wel prettig. Het is tenslotte echt wel en deel van onze identiteit en dat dat dan ergens vastligt, ook voor de kinderen, is fijn.
We zitten nu ruim een jaar in óns huis en dat bevalt meer dan prima. Bijna elke dag knijp ik me in de arm omdat we hier 'mogen' wonen. Met hier bedoel ik dan Australië in ruime zin en in dit huis in het bijzonder. De rust en het groen! Kwartiertje langer naar kantoor, totaal ruim 50 min tot een uur, maar 80% is nog steeds langs de oceaan. En ja aan een eigen huis zijn best wel extra kosten (naast de mortgage; we houden ons hart vast als volgend jaar onze rentevaste periode afloopt) en de weekends zijn meestal goed gevuld met klussen. Bezoekjes aan Bunnings en nurseries zijn bijna wekelijkse 'uitstapjes', met de pool shop een goede derde (wist ik veel dat je bijna een degree of chemistry moet hebben als je een pool met eenvoudige pomp onder een fig tree zet waar soms ook bats en hele groepen vogels neerstrijken). Tot nu toe passen alle tools nog in de garage naast de onuitgepakte verhuisdozen dus de verplichte aussie shed in de tuin of de eindeloze Belgische aanbouwen ('koterijen') kunnen we vermijden. Laat ons zeggen dat dat dan de NL invloed is (?)

Nummer 1 regel met een zwembad, plaats het zo ver mogelijk weg van welke boom dan ook 👍 Steef van poolshop Brinsmead is een legend, en heeft NL roots 😀

Blij om te horen dat het jullie goed bevalt in de valley. Wij hebben de overgang naar 100% variable prima overleefd, al betalen we nu bijna het dubbele van voorheen. Even slikken maar verder niks aan de hand.

Fijn dat jullie citizen zijn, dat hele visa hoofdstuk kan dan wel afgesloten worden, wat een goed gevoel moet geven.
 
Back
Top