LaStaVaZa van Lamarck

Mooi verwoord Lamarck. Het is overal wel wat of iets. Maar als de zon schijnt of je kunt snel door ongerepte natuur wandelen dan is dat toch wel wat waard! Succes met de aanvraag van het citizenship, is toch weer een vervolgstapje en inderdaad wel een momentje om even bij stil te staan. Al aan het oefenen voor het volkslied?
 
...
Maar alles bij elkaar voelt het hier net even wat makkelijker, wat relaxter, is er minder dat vingertje, en vaker die zon. Het hoeft hier nooit saai te zijn want met vijf minuten zit je tussen de kangaroes en met tien minuten in de golven. En als je tijd over hebt, dan kun je uren en uren en dagen en dagen blijven lopen of blijven rijden zonder twee keer hetzelfde te zien. Voor ons werkt dit.

...

Tot later!

Voor ons werkt dit. Daar gaat het om.
Deze vier zinnen vertellen je hele verhaal.

Leuk om te lezen, fijn dat je een thuis hebt gevonden.
Tot later!
 
Zo, wat was ik hier lang niet meer geweest. Geen idee waarom eigenlijk, want het is leuk om weer wat bij te lezen.

Wat me wel opvalt is dat Adelaide er niet bijster goed af komt! Jammer, we wonen er nu (bijna) acht jaar en het is echt geen straf! De ruimte, de zon (zelfs op regendagen schijnt de zon), de natuur. We lopen regelmatig voor of na het eten even naar het strand. Het is elke dag anders.

Een paar maanden terug ben ik een tijdje ziek geweest (voor de corona ;) ) en was ik veel thuis. Het was zo fijn om dan even naar de zee te kunnen wandelen of in de tuin te zitten en vogels te kijken. En daarna die stomme lockdown, eigenlijk viel dat reuze mee. Heerlijk om die ruimte in je huis te hebben waardoor je elkaar niet in de weg zit. Als ik dat in ons huis in nederland had moeten doen was ik gillend gek geworden denk ik.

Ik lees ook dat Adelaide saai is, en stil en weinig werk heeft. Ik vind Adelaide niet saai. Wel stil, misschien, in elk geval in de wijk waar wij wonen. Heerlijk ;) . Als ik minder rustig wil, dan is er ergens anders wel wat te doen. Meestal, nu even wat minder natuurlijk, maar dat komt ook weer aardig op gang. En eerlijk is eerlijk, ik vind het leuk om even in Sydney of Melbourne te zijn, maar ben altijd wel weer blij als ik terug hier ben. Minder files, minder gedoe. En met een halfuur rijden zitten we op de boot naar Kangaroo Island. Vrijdag gaan we weer een lang weekend.

Wat werk betreft weet ik dat het voor veel mensen lastig is, of is geweest, maar zelf had ik na vier weken full time werk en sindsdien heb ik niet meer zonder gezeten. Manlief idem, die bleef eerst thuis voor de kinderen maar zodra die goed naar school waren had hij ook zo werk. Voor ons is dat allemaal vrij voorspoedig gegaan. Daarmee wil ik niet zeggen dat anderen hun best niet hebben gedaan of iets verkeerd hebben gedaan, ik weet dat dat niet zo is, maar ik zie hier vooral berichtjes op het forum van mensen die hier jammer genoeg niet konden settlen dan is het net alsof het geen zin heeft om naar Adelaide te komen. Voor ons was dat dus echt anders.

Wat ik overigens ook erg leuk vind is de middelbare school hier. Dat zal in Nl ook wel veranderd zijn ondertussen maar als kind ging ik alleen naar school voor de lessen en ging daarna meteen weer naar huis, of naar de stad met m'n vrienden. Er was voor de rest ook niks te doen. Voor onze kinderen is school echt hun community. Ik meen dat er nu 1500 kinderen zijn maar het voelt helemaal niet als een grote school. Ze doen er vanalles, in de pauzes, na de lessen en soms zelfs tijdens de lessen. Muziekensembles, solo performances, Fred's Van, podcasts maken, environment club, boekenclub, drama club, en echt de wereld aan sport opties. Voor elk type kind is er wel wat. Ze leren zo een heleboel kinderen kennen, ook van andere klassen en andere leeftijden, op basis van gedeelde interesses. Leuk toch? De lessen stoppen om half vier maar zeker drie dagen per week heeft het geen zin om te proberen ze voor vijf uur op te halen. Ik heb begrepen dat ze qua kennis niveau (facts) wat langzamer gaan dan leeftijdsgenoten in nederland, geen idee of dat waar is, maar ze krijgen er in elk geval een heleboel ervaring en skills voor terug. Zoonlief zit nu in year 10 en dat is harder werken. Maar hij heeft nu al zoveel extra dingen gedaan, buiten de gewone lessen om, dat had ik op die leeftijd echt niet. Nu doet hij bijvoorbeeld elke zaterdagochtend met twee vrienden een radioshow op de lokale radiozender, hij zit in een band en hij zit in een clubje wat filosofeert over ethische vraagstukken. Dat verzin je toch niet?

Ik kijk nu vanuit het raam in de office naar zee en zie links de zon ondergaan. Beetje wolken, beetje blauwe lucht, vooral veel oranje. Er zitten twee magpies op het kozijn. Rechts in de verte valt een buitje. Vanavond haal ik bij een snorkelbuddy een GoPro. Die kan ik een weekje lenen voor een snorkel op KI. Volgens de kenners kom je daar vaak seals en dolphins tegen dus dat wil ik wel een keer proberen! Misschien ook de cuttlefish, al zitten er bij Whyalla meer. Daar gaat die snorkelbuddy dit weekend naartoe. Als het lukt ga ik over een maandje ook even op en neer (@Beepmeep) .

Nouja, zoals je ziet, het bevalt ons wel hier. We hebben een tijdje terug citizenship geregeld, dus nu is er geen reden meer om niet te blijven ;).
 
Je hoort mij niet klagen over Adelaide, het was onze eerste optie en zoals je het beschrijft waardeer je dezelfde dingen als wij aan Adelaide, en die wij nu ook zo waarderen aan Canberra (vervang zee door bergen en de gelijkenissen in je verhaal met wat ons blij maakt in Canberra is schrikbarend hetzelfde ;) )

En leuk weer even bij te lezen!
 
Back
Top