dag allemaal
ergens is het weer tijd voor een update, denk ik
We zijn nl afgelopen maand drie weken naar Nederland geweest. Dat was de eerste keer sinds we deze kant op verhuisd zijn, nu dik twee jaar geleden. Dus het was toch ergens zo'n momentje van: hoe zal het voelen om daar te zijn? en hoe om weer terug hier te komen? En vooral ook: voelt het voor iedereen hetzelfde?
Nouja, ik kan er een lang of een kort verhaal van maken, maar de korte variant is: het was erg leuk om in nederland te zijn, en allemaal vrienden en familie te zien, en leuke dingen te doen, maar we zijn nu ook wel weer blij om thuis te zijn.
Met de meeste vrienden was het net of we niet weg geweest zijn. Dat zeiden ze zelf ook, alsof je volgende week weer over de drempel kunt stappen. Het zou me niks verbazen als we 1 of 2 gezinnen over niet al te lange tijd hier in Adelaide zien voor een vakantie. En ook een paar om te blijven
, dus daar kijken we naar uit! En bij sommige vrienden bleek dat we toch niet meer zo heel veel te delen hadden. Dat is ook niet erg, zo gaan die dingen.
Wat de familie betreft was het vooral gewoon leuk en fijn. We hebben de laatste week intensief met mijn ouders en het gezin van mijn zus opgetrokken en dat was heel mooi. We hebben tussendoor ook wat verjaardagsfeestjes gedaan, met een fotoboekje, dus nu hebben m'n ouders en zus met hun omgeving aan familie en vrienden en buren eventueel ook nog wat te kletsen nu we weer weg zijn
. Maar ondanks dat het leuk was om iedereen te zien, is de conclusie toch dat zij de enige mensen zijn die ik echt mis hier: m'n zus met haar kinderen en m'n ouders. Dat is jammer, maar niet genoeg om voor terug naar Nederland te gaan. Ondanks dat er nog steeds veel nieuw is hier, voelen we ons hier meer onszelf. Ik zou nu niet terug in Nederland willen gaan wonen.
Tot onze opluchting ging het met de kinderen ook goed. Hier thuis hebben ze het nauwelijks meer over nederland. Alleen nog over Raveleijn (boek en dvd meegenomen
) en hun neven. Eenmaal terug hier wilden ze vooral graag weer naar school, om hun vriendjes weer te zien. En ze zijn zo weer in het dagelijkse ritme gestapt.
We zijn in Nl naar hun oude basisschool gegaan en dat vonden ze erg leuk. Maar we zagen daar ook het verschil in ontwikkeling van onze kinderen en hun leeftijdsgenootjes. We horen vaak dat kinderen hier achterlopen in kennis vergeleken met de kinderen in nederland, en dat zal best zo zijn, maar wat mij opviel is dat onze kinderen verder zijn als het gaat om zelfbewustzijn, je plek in je omgeving, en sociale vaardigheden, dan hun oude klasgenootjes. Misschien ligt dat niet aan de scholen maar gewoon aan het feit dat ze iets meegemaakt hebben wat de andere kinderen niet meegemaakt hebben, dat weet ik niet. Of misschien zijn wij als ouders wel veranderd en zijn zij mee veranderd. Geen idee. Als moeder heb ik vaak getwijfeld over of het wel eerlijk was naar de kinderen toe, of we wel het recht hadden om ze uit hun vertrouwde omgeving te halen en ze op een school te zetten waar ze niet eens de taal spraken. Maar als ik nu zie hoeveel zelfvertrouwen ze hebben, hoeveel ze gegroeid zijn in de afgelopen twee jaar, dan denk ik dat we toch iets goed hebben gedaan.
Nouja, er zijn best wat verhalen de laatste tijd van mensen die terug naar Nederland of Belgie gaan. Dat is heel legitiem. Het is niet niks, zo'n emigratie, en ik snap heel goed het verschil tussen bij je vrienden en familie zitten, of in een omgeving waar alles nieuw is. Maar voor ons is duidelijk dat we hier nog wel even blijven hangen.