LaStaVaZa van Lamarck

ik had al zo'n vermoeden..... mijn pap wil zo graag met de bus omdat hij het landschap wil zien. Dus ik had al gezegd dat het dan 20 uur hetzelfde landschap is, maar dat leek hem nou juist zo mooi...
:( tja, 70 betekent niet minder eigenwijs ;)
 
Heerlijk dat je ouders op bezoek komen! Ik zelf heb de trip naar Alice nog niet gemaakt, staat voor volgend jaar op de planning. Maar heb best wel wat dagen in een bus gezeten.. Goedkoop reizen maar echt geen pretje en vooral niet comfortabel. Weet niet wat de prijzen zijn maar zou de trein geen optie zijn? Veel relaxter reizen!! En ze krijgen vast pensioners korting. Ik kan me stiekem wel voorstellen dat t 'zelfde' landschap voor uren lang je vader juist wel aanspreekt
 
Kunnen ze ook pensioner korting krijgen als ze geen Australische pensioners zijn?

Volgens mij moeten ze Australische pensioners zijn als ze met The Ghan willen van Adelaide naar Alice Springs willen. Mijn collega heeft het 2 weken gedaan (twin cabin met Gold service). Ook prijzig, maar tot aan Alice prima en het eten aan boord schijnt heel goed te zijn. Tot aan Darwin is te lang ofwel saai. Maar op sommige dagen maakt de trein een extra stop in Coober Pedy en dat zou dan weer leuk meegenomen zijn.
Could be an idea:)
 
Wat hebben ouders toch met die rots? Mijn moeder wil daar ook al zo graaf heen.

In de Ghan anders geen idee? Blijft een lange zit natuurlijk maar dan kun je wel gewoon lekker door de trein lopen om je benen te strekken als je wilt. De dure klasse is ook echt DUUR! Maar de red seats zijn prima te doen qua prijs.

Alice Springs zelf is tiny, maar er zullen vast leuke hotelletjes zijn.

Maar ik ben het met Afterbang eens; GOR zal veel leuker zijn voor je ouders denk ik.
 
Oh haha ik zie nu pas dat er nog een pagina was. De Ghan is al genoemd zie ik.

Ik heb 4 jaar geleden de Ghan van Darwin naar Adelaide gedaan. Die trein rijdt zacht genoeg om het landschap goed te kunnen zien. Als je even in slaap valt en je word wakker weet je ook niet of je 5 min of 2 uur geslapen hebt want als je naar buiten kijkt zie je exact hetzelfde.
 
LOL hitchhiken ik zie het al voor me, die twee oudjes samen langs de weg onder een aftands plutje in de schaduw, met drie koffers (want het moet wel leuk blijven).

Bedankt voor jullie tips! Ik had idd ook al voorgesteld om zelf te rijden, maar als je met je eigen auto gaat is het geen 1500 km maar 3700 (Adelaide Coober Pedy ~900 km, Coober Pedy Alice Springs ~ 700 km, Alice Springs Ayers Rock ~ 460 km, Ayers Rock Adelaide ~1640 km). Een andere optie is om een camper te huren en die daar weer in te leveren, en dan naar huis vliegen. Nouja alles bij elkaar denk ik dat het toch wel heel veel kilometers zijn voor een paar dagen.
GOR ook genoemd, maar ze hebben al genoeg kust gezien in Europa, zeiden ze (op zich hebben ze wel een punt: van het noordelijkste puntje in scandinavie, ijsland, westeuropese kust, gibraltar, en daarna de middellandse zee tot ver in turkije...) en ze wilden nu wel eens woestijn zien.
Ondertussen zijn de plannen al bijgesteld en pakken ze/we het vliegtuig. Bleek nog goedkoper te zijn dan de bus ook?? Dat moet ik nog even nakijken. En dan een tweedaagse trip naar Uluru. Ik heb nog niet geboekt... :)
 
Klinkt al doenbaarder ;) Snap de drang wel om woestijn te zien hoor. Ik wordt ook altijd erg rustig van uren lang 'niets'. Dat is wel een belangrijk onderdeel van reizen in OZ voor me.
Nu hebben ze straks de rit van Alice naar de steen en terug, toch ook nog 1000km outback.

Enjoy!
 
En niet te vergeten de sterrenhemel in de nacht....nog 8 maandjes en dan gaan wij ook naar de grote rode rots :)
 
Broken Hill is ook in the middle of #%#|¥~€## nowhere. Trein reis is niet zo duur(en maar 7 uur), zelfs met de auto maar 5a6 uur rijden. Volop Kangaroos en emu's onderweg. Geen enorme rock maar best wel wat bezienswaardigheden en historie. Een van de weinige oude mining towns die nog steeds volop aan de gang zijn. Sinds kort first historical town in AU ofzoiets iedereen heeft t erover! Ik luister niet echt, dat blikt maar weer... Niet zo duur omdat t wat minder toeristisch is. Silverton om de hoek en op en uurtje tijden (100km) Menindee lakes incl Pelicanen ook een vliegveld (REX) met vluchten naar adl, mel & syd. Zomaar ff een ander ideetje en geloof me best een hele andere wereld hier
 
Met mijn vader was het rondje destijds wat groter: Adelaide - GOR - Melbourne - vliegtuig naar Alice - Ghan naar Adelaide. En voor alle fans van GOR: het hoogtepunt van zijn vakantie hier, was voor mijn vader 24 uur aan boord van de Ghan!

Dus wellicht toch overwegen, Lamarck?

Ik heb destijds ook gekeken naar bustochten richting Alice, maar het waren inderdaad of backpackers busjes of een dure bustocht van ehm, iets met Kings? We zijn uiteindelijk met Qantas gevlogen, omdat de hele vloot van Tiger aan de grond gezet werd. In Alice een auto gehuurd en zelf richting Uluru, Kata Tjuta en Kings Canyon gereden. Bij de laatste daadwerkelijk de Canyon bezocht en niet bovenlangs gelopen.

We hebben wel in hostels overnacht of kamers gedeeld. Bij Kings CAnyon heb je een resort zitten met camping, hostel en hotel accommodatie. In Alice zal ook wel iets betaalbaarders zitten.

Maar ik kan de Ghan dus aanraden. Mijn vader vond het geweldig :) Wij hadden overiges gewoon stoelen om in te slapen, dus geen cabin, maar m'n vader slaapt overal. Ik helaas niet...

Qua Coober Pedy: ooit in 2004 met een backpacker bus aangedaan. Ikzelf zou daar niet langer dan een dag gaan zitten. Vond het een wat apart plaatsje. Kan het niet zo goed uitleggen, maar voelde me er niet zo op m'n gemak. Misschien als ik weer heen zou gaan, dat het beter zou zijn, maar zo heb ik het destijds ervaren.

Ben erg benieuwd wat het gaat worden!
 
Broken Hill is ook in the middle of #%#|¥~€## nowhere. Trein reis is niet zo duur(en maar 7 uur), zelfs met de auto maar 5a6 uur rijden. Volop Kangaroos en emu's onderweg. Geen enorme rock maar best wel wat bezienswaardigheden en historie. Een van de weinige oude mining towns die nog steeds volop aan de gang zijn. Sinds kort first historical town in AU ofzoiets iedereen heeft t erover! Ik luister niet echt, dat blikt maar weer... Niet zo duur omdat t wat minder toeristisch is. Silverton om de hoek en op en uurtje tijden (100km) Menindee lakes incl Pelicanen ook een vliegveld (REX) met vluchten naar adl, mel & syd. Zomaar ff een ander ideetje en geloof me best een hele andere wereld hier
@Tour I love Broken Hill, really do. En heb in Silverton Peter Browne leren kennen , the artist. Hele mooie paintings maakt ie, hij heeft heel even in Molong gezeten en is nu weer verhuisd. Hij was wel blij dat ie nu een huis/gallery heeft met een echte vloer ipv zand :D en dan nog al die slangen in die hitte....mooie verhalen kan die man vertellen.
 
Als edireliro met een update komt, dan kunnen wij niet achterblijven :) Het enige nadeel is dat ik die tekst bijna zou kunnen kopieren!

Er is eigenlijk zoveel te vertellen, maar dat wordt een te lang verhaal, dus tijd voor wat highlights.

We hebben het in Adelaide nog steeds heel goed naar ons zin. Voorlopig geen reden om hier weg te gaan. Als het lukt willen we nog 1 keer verhuizen, naar een iets groter huis. Het huis waar we nu in zitten is prima, de ligging meer dan prima, maar met twee beginnende pubers zou wat meer ruimte wel lekker zijn. Maar dan wel hier in de buurt.

Met de kinderen gaat het hartstikke goed. Dat was toch het grootste zorgenpunt hoor, en vaak heb ik het best egoistisch van mezelf gevonden dat we ze uit hun veilige en bekende leventje trokken en neergezet hebben op een plek waar ze de taal niet kenden, de gebruiken anders zijn, en de opa's en oma's en neven alleen via skype bereikbaar. Maar ze doen het meer dan geweldig. Ze zijn echt tweetalig en tweeculturig (is daar een beter woord voor?). Iedereen weet dat ze nederlands zijn, want daar komen ze graag voor uit. Dochterlief tracteert vandaag speculaasjes op school en speelt nederlandse liedjes op haar gitaar bij het schoolconcert, zoonlief bakt graag boterkoeken om uit te delen, en ze gaan (sinds een klein jaar) gewoon op de fiets naar school (en da's hier een uitzondering). Maar ze zijn ook hartstikke ozzie.
Ik vind het prachtige mensjes geworden. Ze waren 6 en 7 toen we hier aankwamen, en nu zijn ze 11 en 12. Dochter zei eergisteren in de auto zomaar spontaan dat ze wel tevreden was met zichzelf, en met haar leventje.

Een ander punt is de familie. Dat blijft moeilijk, maar ook mooi. Ik heb het denk ik al eens eerder gezegd maar de relatie wordt vooral anders. Tot vijf jaar geleden bleven mijn ouders echt niet bij ons logeren. En wij, toen we eenmaal kinderen hadden, ook zelden bij hun. Nu zijn ze hier bijna elk jaar een tijdje, bv afgelopen maart/april zijn ze 6 weken geweest. Je loopt niet meer even binnen bij de koffie, maar je deelt wel een tijd een huishouden. Anders. Mijn zus is ondertussen ook geweest, met haar oudste zoon. Zij neemt ze 1 voor 1 mee als ze in hun laatste jaar van de basisschool zitten. Dat was heel erg leuk geworden. Hij ging thuis meteen sparen om weer te komen. Wij hebben gezegd dat hij hier altijd kan komen logeren. In oktober doen we het andersom, dan neem ik de oudste mee naar Nl. Ik vind het wel spannend, maar ook wel heel leuk. We hebben gevraagd wat hij in nederland allemaal wilde doen en zien. De dingen die noemde gingen bijna allemaal over eten (kibbeling, rookworst) maar het enige waar hij per se naar toen wil is de efteling...

Manlief heeft afgelopen week de citizenship aanvraag verstuurd. Daar hebben we best een tijdje over zitten dubben. Maar het versturen van de aanvraag zelf gebeurde uiteindelijk ergens tussendoor tijdens het koken. Pas daarna bedachten we ons dat het best een Moment is. Dus toen toch maar gauw een glaasje ingeschonken. De kinderen zitten ook bij die aanvraag in, en ik ga later. Dan heeft in elk geval 1 van tweeen ons nog een nederlands paspoort.

Iedere keer beseffen we weer hoe gelukkig en rijk we zijn, dat we de kans hebben gekregen om hierheen te gaan en een nieuw leven op te bouwen. We hebben kansen gekregen die we in NL niet konden waarmaken. We hebben in deze 4 jaar al meer gezien en gedaan dan in de laatste 10 jaar in NL. Prachtige plekken mogen ontdekken en nieuwe mensen leren kennen. Het kost tijd om vriendschappen te vormen, maar we zijn blij dat we inmiddels een paar leuke families hebben gevonden, met wie we regelmatig iets ondernemen. En soms, blijken je beste vrienden zo’n 6-7 uur verderop te wonen :).
Yep. Letterlijk, behalve bijna 5 jaar ondertussen. Verder helemaal mee eens.

Weet je, het is hier ook niet allemaal perfect. Je hebt nog steeds geld en een baan nodig, en met de kortdurende contracten en wat hogere werkeloosheid geeft dat af en toe best zorgen. En kinderen zijn kinderen, met ups en downs. Of misschien moet ik zeggen: het leven zelf heeft zo zijn ups en downs. Dat heb je in Nederland en hier net zo goed. Maar alles bij elkaar voelt het hier net even wat makkelijker, wat relaxter, is er minder dat vingertje, en vaker die zon. Het hoeft hier nooit saai te zijn want met vijf minuten zit je tussen de kangaroes en met tien minuten in de golven. En als je tijd over hebt, dan kun je uren en uren en dagen en dagen blijven lopen of blijven rijden zonder twee keer hetzelfde te zien. Voor ons werkt dit.

Ongetwijfeld zijn er tig onderwerpen waar ik ook nog over zou kunnen schrijven, maar het komt erop neer, dat we geen seconde spijt hebben gehad van onze beslissing hierheen te gaan.

Idem.

Best een saaie update, en volgens mij nauwelijks anders dan eentje van twee jaar terug. Waarschijnlijk duurt het daarom ook zo lang voor die oudgedienden iets schrijven. Na alle papierwinkel en verhuisstress en dingen opnieuw uitvinden gaat het leven weer gewoon door.

Ik pak nog een bakkie koffie. Tot later!
 
Back
Top