Leuke, gekke, rare of juist goede dingen in Australie

Amulya

New Member
Wat vind je nou heel anders, gek, of beter in Australie? Ben benieuwd wat jullie opgevallen is  :)

Mijn lijstje:

leuk:
-natuurlijk hoe aardig de mensen hier zijn
-vrolijkheid van de mensen
-de display homes, echt geweldig die wijken met huizen om uit te kiezen
-het weer!!!!!!
-op het werk zijn mensen veel socialer
-mensen met minder goede banen kunnen hier ook in prachtige huizen wonen. Onze buurman bv hij is een bouwvakker en heeft een kast van een huis.
-de ruimte
-de natuur

raar/anders:
-de hekken om de zwembaden
-al dat gesue hier en rare verzekeringen die je nodig hebt daartegen
-metalen daken op huizen (ok ik snap wel dat sommige mensen dat willen, maar 't is vaak niet zo mooi)
-ha ha: mijn ouders wilden een piza meenemen uit een restaurant om thuis af te bakken en toen mocht dat niet want ze mochten geen half gebakken pizza meegeven: was tegen de regels. De regeltjes hier dus  :p
-kerst is echt een groots iets hier!
-die idioote barbecues die zo groot zijn als een keuken
-dan zou je zeggen dat mensen vaak buiten zitten en die dingen gebruiken, nee dus: mensen zitten hier altijd maar binnen, ook al is het prachtig weer, dus van dat 'outdoor living' gedoe is niet veel waar. Gek he?
-heel opvallend is dat de mensen hier vaak 'Amerikaanse' formaten hebben

Iets dat mijn ouders in het speciaal opviel: 'waar wonen de arme mensen?' nee, je hebt hier geen arme wijken met flats enzo dus het duurde wel heel lang voordat het begon op te vallen wat dan de armere wijken zijn. Dat zijn ook wijken met alleenstaande huizen, maar dan wat minder onderhouden.

Wat ons en hun ook opviel is dat vrouwen zo ontzettend kunnen loeren naar je (als je een andere vrouw bent) en soms zelfs vals naar je zitten te kijken.
 
Leuk en beter:
- de boodschappen worden voor je ingepakt bij de supermarkt
- vreemde mensen groeten je gewoon op straat
- lege stranden
- in restaurants lekkere grote porties en niet van die Hollandse
- niet overal ellenlange rijen
- praktisch geen files en soms een snelweg voor jou alleen
- prachtige huizen voor relatief minder geld
- ruimte om je heen om te wonen
- nog een heleboel dieren kunnen zien die in het wild leven
- in het weekend lekker met de auto erop uit kunnen

En zo kan ik nog uren doorgaan .....

Vreemde/rare dingen:
Heb ik niet op mijn lijstje staan. Alles is "gewoon" anders.
 
Leuk en beter:


1. MIKE WOONT ER!!!!
2. Ik kom in een mooier huis terecht, daarin had ik ik NL nooit van durven dromen.
3. Meer vooruitzichten op een leuke baan.
4. Mensen zijn veel aardiger/gemoedelijker (daar heb je nog busschauffeurs die je gratis mee laat rijden omdat je
    als enigste in de bus zit!
5. LEKKER WEER!!!!
6. Heerlijk buiten leven
7. De wonderschone Indische Oceaan in de achtertuin
8. Meer sport op school voor mijn boys.
9. Buiten barbequen voor een dollar!
10. Palmbomen en wildlife, prachtige natuur
11. Vrij gevoel, geen hutje mutje.
12. Lekkerder eten (maar das persoonlijk denk ik)
13. (nog) schone lucht
14.

...... enz enz.
 
Dingen die ons opvielen de eerste weken vooral  :-D:

* Mensen rijden niet alleen links, ook de roltrappen zitten andersom en op de stoep loop je aan de andere kant.
* Hollands tafelen kennen ze hier niet. Als je klaar bent sta je op en ga je weg.
* Veel mensen rijden in redelijk mooie auto's, maar in HEEL veel auto's zit een deuk, en die blijft er ook rustig in zitten.
* In Queensland heb je van die leuke nummerborden waar hollandse woorden op staan: hek, ijs, gak, ggd maar ook (Parental Guidance and Mature audiances, this may contain some coarse language  :-D) pik, dit was zelfs een personal plate! Hahahaha.
* Gratis parkeren - gratis (schone) w.c.'s.
* Als je in de winter naar het strand gaat (en met 25 graden is dat best lekker) heb je het praktisch voor jezelf! Ik vond het zo raar dat er bijna niemand was. Maar ik zit dan ook nog in  de Holland-modus -> lekker weer, dus naar het strand ;).
* Mensen zijn oprecht geinteresseerd in waar je vandaan komt en wat je doet in Australie (ze begrijpen je best, want wie wil er nou niet in hun geweldige land wonen :D).
* Als je hier langer dan 3 jaar een relatie hebt en je bent niet getrouwd (ondergetekende) dan noemen ze je partner toch lekker je husband (of wife) want je bent al ZO lang samen :D.

Dat waren zo even wat kleine dingen die ik echt grappig vond en vind, dat en natuurlijk de aller vriendelijkste registratiepapieren, gecertificeerde kopien, op niets uitlopende sollicitaties, accreditations en weet ik wat voor een administratieve rompslomp die dit land rijk is. Maar!!! Ze weten precies welk formuliertje je moet hebben (form 21i -1a) en welke formulieren er nog bij moeten. Het is net je visum aanvraag.  :lol:. Het gene waar ik het meeste moeite mee heb om mij aan te passen is dat Australiers altijd zeggen: she'll be alright. Maar dat ze in 99% van de gevallen liegen. "Tuurlijk krijg jij die baan" of "Nee hoor, die registratie is nu zo goed als rond" of "Ik kom vanmiddag even langs om de kranen te vervangen". Maar niets van dit alles gebeurd...

Gelukkig maar dat Australiers verder een redelijk gezellige en rustige mensen zijn  :cool: No worries. Ik moet zeggen dat ik het erg interessant vind om eens in een ander land te wonen en ondanks dat het niet altijd meevalt heb ik het nog altijd naar mijn zin  :).
 
Nou, Australie is een ruim begrip hoor. In Cairns is het weer heel wat anders dan Sydney, wat weer heel anders zal zijn dan Hobart (waar ik overigens nog nooit ben geweest :))
Mijn lijstje (en ik woon in Sydney):

- Gratis electrische BBQ's in parken en naast de stranden, en ze worden niet gesloopt door plaatselijke jeugd (zou je in nederland moeten doen, bbq's neerzetten, die zijn binnen een week gesloopt)
- Hondenpoep? Dit word meestal netjes opgeraapt door de eigenaar met een plastic zakje.
- Utes! Dit is echt het enige land waar deze vreemde sedans met laadbak rondrijden, en ook nog zeer populair zijn.

ute_03.jpg


- De obsessie die Australiers met hun auto hebben, en dan voornamelijk V8's, Holden's en Fords, en daarnaast alles met vier wielen.
- Burnouts. Echt overal waar je komt dikke strepen rubber op de weg, wat wil je ook met al die V8's :)
- In Amerika en Nederland kun je in de avond nog lekker feesten op het strand, in de vele strandtenten, maar hier is een Australie geen spoor van te bekennen.
- Kerst in de zomer. De stranden afgeladen vol met mensen die een kerstmuts dragen, tijdens de kerstdagen.
- Nieuwjaar aan de haven van Sydney. Een vuurwerk spectakel waar ca. 1 miljoen mensen op af komen, en zonder dat de halve stad affikt. Geen individueel vuurwerk hier (ook niet zo slim ivm bushfires).
- RSL's. Vreemde clubs waar je ter plekke lid kan worden, omdat alleen leden binnen mogen. En eenmaal binnen kan je deelnemen aan een massaal buffet, jezelf volgieten aan de bar, of achter een gokautomaat gaan zitten.
- Cricket, ik weet nog steeds niet wat mensen hier in hemelsnaam leuk aan vinden :)
 
Onze buurman bv hij is een bouwvakker
enig idee wat "een bouwvakker: hier verdient :-D :-D gemiddeld heel wat meer dan de doorsnee "man/vrouw-in-het-pak-op-kantoor" en dan hebben we het nog geeneens over het "cash in hand" gebeuren!

en over die hekken om zwembaden:
In Queensland, drowning accounts for one-quarter of paediatric injury deaths, and is the most common cause of traumatic death in children aged under five years.

Approximately half of the children under five who drown in Queensland, do so in residential swimming pools. It is also estimated that for every child drowning there are up to 14 children taken to hospital emergency departments, and four admissions to hospital. For the children admitted to hospital following an immersion incident, there is an up to 20 per cent chance of brain damage due to a lack of oxygen.

Prima reden dus, zo'n hek!

Groetjes
Syl
 
Nou, nou, als ik dit lees, kan het me niet snel genoeg gaan voordat het voor ons eindelijk zover is.
Leuke topic trouwens. Lekker positief :up:
 
Yes  Syl, thanks mijn man is metselaar/timmerman :up:
eindelijk eens echt waardering voor iemand die het met z'n handen
moet verdienen,dat zie je hier nog wel eens anders.
Ik heb natuurlijk niets tegen mensen op kantoor want die moeten
er ook zijn maar soms is er wel eens te weinig waardering voor de
"bouwvakker" die toch wel degelijk een erg verantwoordelijke baan
heeft (wie wil er nu een scheef huis).
Ik vind dit beslist een hele goede ontwikkeling in Australie.

groetjes Manja :)
 
[quote author=David link=topic=3275.msg38270#msg38270 date=1133177878]
- RSL's. Vreemde clubs waar je ter plekke lid kan worden, omdat alleen leden binnen mogen. En eenmaal binnen kan je deelnemen aan een massaal buffet, jezelf volgieten aan de bar, of achter een gokautomaat gaan zitten.
[/quote]

Euhm, RSL staat voor Returned & Services League. Voor mensen die op één of andere wijze in de krijgsmacht hebben gezeten. Om lid te worden moet je voldoen aan één van de volgende:
[tt]
The following are eligible to join the RSL

    * Any person who has served in any of the Australian Defence Forces in either of the two World Wars or in any theatre of conflict.
    * Any person who has served for not less than six months in the Regular or Reserve Forces of the ADF, or of any country not an enemy of Australia. Shorter service can also qualify if discharge was honourable and for reasons beyond the individual's control.
    * Any Australian citizen who has served overseas for not less than six months as a member of an approved Peacekeeping force.
    * Any Australian or allied citizen who served with or in support of the ADF or Allied Forces in any theatre of conflict or during World War II, as a member of the Australian Women's Land Army or a Voluntary Aid Detachment in a Military of Convalescent Hospital.

To join the RSL you must first complete an application form and submit it to either the State Branch, or your nearest Sub-Branch.[/tt]

Ik weet niet of die RSL's daar in Sydney anders zijn dan die hier in Perth, maar 'zomaar even' lid worden is volgens mij niet de bedoeling. Je kan wel met een lid mee naar binnen als hij/zij je 'inschrijft' voor die avond.
 
Het allerleukste van Australie (dat hier nog niet genoemd is) vind ik toch wel de drive-in-bottle-shops!
 
[quote author=Amulya link=topic=3275.msg38208#msg38208 date=1133136108]

leuk:
-de display homes, echt geweldig die wijken met huizen om uit te kiezen
-mensen met minder goede banen kunnen hier ook in prachtige huizen wonen. Onze buurman bv hij is een bouwvakker en heeft een kast van een huis.
-de ruimte
-de natuur

Iets dat mijn ouders in het speciaal opviel: 'waar wonen de arme mensen?' nee, je hebt hier geen arme wijken met flats enzo dus het duurde wel heel lang voordat het begon op te vallen wat dan de armere wijken zijn. Dat zijn ook wijken met alleenstaande huizen, maar dan wat minder onderhouden.
[/quote]

Tsja en dat is nou net hetgeen waar ik continu op doel; de spijker wordt hier echt op zijn kop geslagen. Dat is nou net waarom ik me ook ooit permanent in Australie wil vestigen.
Als je in Nederland over een vrijstaande woning begint ben je al gelijk een zeikerd die te hoge eisen stelt. DAT MAG NIET IN NEDERLAND  :-o . In Nederland ben je gedwongen te moeten wonen op een manier die je eigenlijk helemaal niet wilt; maar ja; wat kun je eraan doen he.... (later meer; moet nu als de wiedeweer naar Engelse cursus).
 
@Sander: RSL's zijn hier in Sydney volgens mij meer een verzamelnaam voor de verschillende 'Workers' clubs. Hier hoef je zeker geen lid van te zijn om binnen te komen, of iemand te kennen die lid is. Gewoon ter plekke lid worden (voor de avond), en je kan naar binnen.
 
Hier in Queensland hebben kroegen en andere gelegenheden waar ze alcohol schenken een permitted zone. Buiten deze lijn mag je geen lacohol bij je hebben. De gezelligheid op elk feest wordt zo vakkundig de hemel in gewerkt, want er is dus bijna geen biertje te krijgen. Zoiets als koninginnedag met een biertje in je hand is hier niet mogelijk. Wij zijn eens bij een straatfeest geweest waar geen hol aan was, want iedereen moest met zijn of haar biertje/wijntje in een straal van 10 meter bij de bar blijven, terwijl de live muziek 100 meter verderop was.

Australië schijnt het barbecueland te zijn. Maar dan wel op gas  :lol:. Dat is toch geen barbecuen? Het vreemde is dat je overal wel houtskool kan kopen, maar een houtskool barbecue is niet te vinden (ben blij dat ik onze uit NL heb meegenomen). En dan presteren ze het nog om de buitenkant zwart te laten zijn en de binnenkant rauw :lol:
 
Ach Tinus, 't valt allemaal wel mee hoor. Ga op een willekeurige zonnige zaterdag naar New Farm park en je ziet overal mensen met stubbies of glazen wijn. Mag niet, maar iedereen doet 't en niemand stoort zich eraan.
En tja, Aussies zullen jou ook wel raar vinden met je houtskoolbbq. 't Is maar net wat je gewend bent. "Back home" wisten mijn pa en mijn oom trouwens op een houtskoolbbq ook altijd de kippepoten perfect zwart van buiten en rood van binnen te maken. Het ligt over het algemeen dus echt niet aan het soort bbq, maar aan de persoon erachter.
Voordeel van Australie is dat je je hier niet zo veel zorgen hoeft te maken over verkoolde en toch halfrauwe kippepoten: salmonella is hier veel zeldzamer dan in NL...
 
[quote author=Hans de Visser link=topic=3275.msg38400#msg38400 date=1133245590]
Voordeel van Australie is dat je je hier niet zo veel zorgen hoeft te maken over verkoolde en toch halfrauwe kippepoten: salmonella is hier veel zeldzamer dan in NL...
[/quote]

En ik dacht dat je ging zeggen: hier ga je sneller dood van de zon  :-o
 
Als ik het goed begrijp Tinus, moet ik dus hier van de voetbalvereniging die kalkmachine meenemen om de lijnen wat te verleggen :-D

Mijn tweede zorg is ook dat ik eigenlijk helemaal geen BBQ-er ben, val ik daarmee dan helemaal buiten de boot in Oz?  :|
 
[quote author=Wilbert67 link=topic=3275.msg38411#msg38411 date=1133253708]
Mijn tweede zorg is ook dat ik eigenlijk helemaal geen BBQ-er ben, val ik daarmee dan helemaal buiten de boot in Oz?  :|
[/quote]

Dat wordt lastig Wilbert.  :-D  :-D
 
[quote author=tinusv link=topic=3275.msg38390#msg38390 date=1133231552]
Australië schijnt het barbecueland te zijn. Maar dan wel op gas  :lol:. Dat is toch geen barbecuen? Het vreemde is dat je overal wel houtskool kan kopen, maar een houtskool barbecue is niet te vinden (ben blij dat ik onze uit NL heb meegenomen). En dan presteren ze het nog om de buitenkant zwart te laten zijn en de binnenkant rauw :lol:
[/quote]

Thuis wordt er eigenlijk alleen maar op gas ge-bbq-t, maar op de 'picknickplaatsen' langs de kant van de weg heb ik er toch al heel wat gezien, waar je met hout (of houtskool) aan de slag moet. De bbq cultuur in Australie is natuurlijk wel heel anders dan in Nederland. In Nederland maak je er een hele bbq-avond van. In Australie steek je ff je (gas)bbq aan om een stukje vlees te roosteren.

ooooohhhh het water loopt me in de mond ... was ik maar vast weer terug in Brisbane ..... op onze veranda ... bbq....biertje....10 sterren uitzicht!..... *zucht*

@ Wilbert67: dan komt het vast wel goed!
 
[quote author=Joke link=topic=3275.msg38234#msg38234 date=1133170739]
Leuk en beter:
- de boodschappen worden voor je ingepakt bij de supermarkt
-[/quote]

Haha, ik weet nog goed dat ik terug in NL mijn boodschappenmandje op de kassa zette. De kassajuffrouw keek me aan alsof ik melaats was. Kwam ik erachter dat je het zelf moest doen, natuurlijk! Ook niet dat ze erom kunnen lachen hoor, nee, echt met een stalen gezicht vroeg ze of ik de boodschappen AUB zelf uit wilde pakken! Lekker terug naar Australia, zijn ze veel vrolijker!

Beter :up::

De mensen zijn vrolijker
De BIGGER AND BETTER shoppingmalls! Geweldig, ik maakte er altijd een dagje uit van hihi!
De dieren en de natuur.
De gratis BBQ's op het strand en in de NP's.
Niet roken in restaurants e.a. (of mag je nu ook niet meer in café's roken?)
Groot respect voor kinderen
De schooluniformen
De heerlijke goudgele Carlton Colds en Crowns!
Het groen in de steden
De taal, I LOVE AUSSIE SLANG!


Anders :|:

De grote CAR SALES met vlaggen en balonnen
De schreeuwende reclames op tv
Het soms niet verder kunnen denken dan hun neus en land lang/groot is.....
De schooluniformen
TL buizen en tv's in restaurants en cafés (heel romantisch)
Pokies en alles waar op gewed kan worden.
Het gewicht van veel kinderen, jammer dat daar niet beter op wordt gelet.
De niet bepaald mooie historische dorpjes buiten de grote steden (waar is Du vin, Du pain et Du boursin)
De meubels bij Harvey Norman!
 
Back
Top