[quote author=Jean76 link=topic=3275.msg38493#msg38493 date=1133280520]
[quote author=Amulya link=topic=3275.msg38208#msg38208 date=1133136108]
leuk:
-natuurlijk hoe aardig de mensen hier zijn
-vrolijkheid van de mensen
-de display homes, echt geweldig die wijken met huizen om uit te kiezen
-het weer!!!!!!
-op het werk zijn mensen veel socialer
-mensen met minder goede banen kunnen hier ook in prachtige huizen wonen. Onze buurman bv hij is een bouwvakker en heeft een kast van een huis.
-de ruimte
-de natuur
Iets dat mijn ouders in het speciaal opviel: 'waar wonen de arme mensen?' nee, je hebt hier geen arme wijken met flats enzo dus het duurde wel heel lang voordat het begon op te vallen wat dan de armere wijken zijn. Dat zijn ook wijken met alleenstaande huizen, maar dan wat minder onderhouden.
[/quote]
Ik wilde dit toch nog even weer opnieuw quoten
.
Ik vind het gewoon zo opmerkelijk hoe Amulya het hier omschrijft. Dit is nou net hetgeen waar ik mij in Nederland zo gigantisch aan erger. Geen vrijheid om te wonen zoals je daadwerkelijk wilt wonen (en nogmaals; ik heb het hier niet over een villa). Ik val wellicht hierin in de herhaling, maar ik blijf het zwaar irritant vinden om in Nederland een prettige woonplek te vinden. Alleen daarom al heeft Australie (en sowieso heel Oceanie) een gigantische aantrekkingskracht op mij!!!
[/quote]
Dat lijkt inderdaat heel fantastisch, maar ik ben er ondertussen achter hoe het werkt en het is toch minder iddillisch voor de minder rijke mensen :-(
Een vriendin van ons, doet een studie demografie, als ik het juiste woord heb en zij weet heel veel af van hoe de stad in elkaar zit, waar problemen zitten of gaan komen en zij had een heel logische verklaring. Mensen met lagere inkomens hier kopen vaak veels te duren huizen, banken geven namelijk hypotheken op een andere manier dan in Nederland. En als er meer geld nodig is ga je gewoon naar een andere bank. Zo komt het dat er zoveel mensen zijn die in te duren huizen wonen. Ook gek om te weten is dat er hier buurten in de mode zijn. Zo zijn er steeds nieuwe buurten die ontwikkeld worden, ver van de stad, goedkoope stukken land en een ontwikkelaar laat daar dan veel huizen op zetten en promoot het. Zo'n buurt lijkt dan op een lego stad (Mango Hill in Brisbane bv), wel met grote bomen, veel groen en mooi verzorgd, maar zonder 'spirit'. Dus gaan veel mensen naar die buurten, omdat het hun leuk lijkt. Die mensen zijn dan allemaal van dezelfde leeftijd en je ziet het al aankomen; daar komen problemen van. Op een gegeven moment zijn al die kinderen van dezelfde leeftijd en er is niks te doen in die buurten: dan krijg je grafity en andere toestanden. Zo'n buurt raakt trouwens ook uit de mode en je kan dat je huis nauwelijks meer verkopen. Die mensen zitten eraan vast.
Die vriendin zei ook dat er ook het probleem is dat mensen niet alleen een huis als status symbool willen, maar er moet ook een zwembad (onze buren hebben er een, die zitten er NOOIT in, is alleen maar om mee op te scheppen!), boot of jet-ski komen. Ze hebben vreselijk veel schulden. Dit soort dingen zou je niet weten als niemand het verteld! Dus zo mooi als het van de buitenkant lijkt is het dus helaas niet.
MAAR je kan hier natuurlijk toch zeker beter wonen dan in Nederland