Leuke, gekke, rare of juist goede dingen in Australie

Over BBQ-en gesproken. Wij hebben vorige week nog een heerlijk stukje kip staan grillen op onze gas bbq, hier in NL. De buren zullen wel gedacht hebben "ze hebben wel een tik overgehouden aan Australie, staan BBQ-en in 5 graden". Wij zien het nu meer als 'even snel kippetje grillen' en dan weer naar binnen. Het is gewoon veel lekkerder. Wel grappig gezicht, mijn man met winterjas achter de BBQ!
 
[quote author=Nynke]
Niet roken in restaurants e.a. (of mag je nu ook niet meer in café's roken?)[/quote]

Goed nieuws Nynke, sinds een paar maanden moeten alle café's in NSW en QLD (misschien andere staten ook, weet ik niet zeker) 80% rookvrij zijn.
Als niet-roker vind ik dit fantastisch!



Ik zit al de hele dag te denken of ik zelf nog betere/andere Australische dingen weet, maar kan niet zoveel toevoegen aan wat al is genoemd.

Misschien nog:
- food courts, vooral de sandwich/juice/salad bars. Geweldig.
- BYO! Love it
- de keus in koffie
 
[quote author=Amulya link=topic=3275.msg38208#msg38208 date=1133136108]

leuk:
-natuurlijk hoe aardig de mensen hier zijn
-vrolijkheid van de mensen
-de display homes, echt geweldig die wijken met huizen om uit te kiezen
-het weer!!!!!!
-op het werk zijn mensen veel socialer
-mensen met minder goede banen kunnen hier ook in prachtige huizen wonen. Onze buurman bv hij is een bouwvakker en heeft een kast van een huis.
-de ruimte
-de natuur


Iets dat mijn ouders in het speciaal opviel: 'waar wonen de arme mensen?' nee, je hebt hier geen arme wijken met flats enzo dus het duurde wel heel lang voordat het begon op te vallen wat dan de armere wijken zijn. Dat zijn ook wijken met alleenstaande huizen, maar dan wat minder onderhouden.
[/quote]

Ik wilde dit toch nog even weer opnieuw quoten  :) .
Ik vind het gewoon zo opmerkelijk hoe Amulya het hier omschrijft. Dit is nou net hetgeen waar ik mij in Nederland zo gigantisch aan erger. Geen vrijheid om te wonen zoals je daadwerkelijk wilt wonen (en nogmaals; ik heb het hier niet over een villa). Ik val wellicht hierin in de herhaling, maar ik blijf het zwaar irritant vinden om in Nederland een prettige woonplek te vinden. Alleen daarom al heeft Australie (en sowieso heel Oceanie) een gigantische aantrekkingskracht op mij!!!
 
Ja,als wij hier zouden blijven zijn we gedoemd om in onze etage woning te blijven zitten. :cry:
Gelukkig dat we de keuze hebben om hier weg te gaan.
En alle verhalen hier hebben me nog enthousiaster gemaakt! :up:
 
[quote author=Jean76 link=topic=3275.msg38493#msg38493 date=1133280520]
maar ik blijf het zwaar irritant vinden om in Nederland een prettige woonplek te vinden. Alleen daarom al heeft Australie (en sowieso heel Oceanie) een gigantische aantrekkingskracht op mij!!!
[/quote]
@ Jean76: in Grunn valt het toch best mee :)
 
[quote author=Joep link=topic=3275.msg38534#msg38534 date=1133303953]
[quote author=Jean76 link=topic=3275.msg38493#msg38493 date=1133280520]
[/quote]
@ Jean76: in Grunn valt het toch best mee :)
[/quote]

Ik vind het centrum van de stad opzicht erg gezellig en mooi en heeft ook (bijna) alles wat je je kunt wensen. Ik vind echter (zoals bij veel steden) de wijken eromheen een stuk minder leuk. Het trekt me echt totaal niet; afgezien van enkele uitzonderingen (maar vaak ook onbetaalbaar).
Groningen is opzicht best een mooie stad hoor, maar ik zou toch liever erbuiten willen wonen. Het Hogeland is wat dat betreft ook erg fraai trouwens.
 
Om even weer wat ontopic te komen.
Even een opsomming van punten van mijn kant over Australie;

Positief:
- De woonmogelijkheden
- Het weer
- De variatie aan natuur
- En verder nog veel meer; gewoon teveel om op te noemen

Negatief:
- De verre afstanden tussen de steden
- Je kunt er erg snel verbranden (goed opletten met in de zon liggen/zitten)
- Spinnen (hoewel het wel blijkt mee te vallen)
 
[quote author=Nynke link=topic=3275.msg38422#msg38422 date=1133255060]
Over BBQ-en gesproken. Wij hebben vorige week nog een heerlijk stukje kip staan grillen op onze gas bbq, hier in NL. De buren zullen wel gedacht hebben "ze hebben wel een tik overgehouden aan Australie, staan BBQ-en in 5 graden". Wij zien het nu meer als 'even snel kippetje grillen' en dan weer naar binnen. Het is gewoon veel lekkerder. Wel grappig gezicht, mijn man met winterjas achter de BBQ!
[/quote]

Wij hebben met scouting altijd een BBQ in het eerste of 2e weekend van het nieuwe jaar :D Toch niets geks aan? :D
 
We kwamen laat , het was al donker, het stadje Cairns binnenrijden.
Na lang zoeken bleek dat we maar weer in de auto moesten overnachten, oude toyota terreinwagen.
We reden rond op zoek naar een standplaats in de buiten wijken van Cairns.
Alle wijken leken op elkaar en waren ingedeeld in blokken zodat je veel kruisingen tegenkwam.
Aartsdonker uit het niets kwam een jongeman op zijn fiets met zijn schooluniform nog aan door de binnenbocht gescheurd en aan zijn rijstijl had hij enkele biertjes teveel op.
Gelukkig had hij een bouwvakkershelm op met daarboven op deze helm een fel rood knipperend lampje.
Dankzij dit lampje kon ik hem tijdig ontwijken.
Na bijgekomen te zijn van het lachen om dat vreemde lampje reden we weer verder nog steeds op zoek naar een standplaats.
Na enkele keren links en rechts de straten in te rijden kwamen we weer dezelfde jongeman tegen het lampje deed het nog en zijn stuur recht houden was voor hem een groot probleem.
Dit lampje op die helm is een grote uitvinding want ik denk dat ik hem anders van zijn sokken had gereden. Misschien iets voor Nederland.
Het ziet er lachwekkend uit maar het werkt wel zeker als je er teveel op hebt.

Groeten

Outback Jack :evil:
 
alles is anders , maar dat maakt het toch zo leuk?

Sommige regels zijn lastig maar sommige hebben hun voordeel;
Ze hebben gaan APK voor de auto vandaar de gedeukte en verroeste auto's
Restaurants die geen alcohol mogen verkopen , kan je wel lekker jouw eigen drank meenemen , lekker goedkoop!

Lastig vond ik op een festival , een soort lowlands maar dan groter, dat je alleen alcohol mocht drinken in een aangwezen ruimte , VER weg van het podium. raar.
En overdreven veel security bij elk klein cafeetje,

Maar handig draaidopjes op bierflesjes enne stubbyholders

nog iemand rare dinge?
 
Wat dacht je van tapijt op de vloer in de kroeg? Gelukkig kiezen ze een donkere kleur uit zodat je de bier, urine en sjekvlekken niet te goed ziet....

En van die enge lokaaltjes met TL-verlichting en allemaal tv schermpjes aan de muur?
Daar kun je dan op honden, paarden, en kruipende strontvliegen wedden.  :-D

Nimmer meer zo'n triestige entourage gezien....
 
[size=12pt]MIJN GOD, WAT EEN POKKE DRAADJE!! VVEERRSSCCHHIIKKEELLIIJJKK!! MOEST VERBODEN WORDEN!! BAH, BAH, EN NOG EENS BAH!![/size]

Na het uitvoerig lezen van dit draadje, kom ik tot een aantal conclusies.
Het leven in Nederland is pokke!
Het leven in Oz is fantastisch!!
De mensen (supermarkt personeel) zijn onuitstaanbaar! (zelf inpakken van je boodschappen, hoe kom je erbij dat wij dat zouden doen? Idioot!)
Inpakken in Ozzie supermarkets; brilliant!!
Het weer is hier niet te harden. Beter in Oz.
En legio andere redenen en voorbeelden.

De hoofd conclusie die ik trek is;

WHAT THE HELL AM I STILL DOING IN HOLLAND!?!?

Toch, dit is eigenlijk een fantastisch draadje. Hulde aan Amulya!!

Rene

@ Bart,
Wij laten het niet toe dat je negatieve dingen gaat zeggen over Oz!!
[quote author=Bartman link=topic=3275.msg39109#msg39109 date=1133713151]
Nimmer meer zo'n triestige entourage gezien....
[/quote]

Hoe durf je?? :rotflmao: :rotflmao:
 
[quote author=Bartman link=topic=3275.msg39109#msg39109 date=1133713151]
Wat dacht je van tapijt op de vloer in de kroeg? Gelukkig kiezen ze een donkere kleur uit zodat je de bier, urine en sjekvlekken niet te goed ziet....

[/quote]

Ha , nu je het over tapijt hebt ,
Wat dacht je van tapijt op een (gratis) openbaar toilet. :up:
Echt waar , ik weet niet meer waar , maar dat verbaasde mij wel

groetjes  johan
 
om nog even op dat fietshelmlampje van Jack terug te komen:
ik zag in oz dus een zelfde tafereel maar dan op klaarlichte dag: een man die goed zat was op de fiets, reed naar de drive tru bottle shop met een motorhelm op, nou sorry hoor, ik had het niet meer hahahahahahahaha!
 
Marina,

Veilig boven alles. en als geen helm op hebt en je valt dan heb je de volgende twee keer hoofdpijn.
Goed verhaal,

groeten
outback Jack :evil:
 
:lol1: wat een verhalen allemaal zeg. Vaagheid  :lol:
Wellicht werkte die fietser met die helm op wel ergens in een mijn ofzo; hahaha (hoewel mij dit wel erg sterk lijkt  :lol: ).
 
[quote author=damhooligan link=topic=3275.msg39088#msg39088 date=1133710838]
Ze hebben gaan APK voor de auto vandaar de gedeukte en verroeste auto's
[/quote]

In NSW hebben ze wel een jaarlijkse verplichte checkup. Je moet hier een bewijs van tonen voordat je je registratie kan laten vernieuwen. De test stelt niet zo veel voor: de mechanicien rijd een blokje rond, loopt even om de auto heen, duwt even op de auto om de vering te testen, een snelle kijk onder de motorkap, en even testen of de uitlaat niet lekt, en dat was het. Ik moest mijn banden laten vervangen, en de schokdempers. Dat van die banden had 'ie gelijk in, de schokdempers was gewoon een verkoop truuk, dus heb ik de auto bij een ander test-station goed laten keuren die die wat minder serieus nam.
Al met al geen standaard als de APK in nederland (met onverwachte checkups bijvoorbeeld), maar wel een soort van keuring :)
 
Grappig:

- iedereen vraagt hoe het met je gaat, om vervolgens meteen door te lopen ('Owyagoing?') zonder te wachten op antwoord
- dat fantastische accent (volgens mijn vrouw kan ik niet normaal Engels meer spreken  :up:)
 
Eén van de redenen van ons vertrek....buren die opletten hoe onze kinderen eruit zien en daarop ook commentaar geven (ze spelen vaak buiten in de modder en hun speelkleding willen nog wel eens gaten vertonen).  Ik heb juist liever dat ze buiten bezig zijn met hutten etc. in plaats van achter een gameboy!! Onze tuin is niet helemaal volgens plaatje in onze buurt (vrijstaand, 1100 vierkante meter tuin waarbij de meeste aangelegd zijn met liniaal!). Kortom, ik hoop dat de mensen in Australië niet zo enorm op elkaar letten.....zal ook wel met de ruimte hier te maken hebben. Iedereen zit te dicht op elkaar.
Ik heb zo'n zin in ruimte en buren die op 10 minuten afstand zitten! Plak daarnaast de warmte en ik begin al te spinnen.
Hebe
 
[quote author=Jean76 link=topic=3275.msg38493#msg38493 date=1133280520]
[quote author=Amulya link=topic=3275.msg38208#msg38208 date=1133136108]

leuk:
-natuurlijk hoe aardig de mensen hier zijn
-vrolijkheid van de mensen
-de display homes, echt geweldig die wijken met huizen om uit te kiezen
-het weer!!!!!!
-op het werk zijn mensen veel socialer
-mensen met minder goede banen kunnen hier ook in prachtige huizen wonen. Onze buurman bv hij is een bouwvakker en heeft een kast van een huis.
-de ruimte
-de natuur


Iets dat mijn ouders in het speciaal opviel: 'waar wonen de arme mensen?' nee, je hebt hier geen arme wijken met flats enzo dus het duurde wel heel lang voordat het begon op te vallen wat dan de armere wijken zijn. Dat zijn ook wijken met alleenstaande huizen, maar dan wat minder onderhouden.
[/quote]

Ik wilde dit toch nog even weer opnieuw quoten  :) .
Ik vind het gewoon zo opmerkelijk hoe Amulya het hier omschrijft. Dit is nou net hetgeen waar ik mij in Nederland zo gigantisch aan erger. Geen vrijheid om te wonen zoals je daadwerkelijk wilt wonen (en nogmaals; ik heb het hier niet over een villa). Ik val wellicht hierin in de herhaling, maar ik blijf het zwaar irritant vinden om in Nederland een prettige woonplek te vinden. Alleen daarom al heeft Australie (en sowieso heel Oceanie) een gigantische aantrekkingskracht op mij!!!
[/quote]

Dat lijkt inderdaat heel fantastisch, maar ik ben er ondertussen achter hoe het werkt en het is toch minder iddillisch voor de minder rijke mensen :-(

Een vriendin van ons, doet een studie demografie, als ik het juiste woord heb en zij weet heel veel af van hoe de stad in elkaar zit, waar problemen zitten of gaan komen en zij had een heel logische verklaring. Mensen met lagere inkomens hier kopen vaak veels te duren huizen, banken geven namelijk hypotheken op een andere manier dan in Nederland. En als er meer geld nodig is ga je gewoon naar een andere bank. Zo komt het dat er zoveel mensen zijn die in te duren huizen wonen. Ook gek om te weten is dat er hier buurten in de mode zijn. Zo zijn er steeds nieuwe buurten die ontwikkeld worden, ver van de stad, goedkoope stukken land en een ontwikkelaar laat daar dan veel huizen op zetten en promoot het. Zo'n buurt lijkt dan op een lego stad (Mango Hill in Brisbane bv), wel met grote bomen, veel groen en mooi verzorgd, maar zonder 'spirit'. Dus gaan veel mensen naar die buurten, omdat het hun leuk lijkt. Die mensen zijn dan allemaal van dezelfde leeftijd en je ziet het al aankomen; daar komen problemen van. Op een gegeven moment zijn al die kinderen van dezelfde leeftijd en er is niks te doen in die buurten: dan krijg je grafity en andere toestanden. Zo'n buurt raakt trouwens ook uit de mode en je kan dat je huis nauwelijks meer verkopen. Die mensen zitten eraan vast.
Die vriendin zei ook dat er ook het probleem is dat mensen niet alleen een huis als status symbool willen, maar er moet ook een zwembad (onze buren hebben er een, die zitten er NOOIT in, is alleen maar om mee op te scheppen!), boot of jet-ski komen. Ze hebben vreselijk veel schulden. Dit soort dingen zou je niet weten als niemand het verteld! Dus zo mooi als het van de buitenkant lijkt is het dus helaas niet.
MAAR je kan hier natuurlijk toch zeker beter wonen dan in Nederland  :)
 
Back
Top