Leuke, gekke, rare of juist goede dingen in Australie

[quote author=Amulya link=topic=3275.msg39838#msg39838 date=1134110871]
[quote author=Jean76 link=topic=3275.msg38493#msg38493 date=1133280520]
[quote author=Amulya link=topic=3275.msg38208#msg38208 date=1133136108]




Iets dat mijn ouders in het speciaal opviel: 'waar wonen de arme mensen?' nee, je hebt hier geen arme wijken met flats enzo dus het duurde wel heel lang voordat het begon op te vallen wat dan de armere wijken zijn. Dat zijn ook wijken met alleenstaande huizen, maar dan wat minder onderhouden.
[/quote]


[/quote]

Dat lijkt inderdaat heel fantastisch, maar ik ben er ondertussen achter hoe het werkt en het is toch minder iddillisch voor de minder rijke mensen :-(

Een vriendin van ons, doet een studie demografie, als ik het juiste woord heb en zij weet heel veel af van hoe de stad in elkaar zit, waar problemen zitten of gaan komen en zij had een heel logische verklaring. Mensen met lagere inkomens hier kopen vaak veels te duren huizen, banken geven namelijk hypotheken op een andere manier dan in Nederland. En als er meer geld nodig is ga je gewoon naar een andere bank. Zo komt het dat er zoveel mensen zijn die in te duren huizen wonen. Ook gek om te weten is dat er hier buurten in de mode zijn. Zo zijn er steeds nieuwe buurten die ontwikkeld worden, ver van de stad, goedkoope stukken land en een ontwikkelaar laat daar dan veel huizen op zetten en promoot het. Zo'n buurt lijkt dan op een lego stad (Mango Hill in Brisbane bv), wel met grote bomen, veel groen en mooi verzorgd, maar zonder 'spirit'. Dus gaan veel mensen naar die buurten, omdat het hun leuk lijkt. Die mensen zijn dan allemaal van dezelfde leeftijd en je ziet het al aankomen; daar komen problemen van. Op een gegeven moment zijn al die kinderen van dezelfde leeftijd en er is niks te doen in die buurten: dan krijg je grafity en andere toestanden. Zo'n buurt raakt trouwens ook uit de mode en je kan dat je huis nauwelijks meer verkopen. Die mensen zitten eraan vast.
Die vriendin zei ook dat er ook het probleem is dat mensen niet alleen een huis als status symbool willen, maar er moet ook een zwembad (onze buren hebben er een, die zitten er NOOIT in, is alleen maar om mee op te scheppen!), boot of jet-ski komen. Ze hebben vreselijk veel schulden. Dit soort dingen zou je niet weten als niemand het verteld! Dus zo mooi als het van de buitenkant lijkt is het dus helaas niet.
MAAR je kan hier natuurlijk toch zeker beter wonen dan in Nederland  :)
[/quote]

Zou wel eens willen weten waar jouw vriendin van daan komt,zo te lezen uit of een EI.
Hoe lang ben je nu al in Australia? 6 of 8 maanden?
Maar je bent wel een buiten gewonen geleerden over het leven in Aus,
in zo,n korte tijd.
Wat ik nu allemaal van jouw gelezen heb,zijn de Aussie vrouwen oud en lelijk,
de huizen zijn niet goed ,de mensen loeren naar jouw, de regels zijn ook vervelend,
nu weer dat de Aussie een zwembad hebben om op te scheppen,en dat je zo maar bij
een andere bank kan lenen, is ook uit de lucht gehaalt,en over de buurten die uit de
mode raken en je huis niet meer kwijt kan, het is geen handtas die je koopt en uit de mode raakt.
Tot nu toe lees ik dat je bijna alles afkraakt in Aus.
Zo als je weet ben ik hier al 40 jaar, maar mensen zoals jij hebben we echt niet nodig denk ik!!
Jij bent beter af in Holland daar letten ze ook allemaal op elkaar.
 
Dames en heren, geen ruzie maken!  :yellowcard:  :redcard:

Ik kan me voorstellen dat geen enkel land perfect is en tja, pochende mensen die heel oppervlakkig zijn en op materiële dingen letten heb je overal! Het is aan ons om beter te zijn dan dat en gewoon gelukkig te zijn met wat je hebt, zowel in België/Nederland als in Oz!  :up:
 
[quote author=sarabaes link=topic=3275.msg39920#msg39920 date=1134136806]
Dames en heren, geen ruzie maken!  :yellowcard:  :redcard:

Ik kan me voorstellen dat geen enkel land perfect is en tja, pochende mensen die heel oppervlakkig zijn en op materiële dingen letten heb je overal! Het is aan ons om beter te zijn dan dat en gewoon gelukkig te zijn met wat je hebt, zowel in België/Nederland als in Oz!  :up:
[/quote]

Geen ruzie hoor Sara.
Moest het even kwijt, en je heb helemaal gelijk, blij zijn met wat we hebben,  :)
en dat we gezond zijn en blijven is veel belangrijker dan het gezeur.   :wink:
 
[quote author=Ineke link=topic=3275.msg39923#msg39923 date=1134137199]

Moest het even kwijt, en je heb helemaal gelijk, blij zijn met wat we hebben,  :)
en dat we gezond zijn en blijven is veel belangrijker dan het gezeur.   :wink:
[/quote]

En wij zijn érg blij met alles en vooral met Xpdite!  :up: Daar gaan we vanavond eens een glaasje wijn op drinken!  :lol: Jij kan meedoen vanuit Oz, dan doen we aan internationaal drinken!  :lol:

Have a nice weekend in Oz and in Nl/B!

Sara
 
Ik snap wel een beetje wat Ineke bedoelt hoor :up:  Ik kan mijzelf bijvoorbeeld helemaal niet in het volgende stukje vinden:
Die mensen zijn dan allemaal van dezelfde leeftijd en je ziet het al aankomen; daar komen problemen van. Op een gegeven moment zijn al die kinderen van dezelfde leeftijd en er is niks te doen in die buurten: dan krijg je grafity en andere toestanden. Zo'n buurt raakt trouwens ook uit de mode en je kan dat je huis nauwelijks meer verkopen. Die mensen zitten eraan vast.
. Ik denk dat je met een dergelijke opmerking best wat mensen voor het hoofd stoot, het is namelijk wat kort door de bocht. Het zijn inderdaad nieuwe wijken en er komen ook echt wel mensen "met spirit" te wonen die er wat van gaan maken. Het zijn ook wijken die nog groeien, dus in eerste instantie zijn er veel kleuterschooltjes en speelgelegenheden maar ondertussen wordt er ook keihard gewerkt aan sport faciliteiten incl. zwembaden. Er zijn schitterende parken die bijzonder goed onderhouden worden. EN er zijn altijd mensen die er wel willen wonen. En buurten die uit de mode raken?? Fair enough er zijn suburbs die misschien even "Hot" zijn maar ik denk dat het gros van de mensen toch niet kiest voor een suburb omdat het zo "in" is maar meer omdat het A: betaalbaar is, B: gewoon een geweldig huis is met alle gemakken voorzien, C: het met een beetje mazzel een goede infrastructuur heeft.

Er zijn zooooooooveel postieve dingen aan dit land, het valt allemaal vanzelf wel op zijn plaats :up:

Groetjes
Syl
 
Okee, hier MHO: ik denk dat het gewoon heel erg wennen is een nieuw land. Toen wij hier heen gingen hadden we geen echte verwachtingen. We zouden het wel zien. In het begin vonden we de Australiers maar opscheppers. Jeetje, overal waar je keek stond wel weer een bord met de mededeling waar de stomerij het beste in was, of dat deze bottleshop het grootste assortiment buitenlandse bieren heeft. Maar nu weten we dat het gewoon oprechte trots is. En dat het dus ook niet gezien wordt als pochen of stoer doen of opscheppen. Nederlanders zijn daar juist misschien weer te nuchter voor. En moeten ook eens zeggen dat ze ergens goed in zijn.

Het is hier ook niet allemaal rozengeur en manenschijn (nieuwe spelling ;)). De eerste dagen kom je elke dag gekke, rare of juist goede dingen tegen. Dan opeens maar eens per week. Dan eens per maand. En nu al (na een maand of negen) valt mij steeds minder op. Gisteren vroeg juist iemand van orkest of ik niet een giga "culture shock" had toen ik hier kwam. Een paar maanden geleden is hij in NL geweest voor een conferentie en vond het een funky landje. :up: Ik vind het eigenlijk wel meevallen hoe erg ik moest wennen. En ik vind het hier niet beter dan Nederland. Maar wel anders. Weet niet of ik hier zou kunnen blijven wonen. Had het er laatst met een moeder op mijn werk over: ze vroeg of ik hier wilde blijven na de drie jaar. Ik zei oprecht dat ik het niet wist. Het is hier prima. En ik weet zeker dat ik de zon gigantisch ga missen. Maar de kakkerlakken niet hoor ;). En ook de afstand tot Nederland. Zo heeft ieder huisje z'n kruisje. En ieder landje z'n (goede en slechte) kantje.
 
Hier is die ouwe zeur ook weer met zijn "two cents worth".

Ik had het gevoel dat dit draadje bedoeld was om over "Leuke, gekke, rare of juist goede dingen in Australië". Nu lees ik steeds vaker dingen die juist het tegenover gestelde zijn.
Was er niet eens een draadje over de "negatieve dingen over Austalië?
Ik vond (en vind nog steeds) dat er "Leuke, gekke.........." in dit draadje zijn. Soms ga ik weer eens terug naar het begin ervan, om nog eens te kunnen lachen.
Ik hoop dat we dit draadje zo kunnen houden.

(De zeur) Rene
 
:-D Je hebt helemaal gelijk René: ik zal er even een positief sausje overheen gieten.

Dingen die mij "awestruck with amazement" maakten:

-De "dames" die Kings Cross na zonsondergang bevolken  :-D Volgens mij heeft Ray Davies (Kinks) hier inspiratie opgedaan toen hij "Lola" schreef.  :up: (I'm not dumb, but I can't understand how she walks like a woman and talk like a man.....)

-Het feit dat bijna iedereen buiten de stad met 1 of 2 honden achter op de Ute rondreed. Blijkt dat al deze mensen ergens een roedel schapen heeft lopen, en dat het "working dogs" waren die wel heel goed opgevoed waren. Het was dat ze niet konden praten, voor de rest leken ze "almost human".

-Nog ff over Canis Lupus: Ik zag in Oz voor het eerst een hond met fel blauwe ogen. Het bleek om een kelpie te gaan. Alweer zo'n goed opgevoede, goed geluimde, prachtige hond die plezier had in z'n leven. Daarmee vergeleken zijn de honden hier in NL vaak zielige hoopjes ellende.

-De mensen die ik tegenkwam en in de toeristenindustrie werkten (in de backpackerscene) waren meestal ontwikkelde, goedgeluimde, breed geinteresseerde, niet louter op geld beluste lui, die je rustig je gang lieten gaan en meestal voor je klaar stonden.

-Het WWOOF-ing program (Willing Workers On Organic Farms), waar je als backpacker bij de mensen thuis introk. Ik deed meestal technische klussen (heb motoren gereviseerd, maaiers opgeknapt etc., voor mij geen fruitpluk...) en kon zo het "ware australische leven" van dichtbij zien. Kan ik iedereen aanraden.

-Het overweldigende natuurschoon in Oz. Na al die overweldigende natuur in Oz heb ik in Nederland altijd het gevoel in iemands achtertuin te lopen terwijl het toch een echt bos is. Als je in Nederland dieren wil zien moet je daar echt goed naar zoeken terwijl je er Oz bijna over struikelt.

-Prachtig weer, én een lekker windje; ideaal voor de zeiler/surfer. Als het in NL harder dan 4 beaufort wordt, dan betrekt gelijk de hemel en komt er regen of storm. Niet in Oz: stralende zon, blauwe hemel, en een frisse windkracht 6!!

Zo voorlopig genoeg René?? :lol:
 
@ Bart

:applaus: :applaus: :applaus: :clap: :clap: :clap: :flowers: :flowers: :flowers:

That's the way I like it!!

Rene
 
Dat je wilt gaan 'goldpannen' (als ik het zo goed schrijf) en degene bij wie je dat wilt gaan doen zegt: 'nou, rij een stukje terug, daar woont die en die en daar is het nu veel leuker want ik moet nog wat dingen veranderen. Of dat je in de supermarkt iets afrekent en het meisje zegt: o, uw wilt chocola kopen, er ligt daar en daar een aanbieding, dus meer voor hetzelfde geld. Super!!
 
Ik had het gevoel dat dit draadje bedoeld was om over "Leuke, gekke, rare of juist goede dingen in Australië". Nu lees ik steeds vaker dingen die juist het tegenover gestelde zijn.
true, very true.......maar neemt niet weg dat het toch prettig is om even te (mogen) reageren, oftewel  een positieve draai proberen te geven aan een negatieve uitspraak die toevallig in dit draadje opspringt.

Maar we gaan inderdaad weer op vrolijke voet verder! :up: :)

Syl
 
Goede morgen Syl, wat is het weer een stralende dag, blauwe lucht 27 graden.
Wat is het ook een heerlijk land!!!!!!

Gr Ineke  :bye:
 
:) ook hier is het stralend weer, beetje aan de hete kant zo om half 8 ' s ochtends!!  :cool:het loopt al tegen de 30 geloof ik! Het is inderdaad een geweldig land. Wij hebben vandaag onze eerste kerst BBQ van het jaar om een uur of 12, flies here we come...........super tijd van het jaar. I'm dreaming of a humid Christmas :music:

Groetjes
Syl
 
Ik belandde in Normanton in de purple pub, iedereen die boven in is geweest kent deze bar / hotel.
We hadden honger en komen in contact met de eigenaar, zeer nette man.
We vroegen of we nog iets konden eten want het was al laat.
No problem at all kregen we te horen.
Hij opent de deuren van zijn "restaurant" the look alsof je in de jaren 1800 bent, doet de lichten aan en verteldde ons dat hij even zijn koks moet bellen.
Binnen het halfuur waren de koks aanwezig.
Twee vrouwen van rond de 45 jaar en rond de 100kg namen ons bestelling.
Omdat ik zin had in een heerlijke steak vroeg ik of dat mogelijk was. geen probleem dus.
De twee vrouwen lopen giechelt de keuken in en beginnen te koken.
Je hoorde ooit pannen die aan het rek hingen naar beneden vallen, en tegelijke tijd hoorde je die vrouwen helemaal in een deuk liggen.

Na tien miuten kwam een van de vrouwen even zeggen dat elk moment klaar was met giechel en een lach. wij zelf hadden er ook wel plezier in hoe we de twee vrouwen bezig zagen in de keuken met zoveel plezier.
Ik kreeg mijn steak en kreeg te horen dat het deze keer niet al te grote steak was en of dit erg vond.
Ik keek de steak aan en zei dat het oke was.
Ik kreeg een aaitje over mijn schouder en ze liepen giechelt weg.
Tegelijker tijd vroeg ik me af of dit een steak was of de hele koe die op mijn bord lag, zo groot was deze steak.

Ik zal het eerlijk zeggen de steak was verrukkelijk.

Outback Jack :evil:
 
[quote author=Ineke link=topic=3275.msg39915#msg39915 date=1134135658]


Zou wel eens willen weten waar jouw vriendin van daan komt,zo te lezen uit of een EI.
Hoe lang ben je nu al in Australia? 6 of 8 maanden?
Maar je bent wel een buiten gewonen geleerden over het leven in Aus,
in zo,n korte tijd.
Wat ik nu allemaal van jouw gelezen heb,zijn de Aussie vrouwen oud en lelijk,
de huizen zijn niet goed ,de mensen loeren naar jouw, de regels zijn ook vervelend,
nu weer dat de Aussie een zwembad hebben om op te scheppen,en dat je zo maar bij
een andere bank kan lenen, is ook uit de lucht gehaalt,en over de buurten die uit de
mode raken en je huis niet meer kwijt kan, het is geen handtas die je koopt en uit de mode raakt.
Tot nu toe lees ik dat je bijna alles afkraakt in Aus.
Zo als je weet ben ik hier al 40 jaar, maar mensen zoals jij hebben we echt niet nodig denk ik!!
Jij bent beter af in Holland daar letten ze ook allemaal op elkaar.

[/quote]


:-o halooooooooooo zeg, wat een commentaar, aardig mens ben jij! Heb je m'n berichtjes wel goed gelezen, jij leest kennenlijk over de positieve dingen heen. Ga naar een naar de eerste post bij dit onderwerp kijken dan vind je een hele lijst met leuke dingen.

Die vriendin van mij is Australisch en weet heel veel van dit soort dingen af (zoals ik zei is dat haar studie), dus niet zo snel oordelen over haar. Waarschijnlijk woon je in een andere stad, en daar zijn dingen anders, dat kan. Ik heb het alleen over waar ik woon.

Wij hebben een bewuste keus gemaakt om naar Australie te gaan omdat wij het leuk vinden hier. De dingen die ik zeg zijn observaties, niet lullig bedoeld (ik kan ook zo'n lijst over Nederland maken, maar daar wordt je waarschijnlijk net zo boos om), als je hier net woont vallen dingen gewoon op die anders zijn, later zie je dat niet meer, ben je eraan gewend. Je loopt ook tegen moeilijkheden aan, die hadden we in nederland net zo hard en daar hadden we ook af en toe een hekel aan, heel normaal: hoort bij het dagelijks leven. En af en toe wil je dat kwijt aan andere mensen die ook in dezelfde situatie zitten. Dat zecht niet dat we Australie niet leuk vinden.
 
Wat ik nou goed vind aan Australie is de kindvriendelijkheid. Als je in een winkelcentrum of restaurant komt is er haast altijd wel een ruimte om, je baby te verschonen en soms was er wel zoveel plek dat je zelfs rustig kon voeden, evt. opgewarmd in de magnetron dit alles gewoon in een "openbaar" toilet. Als je meerdere kinderen had kon je de rest bezighouden door ze voor de tv te stallen die ook aanwezig was soms staat er zelfs een box echt mijn mond viel open.
Ben zelfs een keer op een wc een soort koala-seat tegegekomen waar je je kind op vast kon zetten terwijl je zelf van de wc g.ebruik kon maken, dus zonder dat je kind de deur probeerde te openen of over de groend moest kruipen.
Ook viel het ons op dat er in elk restaurant in 2004 in NSW en QLD een kinderstoel aanwezig was en je echt welkom was met kind (In nederland is dit niet echt het geval) Alleen merkten we in 2005 in VIC (ik weet niet of dit alleen voor victoria geld hoor) dat er door een nieuwe regel de meeste kinderstoelen uit de restaurants waren verdwenen. Blijkbaar zijn de restaurants aansprakelijk als er iets gebeurt met het kind in de kinderstoel en durven ze t risico niet meer te nemen. Helaas word het dan alleen maar gevaarlijker met n loszittende peuter op een te lage stoel. Dat is dan weer gelijk een van die rare dingen dat gesue en de daarmee gepaard gaande regeltjes.
Ook kan je haast overal een leuke speeltuin tegenkomen elke plek waar je even stopt om je benen te strekken tijdens een lange rit heeft er wel eentje, in nederland mag je blij zijn met een grasveldje vol met hondepoep om een balletje op te trappen.
Ja Australie vind ik zeeeeeeer kindvriendelijk! Ja en dan gaat toch wel op kind tevreden ouders meer dan tevreden hoor.

Groetjes,
Marjon
 
Beste vrienden en vriendinnen,

Laten we het een beetje gezellig houden.
Laat niet het duiveltje in je boven komen.

Groetjes Outback Jack :evil:
 
[quote author=Jack link=topic=3275.msg40114#msg40114 date=1134300249]
Laten we het een beetje gezellig houden.
Laat niet het duiveltje in je boven komen.
[/quote]

Ja, vind ik ook hoor.

De laatste weken lijkt het er sterk op dat als je een keertje lekker tegengas geeft in een topic, dat je dan meteen wordt uitgescholden, letterlijk en figuurlijk. Walgelijk vind ik dat.

Eén van de redenen dat ik dit land wil verlaten is dat er hier NET EVEN TEVEEL MENSEN ZIJN MET EEN NET IETS TE KORT LONTJE !!!

:music:


Wat ik leuk vind aan Australië?
Dat je elk weekend met je shorts en bare feet over het strand kunt cruisen en nergens aan hoeft te denken.

:up:
 
Ja AJ,

Laat niet teveel Europees karakter in je boven komen.
Zoals ze in Oz zeggen Can be done later enne No worries.

M.a.w. relax men.

Outback Jack :evil:
 
Back
Top