making it happen (hopelijk!)

We hebben intussen (vorige week zondag) de allereerste keer (m.u.v. de onvermijdelijke: mijn baas) het GROTE NIEUWS verteld, nl. aan onze dochter van 12. We hebben duidelijk gemaakt dat we de stap heel graag zouden zetten en waarom, dat we ook hebben onderzocht of het kan en dat we nu graag haar mening zouden weten. Als de kids het echt niet zien zitten, vinden we nl niet dat we hen dat kunnen aandoen.

Nu hebben we geluk, ze is er helemaal vol van. Ze heeft nu eenmaal een avontuurlijke ziel, is een enorme natuurliefhebber en supernieuwsgierig. Tot nu toe stelt ze zich veel vragen, maar meer vanuit een nieuwsgierigheid dan ongerustheid. En dat is nodig. Het gaat dan om waar we juist gaan wonen (niet zouden gaan wonen): stad of platteland, hoe groot de huizen zijn, hoe het schoolsysteem werkt, ... Echt wel praktische zaken. Ze lijkt ervan uit te gaan dat het doorgaat. We zijn ons ervan bewust dat dat gevoel nog helemaal kan omslagen naarmate het concreter wordt voor haar, maar 't is een fijne gewaarwording en we nemen het stap voor stap. Haar grootste zorg momenteel is dat haar oudste broer het er erg moeilijk mee zou kunnen hebben. Die hecht zich heel erg aan dingen en staat enorm weigerachtig tegenover verandering. Waarschijnlijk gaan we het hem ook snel vertellen, hij zal meer tijd nodig hebben dan zijn zus om aan het idee te wennen en zal veel emotioneler reageren vermoed ik. Wat we heel erg benadrukken is dat het nog geen voldongen feit is en dat ze evenveel inspraak hebben als wij. We hebben ook duidelijk gemaakt dat het geenszins de bedoeling is om alle 4 de kinderen te overtuigen, maar eerder om hen te laten inzien waarom wij het doen en wat wij zien van kansen en mogelijkheden enz. (in de hoop dat ze 't daarmee eens zijn).

Als de 2 oudsten het weten en akkoord zijn, zullen we ook de ouders inlichten. We willen daar niet mee wachten tot we het visum effectief hebben, omdat dat allemaal veel definitiever is. Dan voelt het voor hen veel meer aan als een voldongen feit en dat zal moeilijker zijn om te aanvaarden. De rest van de familie en vrienden zullen het pas te horen krijgen als we het visum hebben (we gaan er maar vanuit dat we het krijgen, hé).

We hebben ook beslist om regelmatig eens een andere taal te spreken thuis. Niet alleen Engels, maar ook Frans en Duits. Ze vinden dat allemaal geweldig en trekken er ook aardig hun plan mee. De dochter is wel aan het leren geslagen. Ze heeft vanaf dit jaar Engels op school en heeft een paar websites gevonden om daar nog wat meer op te oefenen. En dat stimuleert de broers dan ook weer. Soms zitten ze zomaar ineens met z'n vieren in het Engels te babbelen alsof het niets is. Natuurlijk verre van foutloos, maar het moet ergens beginnen, hé. En het geeft ons vertrouwen dat eens het zover is, ze er echt wel snel mee weg gaan zijn.
 
Allereerst: van harte! Weer een stapje in de goede richting.
Ten tweede denk ik dat het goed is zoals jullie het nieuws naar de kinderen toe brengen.
Wij hebben hetzelfde gedaan en dat is achteraf heel waardevol gebleken.
Van het begin af aan zijn ze erbij betrokken geweest en daar zijn ze nog steeds blij om.
We hebben tussendoor wel gevraagd of ze steeds van alle stappen en vorderingen op de hoogte gehouden wilden worden of zo af en toe de belangrijkste info te horen kregen. Ze kozen voor het eerste, met als gevolg dat ze samen met ons in het proces gegroeid zijn.

Alle kinderen zijn anders natuurlijk, maar ik wilde je dit even vertellen.
By the way: onze dametjes zijn 11 en 13.

Veel succes en we duimen voor een snel en positief bericht van jullie CO!
 
Thx. Ja, wij hebben ook getwijfeld om hen er vanaf het begin bij te betrekken, maar we hebben er uiteindelijk voor gekozen om dat pas te doen als we vrij zeker waren dat het kon. Ze helemaal warm maken om dan te moeten zeggen dat 't niet kan doorgaan vinden we not done. Nu is de kans heeeeel klein dat 't niet doorgaat, dus vinden we 't tijd. Zelfde voor de ouders...

Intussen is broerlief ook op de hoogte en tegen alle verwachtingen in was hij meteen mega-entoesiast! Hij kon gewoon niet stoppen met glunderen. Heel fijn, een enorme geruststelling. Broer en zus zijn ook blij dat ze er nu samen kunnen over praten en dromen. En da's goed, zo zullen er nog vragen opduiken waardoor hun beslissing meer gefundeerd wordt. Het loopt goed!

Hoe gaat het trouwens met de dochters? Ik zie dat jullie ook nog 'verse' Ozzies zijn...
 
Nog nieuws! We hebben een CO! Wow, nu gaat het echt snel! Vanavond wschl oudste zoon op de hoogte brengen... Spannend!!!:D

Truus,

Allereerst vind ik het hartstikke leuk om jullie verhaal te lezen. Daarnaast heb ik wellicht nog een beetje een domme vraag; wat is een CO??

Gr. Bart
 
CO = Case Officer. Meaning dat je visum aanvraag in behandeling is door n poppetje.

Super gaaf dat de kids zo enthousiast zijn!! Al enig idee wanneer je het de ouders gaat vertellen?
 
Wel, we willen de kids eerst de kans geven het nog even te laten bezinken. We zijn ons ervan bewust dat de kans bestaat dat na de thrill van de eerste dagen stilaan een en ander kan beginnen doordringen wat hun stemming zou kunnen doen omslaan. Als dan nog eens de (groot)ouders emotioneel reageren (waar we wel op rekenen, wonen nu zowat om de hoek en zien ons elke week), wordt dat voor zowel de kids als de (groot)ouders te heftig. Denken wij...

Manlief heeft gisteren voor de eerste maal meegespeeld met de lotto. Hij is ervan overtuigd dat dat een goede manier is om nog even snel wat cash te verdienen om alles vlotter te doen verlopen. Cute hé!:)
 
De uittreksels strafregister zijn nu weer bij de vertaler (gelukkig blanco allebei, wat zijn we toch braaf:)). De afspraak bij de panel doctor is gemaakt. Volgende week donderdag met z'n zessen een dagje Luik dus.
Intussen zijn we volop aan 't dromen en puzzelen: wanneer is 't realistisch om te gaan, maw. wanneer krijgen we ons huis af en verkocht. Wat nemen we mee en wat niet. Wanneer vertellen we't aan de jongsten, wanneer aan de ouders...
Mogelijk kan Wim -toch zeker voor een overgangsperiode- als freelancer bij z'n huidige werkgever blijven werken. Op die manier kan hij de lopende projecten blijven coördineren en kan z'n nieuwe collega zich blijven inwerken. Als dat voor de werkgever niet ideaal is, kan hij bovendien toch meer tijd uittrekken voor het zoeken naar een goede vervanger (veel geluk :p!). Voor ons zou het 't voordeel geven dat we zeker blijven van een inkomen. Dat maakt dat we 't hele avontuur toch iets geruster tegemoet zouden kunnen gaan. Maar da's nog heel voorwaardelijk, eigenlijk meer nog een droom...
Bedoeling is bovendien om ginder niet in eenzelfde 'ratrace' terecht te komen als hier. We denken erover om 't allemaal als een volledig nieuwe start te zien. Misschien nog wat opleiding vormen om meer te kunnen bezig zijn met wat ons echt passioneert (da's momenteel niet waar we onze werkervaring en diploma's in gehaald hebben)...
Nog veel dromen dus:D
 
Manlief heeft gisteren voor de eerste maal meegespeeld met de lotto. Hij is ervan overtuigd dat dat een goede manier is om nog even snel wat cash te verdienen om alles vlotter te doen verlopen. Cute hé!:)

Haha dat heb ik deze maand ook voor t eerst gedaan met hetzelfde idee :)
 
DMisschien nog wat opleiding vormen om meer te kunnen bezig zijn met wat ons echt passioneert (da's momenteel niet waar we onze werkervaring en diploma's in gehaald hebben)...
Nog veel dromen dus:D

Herkenbaar, maar is dat wel realiseerbaar? Is er wel werk te vinden in de dingen die jullie passioneren?
 
Herkenbaar, maar is dat wel realiseerbaar? Is er wel werk te vinden in de dingen die jullie passioneren?
Wel, toen we pas speelden met 't idee om naar Oz te trekken (lijkt eeuwen geleden!), zijn we beginnen uitpluizen welke jobs die we interessant vonden (Wij zijn nl. allebei op een of andere manier in een job terechtgekomen waar we ons niet ons verdere leven in zien blijven hangen) in aanmerking kwamen voor die extra puntjes voor de points test. We gingen ervan uit dat we dan mss op een paar jaar tijd een extra diploma zouden kunnen halen om dan de aanvraag te starten op basis daarvan. Ik was er toen niet opgekomen dat ik als 'information & organisation professional' binnen kon komen... Maar ja, dan ontbrak de werkervaring en is ook gebleken dat ik al een valabel diploma mét de nodige werkervaring heb :)...
Dat idee van toen is echter blijven spelen en steekt nu terug sterk de kop op als mogelijk alternatief voor op termijn. Maar first things first: eerst zien dat we hier alles afgerond krijgen en ons leven daar op de sporen krijgen en dan zien we wel weer verder. We hebben momenteel al uitdagingen genoeg :D
 
Gisteren medicals gedaan in Luik, althans een deel: maandag nog terug met de dochter voor de x-rays. Vertalingen zijn vandaag ook aangekomen,... Nog even en it's out of our hands :eek:

Manlief is er nog niet uit wat betreft 'braking the news to the parents': hij durft niet goed! Wil het in eerste instantie brengen als 'we willen er eens voor langere tijd met de kids naartoe op vakantie', maar pas later aangeven dat 't om migratie gaat. Voel ik me heel slecht bij, ik had het al veel eerder willen aanbrengen zodat ze er stilaan konden wennen vooraleer we de visa werkelijk hadden. Ik wil ook vooral niemand voorliegen... Vanavond nog maar eens een poging wagen om hem te doen in zien dat eerlijk toch echt wel het langst duurt ;)
 
Gisteren medicals gedaan in Luik, althans een deel: maandag nog terug met de dochter voor de x-rays. Vertalingen zijn vandaag ook aangekomen,... Nog even en it's out of our hands :eek:

Manlief is er nog niet uit wat betreft 'braking the news to the parents': hij durft niet goed! Wil het in eerste instantie brengen als 'we willen er eens voor langere tijd met de kids naartoe op vakantie', maar pas later aangeven dat 't om migratie gaat. Voel ik me heel slecht bij, ik had het al veel eerder willen aanbrengen zodat ze er stilaan konden wennen vooraleer we de visa werkelijk hadden. Ik wil ook vooral niemand voorliegen... Vanavond nog maar eens een poging wagen om hem te doen in zien dat eerlijk toch echt wel het langst duurt ;)
Dat gaat hem opbreken. Beter nu eerlijk zijn dan straks verwijten krijgen dat je niet eerlijk bent geweest!
 
Back
Top