Medicare bij Temporary Business Visa,subclass 457

Aussielover

XPdite Sponsor
Met een Temporary Business Visa subclass 457 heb je ook recht op Medicare !

Ik heb zojuist de kaart ontvangen waarop staat Reciprocal Health Care, visitor RHCA (Reciprocal Health Care Card).

What are you entitled to?
As a visitor from Finland, Malta, the Netherlands, Norway, Sweden or the United Kingdom you are entitled to the following:
- Medicare benefits for medical treatment provided by medical practioners out of hospital;
- Free treatment and accomodation in a public hospital as a public patient
- Necessary medicines that are subsidised under the Pharmaceutical Benefits Scheme (PBS).


Cheers mates and mateys  :up:

Ingrid  :cool:
 
" Nou ben ik toch echt benieuwd.....volgens het bedrijf dat mij gaat sponsoren moet ik een particuliere zieketekostenverzekering afsluiten (omdat ik geen Medicare krijg....?). Dit betreft ook een 457 visum.......

Ben jij nog extra verzekerd bovenop de Medicare? En zo ja, waar moet je dan per jaar aan denken? Neem aan dat het goedkoper is dan een volledige part ziektekostenverzekering dan wanneer je deze neemt als aanvulling op je Medicare....

Gr. Sab "

Ik ben hier in Brisbane gekomen met een toeristenvisum. Mijn Nlse reisverzekering verliep en kreeg ik helaas niet verlengd. Ik heb me toen particulier verzekerd bij Medibank Private. Deze Essential Visitors Cover kostte mij AUD 155,70 per maand !

Nu ik dus een Temporary Business Visa heb dacht ik " dan heb ik nu misschien wel recht op Medicare?"  en heb me aangemeld en heb dus de al eerder vermeldde verzekeringscard , RHCA, gekregen.  :)

Al met al had ik me volgens mij nooit destijds particulier hoeven te verzekeren, want toen ik mijn kleine teen brak werden de kosten van het Emergency bezoek (rontgenfoto en gips) niet in rekening gebracht vanwege het feit dat Nederland met Australie dus dat 'reciprocal agreement' heeft ! Met 'dank' aan Medibank Private voor de 'juiste' informatie !  :x

Anyway.. omdat de gratis verzekering van Medicare niet alles dekt (zie eerste bericht) heb ik mijn particuliere verzekering van Medibank Private gewijzigd in een bijverzekering, First Choice Extras, kosten AUD 13,05 per maand. Deze verzekering dekt tot op zekere hoogte kosten van tandartsenbezoek, optische hulpmiddelen, fysiotherapie, vervoer per ambulance en pharmaceutische recepten.

Ik hoop dat dit je vragen voldoende beantwoord ?

Cheers matey !

Ingrid  :cool:
 
Sabien, Ik ken dat visum niet, maar in de regel betaalt iedereen Medicare of je er nou wel of geen gebruik van maakt.
Ook als b.v je partner niet werkt, maar rente inkomen heeft dan wordt er 1.5 procent Medicare over geheven.

Daarnaast kun je een prive verzekering afsluiten hetwelk niets met Medicare te maken heeft.
Er is geen aanvullende verzekering op Medicare.

Betreffende een WA verzekering. Ook hierover heb ik verschillende keren geschreven en je kunt draadjes opzoeken onder Emigreren algemeen  -  tax return.

Je kunt een verzekering afsluiten van "Income Protection", normaal doet dat niemand , maar als je een ongeluk krijgt en je kunt niet werken, dan heb je dus geen inkomen.
Dus je kunt je hiertegen indekken.
Ik heb geen flauw benul van de premie.
Waarschijnlijk een beetje hetzelfde als in Nederland.

Jan
 
.......ja maar.......

Wat Ingrid schreef: een aanvullende verzekering op de MEDICARE.....voor 13 dollar per maand.....is wel iets heel anders dan 2000 dollar per jaar

Ik begrijp echt niet waarom je je particulier moet laten verzekeren (volledig en niet als bijverzekering) terwijl je al basisverzekerd bent bij Medicare.....?
 
Ik ben ook wel zeer benieuwd hoe dit precies in elkaar zit.

Kort samengevat komt het er nu zo op neer dus:


In principe heb je dus ook op een 457 visa recht op (beperkte) Medicare,
omdat Nederland en Australië een reciprocal agreement hebben.

En wat ik dus begrijp is er geen aanvullende Medicare verzekering, maar moet je dus een soort aanvullend particulier pakket samenstellen voor tandarts, ziekenvervoer etc.
zonder dat je een basis pakket nodig hebt van een particuliere verzekering.

Klopt dat?

Bert
 
In Australie heeft ong. 70 procent  alleen Medicare
30 procent heeft naast Medicare (wettelijk valt iedereen hieronder) ook nog een Particuliere verzekering.

Dit is geen aanvulling op Medicare maar een aparte verzekering.
Je krijgt 30 procent korting van het gouvernement op zo'n prive verzekering .

Het is niet verplicht een prive verzekering af te sluiten, maar de voordelen zijn als volgt:
Je kunt je eigen prive ziekenhuis en doktoren kiezen.
Je kunt onmiddellijk worden opgenomen als je ook een niet levensgevaarlijke ziekte of blessure hebt.
(medicare wachtlijst soms 12 tot 24 maanden, men probeert dit te verkorten).
De bezoekuren in hospitaal zijn veel schappelijker (hele dag als je wilt)
Je ligt niet met 6 tot 8 man op een kamer, maar in de regel met 2 of alleen.
Dan afhankelijk van je premie (vele schalen) kun je bepaalde vergoedingen krijgen bij ziektes en/of ongevallen.
Ook de prive verzekering dekt nooit 100 procent.

Dit zijn zo maar wat voorbeelden. Als je maar voor 1 of 2 jaar naar Australie komt, dan zou je zeggen dat het niet nodig is.
Mocht je evenwel plannen hebben te emigreren, dan moet je het overwegen.

Als je de verzekering na je 30e pas neemt, dan kom je niet in aanmerking voor de speciale korting (ong 30 procent) van de staat.  (wordt berekent met je jaarlijkse belastingopgave).

Verdr kun je wel nagaan dat als je een verzekering van 2000 dollar per jaar hebt, dat de dekking geheel anders ligt dan een aparte verzekering van 13 dollar per maand.

Het is aan te bevelen een ziekenwagen transport verzekering af te sluiten, ongeveer 110 dollar per jaar premie, want dit zit niet bij de Medicare ingesloten.
 
Nog even dit. Je wordt gestraft met een extra 1 procent Medicare levy te betalen dus 2.5 procent ipv 1.5 procent , als je boven een bepaald inkomen zit.
En ook krijg je dus 30 procent belasting korting op je premie terug van het gouvernement.

Dit is gedaan om de prive verzekering aantrekkelijk te maken voor iedereen en het is gedeeltelijk gedaan om de openbare ziekenhuizen te ontlasten, zodat meer mensen gebruik zullen maken van de particuliere ziekenhuizen of klinieken.

Een van de grootste verzekeraars is HBA.
Ga naar  www.HBA.com.au
En ga door de verschillende covers die je kunt bepalen en ga dan naar de calculator, die berekent dan je premie per jaar.

Je gaat b.v. naar een prive ziekenhuis en die vraagt 500 dollar per dag aan opname kosten, bij de lagere covers betaal je zeg maar 150 dollar per dag bij en voor de hogere covers betaal je 50 dollar zelf per dag bij of helemaal niets.
Andere schemas zijn b.v. dat je de eerste 3 dagen van opnames zelf betaalt en daarna neem de prive verzekering het over.
Allerlei schemas en manieren van verzekeren, en daar zit nou net de kneep iwant dat maakt het verschil tussen 1100 dollar en 5000 dollar per jaar aan premie.
 
[quote author=Aussielover link=topic=3105.msg35470#msg35470 date=1131517089]
Met een Temporary Business Visa subclass 457 heb je ook recht op Medicare !

Ik heb zojuist de kaart ontvangen waarop staat Reciprocal Health Care, visitor RHCA (Reciprocal Health Care Card).

What are you entitled to?
As a visitor from Finland, Malta, the Netherlands, Norway, Sweden or the United Kingdom you are entitled to the following:
- Medicare benefits for medical treatment provided by medical practioners out of hospital;
- Free treatment and accomodation in a public hospital as a public patient
- Necessary medicines that are subsidised under the Pharmaceutical Benefits Scheme (PBS).

[/quote]
Hoewel dit draadje al wat ouder is kom ik er toch nog even op terug:

Jan en ik hebben bij aankomst zonder problemen een Medicard ontvangen toen we aan konden tonen dat we in NL in het ziekenfonds zaten (brief van Anderzorg).
Dit is inmiddels veranderd in een basisverzekering en om in deze basisverzekering te blijven moeten we binnen 9 maanden na vertrek terug zijn in NL en deze blijven betalen.

Wij zijn nl. in de veronderstelling dat we alleen maar onder dit reciproke verdrag vallen
ALS WE OOK DAADWERKELIJK IN NL VERZEKERD ZIJN ???

Nu kan ik in zee gaan met Select Care Personnel die in een bulletin laat weten dat we
tijdens de gesponsorde periode (zo'n 2 jaar voor PR) niet in aanmerking komen voor
Medicare. Zij hebben een verplichte Privat Health Care Ins. in het contract zitten
voor $ 260/maand.

Vind ik op zich prima (als we tenminste door de keuring komen, maar zijn we dan:
a - dubbel verzekerd, ook als we niet binnen 9 maanden een weekje NL doen en 2 jaar
    lang de (dure) basisverzekering doorbetalen of geldt het verdrag ook voor
    onverzekerde paspoorthouders?
b - komen we na 2 jaar en met PR automatisch in Medicare of moeten we dan weer
    gekeurd worden?


Jullie zullen denken, wat zit ze te zeuren, het komt vast wel goed.
Dat is misschien wel zo maar gezien onze leeftijd moeten we toch wat meer rekening houden met medische hick-ups en we willen niet in de situatie komen te zitten dat we ons straks nergens voor kunnen verzekeren.
Een situatie die trouwens voor elke leeftijd realiteit kan zijn.
Ik hoop dat iemand wat licht hierover kan laten schijnen.

groetjes

Annelies 
 
Wij zijn hier op 16 januari jl. aangekomen met een Temporary Business Visa, subclass 457. Het was ons bij vertrek vanuit NL niet helemaal duidelijk hoe het nu precies werkt met Medicare, dus wij hebben besloten om onze NL ziektekosten nog 3 maanden aan te houden totdat het ons volledig duidelijk zou zijn. Op 31 maart kregen wij te horen vanuit NL dat wij eigenlijk niet eens verzekerd hadden kunnen blijven in NL omdat wij geen inkomen meer hebben in NL en daarmee je recht op verzekering vervalt. Ze waren dit even vergeten te vermelden toen wij de verzekering voortzetten! Wij zijn toen op 1 april (zaterdag!) naar een Medicare kantoor gegaan en kregen daar te horen dat omdat wij uit NL komen wij recht hebben (al bij aankomst op 16 jan.) op Medicare en wij hadden alles binnen een half uurtje geregeld. Naast het kantoor van Medicare zat ook nog een kantoor van Medibank (private) waar wij nog een extra verzekering af hebben gesloten voor o.a. ambulance, tandarts, etc.

Een week later, op 8 april, heeft mijn man een hartinfarct gehad en moest met spoed, per ambulance, naar het ziekenhuis in Melbourne. Het is even heel spannend geweest maar inmiddels is hij weer opgeknapt en heeft een "defibrillator" geïmplanteerd gekregen, een soort pacemaker die moet voorkomen dat het nog eens gebeurt. Zo'n apparaatje kost minstens $40.000. Ze hebben geprobeerd dit bij Medibank (private) te claimen maar omdat wij die verzekering pas een week (!) hadden, kon dat niet omdat je een "waiting period" hebt van 2 maanden waarin je niets kunt claimen en toen moest het via Medicare. Hetzelfde gebeurde met de rekening voor de ambulance maar die kunnen we niet bij Medicare claimen want daar ben je niet voor verzekerd.

Je bent dus inderdaad verzekerd via Medicare zodra je met een geldig visum het land binnenkomt en je hoeft niet aan te tonen dat je in NL verzekerd bent (want dat zijn we niet meer)!

Ik heb hiernaast nog een vraag en hoop dat iemand mij kan helpen: zouden wij op grond van wat mijn man is overkomen ooit in aanmerking kunnen komen voor een permanent visum of zal die kans nu bekeken zijn met zijn medische achtergrond?

Groetjes,
Gwen
 
Hemel! Wat een verhaal zeg! Heel veel beterschap voor je man!
Jammer dat je niet eerder hebt kunnen kijken hier op het forum, want er loopt ergens een draadje over. Er zijn er meer hier (waaronder wij :wink:) die er later pas achter kwamen. Hebben ook nog een hele tijd ziekenfonds betaald in Nederland, alles goed. Tot mijn dochtertje in januari heel lelijk is gevallen en er rekeningen geclaimd gingen worden... nee dus... zelfde verhaal als jullie. Dit was ook allemaal gebeurt voor dat we het PR hadden, dus op een toeristenvisum.
Gelukkig mogen wij achteraf de hele bups nog indienen bij Medicare. (Alhoewel dental niet vergoed wordt). Nu nog alle originelen terug zien te krijgen van Univé!

Mijn vader is hier gekomen op een spouse visum. Maar kwam in eerste instantie het land binnen op een toeristenvisum. Heeft meerdere hartinfarcten gehad in NL en kreeg er hier nog een voor zijn kiezen en moest dus voor de 2e keer in Brisbane een open hart operatie ondergaan. Hij heeft nog een hartcapiciteit van 40%. En toch een jaar later zijn PR gekregen.... Dus het is niet per definitie onmogelijk. In principe kan je man vanaf nu toch weer normaal functioneren?

In ieder geval heel veel sterkte!

Groetjes Lin
 
In reactie op het eerder geschrevene:
Het feit dat de reciprocal agreement eigenlijk alleen geldt als je in Nederland recht hebt op een verzekering klopt. Maar "het recht hebben op" geldt eigenlijk altijd als je Nederlander danwel nederlands ingezetene bent. Vandaar dat je op een geldend visum (toerist of niet) altijd geaccepteerd wordt door Medicare. Overigens heb je dan alleen recht op urgent medische hulp, die niet uitgesteld kan worden.

Tijdens mijn WHV moest ik onverhoopt een buikoperatie ondergaan. Ik was ook op een "wereldreizigers verzekering" verzekerd..............Alle huisarts consulten, medicijnen etc. kon ik gewoon direct bij Medicare indienen en terug krijgen. De operatie zelf is in een privé kliniek gebeurd via mijn reisverzekering. De procedure die Lin hieronder beschrijft herken ik. Ik moest haarfijn uitleggen en onderscheiden wat ik van Medicare kon terugkrijgen en wat niet. Dus ze LIETEN MIJ ALS NET GEOPEREERDE PATIENT eerst alles claimen bij Medicare en "de rest" kon ik dan indienen bij de reisverzekering in Nederland. En het is een paar keer voorgekomend dat ze nog vragen gingen stellen waarom Medicare eea niet betaalde..........Kan ik dan weer gaan uitleggen: boekje erbij, alleen urgente hulp, niet alles valt eronder, privé/niet privé etc.  Kortom........mijn ervaring is dat men in Nederland slecht op de hoogte is van de Australische situatie. Van de andere kant hebben ze niet moeilijk gedaan over een operatie in een privé kliniek. Als ik de wereldreis verzekering niet had gehad was ik in Australie op de wachtlijst voor een public hospital terecht gekomen met een wachttijd van 4 - 6 maanden voor deze operatie, en da's lastig als je probeert te reizen.............want waar ga je dan op de lijst?

Ik heb er van opgestoken dat je dus niet perse een reisverzekering inclusief medische dekking hoeft af te sluiten voor een reis naar Australie, want voor de urgente zaken ben je dus gewoon verzekerd! Ik denk dat veel toeristen/tijdelijke bezoekers dubbel verzekerd zijn..........

Henriette
 
[quote author=Whalerider link=topic=3105.msg58526#msg58526 date=1146822813]
Ik heb hiernaast nog een vraag en hoop dat iemand mij kan helpen: zouden wij op grond van wat mijn man is overkomen ooit in aanmerking kunnen komen voor een permanent visum of zal die kans nu bekeken zijn met zijn medische achtergrond?

Groetjes,
Gwen
[/quote]

wij zitten in hetzelfde schuitje, Gwen. Ik ben in principe aangenomen door een sponsor die eist
dat zowel Jan als ik meedoen in een Private Health Insurance. Ik wacht nu nog op m'n registratie als
verpleegkundige, maar als die er eenmaal is gaan de aanvraag-papieren de deur uit.
De verzekering heeft een wachttijd van 1 jaar voor hartziekten en een eventuele
medical condition moet vooraf op het formulier aangeven worden. Tevens moeten we ook nog een Medical
ondergaan.

Ik ben zeer gezond (voor zover ik weet), maar Jan heeft een hartinfarct gehad in 2003 op 50-jarige leeftijd maar is nu weer in redelijke conditie).

Wij hebben ook geen idee hoe de DIMIA en de verzekering hierop zullen reageren, maar gaan gewoon door en zien wel of en waar het schip strand.
Jullie ook heel veel sterkte met doorzetten en veel succes  :up:


groet,

Annelies
 
Van het bedrijf waar ik voor werk onder een 457 visa moet ik me verplicht nog extra verzekeren private health. Blijkbaar heb je geen volledige medicare bij een 457 visa, op mijn kaart staat ook "visitor"omdat ik een temp. resident ben. Wat er dan wel of niet verzekerd is weet ik niet, maar omdat ik verder geen reisverzekering meer heb natuurlijk en alleen urgente medische hulp gedekt wordt voor medicare moest ik dus een extra private health afsluiten.....

gr. sab
 
hoi wij zijn hier ook op een 457 visa en wij hebben recht op een beperkt medicare dwz een bepaald gedeelte moet je wel zelf betalen wanneer het buiten hun boekje gaat wij als gezin hebben wel een aanvullende verzekering aangevraagd en genomen dit in verband met tandarts en ambulance hulp in medicare zit namelijk wel vanalles maar een ambulance maw na een ongeluk en je moet in een ambulance dan moet je die kosten zelf betalen en met een aanvullende heb je ambulance kosten :up:
De kosten van extra verzekeren heb je zelf wat over te vertellen wil een 1 persoons kamer ed in het ziekenhuis
Hoop dat je hier wat aan hebt.
MAAR NEEM WEL je ziekenfonds kaart mee vanuit nederland dat is namelijk je bewijs dat je altijd verzekerd bent geweest!!!!
 
[quote author=karinkelderman link=topic=3105.msg59449#msg59449 date=1147658652]
maar een ambulance maw na een ongeluk en je moet in een ambulance dan moet je die kosten zelf betalen
[/quote]

Dat ligt er aan waar je woont, hier in Queensland is die verzekering automatisch opgenomen bij je energie rekening.

Groetjes Lin :)
 
Hoe zit dit nu exact ? Ik ga ook op een subclass 457 en weet nu nog steed niet of ik wel of niet medicare krijg daar ik straks in NL niet meer verzekerd ben.... via de medibank kan ik me verzekeren maar is dat nodig ? Ik snap het ff niet meer en wil niet het risico lopen dat ik straks onverzekerd in OZ rond loop.
 
[quote author=Red link=topic=3105.msg75442#msg75442 date=1164022583]
Hoe zit dit nu exact ? Ik ga ook op een subclass 457 en weet nu nog steed niet of ik wel of niet medicare krijg daar ik straks in NL niet meer verzekerd ben.... via de medibank kan ik me verzekeren maar is dat nodig ? Ik snap het ff niet meer en wil niet het risico lopen dat ik straks onverzekerd in OZ rond loop.
[/quote]

Hi Red,

Jawel, je hebt meteen al recht op Medicare maar een aangepaste vorm waardoor je rekeningen meestal niet 'bulk billed' kunnen worden. Trouwens, ook als toerist heb je recht op deze vorm Medicare. Het is een visitor RHCA (Reciprocal Health Care) en je hebt recht op immediately necessary care only, zoals toen ik bijv mijn kleine teen had gebroken de x-rays, de dokters en zh -bezoeken. Soms word het geheel vergoed en soms krijg je een deel vergoed (=rebate).  Ik heb me daarbij ook via Medibank Private bijverzekerd voor tandarts, fysio en brilvergoedingen, maar het staat je natuurlijk vrij om het een en ander hier in persoon uit te zoeken zodra je hier bent.

Dit onderwerp is al eens uitgebreid op Xpdite besproken dus even de 'search' button... en tadaaa:

http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=3581.0

veel suc6  :up: en maak je niet druk: no worries mate !

Aussielover  :cool:
 
Ok, dank je, maar in diverse dokumenten lees ik dat geen GEEN recht hebt op medicare hebt als je in NL niet bent verzekerd... als visitor begrijp ik dat je wel medicare krijgt, je bent dan meestal nog in NL verzekerd. En die snurkers van de Medibank willen kennelijk niet antwoorden, heb ze al meerdere malen om een advied gevraagd en een offerte voor verzekeren......
 
[quote author=Red link=topic=3105.msg75627#msg75627 date=1164282839]
Ok, dank je, maar in diverse dokumenten lees ik dat geen GEEN recht hebt op medicare hebt als je in NL niet bent verzekerd... als visitor begrijp ik dat je wel medicare krijgt, je bent dan meestal nog in NL verzekerd. En die snurkers van de Medibank willen kennelijk niet antwoorden, heb ze al meerdere malen om een advied gevraagd en een offerte voor verzekeren......
[/quote]

Huh?  :-o

Nou dat klopt dus niet want ik had een verlopen Nlse verzekering en moest wel een 'Aussie' verzekering vastleggen en dat lukte dus..

GreetIngs  :cool:
 
Back
Top