Medicare bij Temporary Business Visa,subclass 457

[quote author=nico link=topic=3105.msg75677#msg75677 date=1164324074]
Hoi,

weet er iemand of Belgen ook recht hebben op medicare met een subclass 457 ? :?
[/quote]

Helaas...  zie http://www.health.gov.au/internet/wcms/publishing.nsf/Content/ozhealth-visitors

"Australia has Reciprocal Health Care Agreements with nine countries - Ireland, Italy, Finland, Malta, the Netherlands, New Zealand, Norway, Sweden and the United Kingdom. Under these Agreements, residents of these countries have restricted access to Medicare while visiting Australia."

Greets, Leon.

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd.... maar wellicht van belang voor nieuwe bezoekers/lurkers op dit forum.

Het visum van het type 457 is een "long stay temporary visum". Bij dit soort visa wordt de "health care" altijd expliciet geregeld. In de tekst van de visa voorwaarden staat: als verplichting van de werkgever:
pay all medical or hospital expenses for an employee (and accompanying family member) for treatment in a public hospital (other than expenses that are met by health insurance or reciprocal health care arrangements)
this undertaking continues until all expenses are paid

Die verplichting ligt dus primair bij de werkgever, maar die zal die verplichting willen afwentelen door de werknemer te verplichten zich goed te verzekeren.

De visa option 457 heeft een looptijd van 6 maanden tot 4 jaar. Dat betekent dat als je minder dan een jaar naar Oz gaat en in NL verzekerd blijft voor zorg (tegenwoordig de verplichte zorgverzekering voor iedereen) je gebruik kunt maken van de Medicare option. Je meldt je bij Medicare aan met je NL verzekeringsbewijs en bent dan net als iedere Australier verzekerd voor de basis zorg.  In deze situatie blijft je werkgever aansprakelijk voor "the gap" (= het verschil tussen wat Medicare vergoed en wat de behandelende artsen in rekening brengen).

Als je voor langere tijd (meer dan een jaar) uit NL vertrekt schrijf je je normaal gesproken uit, rekent af met de NL belasting dienst en dan ben je dus niet meer voor zorg in NL verzekerd. Dat brengt tevens met zich mee dat je in Australie ook niet meer recht hebt op Medicare!!!!! Dan zul je je dus zelf moeten verzekeren. De enige in Oz die dat doet is Medibank Private. Die hebben een speciale verzekering voor 'temporary residents".  Let OP!!!! Wanneer je van die verzekeringsmogelijkheid gebruik maakt hoef je dus ook geen Medicare Levy over je inkomen te betalen! Je kunt een "exemption" certificate krijgen wat je bij je belasting aangifte kunt voegen.  Je betaalt ook geen "surcharge". Zie: http://www.health.gov.au/internet/wcms/publishing.nsf/Content/health-medicarelevy-exemption

Ook Medibank Private vergoed niet alles. Als werknemer denk ik dat je je werkgever nog steeds kunt aanspreken op het verschil. Bovendien is de Medibank Private visitors cover niet erkend als officiele "private health insurance cover", maar ik krijg al 6 jaar de 30 % rebate....... Altijd proberen dus!

Henk heel helder!

En ik begrijp dat dit verhaald dus geldt voor alle long term temporary residents (zoals bijvoorbeeld ook spouse visa....)
Overigens, hoe kan het dan dat ik iemand ken die wel gewoon dat reciprocal medicare pasje heeft gekregen? Als het er echt op aan komt, wie betaalt dan? Want gewoon huisartsen hulp etc. heeft ze al gehad, zonder problemen...........

henriette

Henriette, bij het napluizen van de DIMIA site - als je er van houdt heel interessante lectuur  :smile: - is mij duidelijk geworden dat voor iedere visa soort tegenwoordig expliciet wordt aangegeven welke rechten er bestaan t.a.v. sociale hulp (Centerlink) en health care (Medicare). (Voor december 1998 was dat anders en kreeg iedereen zomaar Medicare maar daar zijn ze zuiniger mee geworden).

Er zijn zo verschrikkelijk veel sub classes visa dat ik niet echt voor iedere sub class weet hoe het zit (maar met wat zoeken kun je op de DIMIA site daar altijd achter komen).  Maar in het algemeen is het zo: "temporary - langer dan een jaar" = zelf voor ziektekostenverzekering zorgen en "permanant" = recht op Medicare.

Ik denk dat als je met je NL paspoort een doorsnee Medicare kantoor binnenloopt - kort na aankomst in Oz - dat je inderdaad zonder meer een Medicare pasje kunt krijgen en daarmee in het systeem komt. Soms zullen ze daar een verklaring van je hollandse zorgverzekeraar vragen - schijnt nieuwe instructie te zijn -. Echter bij verlenging van je visum zul je altijd moeten kunnen aantonen dat je de voorgeschreven private dekking hebt! En Medibank Private accepteert zonder wachttijd en uitsluitingen wanneer je binnen een maand na aankomst in Australie bij hen verzekerd. Kom je later dan zijn er allemaal beperkende bepalingen...... Derhalve beveel ik de formele weg aan.  Het valt bovendien niet uit te sluiten dat als echt "puntje bij paaltje komt" (open hart operatie bijv...  :-(  ) dat Medicare zich ineens terugtrekt omdat ze er achter komen dat je onterecht je pasje hebt gekregen... 

"Misschien een beetje mosterd na de maaltijd.... maar wellicht van belang voor nieuwe bezoekers/lurkers op dit forum."
Of voor oude 'rotten' die dit met verbazing hebben zitten lezen !

"Die verplichting ligt dus primair bij de werkgever, maar die zal die verplichting willen afwentelen door de werknemer te verplichten zich goed te verzekeren.

De visa option 457 heeft een looptijd van 6 maanden tot 4 jaar. Dat betekent dat als je minder dan een jaar naar Oz gaat en in NL verzekerd blijft voor zorg (tegenwoordig de verplichte zorgverzekering voor iedereen) je gebruik kunt maken van de Medicare option. Je meldt je bij Medicare aan met je NL verzekeringsbewijs en bent dan net als iedere Australier verzekerd voor de basis zorg.  In deze situatie blijft je werkgever aansprakelijk voor "the gap" (= het verschil tussen wat Medicare vergoed en wat de behandelende artsen in rekening brengen). "

:shock: Ik weet hier dus echt helemaal niks van ! Ik betaal, tot nu toe, de gap braaf zelf ! Getver!  :-(

"Als je voor langere tijd (meer dan een jaar) uit NL vertrekt schrijf je je normaal gesproken uit, rekent af met de NL belasting dienst en dan ben je dus niet meer voor zorg in NL verzekerd. Dat brengt tevens met zich mee dat je in Australie ook niet meer recht hebt op Medicare!!!!! Dan zul je je dus zelf moeten verzekeren. "
HUH  :shock: !? Ik heb idd inmiddels met de belastingdienst afgerekent en ben niet meer via NL verzekerd. Ik heb een Medicare card (reciprocal agreement) waarmee ik deels mijn consulten aan mijn GP betaal. Als ik mijn GP bezoek toon ik deze Medicare card maar ik betaal de rekening direct aan de GP. Dit consult kost mij momenteel $48.00 per keer. Vervolgens ga ik naar Medicare en toon mijn Medicare card en men keert mij een benefit uit van $32.10. Ik heb dus een gap van $15.90 die ik dus braaf tot nog toe uit eigen zak heb betaald  :-( :x

"De enige in Oz die dat doet is Medibank Private. Die hebben een speciale verzekering voor 'temporary residents'. "
Daarnaast ben ik prive bij Medibank verzekerd. Ik kreeg eerst een speciale verzekering (weet effe niet meer uit mijn hoofd wat de naam van die Cover is  :| ) maar dat werd dus later terug gedraaid omdat men zei dat er een fout was gemaakt, dat ik er niet voor in aanmerking kwam omdat ik geen resident ben  :lol:. Ik heb nu dus een Essential Visitors Cover bij Medibank Private lopen. Nu ben ik dus wel benieuwd welke Cover jij bedoelt en of ik alsnog niet recht erop heb ! Ik vind het namelijk zo raar dat ik eerst er recht op had en vervolgens ineens niet en nu penning 16 betaal aan verzekeraar Medibank Private ($ 155.70 p/maand!!).

"Let op!!!! Wanneer je van die verzekeringsmogelijkheid gebruik maakt hoef je dus ook geen Medicare Levy over je inkomen te betalen! Je kunt een "exemption" certificate krijgen wat je bij je belasting aangifte kunt voegen.  Je betaalt ook geen "surcharge". Zie: http://www.health.gov.au/internet/wcms/publishing.nsf/Content/health-medicarelevy-exemption"
Uhm..... ik heb geen exemption certificate aangevraagd, hoef geen 'surcharge' te betalen en kreeg zelfs belastingvoordeel zonder deze Medicare Levy te betalen?!!  Ik snap er even helemaal niks meer van hoe dit kan? :blond:

"Ook Medibank Private vergoed niet alles" Klopt!

"Als werknemer denk ik dat je je werkgever nog steeds kunt aanspreken op het verschil."
Jeetje! Ik heb dit dus echt nooit geweten en werk al sinds 3 oktober 2005 voor NurseWorldWide ! Stelletje floeperds!!  :evil: Weet jij hoe ik dit nou ik kan aanpakken? Waar , bijvoorbeeld, vind ik die visa requiremnets waar in staat dat mijn werkgever de gap zou moeten betalen/aanvullen?

"Bovendien is de Medibank Private visitors cover niet erkend als officiele "private health insurance cover", maar ik krijg al 6 jaar de 30 % rebate....... Altijd proberen dus!"
Graag! Kunt U mij de weg naar rebate vertellen, mijnheer !?!!

Alvast bedankt voor de genomen moeite, Henk!  :up:

Aussielover, Ik haal deze informatie alleen maar van de DIMIA site:  http://www.immi.gov.au/skilled/skilled-workers/sbs/obligations-employer.htm  Verder vul ik het wat aan met mijn eigen tax ervaringen van de afgelopen 7 jaar.

Daarnaast ben ik prive bij Medibank verzekerd. Ik kreeg eerst een speciale verzekering (weet effe niet meer uit mijn hoofd wat de naam van die Cover is  ) maar dat werd dus later terug gedraaid omdat men zei dat er een fout was gemaakt, dat ik er niet voor in aanmerking kwam omdat ik geen resident ben  . Ik heb nu dus een Essential Visitors Cover bij Medibank Private lopen. Nu ben ik dus wel benieuwd welke Cover jij bedoelt en of ik alsnog niet recht erop heb ! Ik vind het namelijk zo raar dat ik eerst er recht op had en vervolgens ineens niet en nu penning 16 betaal aan verzekeraar Medibank Private ($ 155.70 p/maand!!).

Ja, dat is inderdaad de dekking voor temporary residents en al heb je dan nog een Medicare kaart in je zak, feitelijk zou je die moeten inleveren. Je hebt nl. geen recht op Medicare.

Ik betaal, tot nu toe, de gap braaf zelf ! Getver!
  En waarschijnlijk zal dat ook wel zo blijven want in de praktijk zal je werkgever je gelijk willen schakelen met de rest van z'n personeel. Je kan er natuurlijk een probleem van maken maar dat moet je zelf weten. Als ik de tekst van de DIMIA site goed lees zou je werkgever inderdaad ook "the gap" moeten vergoeden.

Uhm..... ik heb geen exemption certificate aangevraagd, hoef geen 'surcharge' te betalen en kreeg zelfs belastingvoordeel zonder deze Medicare Levy te betalen?!!  Ik snap er even helemaal niks meer van hoe dit kan?

Er is een verschil tussen Medicare Levy (1.5 % van je inkomen) en Medicare Levy Surcharge. De laatste wordt betaald door mensen met een inkomen boven $50.000 ($100.000 voor een couple) die geen private health cover hebben. Medicare Levy betaalt iedereen, tenzij je geen recht hebt op Medicare en bij je tax aangifte een exemption certificate kunt overleggen. Je kunt dat evt. ook nog voor eerdere jaren doen en dan een herziening bij de ATO aanvragen.

Het belasting voordeel heb je dus kennelijk al binnen. Geen probleem dus.

Hi Henk,

Bedankt voor je snelle reactie !  :up:

Ik heb destijds wel degelijk mijn visum getoond en uitgelegd dat ik dus op dit moment een temporary residency heb dus ik had wel recht op een Medicare card anders zou men er mij toch geen heben gegeven. Tenzij dat ook zo'n 'foutje bedankt !' is  :?

De kaart is geldig tot 17/05/07 en verloopt dit jaar dus ik zal wel zien of men de kaart wil verlengen.

Met vriendelijke groetjes,

Ingrid  :cool:

Op mijn kaart (opgehaald met 457 visum in paspoort) staat VISITOR RHCA en dat blijft
er in staan totdat ik mijn PR heb (dus alleen gratis acute hulp).

Zodra ik de applicatie voor visum 856 (Employer Sponsored Visa) voor Permanent Recidency de deur uit doe en een bewijs heb dat ik betaald heb ga ik terug naar het Medicare kantoor en kom ik in Medicare.
Verder heeft mijn werkgever geen boodschap aan mijn kosten voor Private Health Care, zegt wel dat ik zo'n verzekering moet afsluiten maar dat heb ik tot nu toe niet gedaan.

groet

Annelies

Toen wij in december 2005 een Medicare kantoor in Brisbane binnenstapten met paspoort en bewijs van inschrijving bij Anderzorg kregen we zonder problemen een pasje voor 1 jaar. We hebben dit na een jaar verlengd in Nambour zonder een bewijs van inschrijving en er werdt ook niet om gevraagd. De overeenkomst tussen NL en OZ is gebaseerd op het feit dat je Nederlander bent en niet of je verzekerd bent, dacht ik zo.

Werkende op een 457 visa hebben we nu Permanent Residency aangevraagd en zijn met het bewijs van visa-applicatie opnieuw naar een Medicare kantoor gegaan. Dit keer in Maroochydore maar dat mislukte omdat de dame achter de balie en haar manager nog nooit van deze regeling gehoord hadden. Mijn uitnodiging om hun eigen website eens door te lezen had geen effect. Je komt nogal eens van deze mensen tegen in QLD. Dan maar weer naar ons "eigen" kantoor in Nambour en daar was het in 15 minuten voor elkaar.

Onze kaart is nu vervangen voor een kaart waar nog wel visitor opstaat maar waarop we dezelfde dekking hebben als de Australiers en die voor een jaar geldig is. In Nambour dachten ze dat we dan zeker wel onze PR-status zouden hebben. Beautiful people. :up:

groet,

Annelies

Hallo,

Weet iemand toevallig hoe het is als je met je man (Duitser) meelift op een 457 visa?
Ik ben nederlandse, maar woon en werk in Duitsland.
En hoe is het voor de kinderen?

Alvast bedankt
Inge

Dit is volgens mij geen probleem hoor! Je dient gewoon een aanvraag voor het hele gezin bij je sponsor in en dan komt alles in orde.
Lees anders een booklet 11 hier staat alles over een 457 in.

Groetjes Chantal

p.s. ik neem aan dat de kinderen van jullie beiden zijn zo niet dan zul je toestemming van de vader of moeder moeten hebben!

sorry had niet  goed naar het topic gekeken :blond:

Weet iemand toevallig hoe het is als je met je man (Duitser) meelift op een 457 visa?​

Hoe ..."het"... is... Gaat er om wat je met "het" bedoeld. Ik neem aan dat je bedoelt hoe het met de ziektekostenverzekering zit.

Onder een 457 visum is de werkgever die je sponsort aansprakelijk voor alle ziektekosten van zijn "457 employee" en diens aanhang onder hetzelfe visum. Die werkgever zal dus - als ie verstandig is en dat zijn de meeste - eisen dat je een goede ziektekosten verzekering afsluit.

Als niet ingezetenen van NL heb je niks meer aan de zorgverzekering daar en volgens de visum bepalingen mag Medicare je ook niet accepteren.

Je hebt dus ook niets aan het wederkerige verdrag tussen NL en Oz over ziektekosten dekking in noodgevallen en je man al helemaal niet want met Duitsland heeft Oz geen verdrag.

Alvast bedankt.
Maar er staat toch niet dat ik in Nederland moet wonen? Ik ben Nederlandse.
En als ik een eigen baan krijg, hoe zit ´t dan met Medicare?

Natuurlijk bedoelde ik met het Medicare, ++Henk++. :wink:

Groetjes uit het warme Duitsland,
Inge

Een 457 visum geeft je de status van "temporary resident". Met die status heb je GEEN recht op Medicare. En het maakt  - in dat verband - dus ook niet uit waar je het laatst gewoond hebt of welke nationaliteit je hebt.

He

Zou als ik deze verhalen allemaal doorlees is het wel ineens veel info.
Maar kan ik de conclusie stellen dat als ik nu ongeveer een jaar blijf ik een medicare kaart kan krijgen ( volgende de Medicare website zo lang mijn Visa geldig is) maar beter nog mijn Menzis ziektekosten verzekering kan aanhouden in Nederland omdat ik nog niet precies weet wat er na een jaar gaat gebeuren. Als ik na een jaar besluit om permanent te blijven of nog een jaar te blijven wordt het verstandig om de ziektekostenverzekering te stoppen in Nederland en deze in Australie te openen

Mark

De executive cover is vergelijkbaar met de optimal cover die wij hebben. Hou er rekening mee dat je - ondaks de ziektekosten dekking - meer dingen voor eigen rekening houdt dan in NL en dat er voor medicijnen slechts een beperkt jaar bedrag gedekt is. Anderzijds zijn medicijnen die in NL "duur" zijn hier een stuk goedkoper zodra ze op de pharmaceutical benefit list komen (en dus door de overheid gesubsidieerd worden).

Medibank is een hele grote, reageert ook een beetje op die manier (gaat nog wel eens iets mis, moet je weer bellen en krijgt dan soms een ongeintresseerde hufter aan de lijn, maar soms ook een zeer behulpzaam iemand.... net als in NL dus  :wink: )

Volgens de visum voorwaarden is de werkgever/sponsor aansprakelijk voor de kosten van medische zorg. Dus zou je je werkgever ook de premie kunnen laten betalen....  :smile:

Bedankt Henk,

Maar zoals ik al eerder vermelde kan ik beter wachten na een jaar totdat ik zeker weet dat ik mij in Australie ga vestigen voordat ik mijn ziektekostenverzekering opzeg in Nederland

Mark

Hallo allemaal,

Wij zitten hier ook op een 457 op mijn man zijn naam. Hij is Belg en heeft een verzekering
in  zijn contract zitten, vergoed zelfs pillen die ik nodig heb. Vergoed zo goed als alles.
Vreemde was toendertijd dat ik als Nederlandse wel medicare kon aanvragen maar hij niet.
België zou geen verdrag met Australië hebben. Getrouwd en toch val je onder
verschillende regels.

Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken zijn we nu van een VISITOR kaart van Medicare (reciproke agreement) naar
een INTERIM Medicare kaart gegaan omdat de applicatie voor Permanent Residency (VISA 856) de deur uit is.
De kaart is een jaar geldig (in dat jaar moet het ons lukken om PR te worden) en we hebben nu dezelfde dekking als de Australiers.

groet

Annelies

Back