"Misschien een beetje mosterd na de maaltijd.... maar wellicht van belang voor nieuwe bezoekers/lurkers op dit forum."
Of voor oude 'rotten' die dit met verbazing hebben zitten lezen !
"Die verplichting ligt dus primair bij de werkgever, maar die zal die verplichting willen afwentelen door de werknemer te verplichten zich goed te verzekeren.
De visa option 457 heeft een looptijd van 6 maanden tot 4 jaar. Dat betekent dat als je minder dan een jaar naar Oz gaat en in NL verzekerd blijft voor zorg (tegenwoordig de verplichte zorgverzekering voor iedereen) je gebruik kunt maken van de Medicare option. Je meldt je bij Medicare aan met je NL verzekeringsbewijs en bent dan net als iedere Australier verzekerd voor de basis zorg. In deze situatie blijft je werkgever aansprakelijk voor "the gap" (= het verschil tussen wat Medicare vergoed en wat de behandelende artsen in rekening brengen). "
:shock: Ik weet hier dus echt helemaal niks van ! Ik betaal, tot nu toe, de gap braaf zelf ! Getver! :-(
"Als je voor langere tijd (meer dan een jaar) uit NL vertrekt schrijf je je normaal gesproken uit, rekent af met de NL belasting dienst en dan ben je dus niet meer voor zorg in NL verzekerd. Dat brengt tevens met zich mee dat je in Australie ook niet meer recht hebt op Medicare!!!!! Dan zul je je dus zelf moeten verzekeren. "
HUH :shock: !? Ik heb idd inmiddels met de belastingdienst afgerekent en ben niet meer via NL verzekerd. Ik heb een Medicare card (reciprocal agreement) waarmee ik deels mijn consulten aan mijn GP betaal. Als ik mijn GP bezoek toon ik deze Medicare card maar ik betaal de rekening direct aan de GP. Dit consult kost mij momenteel $48.00 per keer. Vervolgens ga ik naar Medicare en toon mijn Medicare card en men keert mij een benefit uit van $32.10. Ik heb dus een gap van $15.90 die ik dus braaf tot nog toe uit eigen zak heb betaald :-( :x
"De enige in Oz die dat doet is Medibank Private. Die hebben een speciale verzekering voor 'temporary residents'. "
Daarnaast ben ik prive bij Medibank verzekerd. Ik kreeg eerst een speciale verzekering (weet effe niet meer uit mijn hoofd wat de naam van die Cover is :| ) maar dat werd dus later terug gedraaid omdat men zei dat er een fout was gemaakt, dat ik er niet voor in aanmerking kwam omdat ik geen resident ben :lol:. Ik heb nu dus een Essential Visitors Cover bij Medibank Private lopen. Nu ben ik dus wel benieuwd welke Cover jij bedoelt en of ik alsnog niet recht erop heb ! Ik vind het namelijk zo raar dat ik eerst er recht op had en vervolgens ineens niet en nu penning 16 betaal aan verzekeraar Medibank Private ($ 155.70 p/maand!!).
"Let op!!!! Wanneer je van die verzekeringsmogelijkheid gebruik maakt hoef je dus ook geen Medicare Levy over je inkomen te betalen! Je kunt een "exemption" certificate krijgen wat je bij je belasting aangifte kunt voegen. Je betaalt ook geen "surcharge". Zie: http://www.health.gov.au/internet/wcms/publishing.nsf/Content/health-medicarelevy-exemption"
Uhm..... ik heb geen exemption certificate aangevraagd, hoef geen 'surcharge' te betalen en kreeg zelfs belastingvoordeel zonder deze Medicare Levy te betalen?!! Ik snap er even helemaal niks meer van hoe dit kan? :blond:
"Ook Medibank Private vergoed niet alles" Klopt!
"Als werknemer denk ik dat je je werkgever nog steeds kunt aanspreken op het verschil."
Jeetje! Ik heb dit dus echt nooit geweten en werk al sinds 3 oktober 2005 voor NurseWorldWide ! Stelletje floeperds!! :evil: Weet jij hoe ik dit nou ik kan aanpakken? Waar , bijvoorbeeld, vind ik die visa requiremnets waar in staat dat mijn werkgever de gap zou moeten betalen/aanvullen?
"Bovendien is de Medibank Private visitors cover niet erkend als officiele "private health insurance cover", maar ik krijg al 6 jaar de 30 % rebate....... Altijd proberen dus!"
Graag! Kunt U mij de weg naar rebate vertellen, mijnheer !?!!
Alvast bedankt voor de genomen moeite, Henk!