Ik zit overal ver vandaan, maar snap het wel. De beelden snijden door m'n ziel. Het schreeuwen van de pijn door de koala's en de beelden van gewonde beesten (of erger). Ik bleef maar "I'm so sorry" zeggen bij die beelden. Ik voelde (en voel dat nog steeds) dat we hen hadden teleurgesteld, hadden laten zitten. Ik zie ons mensen als de custodians van deze planeet. We moeten er samen voor zorgen. Ik geef meteen toe, dat ik veel groener zou kunnen leven, maar ik hou van vliegen… Ik ben wel bewuster geworden e.d. en heb dingen aangepast voor mezelf.
Maar de beelden blijven heftig. En het niemandsland wat her en der ontstaan is... Het doet me denken aan die futuristische SF films, waarbij het landschap verloren is. In zo'n wereld wil ik niet leven en zo'n wereld wil ik niet achterlaten voor m'n nichtjes en de kinderen en kleinkinderen van vrienden. Het is onze verantwoording om voor hen een veilige, mooie wereld achter te laten.
Ik weet niet of het helpt, maar een vriendin van me woont met haar man even buiten Laura, in de Southern Flinders Ranges. Een aantal jaar geleden hadden die ook zo'n 6 brandweerwagens e.d. op hun land staan, vanwege de bosbranden. Ze was ten einde raad. Zoveel bomen weg. Toen ik bij haar op bezoek ging liet ze het me zien, maar opeens was er ook: "Oh my God! Look here!" Er kwam hier en daar al weer wat groen door. Natuurlijk kunnen die groene sprietjes niet meteen een heel bos vervangen, maar ik had het idee alsof het bos zoiets had van: Fire, you lost, sucker! M'n vriendin stond in tranen. Het was ook best emotioneel om tussen als dat zwart, grijs en rood (zand) ineens wat groens te zien.
Ik las gisteren trouwens een commentaar van iemand op FB (where else...) dat de branden zo enorm waren omdat er (hou je vast) teveel bomen waren.... Zo iemand kan ik wel. We hebben er juist te weinig. Ik was afgelopen weekend jarig en heb een aantal tuincentrum bonnen gekregen en weet je wat? Daar gaat Beebmeep mooi een boompje van kopen! Groen houden deze wereld, begint in mijn geval letterlijk in m'n achtertuin
Keep your chin up, Afterbang!
PS: toch nog toevoegen: ik zit er serieus over te denken Aussie te worden, zodat ik kan stemmen en hopelijk mee kan helpen aan een betere toekomst voor dit land. De malloten die er nu zitten. Ik heb er geen woorden voor.