Merry-go-round to & in OZ

afterbang

XPdite Sponsor
Na jaren van meelezen en meekletsen dan toch een Lastavaza.

Ons verhaal start min of meer in 2001 na ons eerste bezoek aan Australia. We bezoeken een vriend die zich bij de bananabenders gevoegd heeft (QLD) Na een maandje in QLD begint het al wel een beetje te kriebelen. Eénmaal enkele maanden terug in Nederland keer je toch weer snel terug in het normale ritme en raakt het idee om te vertrekken naar OZ op de achtergrond.

In 2005 nog eens 6 weken rondgetrokken in NT en de Kimberley gevolgd door in 2008 Mid West Western-Australia, 2009 Zuid Western-Australia en in 2011 South-Australia en nog wat extra Zuid Western-Australia en een super tof bezoek aan de Ass. Perth Promoter Sacha! We reizen ondertussen zo vaak heen en weer dat het wellicht goedkoper wordt om toch maar weer eens na te denken over een vaster verblijf in ons favoriete land ;) Zeker omdat we ons niet voor kunnen stellen om ergens anders naar toe (op je vakantie) te gaan. Want na een terugkeer in Nederland missen we Australië altijd weer enorm! Het weer, de ruimte, de natuur, de mensen die gedag zeggen enz...

Ondanks dat we natuurlijk onze twijfels hebben om een definitieve beslissing te nemen om uit dit kikkerlandje te vertrekken (want NL heeft ook heel veel positieve kanten ) besluiten we toch om Rob van M2A te vragen een kansbeoordeling te doen. Dit is voor de tweede keer, we hebben Rob ook in 2009 ook al eens gevraagd dit te doen, die beoordeling was toen positief voor WA maar later niets meer mee gedaan. Dom, dom , dom...

De nieuwe kansbeoordeling sluit mij in ieder geval uit IT lijkt niet meer zo populair te zijn en ondertussen ben ik ook verder uit de techniek geraakt en meer in de (project) management hoek terecht gekomen. N. komt nu wel in aanmerking voor of HR Manager of Management Consultant. De laatste lijkt hierbij de beste kansen te hebben. We tekenen een contract met M2A in April 2011 en zetten in op State sponsorship van SA.

Dus nu gaat het gebeuren, papieren verzamelen, laten certificeren en vertalen en zo verder Vetassess op orde gemaakt met Rob.

Dan in september slecht nieuws, SA heeft Management Consulant van de SMP gehaald :( Na een hoop wikken en wegen en opties bekijken met Rob is er één optie over en dat is Management Consultant via state sponshorship van ACT.

Dat is wel even wennen. We zijn nog nooit in NSW of ACT geweest en in ons hoofd zaten we al in de Adelaide Hills... Maar we zetten door, lezen ons in inzake Canberra en zien ook wel voordelen van Canberra. Er zijn veel bergen omheen en ik ben gek op klimmen, mountainbiken en aanverwante zaken, en beide zijn we fervent snowboarders. Snowboarden is iets wat we al uit ons hoofd gezet hadden voor als we naar OZ zouden vertrekken maar vanuit Canberra zijn de Autralische Alpen niet ver. De winter temeraturen in ACT zijn dan wel een nadeel voor N, het regent er verder niet veel, dus dat vind ik weer fijn :) Liever een graadje kouder en droog dan elke keer een bui op mijn kopje. En de winters duren er geen 7 maanden zoals in NL maar meer 2, dus alles is relatief :)

Nadeel van een visum via ACT zijn wel de hoge IELTS eisen (8 voor speaking, de rest een 8 gemiddeld) en de beperkte plekken op de State Sponsorship list. Tsjahhh, what can you say... you have to work with what you got.

IELTS test gisteren met zijn tweeën gedaan. Voor mij als mede aanvrager niet zo boeiend. Voor N als hoofdaanvrager wel een tikkie meer boeiend. Wordt vervolgd!


Update/Recap:

Mei 2001 - Maand QLD
Juni 2005 - Anderhalve maand NT & WA
Maart 2008 - Maand WA
Augustus 2009 - Kansboordeling M2A positief > WA, Systems Engineer (M)
Oktober 2009 - Maand WA
Februari 2011 - Kans beoordeling M2A positief > SA, Management Consultant (N)
Maart 2011 - Maand SA & WA
April 2011 contract M2A getekend
Mei 2011 - Verzamelen papieren, certificeren, vertalen...
Augustus 2011 - Vetassess ingediend
September 2011 SA verwijderd Management Consultant van de SMP :( :(
September 2011 - ACT it is!
 
Last edited:
Even afwachtne op het resultaat. Spannend! ACT? Prima toch :)
 
Zal voor jullie voor een goede IELTS uitslag duimen! En Canberra is een prachtige omgeving, niets mis mee :)
 
Vrees stilaan dat ACT sponsored voor ons ook de enige (kleine) strohalm wordt, maar wachten nog het oordeel van Rob af... Keep us posted, heeel erg geïnteresseerd! We duimen voor de test in elk geval!
 
Hey! Zou leuk zijn wanneer er hier meer Xpditers komen! Canberra ligt gunstig. Melbourne 7 uur per auto, Sydney 2,5 uur, wintersport gebied +/- 2 uur (dus de avond van te voren kan je beslissen of je de volgende dag de sneeuw in wil duiken), +/- 2 uur van het strand. Er wordt hier veel georganiseerd, bijv nu kan je een beetje NL inhaleren door een bezoek te brengen aan Floriade. Er zijn hier speciale tracks voor mountainbiken. Alles is hier wel duurder, maar de salarissen liggen hier hoog. Ik reis nu 40min om op mijn werk te komen (woon in Murrumbateman, NSW) maar wanneer je in het Zuiden van de stad woon en in het Noorden werkt kan je er net soms zo lang over doen.

Het kan hier in winter behoorlijk koud worden en er is de laatste 2 jaar flink wat regen gevallen voor deze omgeving. Voorbeeld: Toen we ons huis introkken had onze regentank 33.000 ltr. We zitten nu aan 75,000 ltr in iets meer dan 6 maanden. We hebben wel een flink dak, maar ondanks is dat wel veel. Niets mis mee en we zijn er super blij mee! We zullen zien wat voor een zomer we dit jaar krijgen. Vorig jaar hadden we maar 1 week waar het super warm was. Zelf zou ik hier niet voor altijd blijven, want er zijn toch wel mooiere omgevingen te vinden. Voor mij is het wel een hele goed keuze geweest om hier te starten. In mijn beroep makkelijk werk te vinden en hierdoor direct de juiste Australische werkervaring om overal terecht te kunnen. Mocht het voor jullie een snellere mogelijkheid zijn om Oz in te komen, zeker doen!
 
Hoi Kathren,

Bedankt voor de achtergrond info :)

Dat de huizen duurder waren hadden we gezien, dat er relatief veel vacatures zijn ook (al zijn sommige wel strikt voor Ozzies(?))
Check ook even je PM. Ik had je als één van de weinige Canberrans al gevonden en wat vragen bij je neergelegd :roll:
 
Hmmm. De IELTS site doet ook niet wat tie beloofd. Gisteren zouden de uitslagen online staan... Maar niets van dat alles. Nu eens kijken of de postbode beter zijn werk doet dan de webmaster :evil:
 
Eigenlijk altijd dat je op zaterdag via de post de uitslag krijgt en op de website kan je niks vinden.

*heeft helaas teveel ervaring*
 
Niet helemaal waar. Ik heb wel degelijk mijn uitslag online gezien destijds. :grin:

Beide uitslagen van Fokko stonden er weer niet op. :wink:
 
Dat moeten wij nog ervaren! Zometeen maar weer even een envelopje uit te brievenbus pakken :mellow:
 
Arrrrgggggghhhhhh...... 1x enveloppe op de mat. En natuurlijk die van mij wel en die van mijn vriendin (de hoofdaanvrager) niet :shock: :shock: :shock:

De postbode nog achterna gerend en gevraagd om nog even heel goed in haar tas te kijken. Maar nee hoor, echt niet :oops:

Mijn cijfers zijn zeker OK voor het feit dat ik schrijven en spreken niet geoefend heb (en ook de regels van het examen niet echt wist)

L: 8.5 R: 8.0 W: 7.5 S: 7 Overall: 8.0

Maar ja, het gaat om die van N. :|

Oh ja, toevoeging van N: Ik ga bananas!!!!!! (in de negatieve zin van het woord)
 
Zo...dat is even een potje zuur als je door de post heen kijkt, jouw brief ziet, verder door de post heen kijkt maar er toch echt geen andere brief bij zit. :thumbd:
 
Zag dat jij (jullie) net iets te kort kwamen?


Al weet je dan in ieder geval waar je aan toe bent.... :thumbd:

Het is alletwee wat....
 
Onwetendheid is het aaalllerergste :shock:

No worries. Ondanks dat we een half puntje te kort schietne op dit moment, heerst er vooral het gevoel van opluchting en tevredenheid. Wat je verwachting vooraf wel niet kan doen met je uiteindelijk gevoel. De meesten zouden balen dat ze een half puntje te kort schoten. Misschien komt dat gevoel nog ;)
 
Wil de postbode m/v met de IELTS letter van N. zich even melden!!!!! Het is nu maandagavond en ik zit met een 'licht' chagrijnige vriendin :depressed:

IELTS al gebeld maar ja zoals verwacht, nee dit kunnen we niet mailen/faxen/doorgeven. U moet maar gewoon wachten op de postbode m/v....

Nu zijn de verwachtingen dat er nog een IELTS poging extra nodig is. Maar het is wel lastiger voorbereiden enz. zonder de cijfers van de afgelopen keer.
 


OFX
Back
Top