Merry-go-round to & in OZ

Even een 'ons landje' update ;)

Volgens mij al eerder een keer beschreven(?) maar we zijn bezig om het onderste deel van ons landje onder te brengen in een ander zoning scheme. We hebben nu 5 hectare 'rural zoning'. Op rural zoning mag je heel veel en dat wilde we veranderen. Dat klinkt wellicht wat tegenstrijdig maar we willen dat de delen die bestaan uit unieke natuur en/of waar we bezig zijn met revegetation niet als rural bestempeld worden. Want wat als wij dood zijn, dan kan er een hobby boer komen die al onze mooie fig trees, palmen en dergelijke tegen de vlakte gooit en er geiten gaat houden.

Dus we hebben bij de gemeente split-zoning aangevraagd. 1 hectare wordt nu Environmental Protection Zoning, en de overige 4 hectare blijven rural zoning. Op die manier is het heel lastig om na onze dood die hectare te vernietigen. (tzt gaan we waarschijnlijk nog een stap verder met meer terrein en een VCA, een voluntary conservation agreement, maar dat heeft wat meer voeten in aarde. Je land wordt dan eigenlijk een beetje dezelfde status als een national park)

De bank moest hier akkoord mee gaan, omdat het eventueel de waarde van het land verminderd. Maar na maaaaaaaanden zijn ze er nu achter dat dit niet zo is. Goed nieuws, dus we kunnen nu door met de aanvraag!

Hier wat praatjes en plaatjes van ons laatste bezoekje:

 
Last edited:
"...And suddenly you know: It is time to start something new and trust the magic of beginnings..."

Dit de zin die al een paar jaar onder elk van mijn posts staat. Beginnings kunnen groot zijn, zoals een emigratie. Of beginnings kunnen klein zijn zoals een nieuwe hobby beginnen bijvoorbeeld. En we hebben nu een beginning die daar een beetje tussen inzit geloof ik ;)

Na 4 jaar Canberra gaat 2021 het jaar worden van een nieuwe start.
We gaan begin 2021 verhuizen naar de Noosa Hinterland, Queensland.

Zoals de meesten van jullie wel weten hebben we daar een huis op een leuk stuk grond wat we momenteel verhuren. Origineel was het idee om nog een jaar of 5 in Canberra te blijven maar soms veranderen omstandigheden of hoe je naar dingen kijkt. Het heeft ons nooit een straf geleken om daar heen te verhuizen en elke keer als we een inspectie bezoekje deden 1x of 2x per jaar vonden we het altijd weer fantastisch, het groen, de vogels, de ruimte en de beloftes die de property in zich had. We hebben dus nu de huurder bedankt en hem 3 maanden de tijd gegeven om een ander stekje te vinden. Ik moet zeggen dat ik dat best een beetje vervelend vind, maar we kunnen er moeilijk samen wonen...

Uiteindelijk zijn er dus wat push factoren en wat pull factoren die ons eerder doen gaan. De pull factoren heb ik eigenlijk net al genoemd, klimaat kan daar ook nog bij. Nooit meer winter lijkt ons toch ook wel wat, vooral de wat 'vlakkere' temperatuur, zowel minder verschil tussen dag en nacht, en het minder grote verschil tussen zomer en winter dan bijvoorbeeld Canberra lijkt niet verkeerd.

Screen Shot 2020-10-13 at 16.07.48.png

Dingen die ons uit Canberra 'pushen' zijn werk gerelateerd. Mijn stint bij NXP lijkt nu toch wel echt op zijn einde te lopen (Covid gaat nu toch iets te lang duren om al die dure contractors aan te houden) En in mijn werkveld is het als niet-citizens niet even makkelijk om iets leuks te vinden. Miss Bang was ook toe aan iets nieuws. Verder blijf ik dit nog steeds een fantastische stad vinden, de meest leefbare stad die ik ken (als je natuur en ruimte hoger op je wensenlijstje hebt staan dan een bruisend stadscentrum) Maar om nu hier beide werkzoekende te zijn in een moeilijke markt voor PR's met een leuke hypotheek, of wat vrijer te leven in QLD met een lage hypotheek... Dan begin je toch na te denken. Toen een vriend laatst zei: Maar wat houdt je dan nog in Canberra dachten we: Ja, wat eigenlijk? We vinden de stad alle twee te gek. Maar Noosa Hinterland is ook niets mis mee denken we.


We gaan nu in Qld eerst eens een sabbatical houden. Even lekker genieten, tijd om te netwerken, vrijwilligers werk bijvoorbeeld en de veggie patch aanleggen, schuur bouwen en inrichten enz. En dan zien we later wel weer!
(Je ziet het, we adopteren de QLD laat maar waaien mentaliteit al voor we er zijn :D)

IMG_0624.jpeg
 
Als Queenslander kan ik je natuurlijk geen ongelijk geven al ben ik nog nooit in Canberra geweest. Het is natuurlijk niet COVID gerelateerd in de zin dat je 'veiliger' oorden opzoekt, maar blijkbaar is dat voor redelijk wat Australiërs momenteel wel zo en komen ze huizen zoeken in Queensland. Onze oppas is richting Noosa verhuisd en kon nauwelijks nog een (huur)huis vinden. Het kan wel zomaar bij je motivatie lijst: Covid safe en upgoing property value :cool:
Ben wel benieuwd hoe je dat gaat organiseren met je wagenarsenaal 😅. Soort Afterbang parade richting Noosa. Als je een chauffeur zoekt......
 
Canberra staat hoog op mijn nog-te-bezoeken lijstje, maar tegen die tijd zijn jullie wel vertrokken :(

Wel grappig trouwens, ik reed afgelopen weekend van het lokale tuincentrum terug naar huis en besloot 'om' Whyalla heen te rijden ipv binnendoor en realiseerde me dat het toch een prettig aandoende plaats is. Het voelde echt als thuis :) Zonnetje met prima temperatuur hielp ook :)

Maar veel succes met het plannen, verhuizen, sabbatical etc.!
 
Hee wat leuk!

Kom gerust langs op de koffie als jullie in de buurt zijn.
Laat maar weten wanneer jullie hulp nodig hebben, we wonen toch 'een paar straten verder'.
Hebben jullie daar al NBN? Heb gehoord dat dat wel een 'dingetje' kan zijn als het regent of hard waait en je op fixed wireless technology zit met al het groen om je heen.

Maarre, het kan hier ook 'koud' zijn hoor in de winter, 3 graden (bibber)

Success met jullie nieuwe uitdaging en geniet van de sabbatical.
 
Hee wat leuk!

Kom gerust langs op de koffie als jullie in de buurt zijn.
Laat maar weten wanneer jullie hulp nodig hebben, we wonen toch 'een paar straten verder'.
Hebben jullie daar al NBN? Heb gehoord dat dat wel een 'dingetje' kan zijn als het regent of hard waait en je op fixed wireless technology zit met al het groen om je heen.

Maarre, het kan hier ook 'koud' zijn hoor in de winter, 3 graden (bibber)

Success met jullie nieuwe uitdaging en geniet van de sabbatical.

We laten het zeker even weten als we er zijn👍
NBN....? Enige NBN die we daar kunnen krijgen is via satelliet. We zijn er vlak nadat we het gekocht hadden al een keer twee weken geweest. Ik heb toen zitten werken op 3G/4G. Dat ging best OK. Het huis ligt onder/achter de heuvel/Ridge. Dus we hebben net geen ‘line of sight’ naar Black Mountain. Dus vandaar dat we niet over de hele property telefoon ontvangst hebben. At the bottom is het nul. Boven aan de driveway is het goed 4G.

We zullen waarschijnlijk of NBN via satelliet doen of zelf een 4G ontvangst antenne in een boom hangen met versterking en dan een 4G to WiFi router of zoiets.
Dat zoeken we nog wel uit :)
 
Tja, keuze tussen QLD en Canberra is idd niet moeilijk lijkt me, al is het wel het verkeerde stukje QLD natuurlijk...

Nee zonder dollen, ik vind dat een hele mooi omgeving rond Noosa. Ik heb er genoeg mogen ontdekken en begrijp zeker dat jullie ervoor kiezen om daar te gaan wonen. Ook natuurlijk fijn dat je het huis al hebt en dus ook weet waar je in terecht komt. Klimaat is zeker een enorm pluspunt, ik kan mij voorstellen dat de zomers daar evengoed heet zijn in de South east corner, maar in de rest van het jaar is het ronduit genieten. O ik lees net dat het daar 3 graden in winter kan worden.. Dat valt nog tegen! Lage hypotheek, minder hoeven werken en meer tijd doorbrengen in je eigen rainforest, is dat niet voor veel mensen een droom? Die van ons ook hoor! Wij begrijpen hier allebei dat jullie deze keuze gemaakt hebben. Als we bij mijn schoonmoeder in Ipswich zijn dan piepen we wel even binnen.

Wat steve zei ben ik ook wel benieuwd naar, hoe ga je dat doen met al die auto's?
 
Canberra staat hoog op mijn nog-te-bezoeken lijstje, maar tegen die tijd zijn jullie wel vertrokken :(

Wel grappig trouwens, ik reed afgelopen weekend van het lokale tuincentrum terug naar huis en besloot 'om' Whyalla heen te rijden ipv binnendoor en realiseerde me dat het toch een prettig aandoende plaats is. Het voelde echt als thuis :) Zonnetje met prima temperatuur hielp ook :)

Maar veel succes met het plannen, verhuizen, sabbatical etc.!

Sorry! Maar als je naar CBR gaat, laat het weten, dan trek ik de insider tips tevoorschijn ;) En een bezoekje Sunshine Coast in de Whyalla winter... klinkt ook niet gek toch ;)

Fijn dat het fijn voelt in Whyalla!
Ik verbaas me hier (ook) nog dagelijks hoe fantastisch het hier is. Zeker voor een stad van bijna aan half miljoen mensen.
 
Tja, keuze tussen QLD en Canberra is idd niet moeilijk lijkt me, al is het wel het verkeerde stukje QLD natuurlijk...

Nee zonder dollen, ik vind dat een hele mooi omgeving rond Noosa. Ik heb er genoeg mogen ontdekken en begrijp zeker dat jullie ervoor kiezen om daar te gaan wonen. Ook natuurlijk fijn dat je het huis al hebt en dus ook weet waar je in terecht komt. Klimaat is zeker een enorm pluspunt, ik kan mij voorstellen dat de zomers daar evengoed heet zijn in de South east corner, maar in de rest van het jaar is het ronduit genieten. O ik lees net dat het daar 3 graden in winter kan worden.. Dat valt nog tegen! Lage hypotheek, minder hoeven werken en meer tijd doorbrengen in je eigen rainforest, is dat niet voor veel mensen een droom? Die van ons ook hoor! Wij begrijpen hier allebei dat jullie deze keuze gemaakt hebben. Als we bij mijn schoonmoeder in Ipswich zijn dan piepen we wel even binnen.

Wat steve zei ben ik ook wel benieuwd naar, hoe ga je dat doen met al die auto's?

Deze winter hadden ze wel een cold front, heel QLD geloof ik? Dus toen was het even een week onder de 10 graden 's nachts.
Maar daar slaan we ons wel doorheen gok ik ;)

We horen het wel als je in de buurt bent in 2021!
 
Weer in een nieuwe stap in jullie Australische avontuur, en leuk dat wij als Xpditers dat op de voet kunnen volgen!
Maar wel een puntje van aandacht: De grens met QLD moet wel open gaan natuurlijk, of ga je met Alice dwars door de bush de grens over?
 
Weer in een nieuwe stap in jullie Australische avontuur, en leuk dat wij als Xpditers dat op de voet kunnen volgen!
Maar wel een puntje van aandacht: De grens met QLD moet wel open gaan natuurlijk, of ga je met Alice dwars door de bush de grens over?

Ik hou jullie allemaal op de hoogte. Toch een beetje familie hier hè!

Worst case:
Vliegen. ACT en QLD borders zijn wel open. Alleen dat pesky NSW ligt er tussen in de weg...
Dus als het tegen January/February nog steeds zo is gaat alles op trucks er naar toe (inc. autos) en gaan wijzelf en de 4 katten maar met het vliegtuig.

Of wellicht een exemption aanvragen, het is een beetje een gekke situatie, die niet goed beschreven is.
QLD residents mogen terug komen naar QLD.
ACT residents mogen vrij inreizen (mits niet over de weg).
Maar het scenario ACT resident die een future QLD resident wordt staat niet beschreven (is ook wel een beetje uniek ;) )
 
Last edited:
Gaaf weer een nieuw avontuur. Het lijkt mij heerlijk om Canberra in te ruilen voor Noosa Hinterland. Ja en klimaat altijd beter als het warmer en minder verschil is😃.

Heel veel succes met de verhuizing voor je het weet is het alweer begin 2021😅.

Groot gelijk om eerst lekker een sabbatical te nemen!! Wij lezen graag jullie avonturen en voorbereidingen mee!
 
Jemig, dat is een ommezwaai in de plannen, maar klinkt als een goede en fijne beslissing! Wellicht komen we ooit eens aanwaaien in jullie nieuwe regio, als die verdomde grens eens open gaat ;-)
 
Jemig, dat is een ommezwaai in de plannen, maar klinkt als een goede en fijne beslissing! Wellicht komen we ooit eens aanwaaien in jullie nieuwe regio, als die verdomde grens eens open gaat ;-)

Never a dull moment!

Grappige is dat zo’n migratie je wat flexibeler maakt. Je neemt het leven iets meer zoals het komt. Niet met alles natuurlijk, maar je wordt wel iets makkelijker heb ik het idee.

Nu zijn we ook wel in een gelukkige positie dat de keuzes die we ‘moeten’ maken niet heel deprimerend zijn, ook al zijn ze extern ingegeven en niet perse onze eerste keuze waren.

Wat ik vooral jammer vind is dat je na 3-4 jaar net een beetje een kring met mensen opgebouwd hebt waar je iets van historie mee hebt, en dat je dit weer opnieuw door moet. Maar ja, het is hier ook gelukt, zal daar ook wel weer lukken. En heb nu iets meer ervaring met het proces nieuwe vrienden maken, en heb straks geen baan met rare werktijden welke het bijna onmogelijk maakte om door de week wat af te spreken.
Komt vast goed!
 
Yay! Niet verbaasd hier. Realiseer wel dat ff buurten dan wel wat langer wordt dan een nachtje... Misschien ‘een Xpdite kampeerveldje aanleggen’ toevoegen aan je to do list 😉 Gefeliciteerd met de beslissing!
 
Yay! Niet verbaasd hier. Realiseer wel dat ff buurten dan wel wat langer wordt dan een nachtje... Misschien ‘een Xpdite kampeerveldje aanleggen’ toevoegen aan je to do list 😉 Gefeliciteerd met de beslissing!

Kampeerveldje kan geregeld worden. Zeker als je zelf een machete mee neemt 😉 We zijn nog een beetje aan het ‘indelen’ maar in principe hebben we wel een designated kampeer plek In gedachten 👍
Want ja, Blue Mountains - Noosa Hinterland is niet te doen in de 3 uur die het je nu kost om langs te wippen.
 
Back
Top