Even een niet AU update (maar eigenlijk ook weer wel)
De afgelopen weken zijn we in het koude noorden geweest.

Snowboarden in 3 verschillende resorts en tegelijkertijd een rondtrip door het wonderschone, natuurrijke British Colombia.
Canada, of iig BC, viel op door de vele vele overeenkomsten met AU. Het voelt ondanks dat het anders is, ook heel erg hetzelfde zeg maar.
- Afstanden: Enorm
- Eenvoud van het overbruggen van die afstanden: Uitdagend/Slow going. De infrastructuur is net als hier buiten de steden; eenvoudig. Daarbij hebben ze in de winter de uitdaging van sneeuw en ijs op de weg, risico van avalanches over wegen enz.
- Steden/dorpen along the way: Limited
- Meeste staten hebben eigenlijk maar 1 echte metropool en wellicht nog een paar medium steden. Maar erg hetzelfde als hier.
- Natuur: Veel. Waar het hier dan vooral bush land is of woestijn is het in BC dennenbos en steile bergen. Erg onherbergzaam maar op een andere manier.
- Wildlife: hier in QLD is het de Crocs waar je voor op moet passen. In BC de Grizzly.
- Hoarding: De dorpjes en properties buiten Vancouver hadden vaak ook de typische hoarder van oude auto's, vrachtwagens, bussen, agri apparatuur enz. enz.
- Auto's: Buiten Vancouver is de ute (pick-up) ook king. Alleen dan zo'n Yank Tank RAM 1500 of zo ipv de kleinere Hi-Lux of Ranger.
- (Grote) Caravans zijn populair. Nog groter als hier. Veel 5th wheelers. Lijken ook vaak bij huizen te staan om extra woningruimte te creëren.
- De kwaliteit van deuren en dergelijke verassend slecht is op plekken. We hadden temperaturen van tegen de -30 Celsius, dan verwacht je toch een tochtvrije voordeur....
Wat me ook opviel is het meer noordelijke gedrag(?) Niet onvriendelijk. Maar zeker niet open, vriendelijk en galant. Het was een beetje moeilijk inschatten omdat je meestal in wintersportplaatsen verbleef die dus niet helemaal representatief zijn voor het gewone Canada, maar ik was teleurgesteld hoe onpersoonlijk en relatief gezien onbeleefd men is in supermarkten, pompstations enz. Ik had nog de beste vibes in een klein First Nations dorp waar we 1 nacht verbleven. Daar kreeg je in iedere geval een smile van erkenning bij het tankstation van andere patrons enz.
Na ruim 8 jaar hier, merk ik dat ik erg small town Australian geworden ben, en verwacht dat we elkaar ruimte geven in de supermarkt, en als je per ongeluk iemand in de weg staat je excuses aanbiedt en de dat de ander dan no worries zegt of zo.
Het was een interessante trip, hoop geleerd, gezien en gedaan!