[quote author=Annemiek link=topic=981.msg10472#msg10472 date=1110208702]
Degenen die de test al gedaan hebben kunnen me vast wel vertellen of het toch verstandig is om nog even wat te oefenen voor zaterdag.
[/quote]Oefenen kan natuurlijk nooit kwaad. Heb je de oefentest besteld bij het BLTC? Misschien niet eens zo zeer om te oefenen, maar om te weten wat je te wachten staat, dat vond ik althans het belangrijkste van die oefentest.
Bv. er staat een voorbeeld in van een goed opstel voor het 'writing' gedeelte. Ik had goed naar de opbouw ervan gekeken en een soortgelijke opbouw toegepast in mijn opstel, en dat bleek goed te werken: ik had een 9 voor 'writing'. En iets soortgelijks voor 'speaking': van de oefentest krijg je er een idee van over wat voor soort onderwerpen je misschien zult moeten praten. Zorg dat je een aantal standaardverhaaltjes, of onderwerpen waarover je makkelijk praat, in je hoofd hebt zitten, en met een beetje geluk kun je een draai aan het gesprek geven zodat je bij een van je standaardverhaaltjes terechtkomt (bv. in mijn geval moest ik mijn mening geven over (massa)toerisme, en ik had een verhaal in mijn hoofd zitten over mijn laatste vakantie in een redelijke afgelegen gebied, dus het was redelijk makkelijk om naar dat verhaal toe te praten). Als je redelijk soepel van onderwerp weet te veranderen, toont dat aan dat je 'confidence' hebt in je Engels, maar als je het te geforceerd doet, lijkt het misschien weer alsof je niet voldoende Engels hebt om iets dieper over elk willekeurig onderwerp te praten.