money transfer

Twee dingen:

- De ABN heeft de expat service, maar ik vond het helemaal niets!  :angry1: Alles behalve nuttig. Elke keer hebben ze dingen beloofd en ze zijn niets nagekomen. Kortom: ik heb mijn ABN rekening opgezegd (detail: we hebben onze rekening de week voor vertrek ofzo opgezegd. Al het geld naar de giro overgemaakt (had al mijn spaargeld daar...). Kregen we afgelopen week een brief  van de ABN, met de vraag of we bij het kantoor langs wilden komen. Want onze handtekeningen stonden niet in hun bestand. Ja DUH! Ik heb er geen rekening. Ik mag hopen dat ik niet in het bestand voorkom!)

- De postbank, daar heb ik dus nu al mijn bankzaken. Via mijnpostbank.nl kun je gewoon via internet geld overmaken. Ik heb zo min mogelijk op mijn rekening staan, en maak geld over van mijn spaarrekening en pin dat hier. Met behulp van het betaalpakket is het gratis om te pinnen. Je kunt iets van 1200 AUD per dag pinnen. Niet verkeerd op zich. Door het betaalpakket betaal ik verder niets voor het overmaken. Ik hoef dan ook geen geld te betalen per jaar verder. Het is 27 euro. En dan ben ik dus compleet klaar. Ik ben wel blij met deze oplossing. Maar je moet het zelf weten.

Ik heb nog geen bank gevonden die goed was en zonder problemen.  Hier in Aus zitten we bij de commonwealth bank. Maar das alleen omdat die de meeste pinautomaten hebben. Hier kost het geld als je bij een vreemde bank pint... Dus het is wel handig... maar je kunt ook bij winkels extra geld opnemen. Hoe dan ook: neem de tijd om je zaken in NL goed achter te laten: machtig je ouders of goede vrienden, laat een NL adres als postadres achter. Zorg dat je kunt internetbankieren. (Oh ja schiet mij nu nog te binnen: Martijn kan via de Fortis bank wel geld naar het buitenland overmaken online. En binnen de euro landen is het gratis mits je alle info hebt.)  De ABN en ING hebben ook in Aus kantoren.

Laatste tip: neem de tijd om alles goed te regelen, vanuit NL is het een stuk makkelijker dan vanuit Aus. Probeer maar eens een 0800 nummer te bellen  :lol: tijdens kantooruren  :-o.
 
Hoi

Ik heb net een gesprek met de Rabobank gehad
Emigreren is geen enkel probleem, ik kan mijn rekening aanhouden
en met internet bankieren kan ik alles betalen en de post komt gewoon naar ons adres in Oz.
Kan ik gebruik maken van de rabopas en gratis geld uit de muur blijven halen.
Het is wel raadzaam iemand in Nl te machtigen in geval van problemen. :wink: :up:

Gr Ton en Ineke
 
Wij hebben internetbankieren bij de Rabo. Al een aantal keren geld overgemaakt naar Oz, gaat goed. Alleen vind ik persoonlijk de kosten hhog.
We hebben een correspondentie adres opgegeven(ouders) , ze weten dat we gaan emigreren, geen probleem.
Als we het over een jaartje niet meer nodig hebben zeggenwe de rekening op vanuit Oz.
 
[quote author=Ton en Ineke link=topic=1520.msg13360#msg13360 date=1113987942]
Emigreren is geen enkel probleem, ik kan mijn rekening aanhouden
en met internet bankieren kan ik alles betalen en de post komt gewoon naar ons adres in Oz.
[/quote]Yep geldt het zelfde voor de Postbank en ABN Amro
 
Ben ook al even in de bankzaken gedoken en volgens mij is het duurder om geld over te boeken via de ABNAmro, dan via de RABO.
Beide hebben het maximum overboekbedrag via internet van EU 45.000 per overboeking, maar dat kost bij de ABNAmro max EU 45 en bij de RABO max EU 15.

Op de site van de ABNAmro moet je heel lang zoeken naar het maximale bedrag, ik kon het nu ook weer even niet vinden, maar dat was volgens mij toch echt gelijk aan die van de RABO. Dan vind ik een verschil van EU 30 zonde van het geld.
 
Hmmm, interessant topic.

Ik heb een rekening bij de Postbank en volgens mij kan je gewoon een adreswijziging doorgeven met nieuw buitenlands adres. Ik heb dat eerder gedaan (zo'n 15 jaar geleden). Je kan bij de Postbank alleen internationaal geld overmaken met de speciaal aan te vragen overschrijfkaarten. Kosten 9,50 euro per overschrijving als je "OUR" costs aantikt...
Super nadeel, het kan 10 werkdagen duren en je hebt geen idee welke koers berekend wordt. Dit kan behoorlijk schelen als je b.v. http://finance.yahoo.com/currency/convert?amt=1&from=AUD&to=EUR&submit=Convert bekijkt...

Bij de ING kan je een foreign currency rekening openen, dan kan je makkelijker speculeren met de AUD....maar dit is best wel prijzig (22,50 per kwartaal).

Ik ben er ook nog niet uit maar hou dit topic voorlopig in de gaten ....  :up:

Groet,

Marco
 
En hoe zit het dan met internetbankieren? Dan heb je toch niet die speciale overschrijfkaarten nodig?
 
[quote author=Lin link=topic=1520.msg28737#msg28737 date=1127374187]
En hoe zit het dan met internetbankieren? Dan heb je toch niet die speciale overschrijfkaarten nodig?
[/quote]

Met "Mijn Postbank.nl" kan je (nog) niet internationaal geld overmaken...

De overschrijvings kaarten zijn gratis te bestellen.

Marco
 
[quote author=Annelies link=topic=1520.msg28701#msg28701 date=1127329252]
Ben ook al even in de bankzaken gedoken en volgens mij is het duurder om geld over te boeken via de ABNAmro, dan via de RABO.
Beide hebben het maximum overboekbedrag via internet van EU 45.000 per overboeking, maar dat kost bij de ABNAmro max EU 45 en bij de RABO max EU 15.

Op de site van de ABNAmro moet je heel lang zoeken naar het maximale bedrag, ik kon het nu ook weer even niet vinden, maar dat was volgens mij toch echt gelijk aan die van de RABO. Dan vind ik een verschil van EU 30 zonde van het geld.

[/quote]

Ton en ik hebben dit al een keer gezegt op het forrum.
RABO bank is het beste, kost niets om in Aus elke dag MAX 800.00 dollars uit de muur te halen.
Laatste vacantie in Aus ook gedaan, uit de muur en dan naar binnen om het op de rekening te zetten.
Doe het 20 dagen heb je toch 16.000.00 dollars over gemaakt.
En je krijgt de beste koers.


Gr Ineke  :)
 
[quote author=Ineke link=topic=1520.msg28809#msg28809 date=1127391942]
En je krijgt de beste koers.
[/quote]
Hello :)
Sorry Ineke ik snap dat niet helemaal :| Als je geld nodig heb moet je gaan pinnen dan kan je zelf niet de koers bepalen? Dus hoe je dan de beste koers hebt?? En ook al zou je de koers in de gaten houden dat pinnen ijlt altijd na dus voordat het bij de NL bank bekent is zit je al op een koers van 2 dagen later??? toch.. of zie ik dat nou verkeerd...

Als je nou maanden/weken voor vertrek de koers in de gaten houd dan krijg je er een beetje de feeling voor en weet je wanneer de koers laag staat zodat je op zo'n laag moment een deel van je geld kan over storten in stapjes van 2000eurie bijv. .Doe dat een paar keer over een tijds bestek van een aantal weken en je haalt het grootste rendament. Beter dan dat je gaat pinnen op het moment dat je echt je geld nodig heb. 1 groot probleem een transactie naar het buitenland kost geld ik heb al bedragen voorbij zien komen van 50euro per stroting?? Dat haalt dan weer een deel van je winst op de lage koers weg.......
Gr. Bear
 
Zoals ik het begrepen heb, bedoelt Ineke dat je in Australie zelf pint, met je rabo pasje(kost niets!) en dan op je Australische rekening stort bij de bank aldaar.
 
Bear, het klopt inderdaad dat je niet zelf de koers kan bepalen. Maar hier zal ongetwijfeld het verschil in de banken naar voren komen. De Rabobank verwerkt bijv. binnen 1 dag de transactie en een andere bank kan daar veel langer over doen (vaak tot wel een paar dagen). En ik kan me zelfs indenken dat er banken zijn die het niet zo nauw nemen met de koers en er lekker voor zichzelf wat tussenuit halen. Wat betreft de Rabobank moet ik ook zeggen dat ik alleen maar positieve berichten hierover heb. Ook het pinnen in het buitenland (w.o. Australie) ging zonder problemen.

Het is wel een omslachtige methode wat Ineke beschrijft, maar als mij dat een paar honderd euro kan schelen (omdat ik geen transactiekosten hoef te betalen als ik het direct overmaak van de ene rekening naar de andere), dan heb ik er dat ook graag voor over :)
 
[quote author=Ineke link=topic=1520.msg28809#msg28809 date=1127391942]
Ton en ik hebben dit al een keer gezegt op het forrum.
RABO bank is het beste, kost niets om in Aus elke dag MAX 800.00 dollars uit de muur te halen.
Laatste vacantie in Aus ook gedaan, uit de muur en dan naar binnen om het op de rekening te zetten.
Doe het 20 dagen heb je toch 16.000.00 dollars over gemaakt.
En je krijgt de beste koers.
[/quote]

Wij kunnen gratis elke dag 1250 dollar pinnen met de Postbank. Zo hebben wij ook 4 dagen lang geld vanuit Nederland gepind en op onze Australische rekening gestort. Konden we tenminste een auto kopen. Ik heb het idee dat de Postbank ook de dagkoers aanhoudt, want elke dag was het wel een beetje anders. Maar pin wel als de koers richting 0,60 euro/dollar is. Gaat 'ie richting 0,64 euro/dollar dan kun je beter even wachten.
 
[quote author=Ineke link=topic=1520.msg28809#msg28809 date=1127391942]

Ton en ik hebben dit al een keer gezegt op het forrum.
RABO bank is het beste, kost niets om in Aus elke dag MAX 800.00 dollars uit de muur te halen.
Laatste vacantie in Aus ook gedaan, uit de muur en dan naar binnen om het op de rekening te zetten.
Doe het 20 dagen heb je toch 16.000.00 dollars over gemaakt.
En je krijgt de beste koers.


Gr Ineke  :)
[/quote]

Hoi Ineke

Zag je reactie op mijn verhaal, sorry, sorry voor de herhaling  :oops:. Ben nu ook nog benieuwd naar de kosten van de ATM cash withdrawal en de kasstorting bij de Australische bank.
Of hebben jullie daar ook een goedkope variant op gevonden? Wij hebben een rekening bij de Commonwealth en daar kost een ATM withdrawal $ 0,50 per unit (misschien op hun eigen pasje), een deposit 0,00 en een direct payment $0,30. Ik weet niet waar een storting op eigen rekening dan onder valt?

Alvast hartelijk dank voor alle informatie, zo lukt het ons straks wel met z'n allen om voor het spreekwoordelijke dubbeltje de wereld rond te komen, nietwaar?  :up:

groetjes 
 
Ook onze ervaringen tot dusver maar even:

Afgelopen february toen we op vakantie waren in Perth hebben we daar (alvast ;-)) een rekening geopend (WestPac). We hebben 2 rekeningen gekozen, één spaar- en één betaalrekening. Deze zijn via internetbankieren prima te ´beheren´.

Voor het overmaken van geld: Op de momenten dat de koers gunstig is maken we een bedrag (uit ons spaargeld) over (dat was b.v. zo in maart of april). Sinds dat moment is hij niet meer zo gunstig geweest overigens.
We hebben internetbankieren van de ING. En daarmee is het (sinds een jaartje of zo) mogelijk om ook internationale overboekingen te doen. 2 dagen later zie je dat geld alweer staan op de australische rekening.

Overigens: de rente is daar een stuk beter dan hier ;-) Er wordt alleen wel 10% van die rente ingehouden als 'non-resident-tax' omdat we (nog) niet in Australie wonen.

Ons plan (wanneer het huis verkocht is en we gaan vertrekken) is om in eerste instantie sowieso de rekeningen bij ING gewoon aan te houden. Ook een groot deel van de opbrengst gewoon in euros hier in NL laten staan (tenzij de koers natuurlijk erg gunstig is op dat moment). Dan blijven we die rekeningen vanuit australie (ook weer gewoon internetbankieren) gewoon beheren.

Een van de voordelen daarvan is dat je de eerste maanden b.v. je credit card kan blijven gebruiken!

M.vr.gr.

Perthpete
 
[quote author=Annelies link=topic=1520.msg28924#msg28924 date=1127468292]
[quote author=Ineke link=topic=1520.msg28809#msg28809 date=1127391942]

Ton en ik hebben dit al een keer gezegt op het forrum.
RABO bank is het beste, kost niets om in Aus elke dag MAX 800.00 dollars uit de muur te halen.
Laatste vacantie in Aus ook gedaan, uit de muur en dan naar binnen om het op de rekening te zetten.
Doe het 20 dagen heb je toch 16.000.00 dollars over gemaakt.
En je krijgt de beste koers.


Gr Ineke  :)
[/quote]

Hoi Ineke

Zag je reactie op mijn verhaal, sorry, sorry voor de herhaling  :oops:. Ben nu ook nog benieuwd naar de kosten van de ATM cash withdrawal en de kasstorting bij de Australische bank.
Of hebben jullie daar ook een goedkope variant op gevonden? Wij hebben een rekening bij de Commonwealth en daar kost een ATM withdrawal $ 0,50 per unit (misschien op hun eigen pasje), een deposit 0,00 en een direct payment $0,30. Ik weet niet waar een storting op eigen rekening dan onder valt?

Alvast hartelijk dank voor alle informatie, zo lukt het ons straks wel met z'n allen om voor het spreekwoordelijke dubbeltje de wereld rond te komen, nietwaar?  :up:

groetjes 
[/quote]

Hi Annelies.

Er zijn een paar mogelijkheden om geen bank kosten te hebben.
1) Als je op je gewonen rekening waar je zeg maar altijd mee pint 5000.00 dollars op laat staan en niet lager gaat dan dat bedrag kan je kosteloos pinnen. Deposit je geld kost niets.
Bij de atm die buiten staat kan je ook geld en checks storten, 24 uur per dag.
2) Als je met de bank waar je rekening is een hypoteek hebt is ook alle banking en internet banking gratis.
3) ANZ bank heeft nu een regeling waarbij je 5.00 dollars per maand betaalt dan krijg zoveel malen pinnen en overmaken,
ik weet niet hoeveel, moet je zelf even vragen.
Ik wil jullie wel even waarschuwen er zijn ATM's die niet bij banken aan gesloten zijn, dat zijn prive ATM ook wel CASHMACHIENS.
Als je daar pint word er tussen de 1.50 en 3.50 van je rekening gehouden, zo goed lezen wat er op de ATM staat.
Als je nog vragen hebt your welcome to ask.
 
Hallo Ineke

beetje late reactie want ik moest eerst wat andere sores te lijf, maar hartelijk dank voor deze waardevolle informatie.

groetjes
 
Misschien een domme vraag.>

Hoe zit het dan met het gebruik maken van een credit card zoals Visa of zo.
Ik heb begepen dat er veel mensen zijn die hier mee betalen en dan voor zorgen dat aan het einde van de maand het opgenomen bedrag weer aangevuld is.
Je kan toch ook extra geld opnemen met een credit card?

Rene
 
Back
Top