money transfer

[quote author=Rene-L link=topic=1520.msg29302#msg29302 date=1127805703]
Je kan toch ook extra geld opnemen met een credit card?
[/quote]

Dat is wel heeeel duur!
 
Je kunt wel betalen met je Cr. Card (en dat hopelijk keurig aan het eind van de maand afbetalen) maar als je extra geld uitvraagt kost dat je een arm and a leg.....je wordt geloof ik "beboet" per dag met een flinke dot rente.

Groetjes
Syl
 
nog een domme vraag....?

als je een australische rekening hebt, waarom dan van je nederlandse pinnen en dan storten, overmaken via internet bankieren van je nederlandse rekening naar je australische is toch veel handiger.....?

Of mis ik hier iets.......? :p

Gr. SAb
 
[quote author=Rene-L link=topic=1520.msg29306#msg29306 date=1127805919]
Vandaar de domme vraag.
[/quote]

Domme vragen bestaan niet!! :wink:
 
Sabien dat schijnt niet te kunnen... dat dacht ik inderdaad ook. Het staat al eerder beschreven, ik zal eens even kijken....

Ja in dit draadje kijk even 1 pagina terug. :up:
 
Dus als ik het goed begrijp; betalen met je credit card (mits je of voldoende geld op je account hebt, of vóór het einde van de maand het bedrag aanvullen) of geld uit de muur trekken in Oz met je (Giro)pasje.
Maar eenmaal "permanent resident" kan je beter een account dáár hebben.
Maar (ik heb het hier nog niet gelezen, of heb niet goed gelezen) een account dáár te openen, heb ja dan niet een (post)adres nodig in Oz?

Rene
 
[quote author=Sabien link=topic=1520.msg29311#msg29311 date=1127806475]
nog een domme vraag....?

als je een australische rekening hebt, waarom dan van je nederlandse pinnen en dan storten, overmaken via internet bankieren van je nederlandse rekening naar je australische is toch veel handiger.....?

Of mis ik hier iets.......? :p

Gr. SAb
[/quote]

Als je in Aus uit je NL Rabo bank pin kost het niets en je krijgt een beter koers.
En storten op je Aus bank kost ook niets.
Als het om kleine bedragen gaat mischien niet de moeite waard.
Ik praat over je spaar geld ,dan kan het er veel schelen .

Gr Ineke :)
 
had ik maar heel veel........ :lol:

nee helaas, het gaat voor mij om kleine bedragen, ik zou het dus gewoon via internet naar mijn australische bankrekening over kunnen maken (commonwealth).....

Gr. Sab
 
[quote author=Sabien link=topic=1520.msg29326#msg29326 date=1127807521]
had ik maar heel veel........ :lol:

nee helaas, het gaat voor mij om kleine bedragen, ik zou het dus gewoon via internet naar mijn australische bankrekening over kunnen maken (commonwealth).....

Gr. Sab
[/quote]

Probeer het een keer, en zie hoeveel het je gaat kosten.
Kan je altijd nog pinnen.
Maar je moet wel met de Rabo zijn ,ik weet de anderen
banken hier in NL komen er kosten.
Het is echt de moeite waard om het uit te zoeken.

Gr Ineke  :)
 
bedankt voor de tip :up:


je je moet echt overal rekening mee houden, maar net wat je zegt, das toch op een slimme manier geld verdienen...!

Gr. Sab
 
Hi,

Hier komt een saai verhaal ;-)

Om op de originele vraag terug te keren: het is afhankelijk van de grootte van het bedrag waarover je praat; als je voor een overboeking bij de ene bank eur 15 en bij de andere bank eur 50 betaalt, dan is het al bij bedragen van eur 2000 bijna niet meer de moeite om van bank te wisselen imo. Het loont dan meer om het juiste moment van wisselen te kiezen. Stel dat momenteel de eur-aud koers 1.59 is. Als je nu eur 10.000 wisselt, dan heb je dus aud 15900. Wacht je een paar dagen, en komt de koers op 1.62, en je wisselt dan, dan heb je aud 16200. Een verschil van aud 300, of terug naar eur is dat eur 180. Hebben we het over eur 50.000 wat je wilt wisselen, dan kan een paar dagen wachten je dus snel duizend euro schelen. Momenteel is de koers 1.59, wat historisch gezien erg laag is.  Als je de gok neemt om b.v. te wachten tot de kerst, dan zou het best kunnen dat de koers dan 1.65 is, ofwel, als je eur 50.000 wisselt dan scheelt het moment van wisselen je eur 2000. Daarbij valt de winst die je kunt maken door te besparen op de bankkosten dan bijna in het niet. Uiteraard is het omgekeerde dus ook mogelijk! Tegen de kerst kan de koers 1.53 zijn, en dan heb je dus eur 2000 verlies. Zoals altijd: historische waarden bieden geen garantie voor de toekomst!

Voor hele grote bedragen zijn er wel handige instrumenten om een goede wisselkoers te krijgen, maar ik neem niet aan dat dat hier bij ons particulieren van toepassing is. ;-)

Overigens, interessante website: http://www.flickyourbank.com.au/case_study.htm, van Choice magazine. Iemand ervaring met HSBC ?


hummin
 
Daar heb je gelijk in Hummin, maar m.i. alleen maar in het geval als je het hebt over EN 45.000 EU overboeken EN dit bedrag omwisselen in een andere currency.
Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Je kunt toch ook Euro's op een Australische bankrekening storten en ze daar omwisselen op het moment dat de koers gunstig is?
Het kan ook andersom, wij hebben b.v. een dollarrekening bij de ABNAmro waar we een bedrag aan dollars op hebben staan die omgewisseld zijn in februari van dit jaar. Het nadeel van deze rekening is de lage rente. 


groetjes
 
Hoi Annelies
Alhoewel het bij ons niet zo veel spaar geld is lijkt mij zo'n dollar rekening wel handig zeker omdat de koers de afgelopen weken een paar keer flink laag heeft gestaan. Daar had ik best gebruik van willen maken :-( Maar goed zal nog wel een paar keer gebeuren hoop ik?
Laatst zat ik een beetje de site van ABN uit te pluizen en het kwam er op neer dat zo'n dollar rekening 5euro p/m kost, klop dat of heb ik gewoon verkeerd gezocht?
gr Barry
 
Hai Barry

Heb nog even op de site gekeken want wij hebben onze rekening al zo'n 10 jaar. Volgens mij zit het als volgt in elkaar:

De dollarrekening heet officieel de Vreemde Valuta rekening en je hebt algauw keuze uit ruim 10 muntsoorten. Een rekening openen kost niets, maar ze houden 3% in van de rente.
De rente die je voor de AUD krijgt is gekoppeld aan de LIBOR = London Interbank Offered Rate (dit is de rente die banken elkaar voor het geld berekenen) en volgens het staatje is dit voor de AUD: 5.53% - de 3% die de bank inhoudt. Jij krijgt dus 2.53% rente op je geld.

Je moet er nog wel even rekening mee houden dat je geen geld op deze rekening kunt storten, het moet allemaal giraal gaan.

veel succes met het wachten op een mooie koers.
 
Hoi hoi

Nog even een vraagje.

Wie heeft ervaring met het overschrijven van geld.  Vanuit ABN naar een Australische rekening. Ik zit hier namelijk met die overschrijving voor me neus. Daar moet je dus in 1 veld eerst het BSB nummer invullen en daarna je A/C nummer. Maar hoe zou ik dat invullen gewoon:
125468124569 (Gewoon zo aan elkaar)
of
123456/123456 (met een slash)
of
BSB: 123456 A/C no:123456 (vol uit)

Ja sorry het lijkt iets kleins….  Maar omdat het al 1 keer fout gegaan is :-( willen we het nu zeker weten. 1 Keer 70euro voor de administratie is genoeg. Terwijl de fout was gemaakt door een ABN medewerker :cry: We hebben een klacht ingediend maar of we het geld ooit terug krijgen. Denk het nie….. :x :wall:

Dankje :up:
 
Back
Top