Nieuw op het forum: Karma

Lost

Administrator
Vanaf vandaag staat karma op het forum aan.

Wat is Karma?
Door middel van karmapunten kun je je waardering voor anderen laten blijken. Het is een soort van reputatie/waardering systeem. Als je bijvoorbeeld heel veel aan een antwoord op een vraag hebt gehad, dan geef je het betreffende lid positieve karma punten door onder de avatar van de betreffende persoon op [ + ] te klikken. Andersom is ook mogelijk. Je kunt negatieve karma punten uit delen door op de [ - ] te klikken.

Regels
Je kunt pas karma punten uitdelen als je meer dan 25 berichten op het forum hebt geplaatst. Na het uitdelen van karmapunten moet je 24 uur wachten voordat je opnieuw karmapunten aan dezelfde persoon uit kunt delen. Het is uiteraard niet de bedoeling dat karma misbruikt wordt om anderen de grond in te boren.

Uitbreidingen / aanpassingen
De huidige implementatie van karma is een proef. Het is mogelijk dat het systeem in de toekomst aangepast en/of uitgebreid wordt. Ook is het nog niet duidelijk of the karma scores op gezette tijden op nul worden gezet.

Als je vragen, ideeën of opmerkingen hebt dan hoor ik het graag.
 
Ha, ha, ik vroeg me al af wat dat nu precies was. Ik heb al een keer op een minnetje en daarna een plusje gedrukt voor ik bij deze post kwam die e.e.a. uitlegt..

Lost,
Is het misschien een idee om nieuwe functionaliteiten (ook) ergens bovenaan te plaatsen? Als mededeling in ieder geval?
 
[quote author=perthpete link=topic=7091.msg90280#msg90280 date=1179543772]
Ha, ha, ik vroeg me al af wat dat nu precies was. Ik heb al een keer op een minnetje en daarna een plusje gedrukt voor ik bij deze post kwam die e.e.a. uitlegt..

Lost,
Is het misschien een idee om nieuwe functionaliteiten (ook) ergens bovenaan te plaatsen? Als mededeling in ieder geval?
[/quote]

Ha, dat had ik dus net ook, nieuwsgierig he.......
 
Hiya Lost!

Wellicht levert dit mijn eerst min punten op :grin: :grin: maar wat is precies het doel van dit punten systeem, wat levert het op. Vragen EN antwoorden zijn vaak heel persoonlijk en er worden dan ook vaak antwoorden gegeven gekleurd door persoonlijke ervaringen. En dat kan dan eventueel "afgestraft" worden met een - punt? Hey, I am all for the smiley/sticker/gold star system at school!!!! :smile: :smile:

Gewoon nieuwsgierig
Groetjes
Syl
 
Karma heeft geen doel op zich. Het is meer een waarderingssysteem. Ik weet ook niet hoe het hier op het forum uit gaat pakken. Er zijn een aantal uitbreidingen op dit systeem verkrijgbaar waarmee karma een beetje gestuurd kan worden.

Op dit moment denk ik dat de meeste leden (behalve diegenen die al gelijk op de linkjes klikken voordat ze de uitleg hebben gelezen :wink:) het zullen gebruiken om hun waardering voor een ander kenbaar te maken. Dit kan voor van alles zijn. Natuurlijk is het mogelijk dat je een reactie plaatst op een bericht van iemand die door de ander als negatief wordt ervaren en waardoor je een negatief karma punt oploopt. Het kan ook zijn dat een ander het bericht juist heel erg waardeert omdat het openhartig is en daar positieve karma punten voor geeft.

Je hoeft het natuurlijk niet alleen te gebruiken om je waardering voor een antwoord op een vraag kenbaar te maken. Zo heb ik bijvoorbeeld Kallie een positief karma punt gegeven omdat ik haar doorzettingsvermogen heel erg bewonder.

Over een aantal weken zullen we het systeem waarschijnlijk evalueren en kunnen we het eventueel aanpassen en uitbreiden (of uitzetten). Zo kun je bijvoorbeeld het systeem zo aanpassen dat je een reden op moet geven als je karma uitdeelt. Deze reden kan dan bijvoorbeeld door de ontvanger van de punten worden gelezen. Ook kunnen we bijvoorbeeld de karma punten gebruiken om een "member of the month" te benoemen (ik noem maar wat). Als iemand leuke ideeën heeft om karma te gebruiken dan hoor ik dat graag.

[quote author=Syl link=topic=7091.msg90296#msg90296 date=1179557255]
Wellicht levert dit mijn eerst min punten op :grin: :grin: maar wat is precies het doel van dit punten systeem, wat levert het op.
[/quote]

Je gelooft toch niet dat ik negatieve punten ga uitdelen voor het stellen van kritische vragen he? :shock:
Dus... Bij deze je eerste (positieve) karmapunt! :up:
 
Kan ik nu iedereen van wie ik goede feedback heb gehad de afgelopen 2 jaar nog karma punten geven?
dan ben ik wel een paar dagen zoet :grin:
Ik ben net als Syl nog een beetje kritisch, maar geef het voorlopig het voordeel van de twijfel.

Wilbert
 
Hoi Lost,

Ook ik weet even niet wat dat waarderingssysteem inhoudt, waar het op gebaseerd wordt of zou moeten worden. Informatieve waarde? Inlevingsvermogen? Humor? Sympathie? Aantal jaren ervaring? Instelling? Ik noem maar een paar mogelijkheden.

Mag ik vragen hoe je op dit idee gekomen bent?

P.S. Mijn achternaam is Karman, wat in sommige woordenboeken ook als 'Karma' vernoemd staat. Man, daar moet ik toch een stel púnten mee scoren??!! ... LOL...
 
Mmmh ook erg sceptisch.

Heb me een paar weken geleden aangemeld voor een dierenforum hier in Australie en daar hebben ze sterren die je iemand kunt geven. Mensen gaan daar vriendjes sterren geven en bij de ander halen ze ze weg. Erg kinderachtig.

Misschien gaat het hier beter lopen hoor, al zie ik zelf het nut er niet echt van.
 
Hm en houd het systeem ook bij wie dan al die plusjes en minnetjes aan een geeft?
Zie ik ineens dat ik er ook heb, Goh hoe kom ik daar nou aan, heb niets bijzonders gedaan de laatste dagen.
 
Nou, ik heb er 's over nagedacht, en ik heb besloten dat na de ene + die ik aan Syl heb gegeven (omdat ze al jaren als ervaringsdeskundige met een fijne insteek haar duit in het zakje doet), ik aan niemand ooit meer plussen of minnen zal geven.

Ik vind het te persoonlijk, en het is niet leuk om een min te krijgen. Ik zit nu ook te denken, waarom héb ik een min?? Ben ik niet aardig genoeg, weet ik te weinig over m'n land, heeft er iemand de pik op mij, etc. En hoe objectief zijn we in onze judgements?

Nee, ik vind het geen leuk systeem en ik wil er ook geen deel van zijn. Hoe vaak hebben we het al niet meegemaakt dat er discussies komen over persoonlijke gedachten? Nu kan je dus via een - of een + aangeven dat je het niet met iemand eens bent, en ik denk niet dat dat de bedoeling is, am I right, Lost?

Van mij dus een min voor dit plan, en ik vind het vervelend in een anonieme keuring terecht te zijn gekomen, sorry. Als iemand een antwoord waardeert of juist niet, dan kan hij/zij dat ook schríjven.

Groetjes,

Irene
 
Hiya all

Heb er ook nog eens over na zitten denken....en de kans dat het op een anonieme vee-keuring uit gaat lopen is behoorlijk aanwezig. :-(  en dat zal de algemene feestvreugde hier niet echt verhogen lijkt mij.
Het zal een verbetering zijn als je een reden moet op geven.....Waarom geef je een min of een plus punt?
Op die manier blijft men hopelijk een stuk objectiever. We zijn hier in eerste instantie toch om advies te vragen en of te geven?

Ben benieuwd naar verdere reacties in ieder geval.

Groetjes
Syl
 
Ik vind het niks, toen ik het las dacht ik van : Hier doe ik niet aan mee...en het heeft mij meteen terughoudener gemaakt en zal met minder plezier (en minder vaak daardoor denk ik) op het forum zijn....Ik heb geen behoefte op een forum  "gekeurd/beoordeeld". te worden..(over de anonimiteit maar niet te spreken...! Inderdaad ja, je kan iemand toch schrijven als je haar/zijn mening waardeert of niet, je gaat iemand toch geen - geven  anoniem!)
Ben benieuwd hoe deze proef verloopt,zou het erg jammer vinden als het doorgaat. Carmen.
 
Ik vind het ook 3x niks. Telkens als je inlogt ben je bang dat er een minnetje bijgekomen is :grin:

[quote author=Eerainuh link=topic=7091.msg90320#msg90320 date=1179569948]
Ook ik weet even niet wat dat waarderingssysteem inhoudt, waar het op gebaseerd wordt of zou moeten worden. Informatieve waarde? Inlevingsvermogen? Humor? Sympathie? Aantal jaren ervaring? Instelling? Ik noem maar een paar mogelijkheden.
[/quote]

En als voor humor, daar zal ik ook wel een paar minnetjes voor ontvangen want humor is ten strengste verboden op dit forum :x
 
Er gaan volgens mij ook al zat Pmtjes heen en weer.
Op zich al mooi genoeg om je (persoonlijke) waardering of ongenoegen te uiten.
En als je het met de rest wilt delen kun je het gewoon 'en publiek' plaatsen.
Dus ik sluit me bij jullie aan.
Als ik een minnetje krijg wil ik toch wel weten van wie en waarom.
En dat is nu net niet waar het hier om draait.

Mariette

Haha, maar wel bedankt gulle gevers, voor die drie plusjes :up:
Sorry kon dat nou net niet laten :p
 
Vind het ook een vreemd systeem, als ik iemand waardeer of niet ,dan zeg ik het wel in een PM. Wie ben ik om iemand anoniem een - of een + te geven. Zeg dit liever persoonlijk.
Heb wel per ongeluk op een + gedrukt wist nl eerst niet wat het in hield gelukkig was het geen min voor diegene.

Groetjes Erna
 
Hmmm, ik sluit me bij Erna aan. Overigens wel goed dat er creatief na wordt gedacht over hoe het forum (nog) beter te maken, maar in dit geval bevalt het resultaat me minder.

Cheers,
Francois.
 
Ik vind het ook geen goed idee. Sluit me aan bij Irene, Syl, Carmen en Erna. Zij hebben eigenlijk al verwoord hoe ik er ook over denk.

Groetjes Lin
 
Ook hier iemand die het direct gezegd onzin vindt.
Het lijkt zo Amerikaans, met dat uitdelen van sterren enzo.
De mening van een ander moet je respecteren, of je er mee eens bent (een + geeft) of niet (dus een - zou kunnen geven).
Enne, laat die minnetjes maar komen hoor. Min maal min is plus!  :lol:
 


OFX
Back
Top