Nieuwe wetgeving nationaliteit

Jadiet

Member
De keerzijde van Wilders' angstcampagne (niet dat daar een goede zijde aan zit). Nederland is een van de weinige landen met een beleid mbt staatsburgerschap dat stamt uit een tijdperk ver voor de huidige globalisering. Nederlandse burgers die (tijdelijk) in het buitenland gaan wonen en daar volledig willen meedraaien, worden als landverraders bestrafd. Als je als Nederlander, om praktische redenen, de nationaliteit aanneemt van het land waar je woont en werkt, verlies je de Nederlandse nationaliteit, met het gevolg dat terugkeer naar Nederland zeer moeilijk en wellicht onmogelijk wordt. Nu ligt er een nieuw wetsvoorstel dat ook minderjarige kinderen van ouders die naar het buitenland verhuizen hun Nederlandse nationaliteit afneemt, zodra ze de nationaliteit van hun woonland aannemen. (Nu is het zo dat je, als je als minderjarige met je ouders meeverhuist naar het buitenland, je onder bepaalde voorwaarden wel recht hebt op een dubbele nationaliteit. Je hebt per slot niet zelf de keuze gemaakt om uit Nederland te vertrekken.) Onderteken de petitie op http://nederlandersoverzee.petities.nl/ als je als Nederlander (waar ook ter wereld, dus ook in Nederland zelf) het belang ziet van de internationale betrekkingen die worden onderhouden door Nederlanders in het buitenland.
Meer informatie over het wetsvoorstel en ervaringen van Nederlanders in het buitenland, die illustreren welke problemen het Nederlandse beleid hen oplevert, vind je op http://nederlanderblijven.com/.

Tijdje terug idd al ondertekend en glad vergeten hier een linkje te plaatsen.

De uitzondering mbt op Nederlanders die met een buitenlander getrouwd zijn zou ook komen te vervallen en in die situatie zit ik zelf. Zou toch graag mijn Nederlanderschap willen behouden als ik de Australische aanneem.

De uitzondering mbt op Nederlanders die met een buitenlander getrouwd zijn zou ook komen te vervallen en in die situatie zit ik zelf. Zou toch graag mijn Nederlanderschap willen behouden als ik de Australische aanneem.

Dan kun je dat maar beter z.s.m. doen. Want een evt. nieuwe wet geldt nooit met terugwerkende kracht. Afhankelijk van waar je woont moet je rekenen op een paar maanden wachttijd voor de citizenship test, dus houd daar ook rekening mee. Als je aan alle eisen voldoet wordt de aanvraag zelf vrij snel behandeld (ik kreeg al binnen een dag of tien bericht). Ik ben gelukkig op tijd geweest en was daar wel blij om toen ik dit las. Natuurlijk is het erg twijfelachtig of zo'n wet het haalt, maar je weet maar nooit.

Groetjes,
Rixta

Dat ga ik ook zo spoedig mogelijk doen, maar ik zal toch echt eerst aan de vereisten moeten voldoen en dat duurt nog een paar jaartjes, helaas! Heb m'n permanent visa nog niet eens...

Hopelijk haalt deze wet het niet. Beetje ouderwets in the global village.

Van mij hoeft de wet niet zo te veranderen dat je altijd je Nederlandse nationaliteit kunt behouden. Ik zie wel logica in de wet zoals hij nu is. Maar altijd je Nederlandse paspoort moeten opgeven is ook onzinnig. De uitzonderingen die er nu zijn hebben hun nut en reden. Ik denk dus ook niet dat deze wet er komt. Maar politiek is onvoorspelbaar.

Groetjes,
Rixta

Van mij hoeft de wet niet zo te veranderen dat je altijd je Nederlandse nationaliteit kunt behouden. Ik zie wel logica in de wet zoals hij nu is.

Dat ben ik toch niet met je eens Rixta. Nederland heeft er veel economisch belang bij dat Nederlanders in het buitenland werken (al dan niet tijdelijk). Voor deze Nederlanders in het buitenland kan het echter erg nadelig zijn dat ze niet de nationaliteit van hun woonland kunnen aannemen.
De huidige wetgeving is dus erg achterhaald en nadelig voor Nederland's internationale betrekkingen. Dat ze de wet willen aanscherpen is absurd.
Ik heb zover nog geen enkel gegrond bezwaar gehoord/gelezen mbt dubbele nationaliteit. Misschien kan iemand mij uitleggen wat er dan het probleem is met dubbele nationaliteit? Mis ik iets? Het enige wat ik hoor, gaat over loyaliteit... Maar op een enkele uitzondering na (Nederland, Oostenrijk, en nog een paar kleine landen), twijfelt geen enkel modern, westers land aan de loyaliteit van zijn onderdanen met een dubbele nationaliteit.
Naar mijn mening, zet Nederland zichzelf weg in een hoek met een handje vol landen, allen verlamd door identiteitscrisis en angstwaan.

Reken er maar op dat die wetgeving komt... het wordt financieel gevoed. Met name Nederlanders in het buitenland die ervoor kiezen belastingplichtig te zijn in het land waar ze wonen, leveren Nederland geen stuiver op, maar kunnen op termijn wel een aantal dingen claimen zoals AOW (afhankelijk van wanneer je vertrokken bent). Het verleden leert dat dit soort zaken niks te maken hebben met emotionele zaken zoals loyaliteit, dat is alleen het pakpapiertje wat ze erom heen doen. Het gaat allemaal om geld. En hetzelfde geldt voor het 'nieuwe' land van residency! Per slot van rekening heb je als resident hier (of elders) ook niet volledig dezelfde rechten dan als citizen, dat is niks anders...

Reken er maar op dat die wetgeving komt... het wordt financieel gevoed. Met name Nederlanders in het buitenland die ervoor kiezen belastingplichtig te zijn in het land waar ze wonen, leveren Nederland geen stuiver op, maar kunnen op termijn wel een aantal dingen claimen zoals AOW (afhankelijk van wanneer je vertrokken bent). Het verleden leert dat dit soort zaken niks te maken hebben met emotionele zaken zoals loyaliteit, dat is alleen het pakpapiertje wat ze erom heen doen.

Je hebt, in principe, alleen recht op AOW voor de jaren dat je in Nederland gewoond hebt. (Zie svb.nl.) Het is toch terecht dat je ontvangt, wat je hebt opgebouwd?
Je hoort, dacht ik, wel eens geklaag over Turkse/ Marokkaanse Nederlanders die OAW ontvangen bij terugkeer naar Marokko/ Turkije. Maar zij worden niet benadeeld door deze wet, omdat deze wet niet geldt voor mensen uit landen die het hun onderdanen niet toestaan hun nationaliteit op te geven. Dus als die groep afvalt, hoeveel blijft dan over?
Nederlanders in het buitenland zijn ambassadeurs voor Nederland, die Nederland veel geld opleveren door de internationale betrekkingen die ze onderhouden (denk aan Nederlandse bedrijven die produkten/ diensten verkopen in het buitenland of buitenlandse bedrijven die investeren in Nederland). Ex-Nederlanders in het buitenland, wiens Nederlandse nationaliteit hen is afgepakt, zullen veel minder Nederland promoten. Sterker nog, velen zullen een gevoel van 'resentment' jegens Nederland overbrengen.
Het financiele argument begrijp ik dus niet helemaal.

Edit: je behoudt het recht op de AOW die je hebt opgebouwd, of je nou de Nederlandse nationaliteit opgeeft of niet.

In de VS zijn ze ook niet happig op een dubbele nationaliteit en daar moet je ook vaak je Amerikaanse paspoort opgeven als je je in een ander land laat naturaliseren. En van een Zuid-Koreaanse buurvrouw weet ik dat ze daar helemaal geen uitzonderingen kennen. Als je daar twee nationaliteiten hebt door geboorte moet je er op je 18e eentje kiezen (nogal lastig voor de tamelijk grote groep Marokkanen die daar schijnt te wonen en die hun Marokkaanse paspoort niet kunnen opgeven).
Dit zijn zo maar twee voorbeelden van niet bepaald achterlijke landen. Er zullen er nog veeeeeeeel meer zijn. En persoonlijk zie ik niet in wat de enorme voordelen zijn van een extra nationaliteit. Als je permanent residency hebt kunnen ze ook echt niet zo makkelijk uitzetten.
En ik kan me vaag iets herinneren dat er in Nederland ook heel veel uitzonderingen worden gemaakt, wat tot resultaat heeft dat de meerderheid van de mensen die zich laten naturaliseren hun Nederlandse paspoort kunnen houden.
Ik zie dus niet in waarom de wet zou moeten worden gewijzigd. Niet de ene kant, noch de andere kant op.
En wat geld er mee te maken heeft zie ik helemaal niet. Je krijgt je AOW toch wel, of je nu nog Nederlander bent of niet.

Groetjes,
Rixta

In de VS zijn ze ook niet happig op een dubbele nationaliteit en daar moet je ook vaak je Amerikaanse paspoort opgeven als je je in een ander land laat naturaliseren.

U.S. law does not mention dual nationality or require a person to choose one citizenship or another. Bron: U.S. State Department
Ik ken veel voorbeelden van US citizens met dual citizenship.

Het klopt echter dat de US het dual citizenship niet aanmoedigt, het argument is dat het dan ingewikkeld kan zijn om te bepalen onder welke wetgeving iemand dan valt.
Maar het is niet zo dat de US haar onderdanen het staatsburgerschap afneemt, zoals Nederland dat doet/ voorstelt te doen.

En persoonlijk zie ik niet in wat de enorme voordelen zijn van een extra nationaliteit. Als je permanent residency hebt kunnen ze ook echt niet zo makkelijk uitzetten.

Een klein voorbeeld: mijn man werkt met archieven/documentaire informatie. Met een PR mag je niet bij alle archieven werken, als citizen wel. Het scheelt je dus in je mogelijkheden voor een baan.

Lijkt er op dat men niets aantrekt van Nederlanders die wonen in het buitenland:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10979495/__Geen_dubbele_pas_expats__.html?sn=binnenland

Lang leve het kortzichtigheid in NL...

Hou in de gaten dat de datum van intreding (als de wet er door komt) is 1 april 2013 (geen grap).
Dus een ieder die nog de NL nationaliteit kan behouden die kunnen het beste zsm hier werk van gaan maken.

Daarna bij dubbele nationalitiet is het belangrijk dat je 5 jarige paspoort nog 5 jaar mag verlopen , daarna berslist een nieuw paspoort aanvragen anders verlies je alsnog je Nederlandschap.
Dus eigenlijk elke 9 en half jaar een nieuw paspoort aanvragen.

Overigens gaan er stemmen op om het Nederlands paspoort ook naar een geldigheids duur van 10 jaar te tillen.
(volgens consul generaal Sydney - deze week ontmoet). Dat zou het wel wat makkelijker maken.
Jan

maar eh... je mag nu toch ook maar 1 paspoort hebben??? Er zijn wat uitzonderingen, maar niet heel veel. Of heb ik nu iets gemist?
Kindjes mogen nog wel als ze voor hun 18e door pa en moe zijn meegesleept, toch???

Als je met een Australiër/-sche getrouwd bent mag je je Nederlandse paspoort behouden, dat is een van de uitzonderingen.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, ik heb het over:
quote: Dus een ieder die nog de NL nationaliteit kan behouden unquote.

Kathleen Kooka:
Je kunt als volwassene gewoon geen Australier worden zonder de NL nationaliteit op te geven en dat veranderd ook niet.
Ik heb het uitsluitend over die gevallen waar het momenteel wel kan en juist die gevallen wil men na de nieuwe wet ook aanpassen aan bovengenoemde regel.

Maar wat je te pakken hebt voor de beruchte datum van 1 april 2013, dat kunnen ze niet meer van je afnemen.
Dus voor toekomstige emigranten na deze datum worden de regels minder flexibel.
Zoals ik begrijp kun je als kind nog wel beide nationaliteiten verkrijgen om reden van minderjarigheid op de datum van residentie, maar dan moet je op je 18e of 21e kiezen ofwel NL of OZ nationaliteit.
Er was vorige week een informatie avond bij de Consul Generaal van Australie, waar ik ben geweest, maar ben niet veel wijzer geworden want de regels kende ik al.
Het was evenwel zeer interessant, helaas veel te weinig mensen kwamen opdagen omdat het zeer slecht was geadverteerd.
Groetjes
Jan

April 2013 ga ik niet redden, ik heb dan bij lange na niet genoeg jaren in Australië op permanent residency opgebouwd om citizen te worden (ben overigens met een Australiër getrouwd dus met de huidige regels zou ik ook m'n Nederlands burgerschap kunnen behouden).

Als die wet erdoor komt moet ik toch maar eens hard gaan nadenken welk citizenship ik wil houden/verkrijgen... ik blijf hier hoogst waarschijnlijk wonen voor de rest van m'n leven, dan wil ik toch wel graag kunnen stemmen... Ach, we zien het dan wel weer!

Back