Nieuwe wetgeving nationaliteit

Het zou toch wel bizar zijn, dan kan mijn man (woont nu 10 jaar in NL en heeft sinds ruim 4 jaar de Nederlandse en Australische nationaliteit) zijn Nederlandse nationaliteit mag houden en dan moet ik als geboren Nederlandse dit afgeven als ik de Australische wil krijgen :|

Wat zijn nu eigenlijk de regels m.b.t. het verkrijgen van de Australische nationaliteit?

Er wordt hier gepraat alsof het vrijwel zeker is dat deze wet wordt aangenomen, maar daar zie ik geen enkele reden toe. Ik denk dat het erg onwaarschijnlijk is dat de wet ruimer wordt in de nabije toekomst, maar het is bepaald niet zeker dat het verkrijgen van een dubbele nationaliteit geheel onmogelijk gaat worden. Volgens mij is de meest waarschijnlijke optie dat het nog heel lang blijft zoals het nu is. Politiek is onvoorspelbaar en niemand kan in de toekomst kijken, maar ik denk niet dat er reden is om nu al in paniek te raken.

Groetjes,
Rixta

Rixta,
Ik ben het wel met je eens, maar toch als de kans 10 procent of minder is en het gaat toch "door", dan krijgen sommige mensen wellicht spijt dat ze voor de datum van inwerktreding niet die dubbele nationaliteit hebben aangevraagd. Tegen die tijd kan het wel eens te laat zijn omdat aanvragen in die orde vaak een half jaar of meer duren, i.e. b.v. de Australische nationalitiet.

Ingrid,
Als jij in NL blijft wonen dan kun je waarschijnlijk wel de dubbele nationalitiet behouden, alleen als je in het buitenland woont, dan wordt het moeilijker.
Vraag dit echter even na bij het consulaat of de ambassade, want ik weet het ook niet zeker.
Er zijn veel regels en het consulaat heeft een informatieblad hierover.
Ook heeft het consulaat van Sydney allerlei informatie over dit onderwerp op hun website.

Het zou toch van de zotte zijn dat Turken en Marokanen die zelfs kinderen uit Marokaanse ouders in NL zijn geboren, zomaar altijd 2 nationaliteiten blijven behouden wegens hun wetten.
Als de Marokaanse burgemeester van Rotterdam moest kiezen is hij zijn job kwijt, maar met zoveel buitenlanders in Nederland krijg jwe zoiets vast niet voor elkaar.
Daar wordt dan wel ontzettend veel tegengas gegeven, dus het is veel makkelijker om de Nederlanders in het buitenland aan te pakken.
Cheers
Jan

... Want een evt. nieuwe wet geldt nooit met terugwerkende kracht...
Nooit? Is dat zeker? Momenteel ben ik een PR met een NL paspoort. Ik kan nu Australier worden, en op basis van de Aus nationaliteit van mijn vrouw mijn NLse nationaliteit behouden, maar stel nou dat de NLse regering daarna toch besluit dat ik moet kiezen. Aangezien een Aus visum vervalt bij aanname van de Aus nationaliteit, moet ik dan wel de Aus nationaliteit kiezen om hier permanent te kunnen blijven, en mijn NLse dus opgeven. Dan ben ik imo slechter af dan gewoon PR blijven met een NLs paspoort.
Of geef ik mijn Aus nationaliteit op maar vraag dan gelijk weer PR aan? Dan zullen de Australiers vast wel wat vragen hebben voordat ik een PR (terug)krijg...

OK, zeg nooit nooit. Maar zulke dingen worden maar heeeeeeeeeeeeeeeeeeel zelden met terugwerkende kracht ingevoerd. Precies om de redenen die jij noemt. Ze kunnen je niet zomaar je Nederlandse nationaliteit afnemen en ze kunnen je ook niet dwingen je Australische nationaliteit op te geven. Aan beiden zitten heel veel problemen. (Het mag wellicht zelfs niet van Europa). Dus daar zou ik me maar niet druk over maken. Ik vraag me trouwens af of ze in Nederland wel weten dat ik de Australische nationaliteit heb. Ik heb het ze nooit verteld. :lol: Ze weten daar niet eens dat ik getrouwd ben.

groetjes,
Rixta

Ik vraag me trouwens af of ze in Nederland wel weten dat ik de Australische nationaliteit heb. Ik heb het ze nooit verteld. :lol: Ze weten daar niet eens dat ik getrouwd ben.

Ja, da's ook zo wat, ik heb de gemeente nog netjes gemaild nadat ik getrouwd was om te vragen of ze dat ergens moesten bijwerken in m'n gegevens en het antwoord was, "Neuh, dat hoeft pas als u zich hier weer permanent gaat vestigen."

Okeej...
huh.gif

Uiteindelijk zijn er maar twee zekerheden in het leven: de dood en de belastingen. :grin: Voor de rest is het toch allemaal afwachten en zullen we het met waarschijnlijkheden moeten doen.

Groetjes,
Rixta

OK, zeg nooit nooit. Maar zulke dingen worden maar heeeeeeeeeeeeeeeeeeel zelden met terugwerkende kracht ingevoerd. Precies om de redenen die jij noemt. Ze kunnen je niet zomaar je Nederlandse nationaliteit afnemen en ze kunnen je ook niet dwingen je Australische nationaliteit op te geven. Aan beiden zitten heel veel problemen. (Het mag wellicht zelfs niet van Europa). Dus daar zou ik me maar niet druk over maken. Ik vraag me trouwens af of ze in Nederland wel weten dat ik de Australische nationaliteit heb. Ik heb het ze nooit verteld. :lol: Ze weten daar niet eens dat ik getrouwd ben.

groetjes,
Rixta
Ik hoop dat je gelijk hebt :)
Ik heb al lang niet meer gestemd voor NLse verkiezingen (ben al 9 jaar weg) maar misschien doe ik de volgende keer maar weer eens mee. Alle beetje helpen om van de huidige regering af te komen, want dit is niet conservatief meer, dit is puur regressief :( (sorry, dat moest ik effe kwijt...)
Overigens moet je, dacht ik, bij de aanvraag van een NLs paspoort aangeven of je een andere nationaliteit bezit, maar of dat ook moet bij verlenging weet ik niet...

Overigens moet je, dacht ik, bij de aanvraag van een NLs paspoort aangeven of je een andere nationaliteit bezit, maar of dat ook moet bij verlenging weet ik niet...

Ik zou het niet weten, want ik heb helemaal geen plannen om ooit nog een Nederlands paspoort aan te vragen. Je moet tenslotte als Australier ook een Australisch paspoort hebben om het land weer in te kunnen. Dus tenzij je langer dan drie maanden in Nederland wilt blijven zie ik het nut niet in van de lange reis naar Sydney.

Groetjes,
Rixta

Hans, je permanente residentie heeft niets met het paspoort te maken, ja als je een Australisch paspoort hebt, dan heb je uiteraard PR, maar ook als je een NL of wat dan ook voor paspoort hebt en je hebt eenmaal de status van PR, dan heeft het er niets meer mee te maken dat je je OZ paspoort op zou zeggen.
En zoals Rixta al zei, het zal zo'n vaart niet lopen, maar ik zou toch adviseren voor degenen die nu nog de mogelijkheid hebben om beide nationaliteiten (vooral voor je kinderen) om deze mogelijkheid aan te grijpen want het is dus mogelijk dat dit niet meer kan na 1 april 2013.
Dan zit je altijd goed met 2 nationaliteiten.
Jan

Hans, je permanente residentie heeft niets met het paspoort te maken, ja als je een Australisch paspoort hebt, dan heb je uiteraard PR, maar ook als je een NL of wat dan ook voor paspoort hebt en je hebt eenmaal de status van PR, dan heeft het er niets meer mee te maken dat je je OZ paspoort op zou zeggen.
En zoals Rixta al zei, het zal zo'n vaart niet lopen, maar ik zou toch adviseren voor degenen die nu nog de mogelijkheid hebben om beide nationaliteiten (vooral voor je kinderen) om deze mogelijkheid aan te grijpen want het is dus mogelijk dat dit niet meer kan na 1 april 2013.
Dan zit je altijd goed met 2 nationaliteiten.
Jan
Ok, als ik het goed begrijp zit het dus zo: Stel, ik heb beide nationaliteiten en op een dag besluit de NLse regering dat een NLer maar 1 nationaliteit kan hebben, dan kan ik mijn OZ nationaliteit opgeven en ben ik "automatisch" terug in de situatie waarin ik was voordat ik de OZ nationaliteit aannam, namelijk een NLer in OZ met PR. Het enige dat vervallen zal zijn bij aanname van OZ nationaliteit is mijn Resident Return Visa en die zal ik dus opnieuw moeten aanvragen.
Als dat klopt, zie ik inderdaad weinig reden om in mijn geval de OZ nationaliteit niet aan te vragen. Tijd om dus maar eens wat papierwerk te gaan regelen : OZ paspoort voor mij en NLs paspoort voor mijn dochtertje (mijn zoon staat al in mijn paspoort bijgeschreven)

Hou in de gaten dat de datum van intreding (als de wet er door komt) is 1 april 2013 (geen grap).
Dus een ieder die nog de NL nationaliteit kan behouden die kunnen het beste zsm hier werk van gaan maken.

Daarna bij dubbele nationalitiet is het belangrijk dat je 5 jarige paspoort nog 5 jaar mag verlopen , daarna berslist een nieuw paspoort aanvragen anders verlies je alsnog je Nederlandschap.
Dus eigenlijk elke 9 en half jaar een nieuw paspoort aanvragen.

Overigens gaan er stemmen op om het Nederlands paspoort ook naar een geldigheids duur van 10 jaar te tillen.
(volgens consul generaal Sydney - deze week ontmoet). Dat zou het wel wat makkelijker maken.
Jan

Hi Jan,

Als ik vragen mag; hoe weet je dat deze wet (indien geaccepteerd) pas per 1 April 2013 zal intreden?
Heb je een link oid waar dit officieel gesteld is? Ik heb dit nog niet kunnen vinden.

Alvast bedankt,
Sander

Nooit? Is dat zeker? Momenteel ben ik een PR met een NL paspoort. Ik kan nu Australier worden, en op basis van de Aus nationaliteit van mijn vrouw mijn NLse nationaliteit behouden, maar stel nou dat de NLse regering daarna toch besluit dat ik moet kiezen. Aangezien een Aus visum vervalt bij aanname van de Aus nationaliteit, moet ik dan wel de Aus nationaliteit kiezen om hier permanent te kunnen blijven, en mijn NLse dus opgeven. Dan ben ik imo slechter af dan gewoon PR blijven met een NLs paspoort.
Of geef ik mijn Aus nationaliteit op maar vraag dan gelijk weer PR aan? Dan zullen de Australiers vast wel wat vragen hebben voordat ik een PR (terug)krijg...

Dat is een hele goede vraag Hans. Ik ging er stilletjes vanuit dat als ik moest kiezen ik dan inderdaad de Aus nationaliteit kon opgeven en automatisch weer PR was (permanent toch?).

Ik zal eens kijken of hier wat over te vinden is by DIAC.

Sander,
Er is genoeg over geschreven destijds in Nederlandse kranten , maar ook in de 2 Nederlandse bladen in OZ.
Ik wist dit trouwens al 1 en half jaar geleden.
Ten tweede heb ik onlangs de General Consul van Sydney (en die van Melbourne) ontmoet die het ook zo heeft uitgelegd.
Dus hou je vast aan 1 april 2013 en neem aktie indien en waar mogelijk.
Het is ook best mogelijk dat die nieuwe wet er helemaal niet komt aangezien het momenteel alleen maar een voorstel betreft.

Als jij op een geven moment zou moeten kiezen tussen 2 paspoorten ivm een mogelijke wet dat NL dat verlangt, nou dan kunnen ze een half miljoen Turken en Marokkanen het land uitzetten,.....dit zie je toch nooit gebeuren?
Je bent goed veilig met beide paspoorten.
Ikzelf heb een NL paspoort met PR en woon nu 31 jaar in OZ. Mijn keuze om geen Australier te worden. Prima toch.
Het is alleen vervelend dat je elke 4 en half jaar je paspoort moet vernieuwen, maar ik hoef geen nieuwe visum want die van mij is doorlopend, vervalt nooit.
Dit soort visum ie echter niet meer te verkrijgen.
Cheers
Jan

Als jij op een geven moment zou moeten kiezen tussen 2 paspoorten ivm een mogelijke wet dat NL dat verlangt, nou dan kunnen ze een half miljoen Turken en Marokkanen het land uitzetten,.....dit zie je toch nooit gebeuren?

Bovendien zijn er erg veel Nederlanders in het buitenland, die de nationaliteit van dat land hebben gekregen. Als die dan hun "nieuwe" nationaliteit zouden gaan opgeven, dan moeten al die landen (en dat zullen er heel veel zijn) die mensen allemaal opnieuw door de bureaucratie gaan halen en opnieuw een visum geven. Daarmee zou Nederland zich heeeeeeeel onpopulair maken. Dus dit valt echt in de categorie "niets is onmogelijk" (maar het is wel extreem onwaarschijnlijk).

Groetjes,
Rixta

Je bent goed veilig met beide paspoorten.
Jan,

Allereerst, ik weet niet wat je precies hebt met (of tegen) Turken en Marokkanen, maar dit is al de tweede keer dat je die twee nationaliteiten hebt aangehaald. Ik vind het op het randje van discriminerende opmerkingen, gezien het feit dat vele van die "Turken en Marokkanen" in Nederland zijn geboren en m.i. als zodanig dus gewoon als Nederlanders zouden moeten worden bestempeld. En waarom benoem je niet o.a. Argentijnen, de clan van onze knuffelimmigrant Maxima? Wellicht bedoel je er niets mee, maar de toon staat me niet aan.

Bovendien zijn je feiten niet correct. Mensen met Turkse nationaliteit kunnen zonder problemen afstand doen van hun Turkse nationaliteit. Voor Marokkanen, Argentijnen en nog wat andere nationaliteiten is dat onmogelijk door de wetgeving in dat andere land. Het zou nogal een diplomatiek probleem zijn als Nederland dat niet zou erkennen. Daar zal dus heus wel een uitzondering voor behouden blijven (wat volgens mij ook in dit wetsvoorstel is inbegrepen).

Wij zitten in dezelfde situatie.
Onze PR verloopt binnenkort.
Dan is het of verlengen of voor citizen gaan.
Weet nog niet of het voordelen heeft om NL-er te blijven, maar weet wel dat het voordelen heeft om Ozzie te worden.

Wilsil, je PR verloopt niet... je mag voor altijd 'blijven'. Je hebt alleen een RRV nodig om, als je vertrekt, er weer in te mogen ;)

slatsr
Ik helemaal niets tegen buitenlanders. Ik heb een voorbeeld gegeven omdat Marokanen, ook al zijn ze in NL geboren, krijgen vanwege hun ouders ook de Marokaanse nationalitiet mee en het zou natuurlijk idioot zijn als deze mensen hun Ned nationaliteit verliezen als de regering in Nederland zou beslissen dat iedereen slechts 1 nationaliteit mag hebben. Zij kunnen per definitie de Marokaanse nationaliteit niet opzeggen schijnbaar en dan zouden zulke mensen zo maar het land uitgezet worden?, Kan toch niet, deze mensen zijn opgegroeid en ingeworteld in het Nederlandse leven.
Daarom zie ik niet gebeuren dat de regering ooit met zo,n regel zal komen.
Dus ik had Argentijnen of Peruanen kunnen noemen, maar daar zijn er relatief weinig van in Nederland vergeleken met vele andere groepen zoals Marokanen.
Dat jij bij een voorbeeld van mij me gelijk van discriminatie beticht is toch wel van den zotte.
Mijn kinderen zijn ook met verschillende buitenlanders getrouwd.
Hou op met die onzin zeg.
Jan

Back