Nogmaals even voorstellen.

En op je aanvraag voor de 100 vanaf 309 moest je ook je Australische werkervaring invullen, en of je op het moment van 100 aanvraag nog emplooi had. Of dit verder daadwerkelijk van invloed kan zijn op de uitkomst weet ik ook niet, vraag het mij af. In mijn geval had ik een sponsor die min of meer voor mij garant stond.

@Rolls; FYI, denk niet dat die visa's van toepassing zijn in deze situatie. Dan moet je eerst scheiden en een OZ Sheila aan de haak slaan. Wellicht een beetje omslachtig en ik denk dat je huidige vrouw het er ook niet helemaal mee eens is ;)
 
@Rolls; FYI, denk niet dat die visa's van toepassing zijn in deze situatie. Dan moet je eerst scheiden en een OZ Sheila aan de haak slaan. Wellicht een beetje omslachtig en ik denk dat je huidige vrouw het er ook niet helemaal mee eens is ;)

Ik zal het voor de zekerheid na vragen.......🤕... nee ze was het er niet mee eens en met 3e in bed vond ze toch te warm worden.;)
 
@Rolls; FYI, denk niet dat die visa's van toepassing zijn in deze situatie. Dan moet je eerst scheiden en een OZ Sheila aan de haak slaan. Wellicht een beetje omslachtig en ik denk dat je huidige vrouw het er ook niet helemaal mee eens is ;)

Wel de makkelijkste manier🤭😊
 
Hoe heb je dat soliciteren op afstand ervaren? Toen ik met mijn vrouw de eerdere poging waagde was op afstand soliciteren uuuhh gewoon kansloos, 0 reactie. En ik heb behoorlijk wat mailtjes gestuurd.
Mijn beleving was (toen) dat je werk moest hebben om er te zijn maar je moest er zijn om werk te vinden? Is dat nog steeds zo? en dan heb ik het even over Australie in het geheel.
Hoe is het vinden van een baan als ik daar straks nieuw binnen kom in bijvoorbeeld regio Adelaide? dan lijkt mijn kans dus al bekeken in veel gevallen?? omdat ik dus niemand zal kennen.
Het hangt af van welk visum je hebt. Het ene visum krijg je op basis van je werkervaring en opleiding, dat is het skilled visum. Je hoeft dan geen baan te hebben voor je aankomt. Het andere type is als je al een baan hebt, en volgens mij regelt de werkgever dat visum dan. Ik weet het niet precies, ik had dat eerste type. Het solliciteren op afstand heeft denk ik alleen zin als je weet wanneer je hier landt en blijft. Dan heb je een datum en je kunt zeggen dat je al een visum hebt.

Voor mij ging het solliciteren best soepel. Eigenlijk waren we van plan om pas hier te gaan sollicteren maar ik hield wel al een tijdje de vacatures in de gaten van bedrijven waarvan ik dacht dat ik de meeste kans zou maken. Er waren twee aardige vacatures ongeveer een maand voor vertrek. Ik had 1 brief geschreven, met het idee van eens geschoten altijd mis. Dat leverde een skype sollicitatie gesprek op en toen we hier eenmaal waren een tweede face-to-face gesprek. Dus dat ging best makkelijk. Ik had hier helemaal geen netwerk, maar wel een paar goede referenten in Nederland, in het juiste vakgebdie. Let wel op dat ze die dus ook echt bellen. Handig als je referenten dat weten want dat gaat in het engels! Dat was voor mij eerlijk gezegd de grootste barriere. Ik was enorm zenuwachtig en wist niet goed hoe het zou werken met skype. Toen heb ik van te voren een 'proef' gesprek gedaan met een engelstalige kennis. Dat scheelde een hoop.
Mijn partner is hier actief lid geworden van de branche vereniging. Dat heeft een netwerk opgeleverd en zijn eerste baan. Dus da's een tip: als je geen netwerk hebt, zoek de branche vereniging van je beroep. En hij heeft vrijwilligerswerk gedaan. Dat levert ook een netwerk op, al hielp het in dit geval niet met werk vinden. Dus het is niet zo dat je geen kans op werk hebt als je niemand kent. Dat hadden wij ook niet.


Volgens mij kan dit alleen als alles precies op z'n plek valt, net juiste en unieke skillset, of net op het juiste moment reageren op een vacature. Er zijn er maar weinig die daadwerkelijk van afstand een baan scoren. De meeste werkgevers in Oz zijn niet zo vernieuwend en doen het allemaal nog op de old school manier :" naar binnen lopen met je CV" bij wijze van spreken.
Dat ligt eraan waar je solliciteert. Ik heb het nooit zo gedaan. Wat voor mij werkte was gewoon de vacature-pagina's in de gaten houden van bedrijven waar je wilt werken, en dan als je iets ziet, een goede brief schrijven. Als je twijfelt, doe dan een cursus brieven schrijven. Er zijn bepaalde verwachtigen en als je dat eenmaal weet is het niet al te moeilijk.


Als je hier eenmaal bent kan het letterlijk 2 kanten op: of je hebt direct binnen een paar weken een passende baan, of je gaat maandenlang van het kastje naar de muur totdat je zo lang unemployed bent dat het al moeilijker wordt om uberhaupt nog aan een baan te komen.
Ook dat herken ik persoonlijk niet. In Nederland is dat m.i. juist veel sterker. ALs je in NL een 'gat in je cv' hebt, kun je dat beter verstoppen. Hier is dat, voor zover ik weet, minder een probleem. Zeker als je er een reden of verhaal bij hebt. Een gap year is hier een stuk normaler. Maar, nogmaals, dat is mijn ervaring.

Het is even een kwestie van trots opzij, aanpakken wat je kunt en knalhard werken, dan komt het vanzelf goed.
En ja, het cliche is waar: ik als Nederlander werk dubbel zo hard als de meeste Ozzies. :p

Edit: Ik weet verder helemaal niks over SA of Adelaide, maar wat ik wel weet is dat het daar vreselijk lastig is om aan een baan te komen, helemaal op niveau.
Ik denk dat het lastig is om in Adelaide aan het werk te komen, tenminste, we hebben wel wat mensen hier aan zien komen die geen werk konden vinden, en ik snap echt niet waarom want het waren allemaal gewoon leuke hardwerkende, ervaren mensen. Maar er zijn er ook zat die hier wel zijn gebleven, alleen zie je die denk ik minder op het forum? Nouja, er zijn genoeg mensen in Adelaide die niet werkeloos zijn... en die zijn hier echt niet allemaal geboren en getogen.
 
Ik sluit me bij @Lamarck aan. Ik heb vanuit Nederland de vacatures in de gaten gehouden, me aangemeld bij de vakorganisatie en ook een keer gesolliciteerd en afgewezen 😉 , maar ze waren wel zo sympathiek om wat tips te geven, omdat het solliciteren hier anders werkt dan in Nederland. In bepaalde gevallen moet je nl selectie criteria beantwoorden. En dat is een apart document en je mag de punten niet samenvoegen. Ik had alles in mijn brief beantwoord. Mocht niet 😇

Eenmaal in Adelaide heb ik workshops e.d. bijgewoond van de vakorganisatie en van de State-branche. Leerzaam en deed wat contacten op. Destijds waren er wat meer voorzieningen, denk ik. Geen idee hoe dat nu -10+ jaar later - eruit ziet. Maar je hebt/had vlakbij Immigration een Government Service die je resume bekeek, tips gaf e.d. Ik had het geluk dat ik een sollicitatie workshop kon doen. Ik dacht iets van 5 weken lang, 3 dagen per week. Je kreeg daarbij toegang tot computers, printer, kopieerapparaat, etc. Workshop bestond uit Assie werkcultuur, do's and don'ts, en natuurlijk hoe je een brief schrijft en die selectie criteria beantwoord.

Paar tips die ze gaven, was bijv het zoeken naar een korte (onbetaalde) stageplek: placement. Op die manier doe je werkervaring en referenties op. Vrijwilligerswerk was een andere tip om diezelfde reden. De docente gaf ook aan, dat je Engels vaak belangrijker is dan je werkervaring. En laten we eerlijk zijn, je kunt een geweldig Nederlands/Belgisch CV hebben, maar als je Engels hapert....

Nu heb ik het geluk dat we elkaar binnen het bibliotheekwezen niet als concurrent zien, dus ik scoorde al snel 3 plekken. Wel in de zgn Special Libraries, want bij een reguliere Universiteiten of Openbare Bieb komen ze al om in de stagiaires van de Library & Information Management opleidingen. Ik had een placement die al snel omgezet werd in casual werk en bij de twee andere bibliotheken werd ik meteen ingehuurd als casual. Bij m'n sollicitatie bij TAFE werden m'n referenties gecheckt. Ik had daarbij een aantal Australische, maar ook m'n voormalig leidinggevende in Nederland werd per email benaderd.

Dus ja, vakorganisaties, placements (vaak een week of 3-4), vrijwilligerswerk, maar ook dmv hobbies (sport e.d.) een netwerk e.d. opbouwen.
 
@Rolls hoe staat het er voor? Al antwoord van V4Y?

Ja we hebben al antwoord, vooralsnog is het antwoord voor mij negatief. Mijn carriere en werkervaring sluit niet helemaal met de juiste ondersteunende papieren. Ik heb veel in-house cursussen gevolgt, dus veel certificaten en ook diploma's natuurlijk. Maar de certificaten zeggen te weinig, eigenlijk niks in dit geval. En het schijnt lastig te zijn als je groeit zonder verder opleiding hebt als bewijs/ondersteuning zeg maar. Dus dat ik kansen heb gepakt in mijn werkzame leven heeft het voordeel dat ik verder ben gekomen dan mijn opleiding aangeeft. Maar dat werkt nu dus tegen. Lastig :(:confused: Daarbij heb ik in mijn vakgebied helemaal nooit specifieke opleiding gevolgt enkel On the job training. Met 1 certificaatje, daarbij mag je praktische ervaring max 3 jaar geleden zijn, (nu 2) dus opleiding gaan volgen is niet meer haalbaar zeg maar.
Voor mijn vrouw zijn er wel kansen, haar verleden hebben we ivm wat gaatjes moeten uitleggen, dus nu even afwachten voor de planning van 'het gesprek' :)

Wel super tevreden over de club!! wat een goede service bieden zij.
 
Goed om te horen dat ze een goede service bieden! Jammer van jouw intake maar fijn dat je wellicht nog een andere optie hebt.
 
Welkom! Het meeste is al gezegd, maar wat mijn ervaring is qua een baan vinden is dat dat vanuit het buitenland doen erg moeilijk is tenzij je echt een hele specifieke functie hebt. Zeker op het moment zijn er zoveel mensen beschikbaar dat je wel iets heel unieks moet bieden willen ze de moeite nemen om iemand uit het buitenland aan te nemen.
Ik heb indertijd wat gesprekken gehad omdat ik al een visum had en bekend was dat ik met een paar maanden in het land zou zijn. Het bedrijf waar ik in Nederland bij werkte heeft ook kantoren hier en ik kwam met goeie referenties, maar het werd al snel duidelijk dat de gesprekken vooral een courtesy waren. En achteraf gezien kan ik ze dat ook helemaal niet kwalijk nemen. Er zit een groot verschil tussen de culturen en in de rol waar ik voor wilde gaan (client facing) was ik als Nederlander duidelijk niet geschikt.

Als je een hele technische rol hebt, bijvoorbeeld als software developer, dan zie je doorgaans dat mensen meer succes hebben met op afstand een baan krijgen.

Ik was uiteindelijk 5 maanden werkloos ondanks talloze gesprekken, maar mijn partner die er helemaal op ingesteld was om maanden werkloos te zijn had letterlijk binnen een paar dagen werk. Het kan gek gaan en het kan soms best een tijd duren, maar voor zover ik kan inschatten komt het eigenlijk altijd goed.

Succes met hele hele visum verhaal. Trust me, als je dat overleeft dan is alles hier a piece of cake! ;)
 
Hey hey, even een update-je zojuist gesproken met een visum bureau. Om de verwarring compleet te maken, deze geeft aan dat ik meer kansen maak dan mijn vrouw. Iemand bekend met QFA 3 certificate (AUS) en wat het equivilent in Nederland is hiervoor? Ze geven namelijk aan mijn diploma's en opgedane werkervaring en certificaten te kunnen laten toetsen en er van overtuigd is dat ik de juiste papieren en ervaring heb voor QFA3. Wat ik niet snap hoe 2 andere bureua's dit over het hoofd hebben kunnen zien? Ik zal geen namen noemen. En dan nog, klopt het wat deze zegt? We gaan verder op onderzoek uit.

Was maar een korte update, ik houd jullie op de hoogte, en als iemand iets weet?? graag.!
 
Nope, nooit van gehoord. Maar dat zegt niets ;) Is het gelijk als een TAFE Cert 3 ?

@Beebmeep Jij Wellicht een idee? (No clue why maar ik hebt het gevoel dat jij het wellicht weet :) )
 
Hey hey, even een update-je zojuist gesproken met een visum bureau. Om de verwarring compleet te maken, deze geeft aan dat ik meer kansen maak dan mijn vrouw. Iemand bekend met QFA 3 certificate (AUS) en wat het equivilent in Nederland is hiervoor? Ze geven namelijk aan mijn diploma's en opgedane werkervaring en certificaten te kunnen laten toetsen en er van overtuigd is dat ik de juiste papieren en ervaring heb voor QFA3. Wat ik niet snap hoe 2 andere bureua's dit over het hoofd hebben kunnen zien? Ik zal geen namen noemen. En dan nog, klopt het wat deze zegt? We gaan verder op onderzoek uit.

Was maar een korte update, ik houd jullie op de hoogte, en als iemand iets weet?? graag.!

Ik kan geen antwoord geven op je vraag over de qualificaties, maar wel wat betreft de visum bureaus. In onze ervaring hebben visum bureaus allemaal hun eigen expertise/ervaring met bepaalde visum trajecten. Dus het is niet heel gek dat verschillende bureaus verschillende opties geven.

Wij zijn indertijd naar de emigratiebeurs gegaan, gewoon om eens te kijken (ik kan het niet aanraden), en daar biedt elk visum bureau aan je opties voor je te bekijken. Wij hebben er drie gesproken. De eerste zei direct dat er geen mogelijkheden voor ons waren. De andere twee kwamen een paar weken later terug. Eentje zei dat er geen mogelijkheden waren en de andere zei dat het moeilijk zou worden en dat er omscholingen nodig waren. En niet een noemde het visum waar we nu op zitten of had er van gehoord.

Nu wil ik ze daar niet op afvallen. Er zijn zoveel verschillende visums en wij zitten hier op een gek visum, maar het heeft voor ons wel een beetje het beeld van hun diensten veranderd.

Ze hebben absoluut toegevoegde waarde voor sommige mensen, maar ik zou me niet blind staren op wat ze zeggen en zelf vooral ook goed research doen. Alles is goed online te vinden en er is een hoop voordeel aan om zelf alle ins en outs te kennen.
 
Ik vermoed dat je AQF bedoelt. AQF staat voor Australian Qualification Framework. Kijk maar eens op https://www.myskills.gov.au daar vind je zo ongeveer alle beroepsgerichte opleidingen en cursussen die geregistreerd zijn. In Australia is er een heel framework voor alle beroepsopleidingen. Het niveau gaat van Certificate 1 to 4, gevolgd door diploma tot aan level 10. Voor wat uitleg over dat systeem, kijk maar eens op https://www.upskilled.edu.au/faq/qu...nce-between-certificates-diplomas-and-degrees
Een certificate 3 is ongeveer vergelijkbaar met een cursus op MBO-3 niveau.
 
Hey hey, even een update-je zojuist gesproken met een visum bureau. Om de verwarring compleet te maken, deze geeft aan dat ik meer kansen maak dan mijn vrouw. Iemand bekend met QFA 3 certificate (AUS) en wat het equivilent in Nederland is hiervoor? Ze geven namelijk aan mijn diploma's en opgedane werkervaring en certificaten te kunnen laten toetsen en er van overtuigd is dat ik de juiste papieren en ervaring heb voor QFA3. Wat ik niet snap hoe 2 andere bureua's dit over het hoofd hebben kunnen zien? Ik zal geen namen noemen. En dan nog, klopt het wat deze zegt? We gaan verder op onderzoek uit.

Was maar een korte update, ik houd jullie op de hoogte, en als iemand iets weet?? graag.!

Is er een web
Ik kan geen antwoord geven op je vraag over de qualificaties, maar wel wat betreft de visum bureaus. In onze ervaring hebben visum bureaus allemaal hun eigen expertise/ervaring met bepaalde visum trajecten. Dus het is niet heel gek dat verschillende bureaus verschillende opties geven.

Wij zijn indertijd naar de emigratiebeurs gegaan, gewoon om eens te kijken (ik kan het niet aanraden), en daar biedt elk visum bureau aan je opties voor je te bekijken. Wij hebben er drie gesproken. De eerste zei direct dat er geen mogelijkheden voor ons waren. De andere twee kwamen een paar weken later terug. Eentje zei dat er geen mogelijkheden waren en de andere zei dat het moeilijk zou worden en dat er omscholingen nodig waren. En niet een noemde het visum waar we nu op zitten of had er van gehoord.

Nu wil ik ze daar niet op afvallen. Er zijn zoveel verschillende visums en wij zitten hier op een gek visum, maar het heeft voor ons wel een beetje het beeld van hun diensten veranderd.

Ze hebben absoluut toegevoegde waarde voor sommige mensen, maar ik zou me niet blind staren op wat ze zeggen en zelf vooral ook goed research doen. Alles is goed online te vinden en er is een hoop voordeel aan om zelf alle ins en outs te kennen.

Precies wat je zegt ben ik ook achter, maar wat ik dan raar vind is dat dit een 'buitenlands' visumbureau is zonder nederlanders aan boord. Waar je zou verwachten dat zij over deze mogelijkheid heen kijken daar het om onder andere mijn gedane study gaat. Deze stelde mij dus als grootste kanshebber vanwegen mijn behaalde certificaten ervaring en diploma's, terwijl een Nederlands visumbureau juist zegt dat ervaring en certificaten niks doen in het visum proces en dat daar niet eens naar gekeken wordt zonder een of ander heel duur traject met toetsen in Australie (ben de naam even kwijt). terwijl juist zij weten hoe het Nederlands study systeem in elkaar steekt zou je verwachten. Ik wil niemand afvallen het valt mij slechts op.

Anyway, update nu gaat ze mijn documenten dus opsturen naar Australie daar worden ze tegen het AQF3 licht gehouden. Dan zou ik volgens dit visum bureau een AQF3 certificaat terug krijgen als bewijs van mijn ervaringen en certificaten en diploma's. Ze verwacht hier absoluut geen issues mee. Ze geeft aan dat ze zelfs mensen met slechts een trade certificate (8 maandse cursus) heeft geholpen.
En daarna zou de rest van het traject gaan lopen.

Ik vermoed dat je AQF bedoelt. AQF staat voor Australian Qualification Framework. Kijk maar eens op https://www.myskills.gov.au daar vind je zo ongeveer alle beroepsgerichte opleidingen en cursussen die geregistreerd zijn. In Australia is er een heel framework voor alle beroepsopleidingen. Het niveau gaat van Certificate 1 to 4, gevolgd door diploma tot aan level 10. Voor wat uitleg over dat systeem, kijk maar eens op https://www.upskilled.edu.au/faq/qu...nce-between-certificates-diplomas-and-degrees
Een certificate 3 is ongeveer vergelijkbaar met een cursus op MBO-3 niveau.

Dank je Spellingscontrole stond niet aan ;). Maar wat ze dus zoals ik al aangaf, verwachtingen met mijn diploma's en certificaten en ervarings jaren dat ik zeker hoger uitkom dan die AQF3. Dit zou zo'n 3 maanden in beslag nemen, van opsturen tot certificaat retour. Ik denk dat we niet meer kunnen doen dan afwachten.

Ah, thanks @Red dust, want op QFA3 kwam ik alleen Quantas lijnvlucht 3 tegen :D

Die komt steeds dichter bij ;) ik krijg hier goede hoop van :D
 
Die vlucht is wel een beetje uit de richting (los van dat tie even opgeschort is) ;)

Screen Shot 2020-09-20 at 08.25.15.png

Maar verder goed om te horen dat er wat beweging is!
 
Om @Emulate eerste vragen vuur er nog maar eens bij te pakken.

deze COVID-19 is niet de makkelijkste tijd om binnen te komen. Er is een enorme backlog in visa-afhandeling en de buitengrenzen zijn voor onbepaalde tijd hermetisch gesloten voor niet-citizens en niet-permanent residents. Tot 2021 zal hierin niet veel veranderen, dus je mag extreem lange wachttijden verwachten. ETA, we zijn sinds vandaag officieel in economische recessie, en ik vermoed dat dat grote gevolgen voor de werkgelegenheid gaat hebben op langere termijn. SA is ook zonder economische crisis al heel vaak moeilijk in werkgelegenheid gebleken, maar dat hangt wel nauw af van je beroep.

Na vragen te hebben gesteld over te verwachten termijnen en mogelijke wachtrijen. Het bureau wat ik nu in de arm heb geeft aan dat alles weer normaal wordt rond feb. 2021. Wat ze aangegevn een goede timing zou kunnen zijn met mijn application.

Wie wordt de hoofdaanvrager? Ik zie dat jijzelf al een beetje in de gevarenzone van de leeftijd begint te komen. Soms gaat het niet zo snel en met 45 jaar houdt het op. Je vrouw heeft zo te zien nog ruim de tijd als hoofdaanvrager.

Er worden geen problemen verwacht met mijn leeftijd.
Dus al met al schat ik de kansen nu vrij goed in als ik dit allemaal zo beluister van de agency die we nu hebben. Verder hebben we morgen middag een gesprek met een andere agency, meer voor de informatie en een vergelijken met het onderzoek wat we zelf ook aan de zijlijn doen.

Keep you posted on the way.

Weet iemand overigens een site waar reviews van de verschillende bureaus staan en mogelijk succes rates??
 
Misschien heb je hier wat aan mbt je research voor het vergelijk van AQF levels met Nederlandse niveaus?
 

Attachments

  • onderwijssysteem-australie.pdf
    381.5 KB · Views: 1


OFX
Back
Top