Gewoon ter lering ende vermaak nog wat info over dat nieuwe optrekje van ons en waar het ligt: Waiheke. Waiheke (spreek uit: Waihiekie) is sinds ongeveer 120 jaar bewoond. Het is van hippie-eiland over de laatste, pak 'm beet, 40 jaar veranderd in een mixture van holiday home owners, er permanent wonende kunstenaars, en mensen die gewoon weg willen zijn uit Auckland maar toch in de buurt willen blijven voor bijv. hun baan. Het is, zeg maar, een beetje een luxe suburb van Auckland. Er zijn, als ik het goed heb, 4.000 huizen en rond de 7.500 bewoners. Er is een ambulance, een politiebureautje en 1 Woollies, en een taxi die je soms aan de bottom of the driveway laat staan omdat 'ie niet naar boven kan ("Ja loopt u maar!"), om maar wat feiten te noemen.
Jammergenoeg zijn Auckland en veel van haar suburbs erg duur, qua huizen. We hebben dan ook vreselijk zitten wikken en wegen; wat is wijsheid, nu kopen of later? Maar de prijzen op Waiheke gaan gestaag omhoog, en dat is één van de doorslaggevende redenen geweest nu te kopen, al moeten we er met niets beginnen.
Er zijn er hoopjes 'baches' (meervoud van 'bach' en spreek uit als het Engelse 'batch/batches', wat min of meer een kleine cottage is) die dicht aan het water liggen maar waarvoor je je blauw betaalt. Hoe dichter bij het water, hoe duurder, of course. Hoe meer gericht op het Noorden, hoe duurder (want dan krijg je meer zon). En zo kan je voor een rammelkast rustig 500.000 NZD of meer betalen; vanwege de positie ervan. Zo zou 'ons' huis (per eind Juli) aan de andere kant van het eiland (met meer zon) een stúk duurder zijn geweest. Gek word je ervan! :lol:
Er zijn een aantal miljoen+ huizen waarvan de meeste op de heuvels, met 180 of 360 graden uitzicht, maar sommige ervan vangen zoveel wind dat het niet te doen is om er buiten te zitten. (Vandaar ook het aangepaste gezegde 'Hoge huizen vangen veel wind').
In de 'middle range' is er niet zoveel. Onderhoud is niet altijd de hoogste prioriteit van de eilanders, en we willen niet een huis kopen en dan moeten gaan opknappen. Dat gaat misschien wel als je om de hoek woont, maar niet echt wanneer je in een ander land woont. Dit huis was 1 van een handjevol huizen dat ons aansprak én waar we zo kunnen intrekken.
Omdat we nog niet uit Brisbane weg kunnen, moeten we er helemaal opnieuw beginnen. Van koffiemokken tot auto. Dus de eerste tijd zal het binnen nog heel basaal zijn, maar hee, we zitten toch buiten op het balkon van het uitzicht te genieten! En anders met onze neuzen tegen het raam
Hoe dan ook, al is er een financiële opoffering voor nodig, ik voel me heel gezegend dat we deze kans hebben gekregen. Ik kan een heel humble mens zijn, en I definitely count my blessings!
Oh, voor de geïnteresseerden, ik zag dat er een baai te koop is, kost maar 17 miljoen NZD :shock:. En een eilandje voor 32 miljoen, ook nog in de aanbieding. Poehee!
En last but not least: Waiheke heeft rond de dertig wineries. Ja, ik weet het, weer zo'n tegenvaller, hihi...
Groetjes en nog een fijne dag,
Ireen :bye: