Pro's en contra's Australia versus Belgie/Nederland

hanshertsens

XPdite Sponsor
Na verschillende topics gelezen te hebben, vroeg ik me af waarom we juist kiezen voor Australia. Of toch na een tijdje terug gaan naar Belgie of Nederland. En soms dan weer naar Australia vertrekken. Wat zijn onze beweeg redenen die ons toch zo'n zware beslissingen laten nemen?
Het leek me is leuk om een topic te starten over de negatieve en positieve aspecten van deze toch compleet verschillende werelden. Om eens te horen hoe we allemaal over ons geboorteland en droomland denken.
 
@hanshertsens , ik mis natuurlijk gelijk de eerste bijdrage van jezelf..... Maar laat ik eens een opsomming geven. Een lijstje van dingen die mij zo te binnenschoten over de afgelopen weken. Teruglezend geeft het een goede weergave van hoe ik nu tegen onze aanstaande verhuizing aankijk.

Nederland
Land van water, polders en koetjes in de wei
Land van fietsen door de bossen en duinen
Land van lente groen en lange zomeravonden
Land van wolken en heel veel regen
Land van mooie oude steden en kanalen,
Land van patatje pinda, erwtensoep en bitterballen
Land van voetbal, koningsdag en oranje
Land van familie, vrienden en Zwarte Piet
Land van mijn roots en mijn moerstaal

Land van kopschoppers en korte lontjes
Land van drukte en hutje mutje
Land van depressiviteit en geen geloof in de toekomst
Land waar je boven de 40 te oud bent voor een baan
Land van conducteurs neersteken en buschauffeurs beroven
Land van wegkijken en politieke correctheid
Land van regeltjes, gedogen en wetten niet handhaven
Land van aanpassen aan immigranten en niet andersom
Land van de mislukte multi-culti droom
Land waar de politiek ouderen laten kreperen
Land waar democratie een lege huls is geworden
Land van EU belang boven Nederlands belang

Australie
Land van koalas, kangaroos en kookaburra in je tuin
Land van de mooiste vlag van de wereld
Land met de vreemdste plaatsnamen, ‘Nowhere Else’, ‘Bong Bong’ en ‘Cockburn’
Land van outback and big sky
Land van eindeloze stranden en prachtige natuur
Land van intens blauwe lucht en heel veel zon
Land van barbeques en Kerst in de zomer
Land van no-worries en relaxte lifestyle
Land van optimisme en kansen
Land van sport en outdoor leven
Land van avontuur en opnieuw beginnen

Land van verzengende hitte en bosbranden
Land van met dodelijke spinnen, slangen en haaien
Land van onbetaalbare woningen maar goedkope auto’s
Land van dure wijnen en bieren
Land van oneindige suburbs
Land van onzekerheid en een klein sociaal vangnet
Land ver weg van alles wat je kent en lief hebt
Land waar je je plek moet vinden, een thuis moet creeren
Land van nieuwe vrienden maken, soms best moeilijk
 
land van regeltjes, heel veel en heel vaak overbodig
land van bureaucratie
land van minder diepe vriendschappen
land van domestic violence
land van druggies en daklozen

land van charity, overal en altijd
land van strong communities
land van tijd om een praatje te maken
(op de meest onlogische plaatsen en tijden lol)
land van compleet van baan/richting veranderen zonder poeha
land van uitgaan van het positieve
land van no worries, she'll be right

Ik zit inmiddels 2 jaar hier, NL ben ik al een beetje vergeten, ook al klinkt dat misschien wat vreemd.
Vandaar mijn OZ input.
 
land van regeltjes, heel veel en heel vaak overbodig
land van bureaucratie
land van minder diepe vriendschappen
land van domestic violence
land van druggies en daklozen

land van charity, overal en altijd
land van strong communities
land van tijd om een praatje te maken
(op de meest onlogische plaatsen en tijden lol)
land van compleet van baan/richting veranderen zonder poeha
land van uitgaan van het positieve
land van no worries, she'll be right

Ik voel een lied op komen.....Lange Frans en Baas B ... 'het land van'
 
Nederland + Australie
Beide landen waar ik me 100% in thuis voel. Het leven is wat je ervan maakt, of je nou in Nederland of Australie bent. In Australie mis ik dicht bij mijn familie zijn, en mijn goede vrienden, en in Nederland mis ik kamperen in de wildernis.

Negatieve aspecten zijn er in elk land, heel veel regeltjes in elk land (ik weet niet waar het begrip vandaan komt dat Australie een land is met weinig regels? Misschien 40 jaar geleden, maar dat is echt niet zo meer hoor) negatieve mensen in elk land, depressiviteit in beide landen, mensen met korte lontjes in beide landen. Daar doe je niks aan. Maar het is je eigen keus in hoeverre je dat je laat beinbloeden.

Hutje mutje? Ook niet alleen in Nederland hoor. Ongeveer 65% van de australiers woont in capital city's. Alsof je in de stad niet hutje mutje netjes naast elkaar woont. Misschien minder hoogbouw dan in Nederland, maar wel degelijk hutje mutje. Kijk maar naar alle nieuwe estates, het zijn allemaal kleine blokken grond met buren aan alle kanten.

Irriteer me er soms aan hoe snel Nederland word weggezet als het land van de negativiteit en sacherijnige mensen. Alsof die er miracleus in Australie niet zijn.Het land van de relaxte lifestyle? Sja, er moet nog steeds 5 dagen netjes gewerkt worden, hoe anders ga je een duur huis betalen en je boodschappen. Vakantiedagen? Vaak minder dan de vakantiedagen die je in Nederland krijgt.

Hoeveel ik ook houd van Australie, ik zal het nooit idealiseren. Je loopt vaak tegen dezelfde dingen aan als in elk land. In elk land moet je werken en belasting betalen, etc. etc.
 
@FritsC Hier mijn bijdrage :)
Pro's :

Australia
Het bestaan van nog echte vrijheid. Ongerepte en ongelooflijke mooie Fauna en flora, het bestaan van "wild-life" en de aanwezigheid van verschillende klimaten.
De "fair-go" mentality, het positivisme "sh'll be right" en de vriendelijke behulpzaamheid "no worries".
Een individuele vrijheid en mogelijkheid om te kunnen kiezen en te groeien in een waaier tussen een "swag-man", "grey nomads" en "high-light city boy".
De kans op een eigen gekozen toekomst door middel van "work hard, party hard" of een "laid- back life style" and "no-bullshit" mentality.
Een persoonlijke trots "to be an Australian" die er overal heerst , een economische vooruitgang en openheid tussen verschillende aanwezige en mixed culturen. Een administratie die je aanzet om je zaken in orde te brengen dmv directe aanpak , eerlijkheid en eenvoudigheid.

Belgie
Een land van gezelligheid, festivals, feestjes , geschiedenis en culturele bezienswaardigheden en cullinaire ervaringen, maar dat kost spijtig genoeg maar meer en meer geld.
De nabijheid van familie en opgroeiende vrienden.
Afwisseling van seizoenen, die een jaar kenmerken.

Contra’s

Australia
Ver weg van familie en oude vriendschappen.
Het gevoel van emigrant te zijn en er toch niet echt bij te horen.
Soms moeilijk opbouwen van een diepere vriendschapsrelatie.
Overdreven macho en drank cultuur

Belgie
Een eeuwigdurende rompslomp van administratie die nooit in orde lijken te komen.
Een Europa die afstevend op een totale verbrokkeling van nog meer stukjes land met hun vlagje , eigen politiekers en wetten in plaats van een united en vereenvoudiging van het politiek systeem.
Een economisch systeem dat profiteurs en plantrekkers beloont dmv veel ziek te zijn , weinig te werken en toch financieel beloont te worden.
Een verborgen communistisch organisme , waar je geboren wordt in een kaste/bevolkingsgroep en veronderstelt wordt je taak te doen voor de samenleving en waar de mogelijkheid tot ontsnapping bijna nihil is, tenzij je met de lotto wint.
De hele omgeving rondom je is gecultiveerd, gebetonneerd en aangelegd waardoor wild-life tot het minimale is gereduceerd en de kans om enkel met jezelf te zijn is tussen vier muren. Het verdwijnen van respect toz van de medemens en omgeving.
 
@hanshertsens

Ook als Nederlander kan ik me vinden in je samenvatting. Nu weet ik niet hoe het in Oz is, maar ik vind ook de ik-mentaliteit, agressiviteit en botheid in Nederland de spuigaten uitlopen. Daarnaast is men in Europa toch redelijk pessimistisch en lijken we continue in een staat van recessie te verkeren (Griekse crisis, Ukrainse crisis, Migrantencrisis, Brexit).
 

Over het algemeen kan ik me wel vinden in je lijstje, maar dit vat ik even niet. Ik geef toe dat de administratie je hier wel aanzet om je zaken in orde te brengen, maar directe aanpak en eenvoudigheid? Ik heb het gevoel dat alle instanties langs elkaar heen werken en ik sta al lang niet meer te kijken als je drie keer dezelfde gegevens moet invullen om iets geregeld te krijgen.
Ook de vrijheid vind ik beperkt. Het gevoel van vrijheid en ruimtelijkheid is groot, dat geef ik toe. Maar door de vele regels wordt dat aan de andere kant wel weer ingeperkt. Mijn Australische vrienden vinden het juist in Nederland en Amsterdam zo relaxed en hebben daar een groot gevoel van vrijheid. Ik moet ook zeggen dat ik bij festiviteiten het ook wel eens mis om gewoon in het openbaar een biertje te kunnen drinken, zonder dat er gelijk overal security om je heen staat.

Iets anders wat ik mis in de lijstjes is waar ik me het meest aan erger: de 'sue' cultuur. Als iemand ook maar ergens last van heeft, wordt er gelijk gedreigd met wettelijke acties. Dat is ook de achtergrond van de vele regels, het niet eerlijk en open de waarheid zeggen in sommige situaties en de vele formulieren die je moet invullen. Of je nu naar de dokter of tandarts gaat of dat je vrijwilligerswerk doet met kinderen, alles wordt ingedekt. Maar het klimaat, natuur en over het algemeen vriendelijke mensen vind ik zeker positieve punten die dat weer ruimschoots compenseren!
 
Last edited:
Crisis zeg je? Housing crisis, debt crisis, refugee crisis... de politiek maakt hier ook overal een crisis van.
 
land van domestic violence
land van druggies en daklozen

Meer dan in Nederland? Wist niet dat drugs zo'n groot probleem is..:eek:

En domestic violence? I didn't know that...Ergens is dat wat scheef op het beeld van het land van No worries... "No worries I'll give her a fair beatingo_O"..
 
Nederland :
Het land van alles bagatelliseren... Bijv In elkaar slaan of aanranden (of erger) "ja maar hij had een zware jeugd of heeft veel meegemaakt in de oorlog"

Niet vechten voor eigen traditie's. Zeg maar dag tegen zwarte piet... En natuurlijk ook maar tegen de efteling.

Land regen en veel wind... Ineens bam 30graden! heb je net je zwembad opgezet... Weer regen...

Land waar de jeugd graag gaat coma zuipen... Of zich suf blowt, snuift of slikt op feesten. Waar roken weer een nieuwe trend wordt

Waar sociaal zijn niet vanzelf sprekend is.

En positief: het land van lekker brood en kaas!

Mijn hoop/ervaring voor Australië:
Zon! Natuur, vrijheid om je boel te pakken en gewoon te gaan (op vakantie/weekend weg) zonder elk uur de buienradar te checken
Waar mensen graag een praatje met je maken, het prachtig vinden dat hun taal probeert te spreken.
Barbies in het park en veel buiten spelen voor de Kids in de vele playgrounds. Genieten van wildlife... (magpies :D
)
 
Nederland...het land waar bij mooi weer en een temperatuur boven de 27 graden, het 'nationaal hitteplan' wordt geaktiveerd.
 
Meer dan in Nederland? Wist niet dat drugs zo'n groot probleem is..:eek:

En domestic violence? I didn't know that...Ergens is dat wat scheef op het beeld van het land van No worries... "No worries I'll give her a fair beatingo_O"..


wow, domestic violence is hier dagelijks in het nieuws....helaas

Nederland...het land waar bij mooi weer en een temperatuur boven de 27 graden, het 'nationaal hitteplan' wordt geaktiveerd.


Humor!
 
Mijn hoop/ervaring voor Australië:
Zon! Natuur, vrijheid om je boel te pakken en gewoon te gaan (op vakantie/weekend weg) zonder elk uur de buienradar te checken
Wel even de BoM Radar checken natuurlijk als er storm voorspelt is. :)
 
Wel even de BoM Radar checken natuurlijk als er storm voorspelt is. :)

Nah...she'll be right :rolleyes:


vlcsnap-2014-08-07-03h28m10s239.png
 
Dank heren! @StefanH en @afterbang slaan de spijkers op hun kop hoor. Land van extremen, dat is Australië wel. Op een heleboel vlakken, maar zeker als het gaat over het weer.
Zo is ooit eens een campeertripje van 2 dagen verandert in 5 dagen zwemmen. Zoiets als de foto hierboven. Daarom heb ik ook altijd iets van eten en drinken in de auto.
Je weet maar nooit hier. (en een esky, zaklamp, dekens enzovoort :D)
 
Nederland :
Het land van alles bagatelliseren... Bijv In elkaar slaan of aanranden (of erger) "ja maar hij had een zware jeugd of heeft veel meegemaakt in de oorlog"

Niet vechten voor eigen traditie's. Zeg maar dag tegen zwarte piet... En natuurlijk ook maar tegen de efteling.

Land regen en veel wind... Ineens bam 30graden! heb je net je zwembad opgezet... Weer regen...

Land waar de jeugd graag gaat coma zuipen... Of zich suf blowt, snuift of slikt op feesten. Waar roken weer een nieuwe trend wordt

Waar sociaal zijn niet vanzelf sprekend is.

En positief: het land van lekker brood en kaas!

Mijn hoop/ervaring voor Australië:
Zon! Natuur, vrijheid om je boel te pakken en gewoon te gaan (op vakantie/weekend weg) zonder elk uur de buienradar te checken
Waar mensen graag een praatje met je maken, het prachtig vinden dat hun taal probeert te spreken.
Barbies in het park en veel buiten spelen voor de Kids in de vele playgrounds. Genieten van wildlife... (magpies :D
)

Jij vind Nederlanders niet sociaal?
Australiers vind ik eerlijk gezegd asociaal, het interesseert ze hier echt niets hoeveel last de buren van ze hebben.

Nederlanders zijn niet echt vriendelijk, maar wel sociaal, Ozzies net andersom.. Vind ik, maar misschien weet ik niet meer zo goed hoe het in NL was. ;)


En ja, er is hier een drugs probleem, Nederland is heel braaf vergeleken met Australie.
In Nederland is drugs erg goedkoop, hier is het zo'n 10 tot 60!!! keer duurder dan in NL, daardoor krijg je een andere scene, met meer criminaliteit en echt van die randgevallen als gebruikers.
 
@Reinhoud: wat ik hier hoor de laatste tijd in dat op middelbare scholen heel veel coke wordt gebruikt door bijna iedereen. Dat is "normaal" zoals wij vroeger (stiekem) een pintje gingen drinken en blijkbaar is coke goed betaaldbaar.

Als het in Oz duurder is dan heb je idd de criminaliteit die zwaarder wordt maar hopelijk wordt het ook minder toegankelijk voor de gewone puber.

@afterbang: wij hebben dit jaar bijna alleen maar herfst gehad. Dus wind, veel wind, regen en hoosbuien. in mei 1weekje zon. (en nu gelukkig eindelijk mooi weer)
En dan kreeg ik van familie heerlijke zon foto's (Adelaide) 20graden Hartje winter. Bijna warmer als onze verzopen zomer. *zucht* jaloers...o_O
 
Even over het drugsgebruik in Australie: ik las laatst (ik weet niet meer waar, ws in een krant) dat Australie het meest interessante afzet gebied is voor drugs in de wereld. Het gebruik is hoog, er wordt goed voor betaald en de kwaliteit is slecht. Het wordt versneden met andere stoffen (dus heel economisch voor de handelaar) en je weet dus nooit precies wat je slikt. De sociale druk onder schoolgaande jeugd is groot. Op schoolies was mijn zoon (in Nederland ook wel eens een pilletje geslikt) de enige die niets gebruikte (o.a.vanwege eerder genoemde redenen) terwijl klasgenoten zo even 7 a 8 pillen wegslikten op een avond (dat kan als het versneden is). Het grote voordeel van Nederland vind ik dat door de openheid en programmas als spuiten en slikken, de jeugd beter weet waar ze mee bezig zijn er bewuster mee om gaan. In Oz slikken ze maar raak met alle gevolgen van dien. Ik kan je veel redenen geven om van Nederland/Belgie naar Australie te verhuizen, maar drugsgebruik hoort daar absoluut niet bij.

@Reinhoud 'Nederlanders zijn niet echt vriendelijk maar wel sociaal, Aussies net andersom.' Mooi gezegd, daar ben ik het wel mee eens. Maar ik moet zeggen dat ik ook wel verschil zie tussen Victoria, NSW en Queensland en tussen Rural en City.
 
Last edited:


OFX
Back
Top