Pro's en contra's Australia versus Belgie/Nederland

Vriendschappen?

Ikzelf (met Australische partner in een registered partnership) had het geluk dat ik in 2016 twee Australische schoonfamilies erfde (Mr Emulate is weduwnaar dus ik erfde zowel zijn directe familie als de familie van zijn 30 jaar geleden overleden vrouw). Bovendien erfde ik een aantal van Mr Emulate's vrienden. Je zou zeggen: easy way in. Dat is maar betrekkelijk. Je moet echt overal zelf voor werken. Ik heb natuurlijk het voordeel van de twijfel gekregen (ik ben verplicht aangedouwd familielid) maar niet iedereen trekt daar even hard aan. En ik weet zeker dat, mocht Mr Emulate deze aardbol eerder verlaten dan ik -hij is 5 jaar ouder), een deel van deze mensen geen belangstelling voor mij meer zal hebben.

Easy way in of niet, het komt echt op jezelf aan. Ik trek er hard aan, nodig iedereen geregeld te eten/uit eten/overnachten uit, rij 150 tot 450 km op en neer voor andermans feestjes en dinertjes, sleep tassen vol eten en booze mee, en organiseer op gezette tijden een Dutch party, dat wil zeggen dat ik alle kosten op me neem, wat een heel on-Australisch ding is. Verder zit iedereen in de families op mijn FB, ik reageer en like overal op, en post zelf dingen die voor iedereen belangrijk zijn. Ik ben niet zo'n bellert, maar ik message en mail de hele dag door. Iedereen in mijn leeftijdsgroep maakt tegenwoordig drama's door, daar moet je ook bovenop zitten.

Ik heb sinds 2016 (en feitelijk al sinds 2000) ook zelf vrienden gemaakt. Zowel Australiers als Nederlanders, vanuit verschillende belangengroepen (DV group, expat group, migrantengroepen) en heel minimaal hier in mijn durrepke (show gardens, local BBQ, yoga, tai chi etc.).

Iets om te onthouden voor mij was wel een cultureel dingetje :).

Mr Emulate was de dag weg, en ik was alleen thuis in Yea. Tijd om eens uitgebreid op de plee te zitten en mijn nagels te knippen :). Loop ik half aangekleed de badkamer uit, staan mijn stiefzoon en vriendin uit Melbourne in de woonkamer koffie te zetten :). Huh, what? "The door was open, we called!". Dat was een 'frozen' moment voor mij :). Dan ben je ineens zo Nederlands :). In NL maak je afspraken, liefst met de agenda erbij voor over een half jaar, en je komt echt nooit zo maar langs. Laat staan dat je binnen loopt en maar koffie gaat zetten :).

Took a bit of time to explain to Mr Emulate en Son Mr Emulate dat zomaar binnenvallen in NL een mortal sin is :).
Vooral dat stukje the door was open.

Ik heb zulke verhalen hier al meer gehoord haha. Dat is hier wel een dingetje dat mensen gewoon binnen huppelen als ze je kennen en inderdaad gewoon koffie zetten en de ding doen.
Altijd grappig om te horen/lezen.
Is er een foto van je gezicht op dat moment😂😂 graag plaatsen dan,😉🙃

View attachment 2228
Het is vandaag 7 December. Denk niet dat ze 3 December (2024) nog gaan halen.

Logistiek/Post is wel echt benedenmaats hier. Gok dat het in de grote steden meer zoals NL is?

Hoe is dat in Yea, Cairns en Whyalla bijvoorbeeld? @Emulate @SteveSW @Beebmeep
Yea here. Herkenbaar.

Door de aanhoudende Woolies strike in Seymour (dichtstbijzijnde grotere town - 35 km) is de druk op ons locale Foodworksje in Yea opgelopen tot astronomische hoogten. Alle schappen leeg, en alle werkende overgrootmoeders die daar het personeel vormen, compleet overspannen. Dus gaat iedereen vreemd bij de Coles in Alexandra (andere grotere town - ook 35 km) met als gevolg dat daar ook alles is uitverkocht. Het gaat een schamele, hongerige kerst worden. En nog niks te zuipen oknogoknogoknie: ik heb online twee dozen wijnen besteld bij Liquorland (eigendom Coles, ik durfde niet naar BWS -eigendom Woolies te gaan vanwege die strike). Na 3 dagen te laat maar eens in de telefoon, de e-mail en de chat geklommen. Nul op het rekest. Telefoon is zo'n "If you want X, push 2" systeem dat je er na een half uur doorklikken met "Thank you for calling" unceremoniously gewoon uit plettert. De chat heeft geen bot die antwoordt. De e-mail liet een dag later weten dat mijn bericht in behandeling was ... Proost (zei ze nuchter)!

AusPost is ook hier helemaal van de wap af. Alle reguliere pakjes (ik had wat beddengoed besteld bij Kmart in Melbourne) zijn een paar dagen later dan beloofd. Bedrijven die een eigen koeriersdienst hebben leveren nog wel, maar ook trager. Maar kankeren op AusPost is sowieso volkssport nummer 1 in Australia.

Last edited:
Klinkt herkenbaar, zo vaak dat ik een melding krijg; Uw pakketje komt morgen. En morgen krijg ik dan een melding: Delayed, onbekende leverdatum. Hadden ze dat gister nog niet door?!

Hoe is dat in Yea, Cairns en Whyalla bijvoorbeeld?
Je raakt er aan gewend…..
Het blijft redelijk onvoorspelbaar. Ook of ze het achterlaten of weer meenemen naar het postkantoor. Je hebt ook geen vat op welke koerier het bestemde komt leveren en het maakt soms nog wel uit welke dat is. Amarax gaat heel soepel. Enige is dat die gast ooit eens 1 van onze katten gaat overrijden door de snelheid waarmee hij de oprit komt opgestoven (alsof hij in die laatste meters wil aantonen hoe snel hij wel niet levert 😏)

Last edited:
Logistiek/Post is wel echt benedenmaats hier. Gok dat het in de grote steden meer zoals NL is?

Gaat over het algemeen goed. Af en toe zegt de status op AusPost app dat het in de auto ligt om bezorgt te worden, om dan te veranderen in: vertraagd.
Ik gebruik ook een parcel locker wat ik super vind. Vrijwel geen pakjes die bij de voordeur gedropt worden onder het mom 'safe space'.

Het enige, en ook wel logische, is dat ruim op tijd verstuurde kerstkaarten vanuit Nederland, mij soms rond mijn verjaardag (begin Feb) bereiken :D

Mijn bijdrage na (slechts) 1 jaar en zo'n vier maanden Australië.

Wat mis ik zelf aan Nederland?
Familie en vrienden.
.
.
.
En daar houd het ook wel op eigenlijk.

Wel recent de ervaring van overlijden binnen de familie meegemaakt. Dan merk je dat je toch heel erg ver weg zit. We zijn na veel overleg en denken hier gebleven en hebben online gevolgd.

Ik en wij als gezin voelen ons hier in Australië ontzettend op onze plek. Waarom?
Het buiten leven
De mentaliteit van de mensen
Het verkeer
Vriendelijkheid en bereidheid te helpen
De ruimte
De natuur en wildlife
Het over het algemeen betere weer.

En natuurlijk is het hier ook niet altijd èèn groot feest.en moet je hier ook gewoon werken voor je salaris.
En wat meerdere aangeven, het maken van vrienden is niet altijd even eenvoudig. Misschien ben ik pas te kort hier, maar het loopt nog niet over zeg maar 😉.

Maar als ik enkel voor mezelf spreek.... Gaat mijn keus toch nog steeds echt naar Au en niet naar NL.

Helemaal mee eens! Helaas en toevallig heb ik ook een familielid verloren afgelopen week. En dan voel je je ineens zo ver van Nederland. Ik ben zelfs tickets gaan kijken voor het geval dat. Dan besef je dat eigenlijk 24 uur heel ver klinkt, maar eigenlijk weer ook niet. Dubbel gevoel.

En nog een vergelijking; Australische kerst en Nederlandse kerst. Wat een contrast. Door het warme weer heb ik het kerst gevoel hier nooit gehad. Het moet somehow toch echt koud zijn alvorens ik in een kerst-mood kom.

Gaat over het algemeen goed. Af en toe zegt de status op AusPost app dat het in de auto ligt om bezorgt te worden, om dan te veranderen in: vertraagd.
Ik gebruik ook een parcel locker wat ik super vind. Vrijwel geen pakjes die bij de voordeur gedropt worden onder het mom 'safe space'.

Het enige, en ook wel logische, is dat ruim op tijd verstuurde kerstkaarten vanuit Nederland, mij soms rond mijn verjaardag (begin Feb) bereiken :D
Op zich komt er geen post of pakketjes bij ons thuis aan. Alles gaat sowieso naar de PO Box. We zitten net te ver buiten het dorp voor de postbode. Maar dan is er vaak nog geen peil op te trekken helaas.

Sommige ‘niet-AusPost’ pakketbezorgers leveren het wel hier thuis af. Maar dat zijn de uitzonderingen. Maar wel degene waar het soms echt goed mis gaat. Die hebben dan gewoon niemand die ons ‘buitengebied’ serviced. En dan blijft het doodleuk in het distributiecentrum hangen, een half uurtje bij ons vandaan.

Gesproken over AUS post, ik had vorig jaar (in Sydney) wat uit China besteld en uit Australië. Het product dat ik uit China bestelde was een paar dagen later. Maar het product uit China werd eerder bezorgd .... 🙃

Ik zie vaak weinig verschil tussen iets uit de UK, China of Australia. Het grootste stuk tijd zit vaak van Brisbane naar ons huis (1.5 uur rijden met de auto) Dus of het nu uit Sydney, de UK of China komt, het loopt allemaal stuk op het laatste stuk ;)

Heb pas iets groots geïmporteerd uit Zuid Afrika en werkte daarvoor samen met een Logistiek bedrijf uit Australia, en hun dienstverlening was erg goed. Was echt verbaasd, het bestaat dus wel: Logistieke dienstverlening in Australia ;)

Een verjaardagskadootje vanuit NL heeft - 11 maanden later - nog steeds als status dat het in een Nederlands sorteercentrum ligt.
Voor het geval dat: het bereikte me net na m'n verjaardag :)

Kadootje voor een vriendin in Noorwegen heeft ook ca 2-3 weken bij het sorteercentrum of douane in Melbourne gelegen, volgens de AudPost app. Volgende update was dat het bezorgd was :D

View attachment 2228
Het is vandaag 7 December. Denk niet dat ze 3 December (2024) nog gaan halen.

In grote stad Melbourne vond ik dit wel aardig gaan. Maar... niet zo goed als in NL.

Drie bestelde producten uit één bestelling kwamen niet allemaal op de aangekondigde dag. Geen grote vertraging, want de dag erna kwam deel twee. Tóch een beetje ingewikkeld, want een tijdvak was er niet aangegeven, waardoor we twee volle dagen bij de deur zaten te wachten. Misschien moeten wij dat nog leren om niet te doen?

In grote stad Melbourne vond ik dit wel aardig gaan. Maar... niet zo goed als in NL.

Drie bestelde producten uit één bestelling kwamen niet allemaal op de aangekondigde dag. Geen grote vertraging, want de dag erna kwam deel twee. Tóch een beetje ingewikkeld, want een tijdvak was er niet aangegeven, waardoor we twee volle dagen bij de deur zaten te wachten. Misschien moeten wij dat nog leren om niet te doen?
Parcel locker!! Als het daarin past ;)

Is gratis en je pakje wordt daar 48u in bewaard en gaat dan naar het dichtsbijzijnde postkantoor - wat er in Whyalla naast zit.
Vind het echt geweldig. Weinig wat nog op een 'veilige plek' (voordeur) wordt achtergelaten en krijg via SMS, email en de app bericht dat het er is.

Mr Emulate and I take shifts bij de voordeur :).

Mijn pakketje is na wat aandringen bij de leverancier nu aangekomen.
Of eigenlijk, ze hebben het tussen de buien door, bovenaan de driveway neergelegd. Gelukkig zag ik een mail binnen komen dat het geleverd was net voor de volgende regenbui weer los barstte.

Dit is het dagboek van mijn pakketje ;)

IMG_8397.jpeg

Het pakketje heeft meer van de Oost kust gezien dan ik!

Helemaal mee eens! Helaas en toevallig heb ik ook een familielid verloren afgelopen week. En dan voel je je ineens zo ver van Nederland. Ik ben zelfs tickets gaan kijken voor het geval dat. Dan besef je dat eigenlijk 24 uur heel ver klinkt, maar eigenlijk weer ook niet. Dubbel gevoel.

En nog een vergelijking; Australische kerst en Nederlandse kerst. Wat een contrast. Door het warme weer heb ik het kerst gevoel hier nooit gehad. Het moet somehow toch echt koud zijn alvorens ik in een kerst-mood kom.
Veel sterkte gewenst met het verlies.

Een 'safe & secure place' was in een vorige woning de meterkast onder vlakbij de carport! Verwacht je ook niet :D

En hetzelfde @Wilsil, had een pakketje uit NL dat nooit aangekomen is. M'n broer & co hebben vervolgens ook geen pakketjes meer gestuurd, tot misschien 4 jaar terug, want "het komt toch niet aan".

Overigens, DAT pakketje hadden ze naar m'n 'werk' gestuurd. Hadden alleen 'library' onthouden, dus dat ging naar de openbare bieb, waar ze de postbode wisten te vertellen, dat ik daar niet werkte. En service (of creepy ;) ) die postbode heeft me op Facebook gevonden en een berichtje gestuurd en verteld dat ik het bij het postkantoor af kon halen. Dat was toch wel sympathiek :D

Back