Rolls
Well-Known Member
Vooral dat stukje the door was open.Vriendschappen?
Ikzelf (met Australische partner in een registered partnership) had het geluk dat ik in 2016 twee Australische schoonfamilies erfde (Mr Emulate is weduwnaar dus ik erfde zowel zijn directe familie als de familie van zijn 30 jaar geleden overleden vrouw). Bovendien erfde ik een aantal van Mr Emulate's vrienden. Je zou zeggen: easy way in. Dat is maar betrekkelijk. Je moet echt overal zelf voor werken. Ik heb natuurlijk het voordeel van de twijfel gekregen (ik ben verplicht aangedouwd familielid) maar niet iedereen trekt daar even hard aan. En ik weet zeker dat, mocht Mr Emulate deze aardbol eerder verlaten dan ik -hij is 5 jaar ouder), een deel van deze mensen geen belangstelling voor mij meer zal hebben.
Easy way in of niet, het komt echt op jezelf aan. Ik trek er hard aan, nodig iedereen geregeld te eten/uit eten/overnachten uit, rij 150 tot 450 km op en neer voor andermans feestjes en dinertjes, sleep tassen vol eten en booze mee, en organiseer op gezette tijden een Dutch party, dat wil zeggen dat ik alle kosten op me neem, wat een heel on-Australisch ding is. Verder zit iedereen in de families op mijn FB, ik reageer en like overal op, en post zelf dingen die voor iedereen belangrijk zijn. Ik ben niet zo'n bellert, maar ik message en mail de hele dag door. Iedereen in mijn leeftijdsgroep maakt tegenwoordig drama's door, daar moet je ook bovenop zitten.
Ik heb sinds 2016 (en feitelijk al sinds 2000) ook zelf vrienden gemaakt. Zowel Australiers als Nederlanders, vanuit verschillende belangengroepen (DV group, expat group, migrantengroepen) en heel minimaal hier in mijn durrepke (show gardens, local BBQ, yoga, tai chi etc.).
Iets om te onthouden voor mij was wel een cultureel dingetje .
Mr Emulate was de dag weg, en ik was alleen thuis in Yea. Tijd om eens uitgebreid op de plee te zitten en mijn nagels te knippen . Loop ik half aangekleed de badkamer uit, staan mijn stiefzoon en vriendin uit Melbourne in de woonkamer koffie te zetten . Huh, what? "The door was open, we called!". Dat was een 'frozen' moment voor mij . Dan ben je ineens zo Nederlands . In NL maak je afspraken, liefst met de agenda erbij voor over een half jaar, en je komt echt nooit zo maar langs. Laat staan dat je binnen loopt en maar koffie gaat zetten .
Took a bit of time to explain to Mr Emulate en Son Mr Emulate dat zomaar binnenvallen in NL een mortal sin is .
Ik heb zulke verhalen hier al meer gehoord haha. Dat is hier wel een dingetje dat mensen gewoon binnen huppelen als ze je kennen en inderdaad gewoon koffie zetten en de ding doen.
Altijd grappig om te horen/lezen.
Is er een foto van je gezicht op dat moment graag plaatsen dan,