Pro's en contra's Australia versus Belgie/Nederland

Een topic waar ik nog niet echt aan bij gedragen heb (ja ja het komt voor dat ik af en toe mijn snaveltje hou) Vergelijken kan natuurlijk ook nog op een wetenschappelijke manier ;)

Screenshot%202016-08-07%2010.27.26.png

Op deze site: https://geert-hofstede.com/australia.html kun je zelf ook andere landen met elkaar (of met Australia) vergelijken. Je vindt daar ook een beschrijving van wat de punten betekenen. Het grafiekje bevestigd trouwens wel de 'mannelijke' cultuur en de 'she'll be right' attitude ;) Verder lopen de landen (gelukkig?) niet zo (heel) ver uit elkaar op deze meetpunten.

Ha mensen! Even een losse flodder. :)

Wij zijn nu 6 maanden in Australië. We hebben het heel goed hier. Maar iets waar we nog aan moeten wennen, is het gegeven dat je in de meeste openbare plekken ruim voor sluitingstijd al naar de uitgang gedirigeerd wordt. Op dag 1 werden we al verrast door meldingen die om de 5 minuten via de intercom klonken.

En we bleven maanden verrast worden: horeca die 45 minuten voor sluitingstijd de keuken al sluiten (PS: hoezo moet een bakje borrelnootjes door het keukenpersoneel ingeschonken worden? Mag het barpersoneel dat niet?), en de bibliotheek die je een kwartier voor sluitingstijd al uit de wifi gooit.

Het zal met de werktijden te maken hebben? Dat mensen werken tot sluitingstijd en daarna weg moeten kunnen?
Ik denk dan: waarom pas je de sluitingstijd niet een beetje aan? Maargoed... het zal een kwestie zijn van wennen. :)

Herkenbaar?

Heel herkenbaar. Als je het bekijkt vanuit het personeel/eigenaars dan is er 'een' logica maar als klant is het idd erg vreemd en ik moet er na 6 jaar ook nog steeds aan wennen. Ook omdat het niet overal is en niet overal op zelfde tijd. Aan de ene kant zijn ze vaak veel soepeler dan wat ik gewend ben in NL/B tijdens de uren (decaf latte, half strength, met almond milk, extra hot; yes, de bestelling van Annelies; nog nooit een probleem mee gehad en zeer zelden een opgetrokken wenkbrauw), maar 10 minuten voor sluitingstijd bestellen en je krijgt dan toch vaak een verontwaardigde blik. Ik zou ook zeggen: pas je sluitingstijden aan.

Van 2016 naar 2024, 8 jaar verder en er is weer leven in de brouwerij.

@Arjan&Sytze ik werk veel remote vanuit bibliotheken op dit moment en jouw ervaring over de sluitingstijden klopt. Ruim een half uur van te voren komen ze met een glimlach (dat maakt veel goed) dat ze gaan sluiten. 15 min ervoor nog een keer en dan 5 min ervoor nog een keer. Elke keer met een glimlach. En direct inhaken op de vergelijking met Nederland. Daar krijg je echt niet elke keer keer (of vaak) een glimlach. De warme mensen hier heeft mij altijd al bevallen. Maar gesproken over bibliotheken, ik heb er al heel veel ervaren inmiddels in Sydney. Het is bijzonder dat de ene bibliotheek veel luxer is dan de ander;

- sommige hebben een datalimiet andere helemaal niet
- sommigen krijg je meer data met een membercard
- sommige hebben zelfs een gratis douche
- wifi blijft aan hier ook na sluitingstijd (dan zit ik soms buiten in het paviljoen nog aan het vergaderen met NL)
- er zijn werkruimtes die je kunt boeken
- balkon/terras met werkruimte
- en dit alles gratis

Ik merk dat ik niet de enige ben die remote werkt. Veel locals & studenten die hier ook werken. Wat een ervaring :)

Heel herkenbaar. Als je het bekijkt vanuit het personeel/eigenaars dan is er 'een' logica maar als klant is het idd erg vreemd en ik moet er na 6 jaar ook nog steeds aan wennen. Ook omdat het niet overal is en niet overal op zelfde tijd. Aan de ene kant zijn ze vaak veel soepeler dan wat ik gewend ben in NL/B tijdens de uren (decaf latte, half strength, met almond milk, extra hot; yes, de bestelling van Annelies; nog nooit een probleem mee gehad en zeer zelden een opgetrokken wenkbrauw), maar 10 minuten voor sluitingstijd bestellen en je krijgt dan toch vaak een verontwaardigde blik. Ik zou ook zeggen: pas je sluitingstijden aan.
Ja, dit! :D

En inderdaad... verder zijn ze hier in Australië vergaand klantvriendelijk. Ook bijvoorbeeld, door de tijd te nemen terwijl er vijf mensen achter je staan. In Nederland kan het nog wel eens voelen als: "opschieten een beetje, er zijn nog meer mensen", terwijl hier de mentaliteit lijkt te zijn: "je bent een waardevolle klant, je hebt netjes gewacht, dat doen de anderen ook maar even".

Van 2016 naar 2024, 8 jaar verder en er is weer leven in de brouwerij.

@Arjan&Sytze ik werk veel remote vanuit bibliotheken op dit moment en jouw ervaring over de sluitingstijden klopt. Ruim een half uur van te voren komen ze met een glimlach (dat maakt veel goed) dat ze gaan sluiten. 15 min ervoor nog een keer en dan 5 min ervoor nog een keer. Elke keer met een glimlach. En direct inhaken op de vergelijking met Nederland. Daar krijg je echt niet elke keer keer (of vaak) een glimlach. De warme mensen hier heeft mij altijd al bevallen. Maar gesproken over bibliotheken, ik heb er al heel veel ervaren inmiddels in Sydney. Het is bijzonder dat de ene bibliotheek veel luxer is dan de ander;

- sommige hebben een datalimiet andere helemaal niet
- sommigen krijg je meer data met een membercard
- sommige hebben zelfs een gratis douche
- wifi blijft aan hier ook na sluitingstijd (dan zit ik soms buiten in het paviljoen nog aan het vergaderen met NL)
- er zijn werkruimtes die je kunt boeken
- balkon/terras met werkruimte
- en dit alles gratis

Ik merk dat ik niet de enige ben die remote werkt. Veel locals & studenten die hier ook werken. Wat een ervaring :)
Dit ben ik helemaal met je eens. Die glimlach en andere vriendelijkheid doen heel veel goed! Veel service, veel gratis diensten hier, en zeker over gratis sanitaire voorzieningen doen ze in Australië nergens moeilijk. Het public outdoor zwembad in Cairns mét gratis douches, toiletten en omkleedcabines, bijvoorbeeld. En zoiets hebben ze denk ik op veel plekken. Top!

Wat ik trouwens nog wil opmerken/toevoegen;

De enorme keuze in de supermarkten. Per product zijn er zoveel verschillende soorten varianten. Maar ook andere merken. Zoveel keuze hiero dat ik echt ff moest wennen toen ik weer ff in Nederland was. Beperkte keuze in vergelijking tot hier. Ik vind het heel fijn dat ik uit zoveel producten kan kiezen. En oja, fruit/groenten, maar ook vlees smaakt hier (veel) beter. Ik was bijvoorbeeld helemaal geen mango mens in NL, maar hier eet ik dat regelmatig, omdat het zo enorm goed smaakt! Vandaag maar weer één eten! :D

Gecrashte of defecte auto’s die eeuwig in een greppel of in de middenberm wonen met een sticker erop dat de politie aware is….

Dat zag je in NL niet, een auto wekenlang in de berm van de A2 😬
In de berm? In de voortuin zal je bedoelen :). Soms al een halve eeuw. In NL had je Welstand dan al 3 keer aan de voordeur gehad.

De enorme keuze in de supermarkten.
Snort. Die las ik dus even verkeerd, enorme keuze IN vs enorme keuze AAN. Want dat duopoly hier draait iedereen de nek om. Je hebt Woolies of Coles afhankelijk van wie de vestigingsrechten heeft, dan 6 jaar niks, en dan wat margegerommel van Aldi, IGA en Foodworks.

Sinds de worker strike die al een paar weken duurt (go for it, people!) heeft onze Woolies niks meer op de plank (cf. Covid-toilet-paper-crisis), en is iedereen in ons durrepke ineens vreemd gegaan bij de Coles in Seymour. Goeie timing ook, zo vlak voor Kerst.

Last edited:
Snort. Die las ik dus even verkeerd, enorme keuze IN vs enorme keuze AAN
Idd.
Cairns geeft ‘zelfs’ een Facebook group: ‘bring Aldi supermarkt group to Cairns’ ☺️
Hier moet het geen staking g zijn voor halfgevulde/lege schappen. Een ongeval op de befaamde Bruce Highway of iets met de trein naar Cairns (enkel spoortje) en het is gebeurd. Daarnaast groeien sommige suburbs zo snel dat supermarkt spreiding onvoldoende is. Woolworths heeft in Northern Beaches alvast een stuk grond gekocht en voorbereid maar….besluit lekker niet te bouwen voorlopig. Het was waarschijnlijk meer een kwestie van de concurrentie voor te zijn.

Idd.
Cairns geeft ‘zelfs’ een Facebook group: ‘bring Aldi supermarkt group to Cairns’ ☺️
Hier moet het geen staking g zijn voor halfgevulde/lege schappen. Een ongeval op de befaamde Bruce Highway of iets met de trein naar Cairns (enkel spoortje) en het is gebeurd. Daarnaast groeien sommige suburbs zo snel dat supermarkt spreiding onvoldoende is. Woolworths heeft in Northern Beaches alvast een stuk grond gekocht en voorbereid maar….besluit lekker niet te bouwen voorlopig. Het was waarschijnlijk meer een kwestie van de concurrentie voor te zijn.
Ja dat grond hoarding is wel een dingetje.

Hier hebben we dan weer twee IGA’s in het dorp. De Max is 2 supermarkten voor een dorp van deze grootte (council besluit) Dus er komt hier geen concurrentie.

@hanshertsens , ik mis natuurlijk gelijk de eerste bijdrage van jezelf..... Maar laat ik eens een opsomming geven. Een lijstje van dingen die mij zo te binnenschoten over de afgelopen weken. Teruglezend geeft het een goede weergave van hoe ik nu tegen onze aanstaande verhuizing aankijk.

Nederland
Land van water, polders en koetjes in de wei
Land van fietsen door de bossen en duinen
Land van lente groen en lange zomeravonden
Land van wolken en heel veel regen
Land van mooie oude steden en kanalen,
Land van patatje pinda, erwtensoep en bitterballen
Land van voetbal, koningsdag en oranje
Land van familie, vrienden en Zwarte Piet
Land van mijn roots en mijn moerstaal

Land van kopschoppers en korte lontjes
Land van drukte en hutje mutje
Land van depressiviteit en geen geloof in de toekomst
Land waar je boven de 40 te oud bent voor een baan
Land van conducteurs neersteken en buschauffeurs beroven
Land van wegkijken en politieke correctheid
Land van regeltjes, gedogen en wetten niet handhaven
Land van aanpassen aan immigranten en niet andersom
Land van de mislukte multi-culti droom
Land waar de politiek ouderen laten kreperen
Land waar democratie een lege huls is geworden
Land van EU belang boven Nederlands belang

Australie
Land van koalas, kangaroos en kookaburra in je tuin
Land van de mooiste vlag van de wereld
Land met de vreemdste plaatsnamen, ‘Nowhere Else’, ‘Bong Bong’ en ‘Cockburn’
Land van outback and big sky
Land van eindeloze stranden en prachtige natuur
Land van intens blauwe lucht en heel veel zon
Land van barbeques en Kerst in de zomer
Land van no-worries en relaxte lifestyle
Land van optimisme en kansen
Land van sport en outdoor leven
Land van avontuur en opnieuw beginnen

Land van verzengende hitte en bosbranden
Land van met dodelijke spinnen, slangen en haaien
Land van onbetaalbare woningen maar goedkope auto’s
Land van dure wijnen en bieren
Land van oneindige suburbs
Land van onzekerheid en een klein sociaal vangnet
Land ver weg van alles wat je kent en lief hebt
Land waar je je plek moet vinden, een thuis moet creeren
Land van nieuwe vrienden maken, soms best moeilijk
Heb ik wat gemist? Gaan jullie verhuizen naar nl?

Mijn bijdrage na (slechts) 1 jaar en zo'n vier maanden Australië.

Wat mis ik zelf aan Nederland?
Familie en vrienden.
.
.
.
En daar houd het ook wel op eigenlijk.

Wel recent de ervaring van overlijden binnen de familie meegemaakt. Dan merk je dat je toch heel erg ver weg zit. We zijn na veel overleg en denken hier gebleven en hebben online gevolgd.

Ik en wij als gezin voelen ons hier in Australië ontzettend op onze plek. Waarom?
Het buiten leven
De mentaliteit van de mensen
Het verkeer
Vriendelijkheid en bereidheid te helpen
De ruimte
De natuur en wildlife
Het over het algemeen betere weer.

En natuurlijk is het hier ook niet altijd èèn groot feest.en moet je hier ook gewoon werken voor je salaris.
En wat meerdere aangeven, het maken van vrienden is niet altijd even eenvoudig. Misschien ben ik pas te kort hier, maar het loopt nog niet over zeg maar 😉.

Maar als ik enkel voor mezelf spreek.... Gaat mijn keus toch nog steeds echt naar Au en niet naar NL.

En wat meerdere aangeven, het maken van vrienden is niet altijd even eenvoudig. Misschien ben ik pas te kort hier, maar het loopt nog niet over zeg maar 😉.

Maar als ik enkel voor mezelf spreek.... Gaat mijn keus toch nog steeds echt naar Au en niet naar NL.
Vrienden maken kost tijd. In Nederland zijn die over de jaren heen organisch gegroeid. Bijv op de basis- en middelbare school, sport, werk, hobby.
Dat komt hier ook wel.

Vriendschappen?

Ikzelf (met Australische partner in een registered partnership) had het geluk dat ik in 2016 twee Australische schoonfamilies erfde (Mr Emulate is weduwnaar dus ik erfde zowel zijn directe familie als de familie van zijn 30 jaar geleden overleden vrouw). Bovendien erfde ik een aantal van Mr Emulate's vrienden. Je zou zeggen: easy way in. Dat is maar betrekkelijk. Je moet echt overal zelf voor werken. Ik heb natuurlijk het voordeel van de twijfel gekregen (ik ben verplicht aangedouwd familielid) maar niet iedereen trekt daar even hard aan. En ik weet zeker dat, mocht Mr Emulate deze aardbol eerder verlaten dan ik -hij is 5 jaar ouder), een deel van deze mensen geen belangstelling voor mij meer zal hebben.

Easy way in of niet, het komt echt op jezelf aan. Ik trek er hard aan, nodig iedereen geregeld te eten/uit eten/overnachten uit, rij 150 tot 450 km op en neer voor andermans feestjes en dinertjes, sleep tassen vol eten en booze mee, en organiseer op gezette tijden een Dutch party, dat wil zeggen dat ik alle kosten op me neem, wat een heel on-Australisch ding is. Verder zit iedereen in de families op mijn FB, ik reageer en like overal op, en post zelf dingen die voor iedereen belangrijk zijn. Ik ben niet zo'n bellert, maar ik message en mail de hele dag door. Iedereen in mijn leeftijdsgroep maakt tegenwoordig drama's door, daar moet je ook bovenop zitten.

Ik heb sinds 2016 (en feitelijk al sinds 2000) ook zelf vrienden gemaakt. Zowel Australiers als Nederlanders, vanuit verschillende belangengroepen (DV group, expat group, migrantengroepen) en heel minimaal hier in mijn durrepke (show gardens, local BBQ, yoga, tai chi etc.).

Iets om te onthouden voor mij was wel een cultureel dingetje :).

Mr Emulate was de dag weg, en ik was alleen thuis in Yea. Tijd om eens uitgebreid op de plee te zitten en mijn nagels te knippen :). Loop ik half aangekleed de badkamer uit, staan mijn stiefzoon en vriendin uit Melbourne in de woonkamer koffie te zetten :). Huh, what? "The door was open, we called!". Dat was een 'frozen' moment voor mij :). Dan ben je ineens zo Nederlands :). In NL maak je afspraken, liefst met de agenda erbij voor over een half jaar, en je komt echt nooit zo maar langs. Laat staan dat je binnen loopt en maar koffie gaat zetten :).

Took a bit of time to explain to Mr Emulate en Son Mr Emulate dat zomaar binnenvallen in NL een mortal sin is :).

Mijn bijdrage na (slechts) 1 jaar en zo'n vier maanden Australië.

Wat mis ik zelf aan Nederland?
Familie en vrienden.
.
.
.
En daar houd het ook wel op eigenlijk.

Wel recent de ervaring van overlijden binnen de familie meegemaakt. Dan merk je dat je toch heel erg ver weg zit. We zijn na veel overleg en denken hier gebleven en hebben online gevolgd.

Ik en wij als gezin voelen ons hier in Australië ontzettend op onze plek. Waarom?
Het buiten leven
De mentaliteit van de mensen
Het verkeer
Vriendelijkheid en bereidheid te helpen
De ruimte
De natuur en wildlife
Het over het algemeen betere weer.

En natuurlijk is het hier ook niet altijd èèn groot feest.en moet je hier ook gewoon werken voor je salaris.

Allemaal mee eens. En ja AU it is. Daarnaast zijn er altijd dingen die in NL beter zijn (wat mij betreft) Maar dat is verder geen punt. We zitten hier goed 👍

Back