reacties op emigreren

Joke

New Member
Ik wordt af en toe zo moe van de reacties van mensen op de komende emigratie. De enthousiaste reacties vind ik natuurlijk heel leuk en daar heb ik ook wat aan, maar de reacties van mensen die zeggen "wat een grote stap, je laat alles achter, wat ver, en je familie dan, wat definitief, ik wil wel maar ik durf niet, jaloezie enz." vind ik heel vermoeiend. Hoe denken jullie daarover?
 
Ik ervaar dat zelf niet zo. Natuurlijk is het leuk als mensen achter je beslissing staan, maar leuker is het als ze niet precies over hetzelfde denken. Dan krijg je nl. weer ruimte tot discussie en dan praat je over Australie :). Ik merk nu al wel vaak bij mezelf dat ik bijna nergens meer over praat dan over Australie. Afgelopen vrijdag hadden we een feestje omdat een tante van Annemiek 50 is geworden. En als je dan daar ook maar heel even aangekaart wordt dat je gaat emigreren, dan willen ze eigenlijk direct alles weten. Veel mensen zijn idd. bang voor het onbekende en anderen hebben het weer over jaloezie. Bij jaloezie moet je dan gewoon denken: "Ja....ik ga wel en als jij die stap niet durft te zetten, dan ga je maar niet....."
 
Nou, ik vind het ook erg vervelend worden. Want ookal zou ik constant over Aussie willen praten, weet ik dat ik er mensen mee kwets of erger. Als mensen het willen horen, komen ze zelf wel naar je toe. Maar ik ben de kritiek ook een beetje beu. Op een gegeven moment weet je niet meer wat je moet zeggen..
 
De reacties vond ik niet vervelend maar op een gegeven moment was ik mijzelf meer zat. Ik zat elke keer hetzelfde verhaal te vertellen. En degene die ik het vertelde was wel geinteresseerd, maar ik niet meer.  :| Nu waken wij ervoor dat we de mensen hier niet te veel vermoeien met onze vergelijkingen met Nederland. Veel mensen wilden bij ons weten hoe het allemaal zou gaan in Australie. Alleen wisten we dat niet. Dus konden we dan uit gaan leggen dat het voor ons ook een verrassing was.

En het verhaal van: oh ik zou dat nooit doen, of wat dapper dat je dat durft. Dat hoorden wij ook vaak. Gelukkig afgewisseld met: Gaaf, gaan, doen! Je zult er geen spijt van hebben, echt niet. En of Australie mij gaat bevallen of niet. Van de beslissing ga ik geen spijt hebben. Het is zo'n bijzondere ervaring die helemaal van Martijn en mij is. En dat maakt het voor ons goed. Wat andere mensen ook zeggen. Ze zitten nu trouwens toch heel veel weg. Dus wat ze ook zeggen: ze zoeken het maar uit als ze het stom van ons vinden om te gaan  :up:.
 
[quote author=Cajendra link=topic=1490.msg12618#msg12618 date=1113205915]
Nou, ik vind het ook erg vervelend worden. Want ookal zou ik constant over Aussie willen praten, weet ik dat ik er mensen mee kwets of erger. Als mensen het willen horen, komen ze zelf wel naar je toe. Maar ik ben de kritiek ook een beetje beu. Op een gegeven moment weet je niet meer wat je moet zeggen..
[/quote]

hoi hoi
Ik ben het voor 200% met jouw eens. Het is erg irri. vooral die mensen die zo negatief doen. Dan vragen ze eerst waarom je wilt emigreren om vervolgens heel je verhaal de grond in te boren en vel in discussie te gaan. Op het laatst weet je idd niet meer wat je moet zeggen.
We hebben  nu zelfs  twee keer gehad dat een oom en wat later een collega eventjes opmerkte dat het ons toch nooit gaat lukken om een visum krijgen :-( :x dat raakt je toch wel hoor.....
Door al dat gezeur hadden we laatst zelfs spijt dat we het überhaupt verteld hadden. Het had beter geweest dat de familie zo uit het niets een uitnodiging gekregen had voor een afscheid feestje :p
Positieven reacties daar in tegen, zijn erg leuk en geven meer hoop in dit moeilijke onzekere  proces...... 
 
Tja, het voor de familie en achterblijvers natuurlijk een stuk minder leuk dan voor ons die gaan.
Ik heb het er ook weinig over met mijn familie, omdat ik ze niet wil kwetsen en gewoon maar wacht totdat ze mij erover vragen. Zal ze natuurlijk wel laten weten zodra mijn visum rond is en als we onze vlucht geboekt hebben maar voor de rest hou ik me stil.  :cry:
 
Heel herkenbaar allemaal....... Wij hebben vrij lang gewacht met het vertellen en dat is me eigenlijk wel goed bevallen. Daarnaast zie ik ook wel verschillen tussen mijzelf en Rogier. Hij vindt het allemaal veel enger dan mij en hij krijgt vaker negatieve reacties. Ik ben meer het type: in het diepe springen en we zien wel wat we tegenkomen... en ik krijg minder negatieve reacties of ik heb er minder oor voor of ze raken me minder...
Ik heb zelf de meeste moeite met mijn (schoon)ouders en dan met name de moeders: ik heb het gevoel dat ik de kleinkinderen van ze afpak. Zo ervaren ze dit ook! De kleinkinderen vinden ze heel belangrijk en die zullen ze ook missen. Dat vind ik ook vervelend voor ze. Maar gelukkig zijn de opa's erg enthousiast.

Veel mensen reageren opgelucht als we aangeven dat we niet weggaan omdat we het hier niet meer leuk vinden. Dat is ook echt zo. Ik heb het hier fantastisch, maar ik denk dat ik het daar ook heel leuk krijg en ik ben blijk dat ik hier niet negatief wegga. Ik heb hier heel veel en dat wil ik daar ook opbouwen!
 
[quote author=Carmen link=topic=1490.msg12633#msg12633 date=1113224411]
Ik heb zelf de meeste moeite met mijn (schoon)ouders en dan met name de moeders: ik heb het gevoel dat ik de kleinkinderen van ze afpak. Zo ervaren ze dit ook! De kleinkinderen vinden ze heel belangrijk en die zullen ze ook missen. Dat vind ik ook vervelend voor ze. Maar gelukkig zijn de opa's erg enthousiast.

[/quote]

Ja moeders hebben het het moeilijkste, vooral dat stukje klein kinderen. En vooral toen ik het net vertelde aan mijn moeder was ze heel erg gemeen. Ik ben namelijk enigskind en ze is gescheiden en haar moeder is pas overleden. Dus het was zo van "je laat me helemaal alleen" en "nou heb ik helemaal niemand meer" Dat doet ook pijn, maar ik kan niet voor haar hier blijven. En op een gegeven moment werd het me echt te veel dat ze aan het doen was en brak ik in tranen uit. Schrok ze wel van en nu beseft ze dat het voor mij ook niet makkelijk is en gaat alles goed. De ouders van John negeren het gewoon en "moeten het nog maar zien gebeuren"..

Maar wat ik idd het aller vervelendste vind is mezelf te moeten verdedigen omdat ik die keuze maak. Soms echt tegen mensen die niet goed ken. Dat maakt wel dat je zelf ook gaat twijfelen. Maar goed, we zetten gewoon door :)

Grtz Tanne
 
Wat ik 'vervelend' vind , of meer gezegd raar, is mensen die vragen:
Wat ga je dan doen in Australie? (en dan bedoelen ze niet wat voor werk ofzo)

Dan zeg ik : LEVEN!
 
Negatieve reacties is van alle leeftijden hoor. Vandaag zei een vriendinnetje van mijn dochter (12): er zitten daar heel veel haaien en met die dolfijnen heb je het na drie jaar ook helemaal gehad hoor!
 
Ik moest wel ff lachen om die opmerking van het 12-jarige meisje over de dolfijnen. Ik heb ook al te horen gekregen dat al die leuke aussie animals gaan vervelen op den duur(ben helemaal weg van koala's,vandaar). Over het algemeen krijg ik alleen maar leuke positieve reacties, alleen mijn beste vriendin is niet zo enthousiast, maar da's ook niet gek, we delen al zo'n 17 jaar lief en leed met elkaar, en ik zal haar en haar pasgeboren babietje ook heel erg gaan missen. Maar verder is iedereen  blij voor me , en ik ga wel verhuizen, maar verdwijn niet va deze wereldbol,toch ? Lang leve emails,skype en msn, het gaat helemaal goedkomen, en de mensen krijgen er een leuk vakantie adresje bij, wat willen ze nog meer. :cool:
Maar ben blij dat het vooral leuke reacties zijn, stress heb je al genoeg met dit visa-geregel.
 
Wij hebben tot nu toe vooral positieve reacties gehad, ook al proberen sommigen je wel te waarschuwen voor valkuilen.
Moet wel bekennen dat we tot nu toe nog selectief zijn geweest aan wie we het verteld hebben. Bij de naaste familie zal dit ook wel wat moeilijker liggen, met name de opa en oma's!
 
Ik zie dat het bij anderen dus net zo moeilijk is als bij mij. Mijn moeder ging eerst huilen, toen zeggen dat ze het erg leuk voor ons vond, vervolgens alle negatieve punten naar boven halen (alsof ik daar zelf nog niet aan gedacht had) en vervolgens stilzwijgen. Nu ze geaccepteerd hebben dat we gaan ondanks alle protesten vraagt mijn familie nu wel af en toe naar hoeveer we zijn met het aanvraag process, hoe de huizen daar zijn, hoe de werk situatie is en hebben ze het zelfs al over het sparen voor een vakantie.
Tja, het is niet makkelijk, maar zoals Victoria zegt, wij gaan daar ook heen om te leven. Het is lullig als je zegt dat je niet in Nederland wil blijven want dan moet je te hard werken om je hoofd boven water te houden, werken om de kinderdagverblijf te kunnen betalen etc etc. Nee hoor, geef mij maar weekenden vrij met mijn man, er lekker op uit gaan. Trekt mij veel meer.
 
[quote author=victoria link=topic=1490.msg12647#msg12647 date=1113237527]
Wat ik 'vervelend' vind , of meer gezegd raar, is mensen die vragen:
Wat ga je dan doen in Australie? (en dan bedoelen ze niet wat voor werk ofzo)

Dan zeg ik : LEVEN!


[/quote]

Hahahaha, ja dat vragen ze ook altijd aan mij. Zo'n stomme vraag!!
 
Ze vroegen mij in het begin wat ik daar dacht te vinden!! Net of ik een goudzoeker ben en op zoek moet gaan naar goud...
 
Idd maluka,
Dat vragen ze mij ook steeds. "denk je echt dat het gras daar groener is...etc"
Wat het voor mij moeilijk maakt is dt ik uit een verhuizende familie kom en mijn vriendin uit een vastgebonden familie. Haar familie bestaat uit echte belgen, geboren met een baksteen in hun maag. Dat wil zeggen, zo snel mogelijk een huis bouwen in belgië en ...tja en wonen zeker, veel ruimte voor iets anders is er niet.

Zij wil niet verhuizn en ik wel! Maar zij heeft het land nog nooit gezien. Deze zomer gaan we voor twee maanden (voor mij de tweede keer) ik hoop dat haar denken er dan iets op zal veranderen.
Want bij ons is het net zij die sceptisch tegenover het verhuizen is.
 
Ja, ik denk dat je idd wel moet kunnen verhuizen en er ook een beetje aangewend zijn wil je deze overgang maken.. Ik ben in mijn leven 13 keer verhuisd, dus ben wel gewend aan nieuwe situaties..
 
[quote author=Maluka link=topic=1490.msg12733#msg12733 date=1113310581]
Ze vroegen mij in het begin wat ik daar dacht te vinden!! Net of ik een goudzoeker ben en op zoek moet gaan naar goud...
[/quote]

Huh??? Ben ik dan de enige die voor het goud gaat?  :p
 
Grappig zeg om bovenstaande stukjes te lezen  :)........want denk maar niet dat je er van af bent als je eindelijk veilig Down Under aan bent gekomen  :evil: dan begint het gewoon van voor af aan! "Why did you leave Holland" "why Australia?"  "Do you miss Holland" "etc.etc.etc." en dan nog andere varianten die ik inmiddels kan dromen "Tell me, what is the difference between Holland and The Netherlands??", Did you really wear those wooden shoes over there???"  :roll:

En weetje wat, het maakt mij niet uit dat ik al jaren dezelfde info. verstrek? Het is toch een vorm van interesse? of van conversatie maken....nou, kan ook best handig zijn :)

Groetjes Syl
:-D

enneh....Lost, ben nog steeds zoekende naar al dat goud :lol: maar kom wel een hoop mooi weer, aardige mensen in een goede omgeving tegen!
 
[quote author=Syl link=topic=1490.msg12766#msg12766 date=1113348594]
enneh....Lost, ben nog steeds zoekende naar al dat goud :lol: maar kom wel een hoop mooi weer, aardige mensen in een goede omgeving tegen!
[/quote]

Dat is toch al goud waard toch?? :lol: Of niet ??
 
Back
Top