rijbewijs in QLD

jap

New Member
Hallo allemaal,

Heb vandaag mijn QLD rijbewijs opgehaald. Goed nieuws voor iedereen die dat nog moet doen per 24 november 2006 is het niet meer noodzakelijk om een theorieexamen af te leggen. Ik moest wel een vertaling hebben van mijn rijbewijs maar dat schijnt te verschillen van kantoor tot kantoor :lol: :lol:!

Groeten

Jasper
 
Dat weet ik niet, wel voor motor en auto!

Maar het lijkt me wel want dat is allemaal het zelfde boekje (wat je dus niet meer hoeft te kopen nu)

Succes ermee!

Jap
 
Wat die vertaling betreft:
Ik heb naast mijn Belgisch rijbewijs ook nog een Internationaal rijbewijs (in het engels vertaald), geldig tot 18 Februari 2007.
Hoop dat dit voldoende zal zijn.
Trouwens een schitterende zaak dat je ineens ook je motor rijbewijs hebt.  Motorrijden in Queenslandse temperaturen moet nog efkens beter zijn dan in het belgisch hondeweer!! :lol:
 
nou zo simpel is het nou ook weer niet ik had al een motorrijbewijs in NL...

Maar het motorrijbewijs stelt, in vergelijking met het Nederlandse, niet gek veel voor in OZ! Mijn vriendin heeft het vorig jaar in QLD gehaald. gaat door middel van een Q-ride dit is een performance based system dus terwijl je aan het lessen bent wordt je al beoordeeld. In de praktijk heb je dan na pakweg 8 uur je rijbewijs!

Dus mocht je het overwegen, in Brissie kan ik Morgan en Wacker aanbevelen.

Ciao

jasper
 
[quote author=jap link=topic=6062.msg75919#msg75919 date=1164596529]
Hallo allemaal,

Heb vandaag mijn QLD rijbewijs opgehaald. Goed nieuws voor iedereen die dat nog moet doen per 24 november 2006 is het niet meer noodzakelijk om een theorieexamen af te leggen. Ik moest wel een vertaling hebben van mijn rijbewijs maar dat schijnt te verschillen van kantoor tot kantoor :lol: :lol:!

Groeten

Jasper

[/quote]

geweldig Jasper, we hebben het boekje met verkeersregels al een maandje in huis (caravan), maar hadden niet zoveel zin in het examen. We gaan morgen direct naar Nambour Transport en dan maar zien.
We hebben geen directe vertaling van ons rijbewijs maar wel een internationaal rijbewijs.
Accepteren ze het niet dan kunnen we nog naar Tewantin, Maroochydore en nog een paar kantoortjes.

groet

Annelies
 
Dag Annelies,

Zoals ik ook al zei, ik heb ook een internationaal rijbewijs. Ik moet nog vertrekken naar Qld maar kun je misschien als het mogelijk is een berichtje plaatsen als het je gelukt is met je Int. rijbewijs?

Bij voorbaat bedankt,         Nico***
 
ik zat net te proberen op de QLD Dept of Transport site hier wat over te vinden, maar kan het daar niet vinden... Weet je toevallig voor welk visum deze nieuwe regeling opgaat?
 
[quote author=nico link=topic=6062.msg76046#msg76046 date=1164753043]
Dag Annelies,

Zoals ik ook al zei, ik heb ook een internationaal rijbewijs. Ik moet nog vertrekken naar Qld maar kun je misschien als het mogelijk is een berichtje plaatsen als het je gelukt is met je Int. rijbewijs?

Bij voorbaat bedankt,         Nico***


[/quote]

zal ik doen maar ik heb wat vertraging opgelopen door 3 nachtdiensten op een rij.  De komende vier dagen heb ik Late Dienst en een van deze ochtenden moet het lukken naar het kantoor van Transport te gaan. Zodra ik iets  weet laat ik van me horen maar ik zou je aanraden om het rijbewijs maar in NL te laten vertalen, tenminste als je nog meer vertaalwerk hebt liggen. Kan het mooi mee.

groet,

Annelies

Annelies
 
Hee Jap,

Da's echt goed nieuws. Ik heb ongeveer op 15 november of zo nog de procedure nagevraagd en niemand die mij ook maar iets vertelde daarover!

Hoezo moet je een vertaling hebben? Is dat ook veranderd per 24 november? Want dit was eerst niet nodig. Toen de supervisor (in Bne CBD) zag dat het een Nl rijbewijs was zei hij dat het voldoende was om de test te doen en klaar is Kees (Henry).

Weet jij hier iets meer van? en waar heb jij hem gehaald? Dan ga ik naar hetzelfde kantoor. Oh nee, want ik heb geen vertaling.......

We zien wel weer. In ieder geval bedankt voor de info. Overigens zit er ook weinig te vertalen aan toch? Het zijn allemaal plaatjes die nogal voor zich spreken!

Henriette
 
http://www.transport.qld.gov.au/qt/LTASinfo.nsf/index/licensing_question1

Eigenlijk lijkt het er hier meer op dat je wel de theorietest moet doen, maar dat Nederlanders (en Belgen) de praktijktoets niet hoeven te doen.

En daarnaast, die vertaling? In je een internationaal rijbewijs staat toch ook alles in het Engels?

Bas
 
Die website is voor het laatst geupdate op 23 november, wat zou kunnen verklaren waarom een eventuele verandering op de 24e er nog niet opstaat. Het lijkt me echter waarschijnlijker dat ze een dergelijke verandering wel duidelijk zouden aankondigen, en dat Jasper misschien gewoon mazzel heeft gehad. Een ding is namelijk wel duidelijk:
QLD Transport medewerkers kennen hun eigen regels niet, of zijn in ieder geval niet consequent in het toepassen ervan. :roll:

Tenzij iemand op de proppen komt met bewijs dat niet enkel is gebaseerd op de ervaring van slechts 1 of 2 personen, zou ik er maar gewoon vanuit gaan dat de volgende 2 regels nog steeds gelden:
- je moet een theorietest doen
- je moet een officiele vertaling van je rijbewijs tonen, een internationaal rijbewijs voldoet dus niet.

Een ieder die zijn QLD rijbewijs heeft gekregen zonder aan beide regels te voldoen heeft m.i. gewoon mazzel gehad met degene die achter de balie stond...  :)
Als je je QLD rijbewijs nog niet hebt, kun je het natuurlijk proberen zonder vertaling of theorietest, misschien heb je mazzel, of misschien loop je 5 minuten later teleurgesteld weer naar buiten  :cry:
 
De stadsambtenaar van Deinze - Belgie die instaat voor de dienst rijbewijzen wist me te vertellen dat er een nieuwe overeenkomst is met Australie. Namelijk dat Australische staatsburgers die in Belgie komen wonen hun rijbewijs kunnen inwisselen tegen een Belgisch rijbewijs. Hij dacht dat dit omgekeerd ook wel zo zou zijn maar kon me niet 100% verzekeren. We zien wel.
In ieder geval, geen probleem als ik een theoretische test moet afleggen. In geval ik mijn rijbewijs kan inwisselen zonder de test, zoveel te beter!!  :up:
 
Na het lezen van het hoopvolle bericht over rijbewijzen omruilen etc heb ik gebeld met Qld transport dept en deze vertelde me dat er inderdaad veranderingen waren since Nov 27 en dat nederlanders nu een theorie examen EN en practisch test moetsen doen. Shit ! het wordt dus slechter.

Eerst maar eens gemaild met de persoon die het bericht had geplaatst.
hieronder een copy van de email over en weer.

Hallo,
Ik werd erop geantendeerd dat je iets had vermeld over het rijbewijs. goed nieuws. Ik heb de Qld Transport dept gebeld en die vertelde me het volgende. JA er zijn inderdaad veranderingen , wat Nederland betreft moet je nu theorie en een practische test doen (dus meer dan voorheen) .
Bij welke branche ben jij geweest, en heb je evt nog wat meer info
bvd
groeten Richard Wolters

antwoord:

Hey Richard,

Sorry voor de late reactie, ben net met mijn nieuwe baan begonnen endat vreet nogal wat van mijn tijd! Wat jij vermeld is wel heel raar! Ik kwam bij QLD transport geheel en al voorbereid binnen voor mijn theorietest, vertaling en alle andere documenten en daar werd mij medegedeeld dat de theorietest niet langer verplicht was en dat ik hem zo zonder problemen kon overschrijven! Dit was bij QLD transport in Beenleigh en naar mijn bescheiden mening zitten daar niet de grootste lichten die bij QLD transport werken. Mogelijk dat ze daar de nieuwe regelgeving verkeerd geinterpreteerd hebben?

De dag ervoor was ik in Brisbane bij QLD transport geweest maar daar waren ze niet accoord met mijn woonadres bewijzen, hier werd met geen woord over de veranderde regelgeving gerept!

Goed veel succes ermee, en ik hoor graag hoe het afloopt!

Groeten

De afloop !! vandaag 11 Dec
Hallo Jasper
bedankt for de informatie, we hebben er meteen werk van gemaakt mede omdat mijn vrouw al een tijd af en toe zonder rijbewijs rijdt omdat ze hier dus meer dan 3 mnd is.
Alhoewel 35 km verderop zijn we naar Beenleigh getogen en wat je schrijft klopt helemaal, niet erg bright die lui daar.
Ik begon al meteen om het internationale rijbewijs open te leggen op de engelse pagina en die met haar NL rijbewijs te presenteren.
Alles klopte,behalve dat sommige documenten in mijn vrouw haar meisjes naam stonden dus moesten we even naar huis om ons trouwboekje met vertaling te halen(terwijl het toch wel duidelijk in haar paspoort staat) maar ja niet teveel bewegingen maken en gewoon meedoen. Ze heeft nu haar Qld rijbewijs zonder enige test. ik heb nogmaals de website van qld transport bekeken en er staat duidelijk dat men een test moet doen. mazzel waarschijnlijk. ok nogmaals bedankt.
Groeten Richard


Zo beste mensen die nu met een rijbewijs situatie zitten, al moet je evt 100 km rijden
Beenleigh is the answer!!
Groeten richard
 
Ik heb van de week in Brisbane geinformeerd. Je hoeft GEEN test te doen!

De website heeft dus nog een update nodig.
 
Hey Richard goed nieuws!
Ik hoorde het vanmiddag van Joke. Het maakt overigens niet uit welke branche je naartoe gaat. Het is overal in QLD nu zo geregeld. Dat de mensen bij QLD transport in Beenleigh niet al te bright zijn, zijn al meerdere mensen hier bij het forum achter  :grin:
 
Back
Top