Rijbewijs omzetten!!

[quote author=Bartman link=topic=2904.msg32857#msg32857 date=1130153805]
[quote author=David link=topic=2904.msg32853#msg32853 date=1130153574]
. En helaas, ze hebben mijn NL rijbewijs ongeldig gemaakt door er een stempel en een krabbel op te zetten.
[/quote]

Mogen ze dat zomaar? Het is toch een wettelijk nederlands document, waarover de Australische regering helemaal niets te zeggen heeft?

Bart
[/quote]

Dat had niet gemogen, als ik jou was zou ik terug gaan en een verklaring
vragen,en dat het weer hersteld word. Dat zou beteken dat als je hier in NL
weer zou willen rijden moet je het NL rijbewijs weer aan vragen.

Gr Ineke.
 
Dag Bartman,

Dank voor je opmerking. Ik dacht tot op heden dat ook in WA de theorie altijd nodig was. In het volgende document (pdf) staat inderdaad vermeld dat voor landen die ´recognised´ zijn de theorie (voor gewone rijbewijzen dan) inderdaad niet nodig is.
http://www.dpi.wa.gov.au/licensing/publications/international4.pdf

Helaas kan ik de betreffende lijst niet zo gauw vinden, dus heb ik maar effe een mailtje naar de betreffende instantie gestuurd met de vraag of NL een recognised country is... Ik zal eventuele reactie daarop melden!

Heb je ook gezien dat een vertaling van het rijbewijs dan wel aan specifieke kenmerken moet voldoen? En (denk ik) een internationaal rijbewijs van anwb inderdaad niet afdoende lijkt te zijn daarvoor.

PS: Of je nu wel of geen theorie moet doen, het is natuurlijk altijd handig om WEL de regels goed te kennen. Op de website van dpi staat ook een downloadable pdf file van het betreffende boek !!

M.vr.gr.
Perthpete
 
[quote author=Zilver link=topic=2904.msg32470#msg32470 date=1129883994]


Als inwoner van Nederland (of Belgie...., West Europa in het algemeen) hoef je in Victoria GEEN test af te leggen om je rijbewijs om te zetten in een Victorian drivers licence. Alleen de fee betalen: Aud 142,40 voor 10 jaar of [size=25pt]Aud 42,00 voor [/size] 3 jaar, dat is alles....

Zilver
[/quote]

Lekker geregeld hier in NSW dan wij moesten 96$  :angry1: betalen voor 3 jaar en we konden die van 5 jaar niet krijgen omdat het onze 1st rijbewijs was in OZ.

Van de week komen onze spullen en dan kom ik ook weer wat vaker kijken op het forum, het gaat jullie goed.


Eric
 
[quote author=Bear link=topic=2904.msg32488#msg32488 date=1129888401]
Morghu
Voor de mensen die hun rijbewijs al hebben laten omzetten, hebben die een vertaling gebruikt of alleen het een internationaal rijbewijs???
[/quote]

Heb in NSW gewoon mijn NL rijbewijs gegeven, geen vertaling en geen int. rijbewijs. Kwam een stempeltje op en dat was dat!!

Eric
 

Heb in NSW gewoon mijn NL rijbewijs gegeven, geen vertaling en geen int. rijbewijs. Kwam een stempeltje op en dat was dat!!

Eric

In QLD kan je op je rijbewijs aangeven of je donor wilt zijn of niet!

Afijn, het blijkt dus dat het overal en altijd anders loopt, want iedereen komt met een andere ervaring, en dan staan er ook nog dingen her en der op het web, waar Transport niet eens van weet  :p
 
De verschillende staten zijn een soort verschillende landen he ;)? En dan binnen de staten en zelfs binnen de transport kantoren is het niet hetzelfde. Maar dat heb je overal en met vanalles denk ik. Ik ben blij dat ik gewoon mijn nederlandse rijbewijs heb. Zonder stempels en zonder gaatjes. En mijn Australische is gewoon 3 jaar voor iets van 40 dollar geloof ik. De prijs is vergelijkvaar met Nederland.
 
@Bartman, Bear & Ineke:
Iedereen mag mijn rijbewijs ongeldig maken, want strikt genomen, is je rijbewijs ongeldig zodra er ook maar iets aan veranderd word (met een pen, stempel, gaatje, etc). Hier in NSW is het een VOORWAARDE dat je je rijbewijs ongeldig laat verklaren voordat je je NSW rijbewijs krijgt. Het staat ook op de RTA website:

Since it is a legal requirement that only one licence can be used for driving in Australia, before your NSW licence will be issued, you must present your overseas licence to be made invalid in Australia. The overseas licence will be returned to you after holepunching plastic or laminated licences or endorsing paper licences. The holepunch or endorsement will be done at a blank area of the licence so that no licence details will be removed.
http://www.rta.nsw.gov.au/licensing/newtonsw/international_drivers.html

De reden is ook wel logisch: stel ik word aangehouden voor een 'breath-test' dan trek ik mijn NSW rijbewijs uit mijn portemonaie, stel ik word aangehouden voor 30 km/u te hard rijden dan trek ik mijn NL rijbewijs uit mijn binnenzak, waarop ik geen 'demerit points' kan krijgen, slechts een boete.

Nu is het puur aan de loket beamte om dit wel of niet te doen, maar ik heb met 3 verschillende beamten gesproken, en allemaal noemde ze direct als voorwaarde: je NL rijbewijs moet ongeldig verklaar worden. Ik heb de laatste zeer vriendelijk gevraagd dit niet te doen, maar zijn antwoord was: dit word steeds strenger gecontrolleerd, en wil hier niet mee in de problemen komen.

Nou was het volgens mijzelf nog niet nodig om een NSW license aan te vragen, want als ik de regels van de RTA goed lees, mag ik met mijn defacto visum nog wel met een NL rijbewijs rondrijden, ook al is mijn International driverslicense verlopen (waar dat ding eigenlijk goed voor is?).  Het probleem was alleen autoverzekering. Ik heb 9 maanden bij een verzekeraar gewerkt, totdat ik voor de grap eens aan mijn manager vroeg of ik wel gedekt was met mijn huidige rijbewijs. Zij maakte dagelijks beslissingen wie wel en wie niet verzekerd is (nadat het ongeluk al heeft plaatsgevonden). Haar antwoord? Nee! Nou heb ik een hele discussie met haar gehad of ik nou wel of niet verzekerd was (volgens mij dus wel), maar we kwamen er samen niet uit. Stel je voor als je zelf een claim hebt, wat kan je dan? Ja, ze voor de rechtbank slepen. Nou, dan moet de schade wel heel behoorlijk zijn wil je dat risico nemen, en dat weten zij ook. Ik heb wat dingen gezien hoor, mensen die $10.000 schade hadden, en te horen kregen: we vergoeden niets want je had te grote wielen erop gezet en dat valt buiten onze richtlijnen. Dan kan je wel roepen dat het van de RTA mag, maar verzekeraars maken hun eigen regeltjes.
En pas op, je kan je verzekeraar bellen om te vragen of je gedekt bent, en dan krijg je van iemand te horen die het ook niet allemaal weet: 'ja hoor, je bent volledig gedekt'. Maar dat is niks zwart op wit, en als je dan later met de brokken zit dan krijg je te horen: 'daar weten wij niks vanaf meneer dat wij u dat verteld hebben', en vervolgens vergoeden ze niks.
Moraal van het verhaal: heel erg oppassen met verzekeraars, die naaien je bij de eerste mogelijkheid die ze hebben!.

Maargoed, jammer van mijn NL rijbewijs, maar het is toch de bedoeling mij hier in Australie te vestigen, Nederland is nu een vakantiebestemming :) En het NSW license is veel makkelijker mee te nemen dan dat roze vod, dus ben er wel blij mee.
 
Wij hebben begrepen dat als je je Nederlandse rijbewijs laat zien (en ze begrijpen wat alles betekend ;)) ze als nog de punten van je Australische rijbewijs halen als het moet. Kortom, het maakt als het goed is niet uit. Maar over het algemeen lezen ze de Nederlandse rijbewijzen "verkeerd" en zien ze je geboorteplaats als je achternaam.  :?
 
Misschien een heel stomme vraag, hoor, maar ik wil het wel graag zeker weten;
als je rijbewijs in OZ ongeldig wordt gemaakt is het dan ook echt niet meer geldig in NL?

En als ik al die feiten over rijbewijzen in OZ naast elkaar zet is de conclusie dan dat je in NSW geen theoretisch examen hoeft af te leggen, maar daarna wel zit met een ongeldig NL rijbewijs?
Is dit dan de enige staat waar die laatste eis geldt?
Ik ben er in de QLD-verhalen op dit forum nog niets over tegen gekomen. Alleen dat je beslist een  theoretisch examen moet afleggen.

Dit zou dan betekenen dat als je veel reist tussen beide landen, je niet een NSW-rijbewijs moet aanvragen?
 
Of je rijbewijs wel of niet ongeldig gemaakt word hangt dus af van de loketbeamte. Misschien dat de beamten in Sydney wat meer bekend zijn met de procedure omdat ze met meer buitenlanders te maken hebben, dus stap anders een RTA in Broken Hill binnen, daar doen ze misschien niet zo moeilijk, of kennen ze de regels niet zo goed :)

Maar zoals die link al aangeeft, als het allemaal volgens de regels gaat, dan moet je NL rijbewijs ongeldig verklaard worden (wat bij mij dmv een stempel en een handgeschreven notitie op de achterkant werd gedaan). Of ze hier terug in Nederland ooit moeilijk over doen als ik een nieuw rijbewijs wil aanvragen weet ik niet. Misschien zeg ik wel dat ik mijn rijbewijs ben verloren....
 
Bij ons zijn de rijbewijzen niet ongeldig gemaakt; we hebben we een sticker in gekregen waarop staat dat we ook een NSW rijbewijs hebben. Geen handtekening of stempel of wat dan ook. Ik denk dat het wijs is bij de aanvraag te vertellen dat het NL rijbewijs absoluut niet ongeldig gemaakt mag worden. Als ze dat wel van plan zijn, gewoon naar een andere RTA gaan. Ik heb het idee dat ze op de verschillende kantoren ook verschillende handleidingen hebben liggen. Ik bedoel, de eerste keer zouden we testen moeten afleggen en bij het tweede kantoor: NO WORRIES!!!
 
Wie zegt dan dat het NL rijbewijs niet ongeldig gemaakt mag worden? Als de RTA dat als voorwaarde stelt, naar wie zou ik toe moeten stappen om te zeggen: dat hadden jullie niet mogen doen? De politie in Nederland?
Ik zie het heel simpel: de RTA heeft als voorwaarde dat je huidige rijbewijs onklaar gemaakt moet worden, punt. Het is hun feestje, ze maken hun eigen regeltjes. Daar waren ze heel duidelijk in, op hun website, en op alle documenten die ik van ze meekreeg voor de aanvraag. En daar heb ik dus ook voor gekozen, en vond het de moeite niet waard om iedere RTA af te struinen in de hoop op een gewillige beamte.
Ik ben hier op dit forum terecht gekomen op zoek naar informatie over hoe ik mijn rijbewijs kon omzetten, en vond hier dezelfde reacties: sommigen hadden hun NL rijbewijs ongeldig verklaard (zelfs dmv een perforator) anderen hadden het geluk dat ze het gewoon mochten houden.

Trouwens, ook met een sticker op je rijbewijs is het ongeldig, al kan je dat er natuurlijk makkelijk vanaf halen. Bij mij is er een stempel gezet op de achterkant waarop staat 'RTA Wynyard Motor Registry', en handgeschreven: 'Issued NSW Australia car license 01/07/2005'. Op je rijbewijs staat: 'RIJKSEIGENDOM Het onbevoegd aanbrengen van wijzigingen in dit rijbewijs maakt dit bewijs ongeldig.' Letterlijk genomen is het nu dus ongeldig, maar of iemand in Nederland er ooit moeilijk over doet? Als ik mijn NL rijbewijs zoals gewoonlijk in een leren mapje heb zie je de achterkant niet eens.

En vergeet niet dat de regels ook wel eens veranderen. De eerste dat ik langs een RTA ging kreeg ik te horen dat ik een theorie test moest doen. Een half jaar later stap ik binnen om de test te doen, krijg ik te horen dat het helemaal niet nodig is! Mijn eerste gedachte was dus 'wat zijn dit voor koekebakkers?' Blijkt dat ze in de tussentijd de regeltjes hebben veranderd.
 
Als iemand vanuit het buitenland hier in Nederland komt wonen moet ie zijn rijbewijs ook gewoon inleveren hoor. Ik geloof dat er tussen Duitsland en Nederland zelfs al een dubbelcheck is op rijbewijzen ivm invoeren auto's en het hebben van dubbele adressen, dus in NL en Duitsland. Alles voor een belastingvoordeeltje  :lol: :lol:

groetjes Miranda
 
Het maakt allemaal geen moer uit. Je ruilt je Nederlands rijbewijs om voor een handzaam rijbewijs op creditcard formaat dat ook in Nederland geldig is. Als je ooit weer in Nederland zou gaan wonen (moet zelf nog een goede reden verzinnen om dat te doen  :-D) dan kun je weer een Nederlands rijbewijs aanvragen. Je hoeft niet opnieuw examen te doen omdat je ooit al eens een Nederlands rijbewijs hebt gehad.

En als iemand van VicRoads of RTA een aantekening in je rijbewijs maakt dan wordt ie niet ongeldig. VicRoads en RTA zijn namelijk het bevoegd gezag m.b.t. rijbewijzen en mogen dus aantekeningen maken in jouw rijbewijs. Je paspoort wordt toch ook niet ongeldig omdat een of andere buitenlandse ambtenaar er een stempel in zet.
 
[quote author=tum link=topic=2904.msg33339#msg33339 date=1130319090]
Als iemand vanuit het buitenland hier in Nederland komt wonen moet ie zijn rijbewijs ook gewoon inleveren hoor. Ik geloof dat er tussen Duitsland en Nederland zelfs al een dubbelcheck is op rijbewijzen ivm invoeren auto's en het hebben van dubbele adressen, dus in NL en Duitsland. Alles voor een belastingvoordeeltje  :lol: :lol:

groetjes Miranda
[/quote]Ik ben ook uit het buitenland komen wonen,maar heb niet me rijbewijs inhoeven
leveren,heb wel mijn NL rijbewijs gehaald de hele exame moeten doen.
En nog even 350.00 euro's moeten betalen.
Zo zie je dat ze hier ook bij elke gemeente een andere regel hebben.
Dan kan je de Aussie wel koekebakers noemen,
maar daar is het toch makelijker en goedkoper te krijgen dan hier.

Gr Ineke
 
eb wel mijn NL rijbewijs gehaald de hele exame moeten doen.
En nog even 350.00 euro's moeten betalen.

Daar zou ik ook niet blij mee geweest zijn Ineke  :)

groetjes Miranda
 
Antwoord gekregen van de DPI (Department of Planning and Infrastructure) die ook over rijbewijzen gaan op onze vraag of NL inderdaad een recognised country is, zie hieronder. Klein attentiepunt: dit gaat eigenlijk over WA, maar zo te lezen in andere posts is het in de meeste staten ongeveer hetzelfde.

[size=8pt]Dear Peter and Ellen

Thank you for your email.

The list of exempt countries is on our website, the link is below. The Netherlands is on the list. As such you will not have sit the theory test and may just transfer your license to WA.

http://www.dpi.wa.gov.au/licensing/mylicence/overseas.html

If you require any further information please do not hesitate to reply to this email. Alternatively you can call our Customer Contact Centre on 13 11 56 (inside WA) or 08 9427 6404 (outside WA).

Kindest Regards

Paul
Senior Consultant
DPI Customer Contact Centre[/size]

M.vr.gr.

Perthpete
 
[quote author=willem-lenie link=topic=2904.msg32666#msg32666 date=1129995700]
In SA hoef je alleen een theorie test te doen, erg gemakkelijk. Internationaal rijbewijs werd niet om gevraagd ( zonde van het geld geweest ) en mijn Nederlandse rijbewijs mocht ik gewoon ( niet in stukken geknipt) houden. Je moet wel binnen 3 maanden na aankomst dit doen.  Zak je voor de theorie, ga je weer achterin de rij staan, betalen en mag je weer de test doen, zo slaagt dus iedereen.
[/quote]


Ook hier in SA hoef je geen examen meer te doen :)

Vanochtend kwamen we bij het loket en werd ons verteld dat er sinds een week of 3 een nieuwe regel is dat, als je in het bezit bent van een Nederlands rijbewijs, je de theorie test niet meer hoeft te doen. Dus we hoefden alleen maar onze gegevens in te vullen, even lachen naar de camera en konden weer terug naar huis.

En wij maar oefenen.... :roll:
 
[quote author=NicMic link=topic=2904.msg38540#msg38540 date=1133314522]
Ook hier in SA hoef je geen examen meer te doen :)

Vanochtend kwamen we bij het loket en werd ons verteld dat er sinds een week of 3 een nieuwe regel is dat, als je in het bezit bent van een Nederlands rijbewijs, je de theorie test niet meer hoeft te doen. Dus we hoefden alleen maar onze gegevens in te vullen, even lachen naar de camera en konden weer terug naar huis.

En wij maar oefenen.... :roll:
[/quote]
Waaaaaaaaaaaaaatttt  :lol:  :lol: Dat zou echt perfect zijn. Vooral voor me vrouw. Alhoewel haar Engels steeds beter wordt zal een examen toch wat te veel gevraagd zijn. We merken het wel in februari....... perfect......  :up: :cheer: :cheer:
 
Back
Top