@Bartman, Bear & Ineke:
Iedereen mag mijn rijbewijs ongeldig maken, want strikt genomen, is je rijbewijs ongeldig zodra er ook maar iets aan veranderd word (met een pen, stempel, gaatje, etc). Hier in NSW is het een VOORWAARDE dat je je rijbewijs ongeldig laat verklaren voordat je je NSW rijbewijs krijgt. Het staat ook op de RTA website:
Since it is a legal requirement that only one licence can be used for driving in Australia, before your NSW licence will be issued, you must present your overseas licence to be made invalid in Australia. The overseas licence will be returned to you after holepunching plastic or laminated licences or endorsing paper licences. The holepunch or endorsement will be done at a blank area of the licence so that no licence details will be removed.
http://www.rta.nsw.gov.au/licensing/newtonsw/international_drivers.html
De reden is ook wel logisch: stel ik word aangehouden voor een 'breath-test' dan trek ik mijn NSW rijbewijs uit mijn portemonaie, stel ik word aangehouden voor 30 km/u te hard rijden dan trek ik mijn NL rijbewijs uit mijn binnenzak, waarop ik geen 'demerit points' kan krijgen, slechts een boete.
Nu is het puur aan de loket beamte om dit wel of niet te doen, maar ik heb met 3 verschillende beamten gesproken, en allemaal noemde ze direct als voorwaarde: je NL rijbewijs moet ongeldig verklaar worden. Ik heb de laatste zeer vriendelijk gevraagd dit niet te doen, maar zijn antwoord was: dit word steeds strenger gecontrolleerd, en wil hier niet mee in de problemen komen.
Nou was het volgens mijzelf nog niet nodig om een NSW license aan te vragen, want als ik de regels van de RTA goed lees, mag ik met mijn defacto visum nog wel met een NL rijbewijs rondrijden, ook al is mijn International driverslicense verlopen (waar dat ding eigenlijk goed voor is?). Het probleem was alleen autoverzekering. Ik heb 9 maanden bij een verzekeraar gewerkt, totdat ik voor de grap eens aan mijn manager vroeg of ik wel gedekt was met mijn huidige rijbewijs. Zij maakte dagelijks beslissingen wie wel en wie niet verzekerd is (nadat het ongeluk al heeft plaatsgevonden). Haar antwoord? Nee! Nou heb ik een hele discussie met haar gehad of ik nou wel of niet verzekerd was (volgens mij dus wel), maar we kwamen er samen niet uit. Stel je voor als je zelf een claim hebt, wat kan je dan? Ja, ze voor de rechtbank slepen. Nou, dan moet de schade wel heel behoorlijk zijn wil je dat risico nemen, en dat weten zij ook. Ik heb wat dingen gezien hoor, mensen die $10.000 schade hadden, en te horen kregen: we vergoeden niets want je had te grote wielen erop gezet en dat valt buiten onze richtlijnen. Dan kan je wel roepen dat het van de RTA mag, maar verzekeraars maken hun eigen regeltjes.
En pas op, je kan je verzekeraar bellen om te vragen of je gedekt bent, en dan krijg je van iemand te horen die het ook niet allemaal weet: 'ja hoor, je bent volledig gedekt'. Maar dat is niks zwart op wit, en als je dan later met de brokken zit dan krijg je te horen: 'daar weten wij niks vanaf meneer dat wij u dat verteld hebben', en vervolgens vergoeden ze niks.
Moraal van het verhaal: heel erg oppassen met verzekeraars, die naaien je bij de eerste mogelijkheid die ze hebben!.
Maargoed, jammer van mijn NL rijbewijs, maar het is toch de bedoeling mij hier in Australie te vestigen, Nederland is nu een vakantiebestemming
En het NSW license is veel makkelijker mee te nemen dan dat roze vod, dus ben er wel blij mee.