Rijbewijs omzetten!!

Daaar ben ik heeeel blij mee!!!! Kan ik meteen m'n rijbewijs in februari omzetten naar de WA license. SUPER!!!
 
Waarschijnlijk weten jullie dit al, maar als je naar NT gaat, dan moet je ook geen tests doen of zo, gewoon even nieuw rijbewijs afhalen!  :up:
 
Kopt het dat als je in WA een Temporary Business (Long Stay) Subclass 457 hebt, dat je dan geen Australische rijbewijs hoeft aan te vragen; dit staat namelijk op government website van WA:

"If you are a visitor to Western Australia you may drive on your overseas/interstate licence until it expires.,You must carry your licence at all times when driving and comply with any conditions (where reasonable) that are endorsed on the licence.

If you have a permanent residence visa and intend on living in WA you must obtain a WA drivers licence within 3 months of getting the visa. After this period your overseas authority to driver will not be recognised."

Zo lees ik het namelijk...zou mooi zijn wat mijn NL rijbewijs is nog to 2011 geldig... :up:
 
Weet iemand hoe het zit in ACT? Kan je daar ook gewoon je rijbewijs omzetten of moet je daar ook examens afleggen?
 
[quote author=Ronnies link=topic=2904.msg121240#msg121240 date=1215852408]
If you have a permanent residence visa and intend on living in WA you must obtain a WA drivers licence within 3 months of getting the visa. After this period your overseas authority to driver will not be recognised."
[/quote]

Ik neem aan dat het gaat om het moment dat je het visa gevalideerd hebt, niet op het moment dat je je visa hebt...
En wat dan als je aleen een vlucht boekt om te valideren en enige tijd later 'echt' terugkeert om er te gaan wonen?
 
[quote author=Dijnnas link=topic=2904.msg121665#msg121665 date=1216191648]
[quote author=Ronnies link=topic=2904.msg121240#msg121240 date=1215852408]
If you have a permanent residence visa and intend on living in WA you must obtain a WA drivers licence within 3 months of getting the visa. After this period your overseas authority to driver will not be recognised."
[/quote]

Ik neem aan dat het gaat om het moment dat je het visa gevalideerd hebt, niet op het moment dat je je visa hebt...
En wat dan als je aleen een vlucht boekt om te valideren en enige tijd later 'echt' terugkeert om er te gaan wonen?
[/quote]
Als je dan toch die vlucht hebt geboekt om je visum te valideren, kan je net zo goed al je rijbewijs laten omzetten (Je nederlandse blijft hier geldig, hoef je niet in te leveren), bankrekening regelen, TFN aanvragen en meer van dat soort praktische zaken. Het kan maar vast geregeld zijn!
 
Alleen is het mogelijk een probleem. Om je AU rijbewijs te krijgen moet je ook kunnen 'bewijzen' bij het licence centre dat je in WA woont.... Als ik me niet vergis moet je dan b.v. een council rates, gas of electra rekening op jouw naam kunnen laten zien. Moeilijk als je hier alleen op vakantie bent nog ...

PS: Toen wij ons rijbewijs lieten omzetten hadden we dat ook niet (de eerste 2 maanden zaten we in een vakantiehuis). Maar we hadden al we leen auto gekocht en het adres daarop was het adres van Ellen's tante. De balie medewerker bij het license centre moest dat eerst overleggen met zijn superior maar het werd toen wel geaccepteerd ... :)

De moraal van dit verhaal is dat het dus inderdaad practisch toegepast wordt alsbinnen 3 maanden nadat je hier komt wonen, dan binnen 3 maanden van toewijzing visum....
 
Dus samengevat: Als we tussentijds willen valideren, dan heeft dat als gevolg dat we het rijbewijs niet zomaar kunnen omzetten. Toch?
En dan moet je vast weer wat leuke testjes afleggen.
 
[quote author=Dijnnas link=topic=2904.msg121770#msg121770 date=1216301280]
Dus samengevat: Als we tussentijds willen valideren, dan heeft dat als gevolg dat we het rijbewijs niet zomaar kunnen omzetten. Toch?
En dan moet je vast weer wat leuke testjes afleggen.
[/quote]

Volgens mij hoef je je er niet druk om te maken, gewoon je visum valideren. IN die tijd hier rijden met je NL&Internatinale rijbewijs. Pas wanneer je definitief komt ga je je rijbewijs omzetten ...
 
Ik heb zo'n negen maanden na mijn aankomst (visa 457) mijn nederlandse rijbewijs om laten zetten naar een australische. Leverde geen enkel probleem op tot die tijd reed ik met mijn nederlandse en een internationaal rijbewijs.
 
[quote author=David link=topic=2904.msg32972#msg32972 date=1130217230]
@Bartman, Bear & Ineke:
Iedereen mag mijn rijbewijs ongeldig maken, want strikt genomen, is je rijbewijs ongeldig zodra er ook maar iets aan veranderd word (met een pen, stempel, gaatje, etc). Hier in NSW is het een VOORWAARDE dat je je rijbewijs ongeldig laat verklaren voordat je je NSW rijbewijs krijgt.
[/quote]

Dan vraag ik me wel af sinds wanneer dat een voorwaarde is, want mijn Nederlandse rijbewijs is nog in keurige staat. Niks aan veranderd toen ik een NSW rijbewijs kreeg. Ik krijg het sterke vermoeden dat de regels onduidelijk en tamelijk onbekend zijn en dat elke ambtenaar maar wat doet. Het is echt zaak om zelf goed de regels te kennen voor je naar de RTA gaat, want anders kun je trammelant verwachten.

Groetjes,
Rixta
 
[quote author=Rixta link=topic=2904.msg121800#msg121800 date=1216350591]

......en dat elke ambtenaar maar wat doet.
[/quote]

Zo is 't ook, en daarom heeft iedereen een ander verhaal, net zoals de ambtenaren... :-D
 
[quote author=Rixta link=topic=2904.msg121800#msg121800 date=1216350591]
[quote author=David link=topic=2904.msg32972#msg32972 date=1130217230]
@Bartman, Bear & Ineke:
Iedereen mag mijn rijbewijs ongeldig maken, want strikt genomen, is je rijbewijs ongeldig zodra er ook maar iets aan veranderd word (met een pen, stempel, gaatje, etc). Hier in NSW is het een VOORWAARDE dat je je rijbewijs ongeldig laat verklaren voordat je je NSW rijbewijs krijgt.
[/quote]

Dan vraag ik me wel af sinds wanneer dat een voorwaarde is, want mijn Nederlandse rijbewijs is nog in keurige staat. Niks aan veranderd toen ik een NSW rijbewijs kreeg. Ik krijg het sterke vermoeden dat de regels onduidelijk en tamelijk onbekend zijn en dat elke ambtenaar maar wat doet. Het is echt zaak om zelf goed de regels te kennen voor je naar de RTA gaat, want anders kun je trammelant verwachten.

Groetjes,
Rixta
[/quote]

In mijn NL rijbewijs werd een gaatje gemaakt (bovenin niet door de tekst ofzo) en zou dus ongeldig zijn. Toen ik laatst in NL was heb ik het opgestuurd naar de RDW met het verzoek om verlening en 2 weken later had ik een nieuw NL rijbewijs zonder gaatje en weer voor jaaaaaaaaren geldig :up:
 
Back
Top