Rijbewijs omzetten

Jeroen_1

Member
Heeft iemand al ervaring met het omzetten van een rijbewijs? Als ik op de website van VicRoads kijk wordt er gesproken over een internationaal rijbewijs (zo'n vodje van de ANWB) die je moet hebben als je rijbewijs niet in het Engels is. Nu sta ik niet te springen om de ANWB geld te geven en al helemaal niet om het binnen drie maanden weer weg te kunnen gooien.

Heeft iemand ervaring met het NIET hebben van een internationaal rijbewijs bij het omzetten??

Alvast bedankt,

Jeroen

Jeroen_1 said:
Heeft iemand al ervaring met het omzetten van een rijbewijs? Als ik op de website van VicRoads kijk wordt er gesproken over een internationaal rijbewijs (zo'n vodje van de ANWB) die je moet hebben als je rijbewijs niet in het Engels is. Nu sta ik niet te springen om de ANWB geld te geven en al helemaal niet om het binnen drie maanden weer weg te kunnen gooien.

Heeft iemand ervaring met het NIET hebben van een internationaal rijbewijs bij het omzetten??

Alvast bedankt,

Jeroen
Officieel mag je in Australie niet de weg op met je NL rijbewijs zonder officiële vertaling. Echter, ik ben hier in QLD naar een politiebureau gegaan en heb het gevraagd, en daar zeiden ze dat aangezien alle info in plaatjesvorm is, ze er niet moeilijk over doen als je geen vertaling hebt. Echter, toen ik later naar QLD Transport ging om mijn rijbewijs om te laten zetten (na het theorieexamen te hebben gedaan: 30 -auto- of 35 -auto&motor- vragen), kon dat alleen met of een internationaal rijbewijs, of een officiële vertaling van het rijbewijs. Zo'n officiële vertaling heb ik opgehaald bij de NL consul hier in Brisbane voor A$25, maar naar ik aanneem is een vertaling door een erkende NAATI translator ook goed. Het gaat dus sowieso geld kosten helaas...

Jeroen_1 said:
Nu sta ik niet te springen om de ANWB geld te geven en al helemaal niet om het binnen drie maanden weer weg te kunnen gooien.

Valt wel mee met de kosten hoor, zo'n internationaal rijbewijs bij de ANWB is iets van €12,50. Maar ja, zoals alles kost dit ook weer geld... :?

Sander said:
Jeroen_1 said:
Nu sta ik niet te springen om de ANWB geld te geven en al helemaal niet om het binnen drie maanden weer weg te kunnen gooien.

Valt wel mee met de kosten hoor, zo'n internationaal rijbewijs bij de ANWB is iets van €12,50. Maar ja, zoals alles kost dit ook weer geld... :?

Ik ga liever niet naar de ANWB. Elke keer als ik de Kampioen lees wordt ik erg somber, alleen maar advertenties voor looprekjes, makkelijk stoelen voor oude mensen en allerlei "hulpmiddelen" voor onderdelen van je lichaam die uitvallen en/of verzakken en/of afzakken :twisted: .

Ik durf eigenlijk niet naar binnen. Ik ben bang dat ik met een rollator terugkom :D (in plaats van een vertaling van mijn rijbewijs).

Het rijbewijs met die icoontjes is sinds 2002 officieel erkend in Australië, dus waarom doen ze dan zo moeilijk? Het kan zijn dat ze verschil maken tussen reizigers en mensen die geemigreerd zijn?

Ursula

Ursul said:
Het rijbewijs met die icoontjes is sinds 2002 officieel erkend in Australië, dus waarom doen ze dan zo moeilijk? Het kan zijn dat ze verschil maken tussen reizigers en mensen die geemigreerd zijn?

Ursula

Ja dat klopt. Je mag op een Nederlands rijbewijs rondrijden (zonder vertaling) als je een tijdelijk visum hebt (toerist, WHV e.d.). Van permanent residents wordt geeist dat ze een Engelstalig rijbewijs moeten hebben of een aanvullende vertaling.

Best jammer, ons rijbewijs heeft maar een paar woorden Nederlands (zoals 'geldig tot', 'naam' en 'adres'), per woord is dat best een dure vertaling.

Waar praten we nu over, een 15 euro of zo? Dat is toch niks vergeleken met de kosten van de visa applicatie, tickets en verhuizing. Als je wilt emigreren kost het gewoon geld, anders moet je er niet aan beginnen. Punt uit.

Als je het internationaal rijbewijs heb, voorkom je mogelijke problemen. Let wel dat het verschilt per staat! In Qld bijvoorbeeld kun je makkelijk je rijbewijs omwisselen na een theorie examen (voor zover ik het weet). In andere staten moet je ook een praktijk-test doen. In dat geval kun je misschien beter die 15 euro besteden. Spaart je bij voorzorg een hoop moeite uit.

neo said:
Waar praten we nu over, een 15 euro of zo? Dat is toch niks vergeleken met de kosten van de visa applicatie, tickets en verhuizing. Als je wilt emigreren kost het gewoon geld, anders moet je er niet aan beginnen. Punt uit.

Als je het internationaal rijbewijs heb, voorkom je mogelijke problemen. Let wel dat het verschilt per staat! In Qld bijvoorbeeld kun je makkelijk je rijbewijs omwisselen na een theorie examen (voor zover ik het weet). In andere staten moet je ook een praktijk-test doen. In dat geval kun je misschien beter die 15 euro besteden. Spaart je bij voorzorg een hoop moeite uit.

Dan heb je zeker het bericht van Hans niet gelezen (zie hierboven)?

Jeroen_1 said:
Dan heb je zeker het bericht van Hans niet gelezen (zie hierboven)?

Jawel hoor. Het komt tot mij over dat het makkelijker is om gewoon hier een internationaal rijbewijs te halen. Dit is goedkoper dan een vertaling van je parpoort bij de NL consul (IRB = 12.5 euro wat ongeveer AU$ 21 is en de vertaling bij de consul is AU$25).

Maar goed, zie maar wat je doet. Ik kies in ieder geval voor het IRB.

Ursul said:
Het rijbewijs met die icoontjes is sinds 2002 officieel erkend in Australië...
Hmmm, dat wist ik niet, maar het kan wel kloppen: dat navragen bij de politie heb ik gedaan tijdens mijn eerste trip naar Australië, in oktober 2001.

Het symbooltjesrijbewijs is echter blijkbaar nog steeds niet genoeg om een Australisch rijbewijs aan te vragen, daarvoor heb je nog steeds een officiële vertaling nodig. Althans ik wel, in februari 2003...
"Jeroen_1 said:
Ja dat klopt. Je mag op een Nederlands rijbewijs rondrijden (zonder vertaling) als je een tijdelijk visum hebt (toerist"]Op zich niet onlogisch, aangezien dat dus blijkbaar een voorwaarde is om je rijbewijs om te laten zetten. Immers: Permanent residents moeten binnen 3 maanden nadat ze in een Australische staat zijn komen wonen (of 3 maanden nadat ze PR zijn geworden als ze al in die staat woonden als temporary resident), een rijbewijs van die staat hebben.

je kan 1 jaar op je internationle rijbewijs rijden ( die ik toch mar zou nemen) Daarna moet je een theorietest en moet onder een bepaald aantal goede punten zitten ( volgens mij mag je er zeven fout hebben) Daarna mag je rijden zonder p of L plaat. Die theorie boekjes kun je in elke papershop halen

heidi said:
je kan 1 jaar op je internationle rijbewijs rijden ( die ik toch mar zou nemen) Daarna moet je een theorietest en moet onder een bepaald aantal goede punten zitten ( volgens mij mag je er zeven fout hebben) Daarna mag je rijden zonder p of L plaat. Die theorie boekjes kun je in elke papershop halen

Ik heb ergens gelezen dat als je een immigrant bent, je maar 3 maanden met je internationaal rijbewijs kan rijden. Als toerist kun je een jaar ervan gebruik maken, maar als immigrant minder. Ditzelfde geldt trouwens ook voor nederland. Mijn vrouw kon maar 3 maanden gebruik maken van haar Australisch rijbewijs in nederland (maar als toerist een jaar) en daarna moest ze examen doen bij het CBR. Je kon 1 keer proberen om een examen te doen maar als je daarvoor zakte, dan moest je rijlessen nemen etc. Heeft ze trouwens niet gedaan hoor, kost te veel en we waren toch al van plan om naar Australie te gaan. En fietsen kan hier veel makkelijker dan in Australie dus was een rijbewijs hier ook niet echt nodig.

Ik denk trouwens dat ik alles in de eerste maand al regel als ik aankom - waarom wachten!.

neo said:
Ditzelfde geldt trouwens ook voor nederland. Mijn vrouw kon maar 3 maanden gebruik maken van haar Australisch rijbewijs in nederland (maar als toerist een jaar) en daarna moest ze examen doen bij het CBR.
Mij werd verteld dat mijn verloofde 6 maanden met haar Australisch rijbewijs mocht rijden voordat ze examen zou moeten doen. Het is ook maar net wie je treft lijkt het wel...

Ik heb geen tijd om alle geposte dingen in deze topic te lezen, maar wou effe zeggen:
Mijn rijbewijs werd vorige week in Perth gewoon omgezet zonder vertaling erbij. De plaatjes waren genoeg.
(en ik moest natuurlijk een theorie test doen. Was heel simpel, 30 meerkeus vragen op computer, 35 min. Je mag 6 fout hebben. Ik had het in 10 min klaar, met 2 fout.
Boekje gratis ophalen bij een police station, heb ik effe snel doorgelezen.
Ik zou het z.s.m. doen, want is handig voor die 100 point identification enz die je overal nodig hebt!!

Dit alles geldt voor WA, verder weet ik niet.

Simone said:
Mijn rijbewijs werd vorige week in Perth gewoon omgezet zonder vertaling erbij. De plaatjes waren genoeg.

Mooi, geen vertaling nodig...scheelt weer! :D

Sander said:
Simone said:

Mooi, geen vertaling nodig...scheelt weer! :D
Yep!
En het was echt zo makkelijk allemaal.
Wel 2 of zo identificatie dingen bij je hebben, en iets waar je address op staat(weet niet precies hoe dat gaat als je bij je schoonouders woont...).
Je hoeft geen foto mee te nemen, die nemen ze daar, digitaal! ( :twisted: ik toevallig geen make up op :roll: niet dat ik veel op heb, maar toch! )

Simone said:
Ik heb geen tijd om alle geposte dingen in deze topic te lezen, maar wou effe zeggen:
(en ik moest natuurlijk een theorie test doen. Was heel simpel, 30 meerkeus vragen op computer, 35 min. Je mag 6 fout hebben. Ik had het in 10 min klaar, met 2 fout.
Boekje gratis ophalen bij een police station, heb ik effe snel doorgelezen.
Ik zou het z.s.m. doen, want is handig voor die 100 point identification enz die je overal nodig hebt!!

Dit alles geldt voor WA, verder weet ik niet.

Simone wat die 100point id precies in.

Nog congrets met je baan! :lol:

Groetjes Eric

Jeroen_1 said:
Ik ga liever niet naar de ANWB. Elke keer als ik de Kampioen lees wordt ik erg somber, alleen maar advertenties voor looprekjes, makkelijk stoelen voor oude mensen en allerlei "hulpmiddelen" voor onderdelen van je lichaam die uitvallen en/of verzakken en/of afzakken :twisted: .

Ik durf eigenlijk niet naar binnen. Ik ben bang dat ik met een rollator terugkom :D (in plaats van een vertaling van mijn rijbewijs).

Dat is waar! Dat tijdschrift staat vol met dat soort enge dingen :mrgreen: !

Eva & Eric said:
Simone wat die 100point id precies in.

Nog congrets met je baan! :lol:

Groetjes Eric
Oeps, vergeten te antwoorden!

Verschillende identificatie middelen(rijbewijs, passport, birthcertificate, bankcard) hebben verschillende aantal punten toegekend.
Voor bijvoorbeeld een bank rekening en Centrelink, heb je 100 punten nodig.
Voor Centrelink bijv, is Australian passport 70 punten, current australian visa 70, bankcard(australisch, op naam) 40, drivers license(australisch) 40, educational certificate 40, overseas passport 40, tenancy agreement 20, motor vehicle registration 20, other overseas documents 20.

ach, uiteindelijk kom je er wel, maar soms is het wel moeilijk, en/of heb je het net niet bij je, etc etc.....!!

Back