Rijbewijs omzetten

Even iets wat niks met een rijbewijs te maken heeft, meer met surfen:

Een vraagje voor Amulya: Steeds als ik naar je website wil gaan kijken krijg ik een of andere index pagina te zien, ligt dat aan mij? :oops:

Vraagje voor Simone of iemand anders die het weet:

Hebben ze toen ook bij het omzetten je NL rijbewijs ongeldig gemaakt (dmv gaatje erin knippen of handtekening erop zetten)???

(Zou wel fijn zijn NL rijbewijs te behouden!)

CJ said:

Hebben ze toen ook bij het omzetten je NL rijbewijs ongeldig gemaakt (dmv gaatje erin knippen of handtekening erop zetten)???

Je mag je NL rijbewijs (uiteraard) gewoon behouden. :)

Sander said:
CJ said:

Je mag je NL rijbewijs (uiteraard) gewoon behouden. :)
Yep, Sander heeft gelijk!
8)

Wacht even: dus ik begrijp het goed als ik zeg dat ik naar Australië kan gaan, met mijn Nederlandse rijbewijs. Maar zonder dat Internationale rijbewijs. En dan kan ik daar een theorieexamen doen. En dan mag ik én mijn NL rijbewijs houden en ik krijg een Aus rijbewijs???? En hoe duur is zo'n Australische theorietoets? Vind ik nog wel een goede optie namelijk (moet dit wel kloppen natuurlijk... maar ik haal het zo uit jullie posts.) Ik ben heel benieuwd of ik het nou goed heb begrepen?!?

Ja, dat begrijp je goed. :)
Overigens zo'n internationaal rijbewijs is niet duur hoor, iets van €12,50. Misschien dat ik even goed wel zo'n dingetje haal. Officieel moet je voor WA trouwens wel een vertaling van je rijbewijs hebben als het niet in het engels is.
Hoe duur de toets is weet ik niet, maar dat kan Simone je vertellen. Ik geloof dat je zelfs gratis een theorieboekje kan halen.

[quote name='"jufrebekka"]Wacht even: dus ik begrijp het goed als ik zeg dat ik naar Australië kan gaan' date=' met mijn Nederlandse rijbewijs. Maar zonder dat Internationale rijbewijs. En dan kan ik daar een theorieexamen doen. En dan mag ik én mijn NL rijbewijs houden en ik krijg een Aus rijbewijs???? En hoe duur is zo'n Australische theorietoets? Vind ik nog wel een goede optie namelijk (moet dit wel kloppen natuurlijk... maar ik haal het zo uit jullie posts.) Ik ben heel benieuwd of ik het nou goed heb begrepen?!?[/quote']Officieel moet je volgens mij een vertaling/internationaal rijbewijs hebben, in de praktijk wordt er niet altijd om gevraagd. Die toets is niet duur, $15.90, plus $62 voor het rijbewijs (voor 5 jaar). Voor Queensland, zie: http://www.transport.qld.gov.au/qt/LTASinfo.nsf/index/licensing_question1

"Sander said:
Hoe duur de toets is weet ik niet"]
Niet duur. Weet niet meer.
Ik denk net zoiets als Hans zegt...

Ja, boekje is in WA in ieder geval gratis. Kun je ophalen bij de politie.

Ja, die test. Ik denk dat de vragen wel ongeveer hetzelfde zijn. Format is anders.
Als je in NL niet zo heel lang geleden je rijbewijs hebt behaald, zul je het hier makkelijk vinden.
Je kan zelfs vragen overslaan, en later terug gaan. Ik had ook heeel veel tijd over.

Pascal gaat het binnenkort doen (veel te laat dus :roll: ), dus ik laat wel weten hoe dat ging..

In het officiele document van de betreffende instantie staat wel dat ze je oorspronkelijke (dus NL) rijbewijs ongeldig maken d.m.v. een handtekening erop of een gaatje erin maken. Zie: http://www.rta.nsw.gov.au/licensing/newtonsw/international_drivers.html.

Daar heb ik niet zoveel zin in want het is in NL wel een moeizame en kostbare aangelegenheid om een rijbewijs te halen. (Zeker ook in vergelijking met andere landen.) Dus ik wil heel graag een Australisch rijbewijs maar niet ten koste van m'n Nederlandse.

Maar blijkbaar hebben ze jullie rijbewijs dus niet ongeldig gemaakt, toch?

Hmm, daar staat idd:

"Since it is a legal requirement that only one licence can be used for driving in Australia, before your NSW licence will be issued, you must present your overseas licence to be made invalid in Australia. The overseas licence will be returned to you after holepunching plastic or laminated licences or endorsing paper licences. The holepunch or endorsement will be done at a blank area of the licence so that no licence details will be removed."

Maar er staat dat ie ongeldig wordt gemaakt voor IN Australië?! Al denk ik dat de NL politie ook niet blij zal zijn met een rijbewijs met een gat erin?! Een 'endorsement' klinkt dan beter, dan maken ze een notitie in je rijbewijs, begrijp ik dat goed?

Dit heb ik overigens nergens gelezen voor WA, dus daar doen ze het volgens mij niet! Misschien is het verschillend per staat. Ik snap het probleem trouwens niet, je NL rijbewijs is maar bepaalde tijd geldig in Aus. (3 maanden ofzo) en daarna mag je hem officieel geloof ik niet meer gebruiken dus is ie al ongeldig in Aus.

Vreemd.

Sander said:
Hmm, daar staat idd:

"Since it is a legal requirement that only one licence can be used for driving in Australia, before your NSW licence will be issued, you must present your overseas licence to be made invalid in Australia. The overseas licence will be returned to you after holepunching plastic or laminated licences or endorsing paper licences. The holepunch or endorsement will be done at a blank area of the licence so that no licence details will be removed."

Maar er staat dat ie ongeldig wordt gemaakt voor IN Australië?! Al denk ik dat de NL politie ook niet blij zal zijn met een rijbewijs met een gat erin?! Een 'endorsement' klinkt dan beter, dan maken ze een notitie in je rijbewijs, begrijp ik dat goed?

Dit heb ik overigens nergens gelezen voor WA, dus daar doen ze het volgens mij niet! Misschien is het verschillend per staat. Ik snap het probleem trouwens niet, je NL rijbewijs is maar bepaalde tijd geldig in Aus. (3 maanden ofzo) en daarna mag je hem officieel geloof ik niet meer gebruiken dus is ie al ongeldig in Aus.

Vreemd.

Op de achterkant van mijn Nederlandse rijbewijs is geschreven: "NSW licence issued 24/10/02" plus stempel van de RTA - maar er is verder geen gaatje gemaakt. De voorkant is dus helemaal niet aangetast - volgens mij zou de relevante Nederlandse autoriteit (RDW?) dit niet zien als "het onbevoegd aanbrengen van wijzigingen....". Nee toch?

Moneypenny said:
Op de achterkant van mijn Nederlandse rijbewijs is geschreven: "NSW licence issued 24/10/02" plus stempel van de RTA - maar er is verder geen gaatje gemaakt. De voorkant is dus helemaal niet aangetast - volgens mij zou de relevante Nederlandse autoriteit (RDW?) dit niet zien als "het onbevoegd aanbrengen van wijzigingen....". Nee toch?

Lijkt me geen probleem...

CJ said:
In het officiele document van de betreffende instantie staat wel dat ze je oorspronkelijke (dus NL) rijbewijs ongeldig maken d.m.v. een handtekening erop of een gaatje erin maken. Zie: http://www.rta.nsw.gov.au/licensing/newtonsw/international_drivers.html.

Daar heb ik niet zoveel zin in want het is in NL wel een moeizame en kostbare aangelegenheid om een rijbewijs te halen. (Zeker ook in vergelijking met andere landen.) Dus ik wil heel graag een Australisch rijbewijs maar niet ten koste van m'n Nederlandse.

Maar blijkbaar hebben ze jullie rijbewijs dus niet ongeldig gemaakt, toch?
Nee!

Wat raar zeg! Het is dus omdat je niet 2 rijbewijzen mag hebben in Australie.

Nou ja, hopen maar dat ze het niet knippen dus!
Je moet toch een Ozzie license, want na 3 maand mag je niet meer op je Nl'se... En zonder rijbewijs in Australie rond komen is vrij moeilijk...!!

In Queensland is het vrij eenvoudig.....ik heb vrij lang "zonder" rijbewijs rondgereden (had wel altijd nog mijn Nederlandse rijbewijs dat inderdaad al na een maand of drie niets meer waard is). Maar goed dat is zeer onverstandig i.v.m. een eventueel ongeluk en de rompslomp van verzekeringen etc... en het is zooooo easy om het om te zetten.

Het is gewoon een kwestie van een theorie test doen en dat kan op iedere werkdag bij een Department of Transport (overal te vinden). Je moet wat papierwerk invullen, met oude rijbewijs gegevens etc. Verder moet je wat ID bewijzen laten zien zoals bijvoorbeeld een paspoort.
De test zelf doe je "on the spot" gewoon in de wachtruimte zelf. En met een beetje mazzel loop je met een minuut of 10 weer buiten met je nieuwe rijbewijs. Zo ging dat hier in ieder geval een jaartje geleden. Ik hoefde niet af te rijden, mijn "oude" rijbewijs mocht ik ongeschonden mee nemen. Geen L platen of P platen gewoon direct de volle licence!

Om een beetje voor te bereiden kun je inderdaad bij newsagencies etc. een boekje kopen waarin alle regeltjes en verkeersborden instaan (da's wel handig want ze hebben wel een paar vreemde borden hier).
Je mag vrij weinig fouten maken ik geloof 3 op de 40?? maar als het mis gaat kan je de volgende dag gewoon weer komen, wel moet je even opnieuw de fee betalen maar dat is ook niet zo heel prijzig.

Succes
Syl

Nou dat klinkt niet slecht. Aangezien wij naar Brisbane gaan zal het voor ons hetzelfde zijn. Maar gaan natuurlijk wel voor een bepaalde tijd. Namelijk drie jaar. Dus ik weet nog niet wat ik doe. Had ergens begrepen dat je eigenlijk niet langer dan 6 maanden op dat internationale rijbewijs van de ANWB mag rijden.... Wie weet hier wat van?

jufrebekka said:
Nou dat klinkt niet slecht. Aangezien wij naar Brisbane gaan zal het voor ons hetzelfde zijn. Maar gaan natuurlijk wel voor een bepaalde tijd. Namelijk drie jaar. Dus ik weet nog niet wat ik doe. Had ergens begrepen dat je eigenlijk niet langer dan 6 maanden op dat internationale rijbewijs van de ANWB mag rijden.... Wie weet hier wat van?

Lieve lieve allemaal !

Ik ben op 20 augustus 2004 naar het ANWB kantoor aan de Coolsingel te Rotterdam getogen met mijn Nederlands rijbewijs en een recente pasfoto en heb daar, geloof ik, een bedrag van Euro 12,50 betaald en wandelde binnen 5 minuten weer naar buiten met een internationaal rijbewijs wat geldig is tot 20 augustus 2005.

Ik rij dus hier in Queensland rond met dit rijbewijs en kan dit blijven doen tot 20 augustus 2005. Dan ga ik tegen die tijd een theorie boekje kopen en wat doorlezen en dan die theorietest doen en natuurlijk hiervoor slagen (ahum :oops: ) en voila: een Queensland rijbewijs !

Hoe het met de andere staten allemaal zit kan ik niet zeggen, maar ik weet het honderd procent zeker over Queensland !

Zie ook op deze site:http://www.transport.qld.gov.au/

Veel succes allemaal weer met de emigratiepuzzel !

Cheers!

Ingrid.

Ingrid,

Ik denk dat je inderdaad zolang met je NL/Internationaal rijbewijs mag rijden als je toerist bent.

Ben je emigrant, dan geldt de volgende regel:
You must change the licence to a Queensland driver licence when all of the following apply:
You obtain resident/immigrant status in Australia.
You take up permanent residence in Queensland.

Once these apply, you need to change the licence over within three months.

Dat staat op dezelfde site http://www.transport.qld.gov.au

Daar kan je trouwens ook ergens dat boekje downloaden, hier is de rechtstreekse link : http://www.transport.qld.gov.au/qt/LTASinfo.nsf/index/learningtodrive_yourkeys

KC

Hmmm, dus ik moet óf mijn rijbewijs omzetten. En over drie jaar (mits we weer naar NL terug gaan :wink: ) weer terug naar NL rijbewijs. Óf ik moet héél vaak terug naar NL om elke keer dat ANWB briefje te laten verlengen... lijkt mij duidelijk... Hoewel een regelmatig bezoekje ook niet erg zou zijn!

KC said:
Ingrid,

Ik denk dat je inderdaad zolang met je NL/Internationaal rijbewijs mag rijden als je toerist bent.

Ben je emigrant, dan geldt de volgende regel:
You must change the licence to a Queensland driver licence when all of the following apply:
You obtain resident/immigrant status in Australia.
You take up permanent residence in Queensland.

Once these apply, you need to change the licence over within three months.

KC

Hoi KC !

Tja ahum, ik ben inderdaad hier op een toeristenvisum.

Het klopt wat jij schrijft wat je moet doen als emigrant ! Had ik me even niet gerealiseerd, oops ,sorry ! :oops:

Bedankt voor je link om het boekje te downloaden ! :)

Ingrid.

Back