CJ said:Vraagje voor Simone of iemand anders die het weet:
Hebben ze toen ook bij het omzetten je NL rijbewijs ongeldig gemaakt (dmv gaatje erin knippen of handtekening erop zetten)???
(Zou wel fijn zijn NL rijbewijs te behouden!)
Yep, Sander heeft gelijk!Sander said:CJ said:Vraagje voor Simone of iemand anders die het weet:
Hebben ze toen ook bij het omzetten je NL rijbewijs ongeldig gemaakt (dmv gaatje erin knippen of handtekening erop zetten)???
(Zou wel fijn zijn NL rijbewijs te behouden!)
Je mag je NL rijbewijs (uiteraard) gewoon behouden.
"Sander said:Hoe duur de toets is weet ik niet"]
Niet duur. Weet niet meer.
Ik denk net zoiets als Hans zegt...
Ja, boekje is in WA in ieder geval gratis. Kun je ophalen bij de politie.
Ja, die test. Ik denk dat de vragen wel ongeveer hetzelfde zijn. Format is anders.
Als je in NL niet zo heel lang geleden je rijbewijs hebt behaald, zul je het hier makkelijk vinden.
Je kan zelfs vragen overslaan, en later terug gaan. Ik had ook heeel veel tijd over.
Pascal gaat het binnenkort doen (veel te laat dus :roll: ), dus ik laat wel weten hoe dat ging..
Sander said:Hmm, daar staat idd:
"Since it is a legal requirement that only one licence can be used for driving in Australia, before your NSW licence will be issued, you must present your overseas licence to be made invalid in Australia. The overseas licence will be returned to you after holepunching plastic or laminated licences or endorsing paper licences. The holepunch or endorsement will be done at a blank area of the licence so that no licence details will be removed."
Maar er staat dat ie ongeldig wordt gemaakt voor IN Australië?! Al denk ik dat de NL politie ook niet blij zal zijn met een rijbewijs met een gat erin?! Een 'endorsement' klinkt dan beter, dan maken ze een notitie in je rijbewijs, begrijp ik dat goed?
Dit heb ik overigens nergens gelezen voor WA, dus daar doen ze het volgens mij niet! Misschien is het verschillend per staat. Ik snap het probleem trouwens niet, je NL rijbewijs is maar bepaalde tijd geldig in Aus. (3 maanden ofzo) en daarna mag je hem officieel geloof ik niet meer gebruiken dus is ie al ongeldig in Aus.
Vreemd.
Moneypenny said:Op de achterkant van mijn Nederlandse rijbewijs is geschreven: "NSW licence issued 24/10/02" plus stempel van de RTA - maar er is verder geen gaatje gemaakt. De voorkant is dus helemaal niet aangetast - volgens mij zou de relevante Nederlandse autoriteit (RDW?) dit niet zien als "het onbevoegd aanbrengen van wijzigingen....". Nee toch?
Nee!CJ said:In het officiele document van de betreffende instantie staat wel dat ze je oorspronkelijke (dus NL) rijbewijs ongeldig maken d.m.v. een handtekening erop of een gaatje erin maken. Zie: http://www.rta.nsw.gov.au/licensing/newtonsw/international_drivers.html.
Daar heb ik niet zoveel zin in want het is in NL wel een moeizame en kostbare aangelegenheid om een rijbewijs te halen. (Zeker ook in vergelijking met andere landen.) Dus ik wil heel graag een Australisch rijbewijs maar niet ten koste van m'n Nederlandse.
Maar blijkbaar hebben ze jullie rijbewijs dus niet ongeldig gemaakt, toch?
jufrebekka said:Nou dat klinkt niet slecht. Aangezien wij naar Brisbane gaan zal het voor ons hetzelfde zijn. Maar gaan natuurlijk wel voor een bepaalde tijd. Namelijk drie jaar. Dus ik weet nog niet wat ik doe. Had ergens begrepen dat je eigenlijk niet langer dan 6 maanden op dat internationale rijbewijs van de ANWB mag rijden.... Wie weet hier wat van?
KC said:Ingrid,
Ik denk dat je inderdaad zolang met je NL/Internationaal rijbewijs mag rijden als je toerist bent.
Ben je emigrant, dan geldt de volgende regel:
You must change the licence to a Queensland driver licence when all of the following apply:
You obtain resident/immigrant status in Australia.
You take up permanent residence in Queensland.
Once these apply, you need to change the licence over within three months.
KC